AutoRai

24-11-2003

Suzuki Grand Vitara XL-7 nog meer vlaggenschip

De grandeur straalt af van de Suzuki Grand Vitara XL-7. Dankzij nieuwe koplampen, een gewijzigde bumper, een met chroom getooide grille en een nieuw dashboard komt het vlaggenschip van Suzuki nog representatiever voor de dag.

Het stoere en tegelijk chique uiterlijk met veel chromen accenten vormt het visitekaartje van de Grand Vitara XL-7. Hij is ontworpen en bedoeld voor mensen die een representatieve, comfortabele en bovenal ruime auto zoeken en daarbij de extra trekkracht verlangen van een inschakelbare vierwielaandrijving. De vierwielaandrijving kan tijdens het rijden (tot 100 km/u) worden ingeschakeld. De XL-7 is leverbaar als 5-zitter met twee zitrijen, maar ook met drie zitrijen zodat 7 inzittenden een comfortabele plaats kunnen vinden. Luxe staat in alle opzichten centraal, wat onder meer blijkt uit de complete uitrusting en het stijlvolle dashboard. De centrale console schittert als huisvesting voor de audio en voor de bediening van verwarming en ventilatie met drie handige en chique draaiknoppen. Airconditioning op de Grand Vitara XL-7 2.0 TDi zorgt voor een aangenaam klimaat. De XL-7 2.7 V6 is bovendien uitgerust met een volautomatische climate control. De zijruiten vóór zijn elektrisch te bedienen, evenals de buitenspiegels. Verder heeft de XL-7 centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en cruise control aan boord. Tot de uitrusting behoren ook lichtmetalen wielen, groengetint glas, armsteunen op de voorstoelen en een 12-voltaansluiting achterin.

Veiligheid
De Grand Vitara XL-7 biedt de top in veiligheid. De carrosserie en het chassis zijn op een aantal punten extra versterkt om de krachten van een botsing van voren of van achteren goed te kunnen opvangen en letsel te beperken. In de portieren zitten stalen profielen die bescherming bieden bij een aanrijding in de flank. Voorin heeft de auto twee grote airbags, die nauw samenwerken met de van spanners voorziene veiligheidsgordels. Veiligheid begint echter met het voorkómen van een aanrijding. Op dat vlak is de XL-7 eveneens prima toegerust. In de eerste plaats zorgt de hoge zitpositie voor goed zicht op de weg. Bij een noodstop grijpt het tot de standaarduitrusting behorende ABS snel in. Aan het ABS is EBD toegevoegd. Dit staat voor Electronic Brakeforce Distribution. Het systeem verdeelt remkrachten, afhankelijk van de belading, tussen voor- en achterwielen zodat de stabiliteit gewaarborgd blijft.

Motoren
Als het op snelheid en uithoudingsvermogen aankomt, staat de Grand Vitara XL-7 zijn mannetje. De beproefde 2.7 DOHC V6-benzinemotor levert nu 135 kW/184 pk bij 6.000 toeren per minuut. De Grand Vitara XL-7 is nu ook verkrijgbaar met een krachtige
2.0-liter-turbodieselmotor van 80 kW/109 pk. Deze viercilinder is voorzien van een intercooler en common rail brandstofinspuiting. Dit systeem zorgt voor een zeer volledige verbranding doordat het de dieselolie rechtstreeks en onder zeer hoge druk in de cilinders spuit. Daarmee pakken verbruik en emissie (ook die van kooldioxide) beduidend lager uit, mede doordat het inspuitmoment en de geïnjecteerde hoeveelheid brandstof elektronisch worden geregeld. Beide krachtbronnen hebben vier kleppen per cilinder en blinken uit door hun grote trekkracht. De V6 levert 250 Nm (was 231) bij 3.300 toeren per minuut. De 2.0 TDI komt aan 270 Nm bij slechts 1.750 toeren per minuut. In beide gevallen is er dus ruimschoots voldoende kracht voorhanden voor probleemloos rijden in zwaar terrein, voor een vlotte snelwegrit of voor het trekken van een trailer met een geremd gewicht tot 1.850 kg. De V6 is nu gekoppeld aan een elektronisch gestuurde vijftrapsautomaat. Een hand-geschakelde vijfversnellingsbak is er als optie. De 2.0 TDI is standaard uitgerust met een handbak en is optioneel met automaat verkrijgbaar. De automaat beschikt over moderne elektronica. Door de uitgekiende schakelprogrammas levert de automaat ook een optimaal laag brandstofverbruik op. Er is keuze uit de programmas Normal en Power. Een sensorgestuurd controlesysteem voorkomt hinderlijk heen en weer schakelen tussen twee versnellingen tijdens bergopwaarts rijden. Bergafwaarts past hetzelfde systeem het schakelpatroon aan op het gebruik van de remmen.

Drive Select 4x4
Een soepel en tegelijk stevig onderstel en het Drive Select 4x4-systeem brengen de aandrijfkracht over op het asfalt of de onverharde weg. De voorwielophanging is onafhankelijk met McPherson-veerpoten. De behuizingen daarvan zijn aan de boven-zijde door een stalen staaf met elkaar verbonden. Deze constructie onderdrukt torsie en verhoogt de stuurprecisie. De achteras is vijfvoudig aan het chassis opgehangen voor een stabiele, voorspelbare en vertrouwde wegligging. De lichtmetalen 16-inch-wielen met brede banden zorgen voor optimale grip. De Grand Vitara XL-7 biedt in zijn nieuwe gedaante het uiterlijk, het vermogen en de finesse voor dagelijks gebruik zowel als voor uitdagende trips in de vrije tijd.

Grand Vitara XL-7 Van
De Grand Vitara XL-7 is zowel met benzine- als met dieselmotor als Van (grijs kenteken) leverbaar. De prijs van deze handige XL-7 Van bedraagt 25.299,- exclusief BTW. De Suzuki Grand Vitara XL-7 als 5-zitter (geel kenteken) is leverbaar vanaf 36.799,- inclusief BTW en BPM.