24-11-2003
Honda met primeurs op Speed & Design
Honda en de racerij zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Deelname
aan internationale raceklassen, zowel op twee als op vier wielen,
bevestigen Honda's positie als grootste motorenproducent ter wereld.
Daarom is Honda ook dit jaar weer prominent vertegenwoordigd op Speed
& Design, de 'sportiefste auto- en motorbeurs van Nederland', die van
27 t/m 30 november in de Utrechtse Jaarbeurs wordt gehouden.
Honda pakt onder meer uit met de CBR 600 RR circuitracer van Barry
Veneman, Nederlands kampioen Supersport 600 2003, met zeven
overwinningen uit elf races. Daarnaast scoorde Veneman met een wild
card 22 punten in het WK Supersport 600. Zijn motorfiets brengt 133 pk
aan het achterwiel bij een gewicht van 167 kg, een combinatie die op
het circuit van Monza goed was voor een top van 290 km/h. Tijdens het
WK Supersport op Assen klokte hij zelfs de hoogste topsnelheid van het
hele veld met 265 km/h.
Sportieve straatversies
Honda's sportieve successen in de racerij vinden rechtstreeks hun weg
naar de techniek in de seriemodellen. Een prima voorbeeld hiervan is
Honda's i-VTEC-technologie, de variabele kleptiming en -opening voor
meer vermogen bij hogere toerentallen. Honda komt dit jaar met diverse
sportieve 'straatversies' naar Speed & Design, waaronder twee
primeurs: de Civic 1.4i Type S en de Civic Type-R modeljaar 2004. Deze
sportiefste standaard-Civic, met 2.0 i-VTEC-motor van 147 kW (200 pk),
sprint binnen 6,6 seconden van 0 tot 100 km/h. Daarnaast staat als
primeur de CR-V Executive op de stand en bovendien twee Honda's S 2000
en een Honda Accord Sport, fraai opgebouwd met tal van sportieve
accessoires.
Paris-Dakar-buggy 'EVO'
Ook de racers op vier wielen komen ruimschoots aan bod. Zo is de
spectaculaire Paris-Dakar-buggy met de nieuwe 3,5-liter V6 in
EVO-uitvoering op de stand te bewonderen. Deze EVO-uitvoering van het
Fast & Speed-team is een doorontwikkeling van de rally-buggy's met 3.5
V6, afkomstig van de Amerikaanse Honda Pilot, een fullsize SUV. Eerder
dit jaar werd hij al succesvol ingezet tijdens de Rallye d'Orient in
Turkije en de Baja-Aragon in Spanje. Hier wist de Fransman Thierry
Magnaldi zelfs de eerste etappe te winnen, vóór de fabrieksteams van
Mitsubishi, BMW en Nissan. In het totaalklassement leverde het de EVO
respectievelijk de vijfde en zesde plaats op. Mocht de EVO-buggy
onverhoopt niet op tijd klaar zijn voor Speed & Design, dan is in
ieder geval een 'gewone' PD-buggy met 3.5 V6 van het team te
bewonderen.
Sportieve accessoires zijn ook los in overvloed te bewonderen. Ook
zijn originele BAR Honda Formule 1-merchandise en
Honda-promotieartikelen te koop.
Dagelijks is er gelegenheid op de Honda stand om gratis op de foto te
gaan met een Honda naar keuze, bijvoorbeeld de Honda S 2000 of Civic
Type R.
Honda heeft in 300 m² beursruimte ingericht, verdeeld over de
standnummers 1090 en 1092. Speed & Design is op donderdag 27 en
vrijdag 28 november geopend van 14.00 tot 22.00 uur en op zaterdag 29
en zondag 30 november van 10.00 tot 18.00 uur in de Jaarsbeurs te
Utrecht, hal 1.
AutoRai