Nationale-Nederlanden

Nationale-Nederlanden onderschrijft letselschaderapport Stichting de ombudsman
24-11-2003
Nationale-Nederlanden is het eens met de conclusies en aanbevelingen van het rapport van stichting de Ombudsman over letselschaderegeling. De kracht van het rapport is dat het alle partijen, die betrokken zijn bij een letselschadezaak, in relatie tot elkaar beziet. Persoonlijk contact, erkenning en snelheid leiden tot een soepeler en voor het slachtoffer betere schaderegeling, vindt ook Nationale-Nederlanden. Door betere samenwerking van alle partijen kunnen slachtoffers eerder hun leven weer oppakken.

Met het toespelen van de Zwarte Piet aan een of enkele bij de letselschaderegeling betrokken partijen komt niemand -en zeker niet het slachtoffer- een stap verder. Dat heeft het verleden, zoals blijkt uit het rapport, helaas wel laten zien. Het rapport geeft goed aan hoe complex de materie is. Er zijn veel partijen betrokken die ieder hun eigen verbeteringsmogelijkheden hebben.
Nationale-Nederlanden pleit voor een verdergaande normering van de schadeafhandeling. Slachtoffers krijgen hierdoor sneller hun schade vergoed en het voorkomt onnodige vertraging in de afhandeling. Wel moeten hiervoor alle partijen bereid zijn tot een eenduidig normenstelsel te komen. Bestaande initiatieven op dit vlak verdienen een impuls en een brede erkenning.
Ook is Nationale-Nederlanden nadrukkelijk voorstander van mediation als alternatief voor langslepende rechtszaken. In de twee jaar dat Nationale-Nederlanden deze vorm van alternatieve geschillenbeslechting gebruikt, blijkt het merendeel van die zaken tot een voor beide partijen bevredigende oplossing te leiden.

Nationale-Nederlanden is een van de grootste schadeverzekeraars in Nederland en daardoor betrokken bij de afwikkeling van veel letselschadeclaims. Nationale-Nederlanden streeft daarbij naar een persoonlijke en zo snel mogelijke afhandeling van deze letselschadezaken. Op een zo vroeg mogelijk moment wordt persoonlijk contact met het slachtoffer gezocht. Hierbij is het ook nadrukkelijk de bedoeling overleg te hebben over de wijze waarop het slachtoffer zo snel mogelijk zijn of haar leven weer kan oppakken. Uit het rapport blijkt ook dat dit een belangrijke wens is van
letselschadeslachtoffers. Als verzekeraar wil Nationale-Nederlanden daarbij actief behulpzaam zijn, bijvoorbeeld door zaken als reïntegratie en arbeidsbemiddeling op te pakken.