Gemeente Roosendaal



---

Openbare besluitenlijst 18 november '03

Begroting 2004 Gemeentelijk Samenwerkings Verband Westelijk Noord-Brabant.

Ingekomen zijn de begrotingen van het Gemeentelijk Samenwerkingsverband (GSV). Deze omvatten de begrotingen van het secretariaat, de regionale brandweer en de gemeenschappelijke alarmcentrale. Gelet op het feit dat de regionale brandweer en de gemeenschappelijke alarmcentrale in de loop van 2004 zullen opgaan in een regionale brandweer op de schaal van Midden en West Brabant en een gemeenschappelijke meldkamer Midden en West Brabant, zijn de voorliggende begrotingen indicatieve beleidsarme begrotingen. Het aandeel van de gemeente Roosendaal in deze begrotingen bedraagt in totaal ¤ 523.800,--. De gemeenteraad zal worden voorgesteld akkoord te gaan met de begroting van het GSV.

Wijziging algemene plaatselijke verordening

De gemeenteraad zal worden voorgesteld in te stemmen met wijziging van de APV op een aantal punten. Tevens zal worden gevraagd de Bomenverordening en de Afvalstoffenverordening vast te stellen. Er is een aantal redenen om de Algemene plaatselijke verordening (APV) aan te passen.

In de eerste plaats is afgesproken dat er gestreefd moet worden naar een gelijkluidende APV voor alle gemeenten in het politiedistrict. Voor de werkgroep is de model-APV van de VNG uitgangspunt geweest. Aan dit model zijn op verzoek van enkele gemeenten een paar voor die gemeenten zeer specifieke artikelen toegevoegd. Een tweede reden is dat een aantal verwijzingen naar provinciale- en landelijke wetgeving niet meer juist is.

Enkele in het oog lopende wijzigingen zijn:


· Het overbrengen van de bepalingen ten aanzien van de afvalstoffeninzameling naar een aparte verordening: de "Afvalstoffenverordening". Inhoudelijk is er in deze bepalingen niets veranderd.


· Het overbrengen van de bepalingen ten aanzien van het behoud van bomen van de huidige APV naar een afzonderlijke verordening: de "Bomenverordening". Inhoudelijk is er in deze bepalingen niets veranderd.


· De mogelijkheid om bij evenementen te bepalen dat uitsluitend gebruik mag worden gemaakt van duurzaam kunststof glas- en vaatwerk.


· De mogelijkheid om voor een of meer horecabedrijven te verbieden glas- en vaatwerk anders dan van onbreekbaar duurzaam kunststof materiaal te gebruiken.


· De bevoegdheid tot het verwijderen van voetbalsupporters. Toelichting:

In het kader van de ordehandhaving rond voetbalwedstrijden doen zich van tijd tot tijd problemen voor met voetbalsupporters, die niet in het bezit zijn van een geldig toegangsbewijs. Omdat ze niet bij de wedstrijd worden toegelaten verspreiden zij zich in de omgeving van het stadion of zwermen verder over de stad uit en kunnen daar voor overlast zorgen. In het nieuwe artikel wordt de mogelijkheid geschapen om aan overlast veroorzakende voetbalsupporters een verwijderingsplicht op te leggen.


· De bevoegdheid tot het mogelijk maken van preventief fouilleren. Toelichting:

Aanleiding voor toevoeging van dit artikel is inwerkingtreding van de Wet preventief fouilleren. Deze wet voorziet in toevoeging van artikel 151b in de Gemeentewet. Dit artikel bepaalt dat de raad bij verordening de burgemeester de bevoegdheid kan verlenen om bij verstyoring van openbare orde door de aanwezigheid van wapen, danwel bij ernstige vrees van het ontstana daarvan een gebied aan kan wijzen als zogenaamd veiligheidsrisicogebied. De officier van justitie kan vervolgens de politie gelasten in dit gebied preventief te fouilleren op het bezit van wapens. De aanwijzing kan slechts geschieden voor beperkte duur en moet worden ingetrokken zodra de (ernstige vrees voor) verstoring van de openbare orde niet meer aanwezig is.

Bezwaarschrift tegen vestiging van het voorkeursrecht, op grond van de Wet voorkeursrecht gemeenten in gebied SpoorHaven

Overeenkomstig het advies van de commissie voor de bezwaar- en beroepschriften heeft het college het bezwaarschrift van Mevrouw D.E.A. Meulmeester-Jacobs ongegrond verklaard. In het kader van de voorgenomen herontwikkeling van het gebied SpoorHaven is voor diverse percelen in dit gebied een gemeentelijk voorkeursrecht gevestigd. Eigenaren worden door oplegging van de Wet Voorkeursrecht Gemeenten gedwongen eerst de gemeente de gelegenheid te bieden hun eigendommen aan te kopen alvorens deze aan derden te kunnen vervreemden. Mevrouw Meulmeester maakt bezwaar omdat zij enkele eigendommen bezit binnen dit aangewezen gebied. Het college concludeert dat mevrouw uitsluitend beperkt wordt in de vervreemding van haar eigendom. Overige rechten worden niet aangetast. Er worden eigendommen verhuurd en dat kan zo blijven. Het voorkeursrecht tast de positie van de huurder niet aan. Ook is er geen sprake van planschade. Het voorkeursrecht is geen planologische wijziging.

Renovatie Gemalen 2004

De gemeenteraad zal worden gevraagd ¤ 353.047,-- beschikbaar te stellen voor het renoveren van gemalen. Roosendaal beschikt over een groot aantal gemalen die onderdeel uitmaken van de totale riolering. De gemeente heeft 52 rioolgemalen, 9 tunnelgemalen, 6 bergbezinkgemalen, 5 drainagegemal en, 4 vijvergemalen en 221 drukrioolgemalen.

In 2004 zullen de volgende systemen gerenoveerd worden:


· 5 rioolgemalen, zijnde gemaal Kalsdonk, gemaal Boerkensleen, gemaal Landjuweel, gemaal Laan van Brabant en gemaal Gareelweg;


· 1 drainagegemaal, zijnde gemaal Leeuwenhoeklaan;


· 3 vijvergemalen, zijnde gemaal van Loonpark, gemaal Stadskantoor en gemaal Vrouwenhof;


· 55 drukrioolgemalen, zijnde Krampenloop (Roosendaal), Rietgoorsestraat (Roosendaal), Roosendaalsebaan (Wouw), Bergsebaan (Wouw), Gareelweg (Heerle), Moerstraatseweg (Heerle) en de Zoomvlietweg (Heerle).

De werkzaamheden omvatten het vervangen van pompen, schakelkasten en overige mechanische delen.

Tevens zullen er hekwerken worden geplaatst en zullen er veiligheidsvoorzieningen in het kader van de ARBO wetgeving worden getroffen.

Straatnaamgeving Kalsdonk, De Landerije, De Meeten II en De Kapstok te Roosendaal.

Het college heeft, na advies van de commissie straatnaamgeving, de volgende nieuwe straatnamen vastgesteld.

Kalsdonk:


· Voor de nieuwe straat parallel aan de Zwaanhoefstraat is de naam Teslastraat vastgesteld.

De Landerije:


· De huidige naam Segersdreef wordt voor een hoofdstraat gehandhaafd.


· De straatnamen Annevillelaan, Brakesteinlaan, Daasdonklaan, Ravenhoflaan, Valkrustlaan, Zoudtlandlaan, Wallsteijnlaan (reserve), Bronkhorstdreef, Aldendriellaan, Beverenlaan, Burgstlaan, Deurnelaan, Dussenlaan, Henkenshagelaan, Ravensteinlaan, Stapelenlaan, Strijenlaan, Zuidewijnlaan, Zwijnsbergenlaan en Polanenlaan (reserve) zijn vastgesteld.

De Meeten II en De Kapstok:


· Voor de doorgaande weg vanaf de A58 naar de Dijkrand is de naam Spectrum vastgesteld.


· Voor het nieuwe bedrijventerrein "De Meeten II" zijn de straatnamen Kernweg en Elementweg vastgesteld.


· Voor het nieuwe bedrijventerrein "De Kapstok" zijn de straatnamen Ionweg, Heliumweg, Quantumweg, Argonweg en Moleculeweg (reserve) vastgesteld.

Beperkte wielklem- en wegsleepregeling

Het college van B&W van Roosendaal gaat de gemeenteraad voorstellen om een zogenaamde beperkte wielklemregeling in te voeren.

Sinds de grootschalige invoering van het betaald en vergunninghouderparkeren in Roosendaal in januari 2000 wordt de gemeente geconfronteerd met mensen die stelselmatig weigeren om parkeergeld (en de daarop volgende boete) te betalen. Een groot deel van deze groep blijkt niet-Nederlandse kentekenhouders te zijn. Volgens opgaaf van Parkeerbeheer Roosendaal BV, belast met het innen van parkeergelden, loopt de gemeente hierdoor op jaarbasis een bedrag van ca. 70.000 euro mis.

Om ook deze groep tot betaling te bewegen heeft het college besloten een beperkte wielklemregeling in te voeren. Deze richt zich uitsluitend op mensen die zelfs na een aanmaning en een dwangbevel openstaande parkeerboetes niet betalen. De kentekens van de voertuigen van deze mensen worden geregistreerd. Op het moment dat een geregistreerd voertuig wordt opgemerkt tijdens de reguliere parkeercontrole kan het betrokken voertuig van een wielklem worden voorzien. Dit ongeacht of op dat moment een geldig parkeerkaartje aanwezig is of niet. Dit vanwege het feit dat de wielklem wordt gezet voor een openstaande vordering en niet voor de nieuwe situatie. Deze maatregel komt voor betrokkenen echter nooit als een verrassing. Immers mensen die een dwangbevel krijgen thuisgestuurd worden via dit schrijven tevoren in kennis gesteld dat het niet betalen van de boete tot gevolg kan hebben dat ze bij een volgende keer dat ze parkeren de kans lopen om een wielklem te krijgen.

De invoering van een beperkte wielklemregeling betekent dus zeer zeker niet, dat een argeloze bezoeker van Roosendaal die een keer vergeet zijn parkeergeld te betalen meteen een wielklem krijgt. Er is dus geen vergelijking mogelijk met het beleid in steden als Amsterdam waar jaarlijks om heel andere redenen duizenden klemmen worden gezet.

Invoering van een wegsleepregeling in combinatie met een wielklemregeling is noodzakelijk omdat voertuigen waarvan de wielklem niet binnen 24 uur verwijderd is, weggesleept moeten worden.

De kosten van het laten verwijderen van de wielklem bedragen ¤ 107,-. Moet de auto worden weggesleept na 24 uur dan bedragen deze kosten ¤ 242,-- (inclusief de wielklem). Wanneer de wielklem buiten werktijden van Parkeerbeheer moet worden verwijderd of de auto moeten worden opgehaald nadat hij is weggesleept zijn de kosten veel hoger: verwijdering wielklem ¤ 179,-- en ophalen na wegslepen ¤ 252,--. Het stallingtarief van een weggesleept voertuig bedraagt ¤ 8,-- per dag.

Dit voorstel wordt in december door de gemeenteraad behandeld. Indien zij akkoord gaat dien en de nodige voorbereidingen om de regeling in te kunnen voeren te worden getroffen waarna in de loop van het voorjaar 2004 de regeling van kracht wordt.

Uitwerking aanbevelingen uit het rekenkamerrapport "Op afstand"

In de raadsvergadering d.d. 26 juni 2003 is het rapport "Op afstand" van de Rekenkamercommissie behandeld. Het rapport "Op afstand" beschrijft de resultaten van een onderzoek naar het functioneren van op afstand geplaatste gemeentelijke taken in Roosendaal. Unaniem zijn de conclusies en aanbevelingen in het rapport door de raad overgenomen. Het college van B&W is door de raad uitgenodigd om binnen 6 maanden met voorstellen te komen met betrekking tot de genoemde aanbevelingen. Door aanbieding van het rapport "Uitwerking aanbevelingen uit het rekenkamerrapport "Op afstand" "geeft het college hieraan invulling.

Het rapport "Op afstand" bevat een groot aantal aanbevelingen ( ± 60). De meeste aanbevelingen zijn gedaan op basis van de ervaringen bij de drie specifiek onderzochte instellingen en organisaties. Voor respectievelijk het GA, de RMD en de bibliotheek zijn 20, 14 en 8 aanbevelingen gedaan. Op basis hiervan komt de rekenkamer bovendien tot 18 "overall" aanbevelingen, die ook voor de andere op afstand geplaatste onderdelen van toepassing zijn. Bij de uitwerking van de aanbevelingen is qua structuur aangesloten bij de oorspronkelijke onderzoeksvragen uit het onderzoeksrapport van de rekenkamer. Per onderzoeksvraag zijn de aanbevelingen behandeld. De reactie van het college op de aanbevelingen zijn uitgewerkt in het rapport "Uitwerkingen aanbevelingen uit het rekenkamerrapport "Op afstand". Het college zal dit rapport ter informatie aanbieden aan de gemeenteraad.

Belastingvoorstellen 2004.

De raad heeft bij het vaststellen van de begroting 2004 in de vergadering van 6 november jl. besloten tot verhoging van de belastingen in 2004 met het inflatiepercentage van 2,3%. De reinigingsrechten worden verhoogd met 6,6%. Daarnaast zijn nog een aantal tarieven verhoogd.

De tarieven van het rioolafvoerrecht worden afzonderlijk vastgesteld bij de vaststelling van het GRP in de raad van november 2003.

De nieuwe tarieven worden vastgelegd in de bij de betreffende belasting behorende verordening. Al deze aanpassingen zijn inmiddels verwerkt. De gemeenteraad wordt nu gevraagd de verordeningen met daarin opgenomen de nieuwe tarieven vast te stellen. Het gaat daarbij om de volgende verordeningen: de verordening op de heffing en invordering van onroerende zaakbelastingen; de verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing/reinigingsrechten; de verordening op de heffing en invordering van hondenbelasting; de verordening op de heffing en invordering van toeristenbelasting; de verordening op de heffing en invordering van leges; de verordening op de heffing en invordering van precariobelasting; de verordening op de heffing en invordering van de begraafrechten; de verordening op de heffing en invordering van de marktgelden.

Exploitatieovereenkomst CAI met Essent Kabelcom.

De gemeente heeft in 1997 een nieuwe exploitatieovereenkomst gesloten met PNEM Teleservices (inmiddels Essent Kabelcom). Kern van deze overeenkomst was dat de exploitatie van de CAI volledig werd overgedragen aan Essent, zonder dat Essent daartoe een geldelijke bijdrage aan de gemeente verschuldigd zou zijn. Wel was in de overeenkomst opgenomen dat indien Essent in een vergelijkbare situatie aan een andere Brabantse gemeente wel een bijdrage zou betalen, onze gemeente - naar evenredigheid - recht zou kunnen doen gelden op een zelfde bedrag. ("best deal" clausule" ). Enige tijd geleden is het college bekend geworden dat Essent in 1998 een zelfde soort overeenkomst heeft gesloten met de gemeente Tilburg waarbij wel een forse geldelijke bijdrage werd betaald. Onder verwijzing van naar de "best deal" clausule heeft het college bij Essent Kabelcom ook een bijdrage geclaimd. Na langdurig ambtelijk en bestuurlijk daarover overleg te hebben gepleegd wijst Essent het beroep op deze "best-deal" clausule af.

Nu duidelijk sprake is van een verschil van mening over de uitleg van de gesloten overeenkomst, heeft het college besloten - zoals bepaald in de overeenkomst - dit geschil voor te leggen aan een bindend adviescommissie. De procedure zal gezamenlijk worden gevoerd met de gemeente Bergen op Zoom die in 1997 een vergelijkbare overeenkomst als onze gemeente heeft afgesloten.

De kosten van zo'n procedure zijn aanzienlijk. Gezien de financiële belangen die in het geding zijn, het feit dat Bergen op Zoom de helft van de kosten draagt en de kans dat de gemeente in het gelijk wordt gesteld, is het college van mening dat deze kosten gerechtvaardigd zijn.

Regionale samenwerking inzake Sociaal Beleid.

Najaar 2002 zijn er in de regio met de provincie besprekingen gestart over een regionale sociale agenda in het kader van het project sociaal beleid. Ook gemeente Roosendaal heeft hier, bestuurlijk en ambtelijk, aan deelgenomen om de kansen die het traject zou bieden voor de gemeente te benutten.

De provincie streeft ernaar om samen met gemeenten, maatschappelijke organisaties en burgers te werken aan een sterk en duurzaam Brabant. Er zal gewerkt worden aan het verbeteren van het 'welzijn', het welbevinden van mensen door een evenwicht te bereiken tussen sociale, economische en ruimtelijke voorwaarden, die samen een leefbaar geheel scheppen. De samenwerking bouwt voort op de regionale visies voor de sectoren Verzorging en Verpleging, GGZ, gehandicapten en jeugd.

In de voorbereiding voor samenwerking in regionaal verband is gekozen voor een drietal trajecten te weten:


1. Het traject wijk/dorpsontwikkelingsplan.


2. Het traject Normen voorzieningen bedoeld om normen voor voorzieningen op wijk- of dorpsniveau te ontwikkelen vergelijkbaar met "planologische kengetallen".


3. Het traject Multiculturele samenleving heeft tot doel het ontwikkelen van een methodiek gericht op dialoog met allochtone groepen in relatie tot wijkontwikkeling.

Vanuit Roosendaal is niet gekozen voor het uitvoeren van een pilot omdat er reeds vergelijkbare projecten zijn of worden uitgevoerd in de stad. Er zal wel een bijdrage worden gegeven aan het traject Normen voor voorzieningen. Bedoeling is om vanuit de informatie van verschillende gemeenten de normen te destilleren die richtinggevend kunnen zijn voor wijk- en dorpsontwikkeling.

Op de andere trajecten zal worden meegewerkt in een werkgroep en zullen kennis en ervaring worden uitgewisseld met de pilotgemeentes en andere gemeenten in de regio en de provincie.