25-11-2003
Debuut Alfa GT
De Alfa GT was een van de grootste publiekslievelingen tijdens de
autotentoonstellingen van Genève en Frankfurt.
Zeker ten tijde van eerstgenoemde show amper negen maanden geleden-
leek het onmogelijk dat het door Bertone ontworpen studiemodel, zoals
de geruchten wilden, nog voor het einde van dit jaar aan de
internationale automobielpers zou worden voorgesteld. Toch is het nu
zover.
De nieuwe Alfa Romeo Gran Turismo krijgt een karakteristiek coupé
design mee en staat borg voor fantastische prestaties. Hij slaat
binnen de sportwagenklasse in meerdere opzichten nieuwe wegen in, door
zijn sportiviteit op verfijnde wijze te laten versmelten met stijl,
comfort en élégance. De Alfa GT biedt niet alleen het rijplezier van
een topklasse coupé, maar voert dit concept naar een geheel nieuw
niveau. Daarvoor tekenen onder andere de zeer potente kracht-
bronnen. Naast een 165 pk uitvoering van de 2.0 JTS is er ook een
nieuwe en specifiek voor de GT ontwikkelde 150 pk sterke 1.9 JTD 16V
MultiJet common-rail turbodiesel motor (M-Jet) beschikbaar. Wie de lat
nog hoger legt komt terecht bij de 3,2 liter V6 uitvoering met liefst
240 pk.
Vooral die laatste is het visitekaartje van dit nieuwe Alfa Romeo
model. Met zijn bijna als een topsporter afgetraind ogende koetswerk
en markante grille, straalt hij naast pure klasse ook een flinke
portie kracht en zelfs een snufje agressie uit. De 3,2 liter V6 24V
krachtbron levert 240 pk en 300 Nm trekkracht, goed voor een
topsnelheid van 242 kilometer per uur en -minstens even imposant- een
acceleratie van nul naar honderd in 6,7 seconden. Dat alles zonder de
bijna traditionele nadelen die aan veel coupé modellen kleven. Zo
kunnen ook de achterpassagiers, mede dankzij de lange wielbasis van
260 centimeter, comfortabel reizen en is de bagageruimte met een
inhoud van 320 liter gewoon heel bruikbaar.
Bertone
Alfa Romeo laat duidelijk geen gras, of misschien moet je in dit geval
zeggen: geen klavertjes vier, groeien over de beloofde uitbreiding en
opwaardering van zijn modellenlijn. De nieuwe GT zal zonder twijfel
sterk de aandacht trekken van sportieve rijders die een stijlvol
koetswerk en gevoel voor traditie op juiste waarde weten te schatten.
Bertone tekende een dynamisch gelijnd coupémodel dat in menig opzicht
inhaakt op de rijke Alfa Romeo traditie. Van de Alfa 1900 SS tot de
Giulietta Sprint en van de Alfetta tot de Giulia Sprint, ze waren alle
toonaangevend in hun klasse. In dat licht bezien is het overigens heel
passend dat juist dit fameuze designhuis uit Turijn een hoofdrol
speelde bij het ontwerp van de Alfa GT. De samenwerking duurt al meer
dan een halve eeuw. Bertone is bij uitstek in staat om de specifieke
karaktertrekken van een Alfa Romeo in een nieuw ontwerp te vertalen.
Het is dus bepaald geen toeval dat de liefhebbers bij de kennismaking
met de Alfa GT moeten denken aan de Giulia Sprint GT, die veertig jaar
geleden door Nuccio Bertone zelf werd ontworpen.
Flair
Vanzelfsprekend vind je in de nieuwe Alfa Romeo, naast een diep
geworteld gevoel voor Italiaanse stijl en flair, ook de sublieme
technische kennis van het Italiaanse merk terug. De Alfa GT werd
ontwikkeld op de even beproefde als gewaardeerde basis van de Alfa
156. Met een lengte van 448 centimeter, breedte van 176 centimeter en
hoogte van 137 centimeter is de Alfa GT een relatief compact model dat
door zijn gespierde vormen veel kracht uitstraalt. Hij wordt meteen
herkend als een telg van de nieuwe Alfa Romeo familie en heeft toch
een geheel eigen persoonlijkheid. Die is onder andere terug te voeren
op het grote merkteken voorop, de prominente grille en de grote
luchthappers in de bumperspoiler, zijn karakteristieke
verlichtingsblokken, de brede schouderlijn, de naar achteren op elkaar
toelopende lijnen, de coupé daklijn en de degelijke indruk die het wat
kleinere glasoppervlak (t.o.v. koetswerk) oproept. De Alfa GT oogt
solide, als aan de grond verankerd en tegelijkertijd zo lichtvoetig
dat je al, voordat je een meter hebt gereden, zeker weet dat de
besturing een enorme precisie zal kennen.
Dynamiek, stijl, comfort, praktische bruikbaarheid. Het zijn
eigenschappen die doorgaans niet goed in een auto met elkaar te
combineren zijn, maar in de Alfa GT zijn ze tot een aantrekkelijke
eenheid gesmeed. Zo helpt de ongekend torsiestijve carrosserie mee om
de wegligging naar grote hoogte op te stuwen en draagt het
tegelijkertijd bij aan de geweldige rust in zijn interieur.
Sportief
Die verfijnde balans tussen dynamiek en comfort vind je vanzelf-
sprekend ook terug in het interieur van de GT. Hij is zo sportief als
een Alfa kan zijn en combineert dat met pure klasse, veel comfort en
een verrassend riante binnenruimte. Stuurwiel, pedalen en de bediening
van de versnellingsbak - om een voorbeeld te noemen - zijn zo bedacht
dat ze maximale controle over de auto garanderen. De instrumenten zijn
functioneel ontworpen en optimaal afleesbaar, ook s nachts. Er wordt
een rood getinte meterverlichting toegepast omdat de ogen in het
donker dan beter in staat zijn op de wijzerschalen scherp te stellen.
Het contrast tussen de duisternis buiten en het licht van de meters
binnen mag namelijk niet te groot worden.
Een multifunctioneel display toont diverse menus -op hun beurt
onderverdeeld in submenus- die toegang geven tot een breed scala aan
informatiebronnen en individuele afstellingsmogelijkheden. In het
centrale deel van de middenconsole huist de geïntegreerde radio met
Cd-speler (en eventueel ook MP3-speler), alsmede de bediening van de
gescheiden instelbare klimaatregeling. De geluidsinstallatie is
speciaal op het interieur van de GT afgestemd en beschikt over niet
minder dan acht luidsprekers die een fiks muziekvermogen van 160 Watt,
verdeeld over vier versterkerkanalen, aan kunnen.
Verfijnd
De Alfa GT krijgt een groot aantal verfijnde technieken mee. Denk aan
veiligheidssystemen als de standaard gemonteerde VDC
stabiliteitsregeling met noodstop rembekrachtiging, brandpreventie-
techniek, MSR dat blokkeren voorkomt bij gecombineerd remmen en
afremmen op de motor, Xenon koplampen en zes airbags. Voor een
ontspannen, zorgeloos gevoel zijn er audio- en infotainmentsystemen
als Connect Nav+ met radio- en telefoonbediening op het stuurwiel,
maar ook cruise control en de eenvoudig te bedienen klimaatregeling.
De sportcoupé kent twee hoogwaardige interieurspecificaties: een
klassiek sportieve versie met zwart dashboard en zwarte zijpanelen;
plus een wat chiquere en lichter uitgevoerde combinatie van zwart met
grijs. De oppervlakken krijgen een bijzondere laserbehandeling mee die
een gesatineerd effect oplevert. Dat oogt niet alleen zeer plezierig,
maar voorkomt ook spiegelingen en voelt bovendien prettig aan. Het is
duidelijk: de Alfa GT is tot in de kleinste details geperfectioneerd.
Interieur
Die aandacht voor detail geldt bijvoorbeeld ook voor de stoelen. Ze
zijn van een uitstekende kwaliteit en worden wat hun vorm en afwerking
betreft perfect op de gekozen uitvoering afgestemd. Ook de
bekledingsmaterialen zijn van de beste kwaliteit; hun tint en
structuur is door de designers eveneens op de kleur en afwerking van
de andere oppervlakken afgestemd. Zo zijn de stoelen en deurpanelen in
de wat luxere versies bekleed met het onlangs gelanceerd Alfatex
weefsel, een hightech materiaal dat door Alfa Romeo is gepatenteerd.
Het Alfatex weefsel is naar keuze in zwart of grijs leverbaar, ziet er
bijzonder elegant uit en verhoogt het comfort bovendien merkbaar door
de goed ventilerende en vocht afvoerende werking van het microweefsel.
Vanzelfsprekend bestaat ook de mogelijkheid om het interieur met leer
te laten bekleden. Er is keuze uit vijf kleuren. Het met de hand
afgewerkt interieur krijgt een sublieme en zeer zacht aanvoelende
kwaliteit leder mee, met verfijnde stiksels. De Alfa GT krijgt in de
benzineversies een uit aluminium vervaardigde schakelpook mee. In de
dieseluitvoeringen en de krachtige 3.2 V6 24V is de pook met leer
afgewerkt.
Motoren
De Alfa GT kan uit krachtbronnen en ondersteltechniek putten die zijn
sportieve uitstraling nadrukkelijk onderstrepen. In eerste instantie
begint de modellijn bij de geavanceerde, direct ingespoten 2.0 JTS
benzine uitvoering. Met een imposante 165 pk (121 kW) en enorme koppel
van 206 Nm haalt de GT een top van 216 kilometer per uur. Hij spurt
van nul naar honderd in 8,7 seconden. Ook de dieselrijders worden
bediend met een gespierde, dynamische en technisch zeer hoogwaardige
krachtbron. De nieuw ontwikkelde 1.9 JTD 16V (M-Jet) levert een
indrukwekkende 150 pk (110 kW) en een maximum koppel van 305 Nm bij
slechts 2000 tpm. De prestatiecijfers: zijn topsnelheid bedraagt 206
kilometer per uur en de sprint naar honderd realiseert hij in 9,6
seconden.
Wie de lat nog wat hoger legt en maximale prestaties en -sportiviteit
zoekt, zal als gezegd als vanzelf voor de 240 pk (176 kW) sterke 3.2
V6 24V kiezen. Hij combineert zijn fenomenale kracht met een enorme
souplesse en trekkracht. Het maximale koppel bedraagt 300 Nm. Het is
geen enkel probleem om heel rustig met 2.000 toeren in de zesde
versnelling te rijden en dan met een eenvoudige duw op het gaspedaal
een geweldige inhaalspurt te beginnen, desnoods tot de topsnelheid van
243 kilometer per uur aan toe. De sprint van nul naar honderd
realiseert hij -nu we toch naar de prestaties van deze fijnbesnaarde
geweldenaar kijken- in slechts 6,7 seconden.
Onderstel
Het spreekt haast vanzelf dat die fenomenale prestaties worden
beteugeld door een fraai onderstel en zeer krachtige remmen. De Alfa
GT ligt uiterst stabiel op de weg, laat zich heel makkelijk dirigeren
en biedt overall een grote wendbaarheid. Zijn Gran Turismo karakter
vertaalt zich in een optimaal comfort voor lange reizen en een fikse
portie sportiviteit die je al gauw doet besluiten om onderweg toch ook
maar wat slingerende binnenwegen te pakken. De Alfa GT is zowel op de
snelweg als op de betere stuurweggetjes volkomen in zijn element.
Nauwelijks verwonderlijk als je weet dat zijn onderstel is afgeleid
van de techniek die onder de reeds geroemde Alfa 156 wordt toegepast.
De meest kenmerkende constructieve details zijn de hoog geplaatste
dubbele triangels in de voorwielophanging en McPherson veerbenen
achter, met dwars geplaatste wieldraagarmen van ongelijke lengte die
zijn verankerd aan een lichtgewicht aluminium dwarsbalk.
De Alfa GT wordt rond de jaarwisseling leverbaar met de genoemde drie
krachtbronnen. In de loop van volgend jaar wordt de lijn uitgebreid
met de 140 pk sterke 1.8 TwinSpark 16V benzinemotor.
AutoRai