RVU

P E R S B E R I C H T

Hilversum, 18 november 2003

NIEUW ECONOMISCH PEIL

- PROOSTEN OP DE TOEKOMST -

Maandag 24 november van 20.00-20.25 uur op nederland 3 Deze serie is een samenwerkingsproject van rvu en teleac/not

De Gulpener Bierbrouwerij heeft oog voor mens en milieu en richt zich op 'Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen' (MVO). Met de huidige recessie wordt dit vaak gezien als een luxeonderwerp. Profileer je je daarmee als kleine nog zelfstandige bierbrouwerij in tijden van recessie en een krimpende biermarkt? Die vraag staat centraal in deze aflevering van Nieuw Economisch Peil over het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen bij Gulpener.

In juni van dit jaar won de Gulpener bierbrouwerij de Nationale MVO-Stimuleringsprijs van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en de Nederlandse Voedingsmiddelen Industrie.

Gulpener, een familiebedrijf dat werd opgericht in 1825, wil zich blijvend onderscheiden op de biermarkt. Tot halverwege de jaren negentig deed zij dat met haar speciaalbieren. Halverwege de jaren negentig ontdekten ook andere bierbrouwers de markt van speciaalbieren. Bovendien stagneerde de biermarkt. Het werd een verdringingsmarkt waarin grote bedrijven veel geld investeerden in reclame en het behoud en verwerven van nieuwe horecapunten. Door MVO probeert Gulpener haar onderscheidende en innovatieve imago in de markt te behouden.

De keuze voor MVO is volgens directeur John Halmans behalve door commerciële, ook zeer zeker ingegeven door maatschappelijke motieven. "Een bedrijf is verantwoordelijk voor het welzijn van haar omgeving en de mensen die daar leven, wonen en werken. MVO bouwt voort op een lange traditie van Gulpener. De brouwerij is van oudsher nauw verbonden met het Zuid-Limburgse heuvelland. De tarwe, rogge, spelt en hop die nodig zijn, komen dan ook zoveel mogelijk van het Limburgse land. De brouwerij is de grootste zelfstandige werkgever in het dorp. Van oudsher was naast de dokter, de pastoor en de notaris de brouwer van groot belang in het dorp."

Concurrent Jan Vermeer , directeur van Leeuw, geeft zonder meer toe dat dit een slimme zet is geweest van Gulpener. "Ik zou willen dat ik dit concept zelf had bedacht."

Regie: Ronnie Griens
Eindredactie: Henk Bas (Teleac/NOT) en Geert Rozinga, 06 ­ 22 98 16 11 (RVU) Hoofdredactie: Henk Baard (RVU)

Nieuw Economisch Peil (NEP) is een documentairereeks over de mens achter de economie. Aan de hand van kleine menselijke verhalen, al dan niet doorvlochten met de visies van deskundigen, willen de makers de grote economisch-maatschappelijke trends inzichtelijk maken. In de serie worden zowel nationale als internationale dilemma's behandeld. NEP wordt iedere maandagavond uitgezonden op Nederland 3 om 20.00 uur. De eerste reeks is uitgezonden van september 2002 tot mei 2003. Op 1 september 2003 startte de nieuwe reeks uitzendingen. Alle uitzendingen zijn terug te zien op www.nep.nl. NEP is een samenwerkingsverband van de RVU educatieve omroep en Teleac/NOT.

RVU: René Takken, tel. 035.6771482, communicatie@rvu.nl, rvu.nl. Teleac/NOT: Ineke Domburg, tel. 035.6293401, ineke.domburg@teleacnot.nl www.teleacnot.nl

Foto (l): Het personeel van Gulpener offert haar vrije zaterdag op voor de hopoogst, rechts brouwmeester Wiel Hamers. Foto: Patricia Tholen. Foto (r):Directeur Gulpener Bier tussen de biologische hop geeft uitleg over de hopteelt. Foto Ronnie Griens

Met vriendelijke groeten,

Quinta Murré
RVU/// educatieve omroep
Afdeling Communicatie
(Bereikbaar op 035-6771482, maandag, dinsdag, en vrijdagochtend)