De Unie
Martinair - Loonontwikkeling CAO 2003 - 2004
24 november 2003 - De door De Unie voorgestelde opbouw van een 13e
maand over 2004 en 2005 is volgens Martinair in strijd met het
Najaarsakkoord. Zij hebben een tegenvoorstel gedaan.
Het najaarsakkoord
Met betrekking tot het Najaarsakkoord merken wij het volgende op.
Het zal u niet ontgaan zijn dat het kabinet in het kader van de door
haar gewenste bezuinigingen een aantal minder prettige ontwikkelingen
voor de werknemers in het vat had zitten. Ondermeer verslechtering van
vut en prepensioen, vermindering WW aanspraken en maatregelen in het
kader van de WAO.
Overleg tussen werknemers, werkgevers en kabinet heeft geleid tot
uitstel c.q. nader overleg over de voorgenomen verslechteringen,
daartegen over hebben werkgevers en werknemers afgesproken de
loonontwikkeling te matigen over de jaren 2004 en 2005. Waarbij in
2004 geen loonstijging is voorzien en in 2005 slechts zeer beperkt.
Een meerderheid van de vakbonden is akkoord gegaan met de loonmatiging
in de jaren 2004 en 2005. Vakbond De Unie heeft zich vanaf het begin
een groot tegenstander verklaard van een dergelijk centraal akkoord.
Niet dat De Unie de economische problemen niet herkend of erkend,
sterker nog reeds in 2001 heeft De Unie gewaarschuwd voor de
economische verslechteringen. De Unie is tegen een centraal akkoord
omdat het niet in alle sectoren slecht gaat en met een centraal
akkoord alle sectoren over een en dezelfde kam geschoren worden. Er
zijn sectoren waar miljarden verdiend worden en door het centraal
akkoord de medewerkers buiten spel komen te staan.
CAO inzet: de Automatische Prijscompensatie (APC)
In de ledenvergaderingen over de inzet van vakbond De Unie voor het
CAO-overleg is nadrukkelijk rekening gehouden met de mogelijkheid dat
Martinair de Automatische Prijscompensatie (APC) uit de CAO zou willen
halen.
Tijdens de ledenvergadering is aan de onderhandelingsdelegatie het
mandaat meegegeven om over de Automatische Prijscompensatie (APC) te
onderhandelen mits er een meerjarige afspraak gemaakt zou kunnen
worden over de invoering van een 13de maand.
Voorstel De Unie: de 13de maand
Zoals reeds eerder in de nieuwsbrieven van De Unie is aangegeven heeft
Martinair de APC inderdaad ter discussie gesteld in het CAO-overleg.
In het overleg van 19 november 2003 heeft De Unie een concreet
voorstel neergelegd om te komen tot een 13de maand voor de medewerkers
van Martinair. Dit voorstel houdt in, overeenkomstig afgesproken in de
ledenvergaderingen, dat over de jaren 2004 tot en met 2007 - 2008 een
volledige 13de maand zou worden opgebouwd.
Na langdurig beraad heeft Martinair in het CAO-overleg te kennen
gegeven het voorstel van De Unie positief te willen benaderen en de
lijn van een opbouw van een 13de maand te onderschrijven, echter de
door De Unie gewenste snelheid is voor Martinair een groot probleem.
Met name de door De Unie gewenste opbouw van de 13de maand over de
jaren 2004 en 2005 is volgens Martinair in strijd met het in oktober
2003 overeengekomen Najaarsakkoord waarin is afgesproken dat de
loonontwikkeling in 2004 nihil zal zijn en over 2005 dicht bij 0% zou
moeten blijven.
Tegenvoorstel van Martinair
Martinair heeft tijdens het CAO-overleg van 19 november 2003 een
concreet tegenvoorstel gedaan.
2004 Prijscompensatie 2003 1-1-2004 0,75%
december 2004 Eindejaarsuitkering 0,75%
2005 december 2005 Eindejaarsuitkering 0,25% (totaal 0,75% +
0,25%)
wellicht + 0,25%
2006 prijscompensatie ?
december 2006 1% + (50% van de APC 2006 - % afhankelijk van
inflatie)
2007 prijscompensatie ?
december 2007
1% + (50% van de APC 2006 + 2007 % afhankelijk van inflatie)
zodra het niveau van 3,5% eindejaarsuitkering wordt bereikt verhoogt
Martinair dit percentage tot 4%.
De vraagtekens zullen tijdens het t.z.t. te houden CAO overleg
ingevuld worden zonder daar vooraf afspraken over te maken.
De situatie met handhaving van de automatische prijscompensatie en
rekening houdend met effecten Najaarsakkoord.
Ter vergelijking onderstaand de situatie met handhaving van de
automatische prijscompensatie en rekening houdend met effecten
Najaarsakkoord.
* Prijscompensatie 2003 per 1-1-2004: 1,75%
* Prijscompensatie 2004 per 1-1-2005: 0%
* Prijscompensatie 2005 per 1-1-2006: 0,25% afhankelijk ruimte
najaarsakkoord
* Prijscompensatie 2006 per 1-1-2007: ? Afhankelijk van inflatie
* Prijscompensatie 2007 per 1-1-2008: ? Afhankelijk van inflatie
De vraagtekens zullen worden ingevuld op basis van het
inflatiepercentage.
Onderstaand in het kort de stand van zaken andere onderwerpen.
* License Fee: Voorstel door De Unie ingetrokken
* Koop / verkoop Verlofdagen: Overeenstemming
* Dienstreis / Stationeringsregeling: Voorstel door Martinair
ingetrokken
* Het gesplitst opnemen van ouderschapsverlof: Houdt partijen nog
verdeeld
* 1 uurloon max. berekening ODT: Overeenstemming
* werkweek 4 x 9 uur: Houdt partijen nog verdeeld
* Kinderopvang: Overeenstemming budget wordt verdubbeld
* Woon-werk: Overeenstemming
* Verkeer: Beperking bij verhuizing verder weg komt te vervallen
* ODT voor nachtdiensten: Houdt partijen nog verdeeld
* Leeftijdsbewust personeelsbeleid: Werkgroep
Van gedachten wisselen
Uw onderhandelingsdelegatie wil graag met u van gedachte wisselen over
de ontstane situatie en het vervolg van het CAO overleg. Wij nodigen u
daarom uit voor tweetal ledenvergaderingen. Deze zullen plaatsvinden:
Maandag 1 december 2003
Tijd: 12.30 uur tot 15.00 uur
en 20.00 uur tot 23.00 uur
plaats: Unie regiokantoor
te Hoofddorp
Sjirk Bajema
Bedrijfsgroepvoorzitter Burgerluchtvaart
maandag, 24 november 2003