De Unie


Martinair - Loonontwikkeling CAO 2003 - 2004

24 november 2003 - De door De Unie voorgestelde opbouw van een 13e maand over 2004 en 2005 is volgens Martinair in strijd met het Najaarsakkoord. Zij hebben een tegenvoorstel gedaan.

Het najaarsakkoord
Met betrekking tot het Najaarsakkoord merken wij het volgende op. Het zal u niet ontgaan zijn dat het kabinet in het kader van de door haar gewenste bezuinigingen een aantal minder prettige ontwikkelingen voor de werknemers in het vat had zitten. Ondermeer verslechtering van vut en prepensioen, vermindering WW aanspraken en maatregelen in het kader van de WAO.
Overleg tussen werknemers, werkgevers en kabinet heeft geleid tot uitstel c.q. nader overleg over de voorgenomen verslechteringen, daartegen over hebben werkgevers en werknemers afgesproken de loonontwikkeling te matigen over de jaren 2004 en 2005. Waarbij in 2004 geen loonstijging is voorzien en in 2005 slechts zeer beperkt. Een meerderheid van de vakbonden is akkoord gegaan met de loonmatiging in de jaren 2004 en 2005. Vakbond De Unie heeft zich vanaf het begin een groot tegenstander verklaard van een dergelijk centraal akkoord. Niet dat De Unie de economische problemen niet herkend of erkend, sterker nog reeds in 2001 heeft De Unie gewaarschuwd voor de economische verslechteringen. De Unie is tegen een centraal akkoord omdat het niet in alle sectoren slecht gaat en met een centraal akkoord alle sectoren over een en dezelfde kam geschoren worden. Er zijn sectoren waar miljarden verdiend worden en door het centraal akkoord de medewerkers buiten spel komen te staan.

CAO inzet: de Automatische Prijscompensatie (APC) In de ledenvergaderingen over de inzet van vakbond De Unie voor het CAO-overleg is nadrukkelijk rekening gehouden met de mogelijkheid dat Martinair de Automatische Prijscompensatie (APC) uit de CAO zou willen halen.
Tijdens de ledenvergadering is aan de onderhandelingsdelegatie het mandaat meegegeven om over de Automatische Prijscompensatie (APC) te onderhandelen mits er een meerjarige afspraak gemaakt zou kunnen worden over de invoering van een 13de maand.

Voorstel De Unie: de 13de maand
Zoals reeds eerder in de nieuwsbrieven van De Unie is aangegeven heeft Martinair de APC inderdaad ter discussie gesteld in het CAO-overleg. In het overleg van 19 november 2003 heeft De Unie een concreet voorstel neergelegd om te komen tot een 13de maand voor de medewerkers van Martinair. Dit voorstel houdt in, overeenkomstig afgesproken in de ledenvergaderingen, dat over de jaren 2004 tot en met 2007 - 2008 een volledige 13de maand zou worden opgebouwd.

Na langdurig beraad heeft Martinair in het CAO-overleg te kennen gegeven het voorstel van De Unie positief te willen benaderen en de lijn van een opbouw van een 13de maand te onderschrijven, echter de door De Unie gewenste snelheid is voor Martinair een groot probleem. Met name de door De Unie gewenste opbouw van de 13de maand over de jaren 2004 en 2005 is volgens Martinair in strijd met het in oktober 2003 overeengekomen Najaarsakkoord waarin is afgesproken dat de loonontwikkeling in 2004 nihil zal zijn en over 2005 dicht bij 0% zou moeten blijven.

Tegenvoorstel van Martinair
Martinair heeft tijdens het CAO-overleg van 19 november 2003 een concreet tegenvoorstel gedaan.

2004 Prijscompensatie 2003 1-1-2004 0,75%
december 2004 Eindejaarsuitkering 0,75%
2005 december 2005 Eindejaarsuitkering 0,25% (totaal 0,75% + 0,25%)
wellicht + 0,25%
2006 prijscompensatie ?
december 2006 1% + (50% van de APC 2006 - % afhankelijk van inflatie)
2007 prijscompensatie ?
december 2007

1% + (50% van de APC 2006 + 2007 % afhankelijk van inflatie)

zodra het niveau van 3,5% eindejaarsuitkering wordt bereikt verhoogt Martinair dit percentage tot 4%.
De vraagtekens zullen tijdens het t.z.t. te houden CAO overleg ingevuld worden zonder daar vooraf afspraken over te maken.

De situatie met handhaving van de automatische prijscompensatie en rekening houdend met effecten Najaarsakkoord.

Ter vergelijking onderstaand de situatie met handhaving van de automatische prijscompensatie en rekening houdend met effecten Najaarsakkoord.

* Prijscompensatie 2003 per 1-1-2004: 1,75%
* Prijscompensatie 2004 per 1-1-2005: 0%

* Prijscompensatie 2005 per 1-1-2006: 0,25% afhankelijk ruimte najaarsakkoord

* Prijscompensatie 2006 per 1-1-2007: ? Afhankelijk van inflatie
* Prijscompensatie 2007 per 1-1-2008: ? Afhankelijk van inflatie

De vraagtekens zullen worden ingevuld op basis van het inflatiepercentage.

Onderstaand in het kort de stand van zaken andere onderwerpen.
* License Fee: Voorstel door De Unie ingetrokken
* Koop / verkoop Verlofdagen: Overeenstemming
* Dienstreis / Stationeringsregeling: Voorstel door Martinair ingetrokken

* Het gesplitst opnemen van ouderschapsverlof: Houdt partijen nog verdeeld

* 1 uurloon max. berekening ODT: Overeenstemming
* werkweek 4 x 9 uur: Houdt partijen nog verdeeld
* Kinderopvang: Overeenstemming budget wordt verdubbeld
* Woon-werk: Overeenstemming

* Verkeer: Beperking bij verhuizing verder weg komt te vervallen
* ODT voor nachtdiensten: Houdt partijen nog verdeeld
* Leeftijdsbewust personeelsbeleid: Werkgroep

Van gedachten wisselen
Uw onderhandelingsdelegatie wil graag met u van gedachte wisselen over de ontstane situatie en het vervolg van het CAO overleg. Wij nodigen u daarom uit voor tweetal ledenvergaderingen. Deze zullen plaatsvinden:

Maandag 1 december 2003
Tijd: 12.30 uur tot 15.00 uur
en 20.00 uur tot 23.00 uur
plaats: Unie regiokantoor
te Hoofddorp

Sjirk Bajema
Bedrijfsgroepvoorzitter Burgerluchtvaart

maandag, 24 november 2003