24-11-2003
Suzuki Grand Vitara XL-7 nog meer vlaggenschip
De grandeur straalt af van de Suzuki Grand Vitara XL-7. Dankzij nieuwe
koplampen, een gewijzigde bumper, een met chroom getooide grille en
een nieuw dashboard komt het vlaggenschip van Suzuki nog
representatiever voor de dag.
Het stoere en tegelijk chique uiterlijk met veel chromen accenten
vormt het visitekaartje van de Grand Vitara XL-7. Hij is ontworpen en
bedoeld voor mensen die een representatieve, comfortabele en bovenal
ruime auto zoeken en daarbij de extra trekkracht verlangen van een
inschakelbare vierwielaandrijving. De vierwielaandrijving kan tijdens
het rijden (tot 100 km/u) worden ingeschakeld. De XL-7 is leverbaar
als 5-zitter met twee zitrijen, maar ook met drie zitrijen zodat 7
inzittenden een comfortabele plaats kunnen vinden. Luxe staat in alle
opzichten centraal, wat onder meer blijkt uit de complete uitrusting
en het stijlvolle dashboard. De centrale console schittert als
huisvesting voor de audio en voor de bediening van verwarming en
ventilatie met drie handige en chique draaiknoppen. Airconditioning op
de Grand Vitara XL-7 2.0 TDi zorgt voor een aangenaam klimaat. De XL-7
2.7 V6 is bovendien uitgerust met een volautomatische climate control.
De zijruiten vóór zijn elektrisch te bedienen, evenals de
buitenspiegels. Verder heeft de XL-7 centrale deurvergrendeling met
afstandsbediening en cruise control aan boord. Tot de uitrusting
behoren ook lichtmetalen wielen, groengetint glas, armsteunen op de
voorstoelen en een 12-voltaansluiting achterin.
Veiligheid
De Grand Vitara XL-7 biedt de top in veiligheid. De carrosserie en het
chassis zijn op een aantal punten extra versterkt om de krachten van
een botsing van voren of van achteren goed te kunnen opvangen en
letsel te beperken. In de portieren zitten stalen profielen die
bescherming bieden bij een aanrijding in de flank. Voorin heeft de
auto twee grote airbags, die nauw samenwerken met de van spanners
voorziene veiligheidsgordels. Veiligheid begint echter met het
voorkómen van een aanrijding. Op dat vlak is de XL-7 eveneens prima
toegerust. In de eerste plaats zorgt de hoge zitpositie voor goed
zicht op de weg. Bij een noodstop grijpt het tot de
standaarduitrusting behorende ABS snel in. Aan het ABS is EBD
toegevoegd. Dit staat voor Electronic Brakeforce Distribution. Het
systeem verdeelt remkrachten, afhankelijk van de belading, tussen
voor- en achterwielen zodat de stabiliteit gewaarborgd blijft.
Motoren
Als het op snelheid en uithoudingsvermogen aankomt, staat de Grand
Vitara XL-7 zijn mannetje. De beproefde 2.7 DOHC V6-benzinemotor
levert nu 135 kW/184 pk bij 6.000 toeren per minuut. De Grand Vitara
XL-7 is nu ook verkrijgbaar met een krachtige
2.0-liter-turbodieselmotor van 80 kW/109 pk. Deze viercilinder is
voorzien van een intercooler en common rail brandstofinspuiting. Dit
systeem zorgt voor een zeer volledige verbranding doordat het de
dieselolie rechtstreeks en onder zeer hoge druk in de cilinders spuit.
Daarmee pakken verbruik en emissie (ook die van kooldioxide) beduidend
lager uit, mede doordat het inspuitmoment en de geïnjecteerde
hoeveelheid brandstof elektronisch worden geregeld. Beide
krachtbronnen hebben vier kleppen per cilinder en blinken uit door hun
grote trekkracht. De V6 levert 250 Nm (was 231) bij 3.300 toeren per
minuut. De 2.0 TDI komt aan 270 Nm bij slechts 1.750 toeren per
minuut. In beide gevallen is er dus ruimschoots voldoende kracht
voorhanden voor probleemloos rijden in zwaar terrein, voor een vlotte
snelwegrit of voor het trekken van een trailer met een geremd gewicht
tot 1.850 kg. De V6 is nu gekoppeld aan een elektronisch gestuurde
vijftrapsautomaat. Een hand-geschakelde vijfversnellingsbak is er als
optie. De 2.0 TDI is standaard uitgerust met een handbak en is
optioneel met automaat verkrijgbaar. De automaat beschikt over moderne
elektronica. Door de uitgekiende schakelprogrammas levert de automaat
ook een optimaal laag brandstofverbruik op. Er is keuze uit de
programmas Normal en Power. Een sensorgestuurd controlesysteem
voorkomt hinderlijk heen en weer schakelen tussen twee versnellingen
tijdens bergopwaarts rijden. Bergafwaarts past hetzelfde systeem het
schakelpatroon aan op het gebruik van de remmen.
Drive Select 4x4
Een soepel en tegelijk stevig onderstel en het Drive Select
4x4-systeem brengen de aandrijfkracht over op het asfalt of de
onverharde weg. De voorwielophanging is onafhankelijk met
McPherson-veerpoten. De behuizingen daarvan zijn aan de boven-zijde
door een stalen staaf met elkaar verbonden. Deze constructie
onderdrukt torsie en verhoogt de stuurprecisie. De achteras is
vijfvoudig aan het chassis opgehangen voor een stabiele, voorspelbare
en vertrouwde wegligging. De lichtmetalen 16-inch-wielen met brede
banden zorgen voor optimale grip. De Grand Vitara XL-7 biedt in zijn
nieuwe gedaante het uiterlijk, het vermogen en de finesse voor
dagelijks gebruik zowel als voor uitdagende trips in de vrije tijd.
Grand Vitara XL-7 Van
De Grand Vitara XL-7 is zowel met benzine- als met dieselmotor als Van
(grijs kenteken) leverbaar. De prijs van deze handige XL-7 Van
bedraagt 25.299,- exclusief BTW. De Suzuki Grand Vitara XL-7 als
5-zitter (geel kenteken) is leverbaar vanaf 36.799,- inclusief BTW en
BPM.
AutoRai