Unicef

Persbericht
TV SHOW WERFT 11.500 LEDEN VOOR UNICEF

23 november 2003, Den Haag - De speciale uitzending van de TV Show van afgelopen vrijdag heeft ruim 10.000 leden voor Unicef opgeleverd. Na de herhaling van zaterdagmiddag stond de teller zelfs op 11.551. In de huidige tijd een ongekend aantal, zo reageerde presentator Ivo Niehe. Centraal in de uitzending stond Unicefs werk voor oorlogskinderen in zon 20 crisisgebieden wereldwijd. Bekendheden als Sting en Unicef-ambassadeurs Monique van de Ven, Paul van Vliet en Ricky Martin verleenden uitgebreid hun medewerking aan het programma. De TROS TV Show trok vrijdag ruim een miljoen kijkers.

Het programma is onderdeel van de campagne die Unicef Nederland momenteel voert voor oorlogskinderen. Jaarlijks vraagt de VN-kinderrechtenorganisatie rond 20 november, de Internationale Dag van de Rechten van het Kind, aandacht voor één specifiek kinderrechtenthema. Unicef voerde afgelopen week actie op het Binnenhof om de politiek te bewegen meer te doen voor oorlogskinderen. Meer dan 1700 basisscholen deden mee aan de Nationale Spreekbeurtactie, waarin het campagnethema centraal stond. De broodnodige fondsen voor Unicefs wereldwijde hulp aan oorlogskinderen moeten, behalve via de TV Show, geworven worden via een grootschalige mailing die afgelopen zaterdag bij anderhalf miljoen Nederlanders in de bus viel. Unicef hoopt daarmee nu het totale resultaat van deze campagne naar 20.000 leden op te stuwen.

Naast de honderdduizenden particulieren die Unicef steunen met donaties en de aankoop van Unicef-kaarten te kopen, telt Unicef nu ruim 156.000 leden. Een lid steunt de kinderrechtenorganisatie structureel met 10 euro per maand.


* * * *