AutoRai

25-11-2003

Debuut Alfa GT

De Alfa GT was een van de grootste publiekslievelingen tijdens de autotentoonstellingen van Genève en Frankfurt.

Zeker ten tijde van eerstgenoemde show amper negen maanden geleden- leek het onmogelijk dat het door Bertone ontworpen studiemodel, zoals de geruchten wilden, nog voor het einde van dit jaar aan de internationale automobielpers zou worden voorgesteld. Toch is het nu zover.

De nieuwe Alfa Romeo Gran Turismo krijgt een karakteristiek coupé design mee en staat borg voor fantastische prestaties. Hij slaat binnen de sportwagenklasse in meerdere opzichten nieuwe wegen in, door zijn sportiviteit op verfijnde wijze te laten versmelten met stijl, comfort en élégance. De Alfa GT biedt niet alleen het rijplezier van een topklasse coupé, maar voert dit concept naar een geheel nieuw niveau. Daarvoor tekenen onder andere de zeer potente kracht- bronnen. Naast een 165 pk uitvoering van de 2.0 JTS is er ook een nieuwe en specifiek voor de GT ontwikkelde 150 pk sterke 1.9 JTD 16V MultiJet common-rail turbodiesel motor (M-Jet) beschikbaar. Wie de lat nog hoger legt komt terecht bij de 3,2 liter V6 uitvoering met liefst 240 pk.

Vooral die laatste is het visitekaartje van dit nieuwe Alfa Romeo model. Met zijn bijna als een topsporter afgetraind ogende koetswerk en markante grille, straalt hij naast pure klasse ook een flinke portie kracht en zelfs een snufje agressie uit. De 3,2 liter V6 24V krachtbron levert 240 pk en 300 Nm trekkracht, goed voor een topsnelheid van 242 kilometer per uur en -minstens even imposant- een acceleratie van nul naar honderd in 6,7 seconden. Dat alles zonder de bijna traditionele nadelen die aan veel coupé modellen kleven. Zo kunnen ook de achterpassagiers, mede dankzij de lange wielbasis van 260 centimeter, comfortabel reizen en is de bagageruimte met een inhoud van 320 liter gewoon heel bruikbaar.

Bertone
Alfa Romeo laat duidelijk geen gras, of misschien moet je in dit geval zeggen: geen klavertjes vier, groeien over de beloofde uitbreiding en opwaardering van zijn modellenlijn. De nieuwe GT zal zonder twijfel sterk de aandacht trekken van sportieve rijders die een stijlvol koetswerk en gevoel voor traditie op juiste waarde weten te schatten.

Bertone tekende een dynamisch gelijnd coupémodel dat in menig opzicht inhaakt op de rijke Alfa Romeo traditie. Van de Alfa 1900 SS tot de Giulietta Sprint en van de Alfetta tot de Giulia Sprint, ze waren alle toonaangevend in hun klasse. In dat licht bezien is het overigens heel passend dat juist dit fameuze designhuis uit Turijn een hoofdrol speelde bij het ontwerp van de Alfa GT. De samenwerking duurt al meer dan een halve eeuw. Bertone is bij uitstek in staat om de specifieke karaktertrekken van een Alfa Romeo in een nieuw ontwerp te vertalen. Het is dus bepaald geen toeval dat de liefhebbers bij de kennismaking met de Alfa GT moeten denken aan de Giulia Sprint GT, die veertig jaar geleden door Nuccio Bertone zelf werd ontworpen.

Flair
Vanzelfsprekend vind je in de nieuwe Alfa Romeo, naast een diep geworteld gevoel voor Italiaanse stijl en flair, ook de sublieme technische kennis van het Italiaanse merk terug. De Alfa GT werd ontwikkeld op de even beproefde als gewaardeerde basis van de Alfa 156. Met een lengte van 448 centimeter, breedte van 176 centimeter en hoogte van 137 centimeter is de Alfa GT een relatief compact model dat door zijn gespierde vormen veel kracht uitstraalt. Hij wordt meteen herkend als een telg van de nieuwe Alfa Romeo familie en heeft toch een geheel eigen persoonlijkheid. Die is onder andere terug te voeren op het grote merkteken voorop, de prominente grille en de grote luchthappers in de bumperspoiler, zijn karakteristieke verlichtingsblokken, de brede schouderlijn, de naar achteren op elkaar toelopende lijnen, de coupé daklijn en de degelijke indruk die het wat kleinere glasoppervlak (t.o.v. koetswerk) oproept. De Alfa GT oogt solide, als aan de grond verankerd en tegelijkertijd zo lichtvoetig dat je al, voordat je een meter hebt gereden, zeker weet dat de besturing een enorme precisie zal kennen.

Dynamiek, stijl, comfort, praktische bruikbaarheid. Het zijn eigenschappen die doorgaans niet goed in een auto met elkaar te combineren zijn, maar in de Alfa GT zijn ze tot een aantrekkelijke eenheid gesmeed. Zo helpt de ongekend torsiestijve carrosserie mee om de wegligging naar grote hoogte op te stuwen en draagt het tegelijkertijd bij aan de geweldige rust in zijn interieur.

Sportief
Die verfijnde balans tussen dynamiek en comfort vind je vanzelf- sprekend ook terug in het interieur van de GT. Hij is zo sportief als een Alfa kan zijn en combineert dat met pure klasse, veel comfort en een verrassend riante binnenruimte. Stuurwiel, pedalen en de bediening van de versnellingsbak - om een voorbeeld te noemen - zijn zo bedacht dat ze maximale controle over de auto garanderen. De instrumenten zijn functioneel ontworpen en optimaal afleesbaar, ook s nachts. Er wordt een rood getinte meterverlichting toegepast omdat de ogen in het donker dan beter in staat zijn op de wijzerschalen scherp te stellen. Het contrast tussen de duisternis buiten en het licht van de meters binnen mag namelijk niet te groot worden.

Een multifunctioneel display toont diverse menus -op hun beurt onderverdeeld in submenus- die toegang geven tot een breed scala aan informatiebronnen en individuele afstellingsmogelijkheden. In het centrale deel van de middenconsole huist de geïntegreerde radio met Cd-speler (en eventueel ook MP3-speler), alsmede de bediening van de gescheiden instelbare klimaatregeling. De geluidsinstallatie is speciaal op het interieur van de GT afgestemd en beschikt over niet minder dan acht luidsprekers die een fiks muziekvermogen van 160 Watt, verdeeld over vier versterkerkanalen, aan kunnen.

Verfijnd
De Alfa GT krijgt een groot aantal verfijnde technieken mee. Denk aan veiligheidssystemen als de standaard gemonteerde VDC stabiliteitsregeling met noodstop rembekrachtiging, brandpreventie- techniek, MSR dat blokkeren voorkomt bij gecombineerd remmen en afremmen op de motor, Xenon koplampen en zes airbags. Voor een ontspannen, zorgeloos gevoel zijn er audio- en infotainmentsystemen als Connect Nav+ met radio- en telefoonbediening op het stuurwiel, maar ook cruise control en de eenvoudig te bedienen klimaatregeling. De sportcoupé kent twee hoogwaardige interieurspecificaties: een klassiek sportieve versie met zwart dashboard en zwarte zijpanelen; plus een wat chiquere en lichter uitgevoerde combinatie van zwart met grijs. De oppervlakken krijgen een bijzondere laserbehandeling mee die een gesatineerd effect oplevert. Dat oogt niet alleen zeer plezierig, maar voorkomt ook spiegelingen en voelt bovendien prettig aan. Het is duidelijk: de Alfa GT is tot in de kleinste details geperfectioneerd.

Interieur
Die aandacht voor detail geldt bijvoorbeeld ook voor de stoelen. Ze zijn van een uitstekende kwaliteit en worden wat hun vorm en afwerking betreft perfect op de gekozen uitvoering afgestemd. Ook de bekledingsmaterialen zijn van de beste kwaliteit; hun tint en structuur is door de designers eveneens op de kleur en afwerking van de andere oppervlakken afgestemd. Zo zijn de stoelen en deurpanelen in de wat luxere versies bekleed met het onlangs gelanceerd Alfatex weefsel, een hightech materiaal dat door Alfa Romeo is gepatenteerd. Het Alfatex weefsel is naar keuze in zwart of grijs leverbaar, ziet er bijzonder elegant uit en verhoogt het comfort bovendien merkbaar door de goed ventilerende en vocht afvoerende werking van het microweefsel.

Vanzelfsprekend bestaat ook de mogelijkheid om het interieur met leer te laten bekleden. Er is keuze uit vijf kleuren. Het met de hand afgewerkt interieur krijgt een sublieme en zeer zacht aanvoelende kwaliteit leder mee, met verfijnde stiksels. De Alfa GT krijgt in de benzineversies een uit aluminium vervaardigde schakelpook mee. In de dieseluitvoeringen en de krachtige 3.2 V6 24V is de pook met leer afgewerkt.

Motoren
De Alfa GT kan uit krachtbronnen en ondersteltechniek putten die zijn sportieve uitstraling nadrukkelijk onderstrepen. In eerste instantie begint de modellijn bij de geavanceerde, direct ingespoten 2.0 JTS benzine uitvoering. Met een imposante 165 pk (121 kW) en enorme koppel van 206 Nm haalt de GT een top van 216 kilometer per uur. Hij spurt van nul naar honderd in 8,7 seconden. Ook de dieselrijders worden bediend met een gespierde, dynamische en technisch zeer hoogwaardige krachtbron. De nieuw ontwikkelde 1.9 JTD 16V (M-Jet) levert een indrukwekkende 150 pk (110 kW) en een maximum koppel van 305 Nm bij slechts 2000 tpm. De prestatiecijfers: zijn topsnelheid bedraagt 206 kilometer per uur en de sprint naar honderd realiseert hij in 9,6 seconden.

Wie de lat nog wat hoger legt en maximale prestaties en -sportiviteit zoekt, zal als gezegd als vanzelf voor de 240 pk (176 kW) sterke 3.2 V6 24V kiezen. Hij combineert zijn fenomenale kracht met een enorme souplesse en trekkracht. Het maximale koppel bedraagt 300 Nm. Het is geen enkel probleem om heel rustig met 2.000 toeren in de zesde versnelling te rijden en dan met een eenvoudige duw op het gaspedaal een geweldige inhaalspurt te beginnen, desnoods tot de topsnelheid van 243 kilometer per uur aan toe. De sprint van nul naar honderd realiseert hij -nu we toch naar de prestaties van deze fijnbesnaarde geweldenaar kijken- in slechts 6,7 seconden.

Onderstel
Het spreekt haast vanzelf dat die fenomenale prestaties worden beteugeld door een fraai onderstel en zeer krachtige remmen. De Alfa GT ligt uiterst stabiel op de weg, laat zich heel makkelijk dirigeren en biedt overall een grote wendbaarheid. Zijn Gran Turismo karakter vertaalt zich in een optimaal comfort voor lange reizen en een fikse portie sportiviteit die je al gauw doet besluiten om onderweg toch ook maar wat slingerende binnenwegen te pakken. De Alfa GT is zowel op de snelweg als op de betere stuurweggetjes volkomen in zijn element. Nauwelijks verwonderlijk als je weet dat zijn onderstel is afgeleid van de techniek die onder de reeds geroemde Alfa 156 wordt toegepast. De meest kenmerkende constructieve details zijn de hoog geplaatste dubbele triangels in de voorwielophanging en McPherson veerbenen achter, met dwars geplaatste wieldraagarmen van ongelijke lengte die zijn verankerd aan een lichtgewicht aluminium dwarsbalk.

De Alfa GT wordt rond de jaarwisseling leverbaar met de genoemde drie krachtbronnen. In de loop van volgend jaar wordt de lijn uitgebreid met de 140 pk sterke 1.8 TwinSpark 16V benzinemotor.