Ingezonden persbericht


PERSBERICHT 24 november 2003

Heliview: Personeelswerving via gedrukte media is dalende

Heliview presenteert voor de negende maal het onderzoek webwerving: het werven van personeel via de eigen website of een vacaturesite. Nieuw dit jaar is dat voor het eerst onderzoek is gedaan naar organisaties in het segment 5 tot 20 medewerkers. Het gebruik van vacaturesites binnen deze doelgroep ligt bijna op het landelijk gemiddelde, waardoor zij voor de diverse vacaturesites een interessante groep vormen.

Uit het onderzoek komt naar voren dat 17% van de onderzochte bedrijven gebruik maakt van vacaturesites. 31% van de bedrijven maakt gebruik van de eigen website, 13% van de website van intermediairs en 33% van gedrukte media.

Hieronder enkele opvallende conclusies uit het onderzoek:

Print versus online advertenties

Gekeken naar de verhouding print versus online advertenties. In 2003 is de werving van nieuw personeel zowel via het internet als via de gedrukte media afgenomen. De gedrukte media blijven een belangrijke rol spelen, maar hun marktwaarde is gedaald. Het gebruik van de eigen website lag nagenoeg op een zelfde niveau als de gedrukte media, maar ook van dit medium mag verwacht worden dat het in de toekomst niet veel verder meer zal groeien. De internet penetratie in het bedrijfsleven ligt bijna op de top, bijna alle organisaties kunnen nu reeds gebruik maken van de eigen website voor advertenties. Het gebruik van vacaturesites is flink afgenomen. De daling is mede te verklaren door de sterke afname van de werkgelegenheid en dus van het aantal vacatures die bedrijven plaatsen. Tevens zullen bedrijven eerder zoeken naar 'gratis' wervingsmethoden. Intermediairs zoals werving- en selectiebureaus, uitzendbureaus en detacheringbureaus, gebruiken steeds vaker het internet om personeel te werven en te matchen. Intermediairs hebben veelal een belangrijk deel van hun website ingericht voor het weergeven van te bemiddelen vacatures. Hier ziet men weer een lichte groei in het gebruik van webwerving.

Geschatte marktomvang van webwerving

Circa 37% van de vestigingen met meer dan 20 werknemers verwacht in de komende 12 maanden gebruik te maken van een vorm van webwerving. Dit is een flinke daling in vergelijking met januari 2003, toen 56% van de vestigingen dit nog verwachtte.

Naamsbekendheid en waardering vacaturesites

In het onderzoek is verder gekeken naar naamsbekendheid van vacaturesites. Daarnaast is de waardering voor de vacaturesites onderzocht. Aan alle respondenten is gevraagd aan welke sites men denkt als het gaat om vacaturesites. De top drie wordt gevormd door Monsterboard, Nationale Vacaturebank.nl en Jobtrack.

Op basis van spontaan genoemde sites komt Monsterboard het beste uit de bus. Deze site heeft een spontane bekendheid van 17% gevolgd door Nationale Vacaturebank.nl met 9%. De geholpen bekendheid toont een ander beeld: op de eerste plaats staat Nationale Vacaturebank.nl met 80% dan Monsterboard 63%, gevolgd door Intermediair 60%.

Als wordt gekeken naar de mate van aantrekkelijkheid van de vacaturesite voor kandidaten, dan komen vooral de vacaturesites Jobtrack en JobbingMall (beide 7,2) goed naar voren.

Wat betreft de inschakeling van vacaturesites neemt Werk.nl een prominente positie in (38%). Op de tweede plaats volgt Monsterboard (17%), gevolgd door Nationale Vacaturebank.nl (13%).

De beoordeling van de vacaturesites op algemene kwaliteit liggen in een range van 5,1 t/m 7,3, waarbij Intermediair, Nationale Vacaturebank.nl en Jobtrack de top drie vormen.



Ingezonden persbericht