Lijst Pim Fortuyn


Den Haag, 24 november 2003

Medy moet nu dóórpakken met nieuw bestel publieke omroep

Staatssecretaris Medy van der Laan van media en cultuur wordt in een recent portret in NRC gekenschetst als iemand die gedreven wordt door de wil bestaande patronen te doorbreken en te zoeken naar onorthodoxe oplossingen. Eigenschappen die haar goed van pas kunnen komen bij het ontwikkelen van een compleet nieuw bestel voor de Nederlandse publieke omroep. Haar mediabrief is een stap in de goede richting, maar Van der Laan gaat nog lang niet ver genoeg. Tijdens de huidige kabinetsperiode krijgen de publieke omroepen nieuwe uitzendconcessies voor 5 jaar. De tijd is er rijp voor om in die vijf jaar het publieke omroepbestel gróndig aan te pakken, nu ook vanuit de omroepen zélf geluiden klinken dat het helemaal anders moet. Medy kan geschiedenis schrijven als ze de publieke omroep radicaal wil hervormen. De LPF wil dat in ieder geval wél.

In de tot dusver gepresenteerde plannen voert de staatssecretaris aan de ene kant bezuinigingen door, en stelt aan de andere kant aangescherpte inhoudelijke eisen aan de publieke omroep. Een soort kaasschaaf-en-duimschroef methode, zullen we maar zeggen. Zolang de bestuurders van de publieke omroep echter binnen de huidige kaders blijven denken, kan ik me voorstellen dat zij niet én kunnen bezuinigen, én verhoogde kwaliteit kunnen leveren.

De LPF is voor een sterke publieke omroep, die op kwaliteit kan concurreren met de commerciële omroepen. In alle programmagenres, dus ook wat betreft amusement, sport, film en drama. Daarnaast moet de publieke omroep natuurlijk zijn publieke taak vervullen op het gebied van objectieve informatievoorziening, educatie en cultuur. De publieke omroep moet daartoe voldoende worden toegerust. De LPF is niet voor een bestel, waarbinnen zon 20 tot 30 omroepverenigingen ook de concurrentie met elkáar aangaan. Het idee dat ledenaantallen in de vorm van abonnees op de omroepbladen iets zeggen over het draagvlak voor een bepaalde identiteit is volledig achterhaald. Eénzesde deel van alle huishoudens is geabonneerd op Veronica TV Magazine, een blad van een commerciële omroep! Veel abonnees van een omroepblad zouden weglopen naar een goedkoper blad als de programmagegevens worden vrijgegeven. Ik durf de stelling wel aan, dat de gemiddelde Nederlander niet eens weet waar de afkortingen VPRO, AVRO of VARA voor staan.

In het huidige bestel blijven veel te veel van de middelen en we hebben het nog altijd over zon 1,4 miljard in harde Hollandse guldens; bijna 2 miljard als we de Steropbrengsten meetellen - aan de strijkstokken van de verschillende omroepverenigingen hangen. Met hun eigen directies, staf, redacties, reporters, gebouwen, opname- en uitzendfaciliteiten en kantines. Met de huidige aanpak van Van der Laan worden de omroepen weliswaar steeds meer gedwongen tot samenwerking, maar het gaat te langzaam zo. En de omroep-bobos gaan inleveren op kwaliteit, om vooral de eigen heilige huisjes in de lucht te houden. Nu mensen als AVRO-programmadirecteur Ad s Gravesande en VARA-coryfee Paul Witteman er openlijk aan twijfelen of de omroepverenigingen nog wel van deze tijd zijn, lijkt er zich een policy window af te tekenen waarbinnen een daadkrachtige staatssecretaris de contouren kan neerzetten voor een geheel nieuw omroepbestel.

In de plannen van de LPF gaat de Rijksbijdrage voortaan direct naar een drietal publieke net-organisaties en niet langer naar de afzonderlijke omroepverenigingen. De huidige omroepverenigingen zullen zich moeten omvormen tot volledig zelfstandige toeleveringsbedrijven, en kunnen zowel voor de publieke als voor de commerciële netten programmas gaan leveren. Een aantal zal overleven, een aantal niet. Het staat de omroepverenigingen natuurlijk vrij de krachten te bundelen, televisiegidsen uit te geven of andere omroepproducten aan te bieden. Daarnaast zou je je kunnen voorstellen, dat in de tijd die we voor de invoering van dit plan willen uittrekken, een deel van de omroepverenigingen als founding fathers fuseren tot of opgaan in de bedrijven die de net-organisaties uiteindelijk zullen zijn. De huidige discussies over ledenaantallen en wervingsacties behoren daarmee ook gelijk tot het verleden.

De drie netten krijgen wettelijk omschreven profielen en een wettelijke taak om nauw omschreven doelgroepen te bedienen en worden aangestuurd door een eindredacteur. Wat de LPF betreft zou één van de netten een jeugd- en jongerenzender kunnen worden; over de profielen van de andere twee netten kan nog gediscussieerd worden. Als je één van de netten kenschetst als een brede familiezender en één als net voor intellectuele, culturele, progressieve, levensbeschouwelijke en wetenschappelijke uitzendingen, dan dienen de kandidaten voor toeleveringsbedrijf of founding father zich al ongeveer automatisch aan. Voor een jeugd- en jongerenzender kun je denken aan BNN en Z@ppelin, RVU en Teleac, maar óók aan bedrijven die zich bewegen op het grensvlak van televisie, journalistiek en internet, zoals RebelToday of de Nationalekinderkrant.nl. Het overgrote deel van het budget dient rechtstreeks ten goede te komen aan de programma-inhoud; een en ander in combinatie met een wettelijk plafond voor overheaduitgaven.

Het Commissariaat v/d Media en Raad van Bestuur van de Publieke Omroep moeten we opheffen en vervangen door een breed samengestelde Adviesraad Publieke Omroep, die de verschillende eindredacteuren van adviezen voorziet, en tevens een ombudsfunctie vervult. Vertegenwoordiging vanuit programmamakers, journalisten, ouderorganisaties en jeugd is in ieder geval een must. Het laatste woord is echter aan de eindredacteuren, die op hun beurt weer direct verantwoording afleggen aan de staatssecretaris. Zodoende kan ook de gekozen volksvertegenwoordiging de regering weer zinvoller aanspreken op het functioneren van de publieke omroep.

Dát het beter kan, bewijst naar mijn mening de Vlaamse omroep. Vlaanderen heeft, met 6 miljoen inwoners, 2 TV-zenders, 5 radiozenders, een internationale zender en een internetzender in het publieke bestel. In vergelijking met de Nederlandse situatie lijkt dit dus ruim bemeten. De Vlamingen weten dit echter te realiseren met slechts een derde van de kosten die wij hiervoor in Nederland maken! En dat vrijwel zonder reclame! In Vlaanderen heeft elk van de genoemde zenders een haarscherp profiel. Sinds de invoering daarvan is het aantal kijkers en luisteraars gestegen; men is erin geslaagd méér kijkers en luisteraars te trekken dan de commerciële omroepen. Dit, ondanks of juist dankzij het feit dat de Vlaamse omroep besloot vast te houden aan kwalitatief hoogstaande programmas. Ook op dit punt blijkt: Belgen doen het beter! Het zou goed zijn om eens intensief met de Vlaamse collegas te overleggen. Sterker nog: wellicht is ook verdere inhoudelijke samenwerking met de Belgen wel één van de richtingen die Medy van der Laan zou moeten onderzoeken.

Het moge duidelijk zijn, dat de LPF Medy van der Laan best het voordeel van de twijfel wil geven, en dat ze met haar eerste plannen richting de publieke omroep in ieder geval een daadkrachtige aanpak uitstraalt. Maar er kan zoveel méér! De geldverslindende en inefficiënte publieke omroep is de meerderheid van het publiek al járen een doorn in het oog. Laten we streven naar een efficiënte, kwalitatief hoogstaande omroep, die recht doet aan de uiteenlopende wensen en behoeften van de Nederlandse bevolking. De LPF wil daarin echt dóórpakken; nu Medy nog!

Margot Kraneveldt
Woordvoerder Media van de Lijst Pim Fortuyn