Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Kamerstuk, 24-11-2003

Om het kamerstuk op te halen: Zie het origineel


Antwoorden aanvullende vragen vaste commissie VWS

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DBO-ADV\2434652

24 november 2003

Hierbij zend ik u de antwoorden op enkele aanvullende schriftelijke vragen die zijn gesteld door de vaste commissie voor VWS, naar aanleiding van de begroting. In verband met het AO subsidiebeleid van hedenmiddag zend ik u de vragen die betrekking hebben op het subsidiebeleid van VWS reeds toe. De resterende vragen volgen heden zo spoedig mogelijk.

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

H. Hoogervorst

Antwoorden aanvullende vragen vaste commissie VWS 1. Antwoorden aanvullende vragen vaste commissie VWS Kamerstuk, 24-11-2003

1.
De subsidietaakstelling voor VWS bedraagt voor 2004 Euro 59 mln. Welk deel van deze taakstelling is voor de sportsector?
1.
In 2003 heeft de sector sport in totaal voor ¤ 22,5 mln. aan instellingssubsidies verleend. Op het terrein van de instellingsubsidies kunt u uitgaan van een totale bezuiniging van ¤ 3,8 mln. in 2004 oplopend tot ¤ 11,5 mln. vanaf 2006. Vanaf 2006 wordt van dit bedrag ¤ 5 mln. geherinvesteerd in de sport op lokaal niveau.

Aan projectsubsidies en het budget voor opdrachten gaat bij VWS in 2004 ¤ 196 mln. om (exclusief taakstellingen, specifieke uitkeringen, bijdragen aan directe productie en het nakomen van wettelijke taken). Voor de sector sport is dit een bedrag van ongeveer ¤ 34 mln.
Ook voor de sport is reeds een deel van het budget juridisch verplicht dan wel bestuurlijk gebonden of prioritair. Wat betreft de overige voornemens op het terrein van projectsubsidies geldt dat alle verzoeken kritisch worden bezien en getoetst worden aan de criteria van het nieuwe subsidiebeleid; eigen verantwoordelijkheid, versnippering, regulier aanbod en actuele VWS-brede beleidsdoelstellingen.

Voor wat betreft dit laatste gelden voor sport de volgende prioriteiten: De verplichtingen en voornemens op het terrein van de breedtesport (zowel van sportbonden als gemeenten).
Op het terrein van de topsport zal ik mij richten op talentherkenning (omdat ik het stimuleren van jong talent belangrijk vind), de voortzetting van het stipendium, het behoud van de regeling ten behoeve van evenementen en accommodaties en de topsportbeleidsplannen van de sportbonden.
Ook sport, gezondheid en bewegen (waar bewegingsbevordering en sportmedisch beleid een belangrijk onderdeel vanuit maken) is prioritair. Tot slot zal ik in het kader van de breedtesport middelen inzetten voor een brede regeling ter versterking van de samenwerking tussen buurt, onderwijs en sport. Met een brede aanpak wil ik hier een krachtige impuls geven, zowel vanuit de sector sport als de sectoren jeugd, preventie en maatschappelijke zorg (welzijn). In de aanpak van de problematiek op lokaal niveau is een belangrijke rol weggelegd voor de vitale en gezonde sportverenigingen.

Op het terrein van de projectsubsidies kunt u er op dit moment vanuit gaan dat er tussen ¤ 6,5 mln. en ¤ 10,2 mln. in 2004 zal worden bezuinigd. De daadwerkelijke korting is afhankelijk van de kritische toets van de aanvragen en voornemens ten aanzien van het nieuwe subsidiebeleid, de prioriteitsstelling VWS breed, het nota overleg sport, het AO subsidiebeleid en de begrotingsbehandeling van VWS.

De totale korting op de sportbegroting 2004 kan dus variëren tussen ¤ 10,3 mln. en ¤ 14 mln. Over de daadwerkelijke korting 2004 en latere jaren zal ik u bij de eerste suppletore wet, de tweede suppletore wet als mede bij begrotingen in latere jaren informeren.

Tabel 1. Overzicht bijdrage sport aan taakstelling subsidies VWS 2004 2005* 2006* 2007* 2008*
Instellingssubsidie 3,8 mln. 6,7 mln. 11,4 mln. 11,5 mln. 11,5 mln. Projectsubsidie 6,5 - 10,2 mln. 9,8 mln. 7,8 mln. 11,0 mln. 11,0 mln. Herinvestering - - 5 mln. 5 mln. 5 mln.
Totaal 10,3 - 14,0 mln. 16,5 mln. 14,2 mln. 17,5 mln. 17,5 mln.
* inzake projectsubsidies betreft dit een technische verwerking van de taakstelling voor de jaren 2005 en later, zoals opgenomen in de meerjarencijfers van de VWS-begroting 2004. Ook hier kunnen zich nog op- en neerwaartse bijstellingen voordoen.

2.
Welk deel van deze subsidietaakstelling is bedoeld voor de 10% efficiencykorting voor de instellingen? Welk deel is voor rekening van de sportsector?

2.
151 instellingen krijgen te maken met een algemene (generieke) korting van 10%. Die korting is een bijdrage aan de rijksbreed opgelegde bezuinigingen. Deze korting levert in 2004 een besparing op van ¤ 16,3 mln. Dat is 27,6% van de totale subsidietaakstelling voor 2004 (¤ 59 mln.). Als alleen wordt gekeken naar de sportsector dan zijn er 54 organisaties (inclusief sportbonden voor deskundigheidsbevordering, sportmedisch beleid en/of topsportbeleid) met instellingssubsidies waarop 10% wordt gekort. Hierbij gaat het om ¤ 1,2 mln. Dat is 2,1% van de totale subsidietaakstelling.

3.
In de nota "Kennis, Innovatie, Meedoen" (blz. 28) wordt aangegeven dat "het complete dossier Korrelatie wordt bezien in het kader van de totstandkoming van een zorgportaal. Dit zorgportaal gaat informatie aan burgers leveren via internet, telefoon en fysieke loketten". Is het waar dat er momenteel kwartiermakers bezig zijn met de planontwikkeling rondom het zorgportaal? Zo ja, om hoeveel kwartiermakers gaat het? Wanneer wordt de Kamer ingelicht over de plannen omtrent het zorgportaal? Waar in de begroting is het zorgportaal voor 2004 begroot, en wat is het begrote bedrag? Wordt de Stichting Korrelatie betrokken bij de totstandkoming van dit zorgportaal?
3.
De kwartiermaker beziet op dit moment de mogelijkheden voor de oprichting van een portalorganisatie. Het gaat om één kwartiermaker, met twee medewerkers. De Tweede Kamer wordt in april 2004 over de mogelijkheden met betrekking tot de portalorganisatie geïnformeerd, als de jaarlijkse voortgangsbrief over de nota 'Met zorg kiezen' aan de Tweede Kamer wordt gezonden. Een bedrag voor het zorgportaal is nog niet opgenomen in de begroting omdat de besluitvorming over het oprichten van een zorgportaal afhankelijk is van de conclusies van de kwartiermaker en de daaraan verbonden kosten. Het is de bedoeling dat een aanbestedingsprocedure wordt georganiseerd, waarvoor gegadigden een offerte kunnen indienen. Offertes kunnen worden ingediend door een afzonderlijke organisatie of een samenwerkingsverband.

Er is overleg geweest tussen de kwartiermaker en de stichting Korrelatie. Net zoals andere organisaties heeft Korrelatie hierbij ideeën kunnen inbrengen. Korrelatie zou een van de organisaties kunnen zijn die een offerte uitbrengt om de portalorganisatie te gaan opzetten en uitvoeren. Korrelatie kan dat alleen doen, of als onderdeel van een samenwerkingsverband.

4.
Kan een overzicht worden gegeven van de beleidsmatig gereserveerde middelen per begrotingsartikel en over welke verschillende projecten deze middelen verdeeld zijn?

4.
Alle middelen op de begroting zijn in beginsel beleidsmatig gereserveerd. Het betreft immers de beleidsbegroting van VWS. Per artikel vindt u in de toelichting een tabel budgetflexibiliteit, waarin inzicht wordt gegeven in de mate waarin het budget nog beïnvloedbaar is. De reserveringen voor projecten zijn hierin verwerkt. Projectsubsidies zijn slechts een van de vele instrumenten om de beleidsdoelstellingen op de VWS-begroting te realiseren. Naast projectsubsidies heeft VWS ook andere instrumenten zoals bijdrage aan agentschappen en zelfstandig bestuursorganen (zoals het CIBG, het RIVM, ZON/MW en het NWO), instellingssubsidies, directe bijdrage aan productie in de cure en care (zoals indicatiestellingen en de rijksbijdrage aan abortusklinieken), maar ook specifieke uitkeringen. In de tabel budgetflexibiliteit van de begroting zijn al deze instrumenten verwerkt. Met de peildatum eind augustus 2003 is een inschatting gemaakt van de budgetflexibiliteit van 1 januari 2004.
Beleidsmatige voornemens zijn er in verschillende gradaties. Een groot deel van de voornemens zijn reeds juridisch verplicht. Dat wil zeggen dat hier met derden juridisch afdwingbare verplichtingen zijn aangegaan. Het betreft voor een groot gedeelte eerder ingezet beleid met een langere termijn doorloop. Daarnaast zijn er voornemens die bestuurlijk gebonden zijn. Het betreft voornemens waarover gecommuniceerd is met de Tweede Kamer of voornemens waarbij verwachtingen zijn gewekt richting het veld. Soms gaat het daarbij om voornemens die op basis van behoorlijk bestuurlijk niet meer terug te draaien zijn. Vervolgens zijn er voornemens die beleidsmatig gereserveerd zijn. Hier is nog geen sprake van heldere en duidelijke verwachtingen van het veld (zodanig dat de principes van behoorlijk bestuur een belangrijke rol spelen) toch zijn deze voornemens vaak essentieel voor de uitvoering van het beleid zoals die op dat moment in de begroting worden gepresenteerd. De post overig betreft voornemens waar de financiële consequenties nog niet helder zijn. Het zijn middelen die gereserveerd worden voor voornemens die gedurende het jaar in de uitvoering van het beleid naar boven komen.
Op basis van een actueel inzicht van de projectsubsidies is het totaalbudget van VWS op terrein van projectsubsidies geïnventariseerd. Dit leidt tot de volgende tabel:

Tabel 2: Overzicht budgetten per sector voor projecten, inhuur externen en opdrachten 2004
Bedragen in ¤ x1000
budget 2004
Internationale aangelegenheden 1.070
Sport 34.027
Voedselveiligheid 3.259
Jeugd 21.852
Welzijn 21.180
modernisering AWBZ 1.233
Ouderen 18.405
Gehandicapten en chronisch zieken 11.122
Patiënten en consumentenbeleid 4.306
Geneesmiddelen en transplantaten 8.167
GGZ en maatschappelijke opvang 26.507
Openbare gezondheidszorg en preventie 13.874
Curatieve zorg 14.400
Herdenken WOII en oorlogsgetroffenen 5.445
Innovatie, kwaliteit en opleidingen 6.929
Arbeidsmarktbeleid 4.669
Totaal 196.447

Voor het jaar 2004 is reeds ongeveer driekwart van het totaal budget nodig voor het nakomen van juridische en bestuurlijke verplichtingen en ruimte om flexibel in te kunnen spelen op beleidsmatig belangrijke zaken, die zich naar hoge waarschijnlijkheid het komende jaar zullen aandienen en waar voor dekking moet worden gevonden. Het betreft een aantal voornemens dat onvermijdelijk is voor het uitvoeren van het VWS-beleid. Overige middelen zijn nodig voor onder andere het invullen van de taakstellingen uit het hoofdlijnenakkoord, zie ook de tabel hieronder.

Tabel 3: Overzicht budget (excl. Taakstelling HA) en taakstelling projectsubsidies (Bedragen in ¤ x1000)
Totale budget voor projecten,
opdrachten en inhuur externen
196.447
Juridisch en bestuurlijk gebonden 150.000
Overig: 46.447
Taakstelling projectsubsidies VWS 31.741
Taakstelling inhuur externen 6.609
Overige beleidsvoornemens 8.000

Projectsubsidies worden voor een korte tijd verstrekt. Daarom worden elk jaar weer vele nieuwe aanvragen voor projectsubsidies ingediend. Die aanvragen zijn, wat tijdstip van indienen betreft, gespreid over het gehele begrotingsjaar. Gaandeweg gaat het departement verplichtingen aan en verricht betalingen. Het gaat dus om een fluïde proces dat zich niet tot een beslismoment per jaar beperkt. Het is nu dus niet mogelijk om een volledig beeld te presenteren. Dit beeld zou slechts een momentopname zijn die per maand verschilt.

5.
Welke bedragen zijn met de verschillende projecten gemoeid?

5.
Zie beantwoording vraag 4.

7.
Is het mogelijk per artikel aan te geven welke instellingssubsidies worden stopgezet?

7.
Hieronder treft u een overzicht aan van instellingssubsidies die worden stopgezet per artikel.

Tabel 4: Beëindigde instellingssubsidies per artikel.
Artikel NAAM INSTELLING
21 Preventie en gezondheidszorgbescherming
Schorerstichting
Stichting Alcoholpreventie
22 Curatieve Zorg
CESAR Vereniging Bewegingsleer
Koninklijk Nederlandse Genootschap voor Fysiotherapie
Koninklijke Nederlandse Organisatie Van Verloskundigen
Landelijke Huisartsen Vereniging
Nederlands Huisartsen Genootschap
Nederlands Paramedisch Instituut
Nederlandse Vereniging Van Oefentherapeuten-Mensendieck
Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie
Orde van Medische Specialisten
Stichting Nazorg
Stichting Registratie Nierfunctievervanging Nederland
23 Geneemsiddelen en medische technologie
Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter Bevordering Pharmacie
Stichting Geneesmiddelenbulletin
24 Geestelijke gezondheids-, verslavingszorg en maatschappelijke opvang
Federatie van Vrouwenzelfhulporganisaties (ANU)
Geestelijke Gezondheidszorg Nederland ( Cie. Verslavingszorg)
Landelijke Stichting Ouders en Verwanten Van Druggebruikers
Artikel NAAM INSTELLING
Moluks Diakonaal Maatschappelijk Werk 'Muhabbat'
Quest for Quality BV
Schizofrenie Stichting Nederland
Schorerstichting
Stichting AGOG NEDERLAND
Stichting De Driehoek
Stichting Federatie opvang
Stichting Joods Maatschappelijk Werk
Stichting Kees Trimbos
Stichting Maatschappelijk Werk t.b.v. Kermisexploitanten en Circusmedewerkers
Stichting Tjandu
26 Gehandicapten- en hulpmiddelenbeleid
Vereniging Het Nederlandse Rode Kruis (Opleiding Telefooncirkelwerk)
29 Arbeidsmarktbeleid
Organisatie voor Strategisch Arbeidsmarktonderzoek
30 Opleidingen, informatie-, kwaliteits- en patiëntenbeleid
Stichting Gezondheidskiosk
33 Jeugdbeleid
Algemeen Plattelands Jongeren Werk
Christelijk Gereformeerde Jongerenorganisatie
CNV Jongerenorganisatie
Continental Art Centre
Hervormd Gereformeerde Jeugdbond
Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten
Jjp Stichting
Jopla
Landelijk Bureau Scouting Nederland
Landelijk Contact Jeugdverenigingen Christelijke Gereformeerde Kerken
Landelijke Vereniging NUSO
Leger des Heils Afdeling Jeugd en Jongerenwerk
Marron Jeugd & Jongeren Nederland
Nederlands Agrarisch Jongeren Kontact
Nederlandse Baptisten Jeugd Beweging
NIVON
Pinkster Jeugd Beweging
ResponZ
Samen op Weg Jeugdwerk
Slechthorende Jongeren Organisatie
Stichting Belangenvereniging Nederlandse Dove Jongeren
Artikel NAAM INSTELLING
Stichting Centrale Jeugdraad Evangelische Broedergemeente
Stichting Doopsgezinde Jeugd Centrale
Stichting Jong Nederland
Stichting Youth For Christ Nederland
Stichting Zehoet Jehoedit
YMCA Nederland
34 Sociaal beleid
Centraal Bureau Fondsenwerving
Gay & Lesbian Switchboard Nederland Stichting
Landelijke Sinti Organisatie
Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut
Nederlandse Bond van Plattelandsvrouwen
Nederlandse Vereniging van Journalisten
Nederlandse Vereniging Vrouwenbelangen
Passage Christelijk Maatschappelijke vrouwenbeweging
Stichting De Balie
Stichting de Ombudsman
Stichting de Rode Hoed
Vereniging Nederlandse Vrouwenraad
Zij Actief katholiek vrouwennetwerk
35 Sportbeleid (betreft bij de landelijke sportorganisaties de
instellingssubsidie voor algemeen functioneren)
Algemene Nederlandse Sjoelbond
Federatie Oosterse Gevechtsporten
Federatie van Klootschieters en Kogelwerpers
Judo Bond Nederland
Karate-Do Bond Nederland
Koninklijk Nederlands Korfbal Verbond
Koninklijke Nederlandsche Schaatsenrijdersbond
Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie
Koninklijke Nederlandse Atletiek Unie
Koninklijke Nederlandse Baseball en Softball Bond
Koninklijke Nederlandse Biljart Bond
Koninklijke Nederlandse Bond tot het Redden van Drenkelingen
Koninklijke Nederlandse Bond voor Lichamelijke Opvoeding
Koninklijke Nederlandse Cricket Bond
Koninklijke Nederlandse Dambond
Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie
Koninklijke Nederlandse Hockey Bond
Koninklijke Nederlandse Kaats Bond
Koninklijke Nederlandse Kegel Bond
Koninklijke Nederlandse Krachtsport en Fitnessfederatie
Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond
Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging
Koninklijke Nederlandse Roeibond
Koninklijke Nederlandse Schaak Bond
Koninklijke Nederlandse Schutters Associatie
Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart
Koninklijke Nederlandse Zwembond
Nationale Autosport Federatie
Nationale Federatie van Werkers in de Sport
Nederlands Handbal Verbond
Nederlandse Algemene Danssport Bond
Nederlandse Badminton Bond
Nederlandse Basketball Bond
Nederlandse Boksbond
Nederlandse Bowling Federatie
Nederlandse Bridge Bond
Nederlandse Christelijke Sport Unie
Nederlandse Culturele Sportbond
Nederlandse Darts Federatie
Nederlandse Golf Federatie
Nederlandse Handboog Bond
Nederlandse IJshockey Bond
Nederlandse Jeu de Boules Bond
Nederlandse Kano Bond
Nederlandse Katholieke Sportfederatie
Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging
Nederlandse Kruisboog Bond
Nederlandse Onderwatersport Bond
Nederlandse Rugby Bond
Nederlandse Ski Vereniging
Nederlandse Tafeltennisbond
Nederlandse Toer Fiets Unie
Nederlandse Triathlon Bond
Nederlandse Volleybal Bond
Nederlandse Wandelsport Bond
Nederlandse Waterski Bond
Skatebond Nederland
Squash Bond Nederland
Taekwondo Bond Nederland
Watersportverbond