B&W-Journaal
B&W-nieuws Berkel en Rodenrijs, week 48, 2003
Wijzigingen huisvesting- en woonruimteverdeling
Het college van burgemeester en wethouders heeft in haar vergadering
van 18 november jl. ingestemd met de Huisvestingsverordening Berkel en
Rodenrijs 2004 en de Overeenkomst Woonruimteverdeling 2004 die wordt
aangegaan met woningstichting 3B-Wonen
Waarom een (nieuwe) huisvestingsverordening
De gemeenteraad heeft de mogelijkheid een huisvestingsverordening vast
te stellen, als zij het noodzakelijk vindt regels te stellen voor het
in gebruik nemen of geven van woonruimte, of wanneer het gaat over
veranderingen van de woningvoorraad. Omdat betaalbare huurwoningen in
de gemeente schaars en gewild zijn, is het noodzakelijk hiervoor
regels in een huisvestingsverordening vast te leggen. De vaststelling
van de Huisvestingsrichtlijn Stadsregio Rotterdam 2002 door de raad
maakt het herzien van de huidige verordening (laatst gewijzigd in
1998) noodzakelijk.
Waarom een (nieuwe) Overeenkomst Woonruimteverdeling
Er is een aantal redenen waarom het noodzakelijk is dat een nieuwe
overeenkomst voor de woonruimteverdeling met 3B-Wonen wordt aangegaan.
Op de eerste plaats voert 3B-Wonen voor de gemeente de verdeling van
bereikbare huurwoningen uit en houdt deze organisatie voor de gemeente
het register van woningzoekenden bij. In een overeenkomst
woonruimteverdeling wordt nu vastgelegd dat 3B-Wonen dit doet en
volgens welke regels. De huisvestingsvergunning wordt afgeschaft en
daarom moet ook met 3B-Wonen worden afgesproken welke eisen bij
toewijzing van woonruimte moeten worden gebruikt.
3B-Wonen werkt nog volgens de huidige overeenkomst (Convenant
Woonruimteverdeling, juni 1998). Deze wordt aangepast aan de
Huisvestingsrichtlijn 2002 en aan de nieuwe huisvestingsverordening.
Verdeling budgetsubsidie 2004: gelijke monniken, gelijke kappen
Besloten is in te stemmen met de verdeling van de gemeentelijke
budgetsubsidie voor 2004, binnen de ruimte van het subsidieplafond
2004 en de criteriumnota 2004. Hierbij is het jaar 2002 beoordeeld aan
de hand van de toentertijd afgesloten subsidiecontracten. Ook is
hierbij gekeken naar de jaren 2005, 2006 en 2007.
De aanvragen van de instellingen zijn in juni 2003 ontvangen en
beoordeeld. Met enkele instellingen zijn gesprekken gevoerd over de
inhoud van de aanvraag of de hoogte van het aanvraagde subsidiebedrag.
Bij de verdeling van de subsidie is uitgegaan van de mogelijkheid het
subsidiebedrag op 80 procent van het niveau van 2003 vast te stellen.
Hierbij is een uitzondering gemaakt voor de bibliotheek en de
kinderspeelzalen die op 100 procent worden vastgesteld.
Vooruitlopend op de nieuwe subsidieverordening kan bij een aantal
instellingen de aanvraag volledig worden toegekend. Een aantal
instellingen heeft een jaarcontract dat niet noodzakelijkerwijs
behoeft te worden verlengd.
Integrale handhaving
Het college heeft de aanvullende notitie Handhavingsprogramma
2004-2007 vastgesteld
Over de capaciteit voor het jaar 2005 en de jaren daarna wordt een
besluit genomen in de voorjaarsnota 2004. De aanvullende notitie die
over dit onderwerp is verschenen, wordt in december met de commissie
Algemene Zaken besproken. Tijdens een workshop werd in oktober verder
gediscussieerd over ambities, keuzes, wettelijke ondergrens en
organisatie van de Integrale Handhaving. Bij de twee aspecten van de
handhaving werd toen door de collegeleden stilgestaan:
de infrastructuur van de handhaving (beleid, organisatie en beheer) en
de benodigde capaciteitsuitbreiding.
Hierna ging het college op 7 oktober jl. op hoofdlijnen akkoord met de
ideeën over de bestuurlijke en ambtelijke verantwoordelijkheid, zoals
deze zijn omschreven in de slotnotitie. In relatie tot de voorgestelde
capaciteitsuitbreiding volgt een nadere korte notitie, waarbij de
ambtelijke capaciteit in een groeimodel wordt geplaatst. Hiermee wordt
tegemoet gekomen aan de capaciteitsbehoefte voor handhaving in de
komende jaren.
Laatste wijziging: 25 november 2003
Copyright © 2003 Gemeente Berkel en Rodenrijs