Nationale-Nederlanden onderschrijft letselschaderapport Stichting de
ombudsman
24-11-2003
Nationale-Nederlanden is het eens met de conclusies en aanbevelingen
van het rapport van stichting de Ombudsman over letselschaderegeling.
De kracht van het rapport is dat het alle partijen, die betrokken zijn
bij een letselschadezaak, in relatie tot elkaar beziet. Persoonlijk
contact, erkenning en snelheid leiden tot een soepeler en voor het
slachtoffer betere schaderegeling, vindt ook Nationale-Nederlanden.
Door betere samenwerking van alle partijen kunnen slachtoffers eerder
hun leven weer oppakken.
Met het toespelen van de Zwarte Piet aan een of enkele bij de
letselschaderegeling betrokken partijen komt niemand -en zeker niet
het slachtoffer- een stap verder. Dat heeft het verleden, zoals blijkt
uit het rapport, helaas wel laten zien. Het rapport geeft goed aan hoe
complex de materie is. Er zijn veel partijen betrokken die ieder hun
eigen verbeteringsmogelijkheden hebben.
Nationale-Nederlanden pleit voor een verdergaande normering van de
schadeafhandeling. Slachtoffers krijgen hierdoor sneller hun schade
vergoed en het voorkomt onnodige vertraging in de afhandeling.
Wel moeten hiervoor alle partijen bereid zijn tot een eenduidig
normenstelsel te komen. Bestaande initiatieven op dit vlak verdienen
een impuls en een brede erkenning.
Ook is Nationale-Nederlanden nadrukkelijk voorstander van mediation
als alternatief voor langslepende rechtszaken. In de twee jaar dat
Nationale-Nederlanden deze vorm van alternatieve geschillenbeslechting
gebruikt, blijkt het merendeel van die zaken tot een voor beide
partijen bevredigende oplossing te leiden.
Nationale-Nederlanden is een van de grootste schadeverzekeraars in
Nederland en daardoor betrokken bij de afwikkeling van veel
letselschadeclaims. Nationale-Nederlanden streeft daarbij naar een
persoonlijke en zo snel mogelijke afhandeling van deze
letselschadezaken. Op een zo vroeg mogelijk moment wordt persoonlijk
contact met het slachtoffer gezocht. Hierbij is het ook nadrukkelijk
de bedoeling overleg te hebben over de wijze waarop het slachtoffer zo
snel mogelijk zijn of haar leven weer kan oppakken. Uit het rapport
blijkt ook dat dit een belangrijke wens is van
letselschadeslachtoffers. Als verzekeraar wil Nationale-Nederlanden
daarbij actief behulpzaam zijn, bijvoorbeeld door zaken als
reïntegratie en arbeidsbemiddeling op te pakken.
Nationale-Nederlanden