Gemeente Berkel en Rodenrijs


B&W-Journaal

B&W-nieuws Berkel en Rodenrijs, week 48, 2003

Wijzigingen huisvesting- en woonruimteverdeling

Het college van burgemeester en wethouders heeft in haar vergadering van 18 november jl. ingestemd met de Huisvestingsverordening Berkel en Rodenrijs 2004 en de Overeenkomst Woonruimteverdeling 2004 die wordt aangegaan met woningstichting 3B-Wonen

Waarom een (nieuwe) huisvestingsverordening
De gemeenteraad heeft de mogelijkheid een huisvestingsverordening vast te stellen, als zij het noodzakelijk vindt regels te stellen voor het in gebruik nemen of geven van woonruimte, of wanneer het gaat over veranderingen van de woningvoorraad. Omdat betaalbare huurwoningen in de gemeente schaars en gewild zijn, is het noodzakelijk hiervoor regels in een huisvestingsverordening vast te leggen. De vaststelling van de Huisvestingsrichtlijn Stadsregio Rotterdam 2002 door de raad maakt het herzien van de huidige verordening (laatst gewijzigd in 1998) noodzakelijk.

Waarom een (nieuwe) Overeenkomst Woonruimteverdeling

Er is een aantal redenen waarom het noodzakelijk is dat een nieuwe overeenkomst voor de woonruimteverdeling met 3B-Wonen wordt aangegaan. Op de eerste plaats voert 3B-Wonen voor de gemeente de verdeling van bereikbare huurwoningen uit en houdt deze organisatie voor de gemeente het register van woningzoekenden bij. In een overeenkomst woonruimteverdeling wordt nu vastgelegd dat 3B-Wonen dit doet en volgens welke regels. De huisvestingsvergunning wordt afgeschaft en daarom moet ook met 3B-Wonen worden afgesproken welke eisen bij toewijzing van woonruimte moeten worden gebruikt. 3B-Wonen werkt nog volgens de huidige overeenkomst (Convenant Woonruimteverdeling, juni 1998). Deze wordt aangepast aan de Huisvestingsrichtlijn 2002 en aan de nieuwe huisvestingsverordening.

Verdeling budgetsubsidie 2004: gelijke monniken, gelijke kappen Besloten is in te stemmen met de verdeling van de gemeentelijke budgetsubsidie voor 2004, binnen de ruimte van het subsidieplafond 2004 en de criteriumnota 2004. Hierbij is het jaar 2002 beoordeeld aan de hand van de toentertijd afgesloten subsidiecontracten. Ook is hierbij gekeken naar de jaren 2005, 2006 en 2007. De aanvragen van de instellingen zijn in juni 2003 ontvangen en beoordeeld. Met enkele instellingen zijn gesprekken gevoerd over de inhoud van de aanvraag of de hoogte van het aanvraagde subsidiebedrag. Bij de verdeling van de subsidie is uitgegaan van de mogelijkheid het subsidiebedrag op 80 procent van het niveau van 2003 vast te stellen. Hierbij is een uitzondering gemaakt voor de bibliotheek en de kinderspeelzalen die op 100 procent worden vastgesteld. Vooruitlopend op de nieuwe subsidieverordening kan bij een aantal instellingen de aanvraag volledig worden toegekend. Een aantal instellingen heeft een jaarcontract dat niet noodzakelijkerwijs behoeft te worden verlengd.

Integrale handhaving
Het college heeft de aanvullende notitie Handhavingsprogramma 2004-2007 vastgesteld
Over de capaciteit voor het jaar 2005 en de jaren daarna wordt een besluit genomen in de voorjaarsnota 2004. De aanvullende notitie die over dit onderwerp is verschenen, wordt in december met de commissie Algemene Zaken besproken. Tijdens een workshop werd in oktober verder gediscussieerd over ambities, keuzes, wettelijke ondergrens en organisatie van de Integrale Handhaving. Bij de twee aspecten van de handhaving werd toen door de collegeleden stilgestaan: de infrastructuur van de handhaving (beleid, organisatie en beheer) en de benodigde capaciteitsuitbreiding.
Hierna ging het college op 7 oktober jl. op hoofdlijnen akkoord met de ideeën over de bestuurlijke en ambtelijke verantwoordelijkheid, zoals deze zijn omschreven in de slotnotitie. In relatie tot de voorgestelde capaciteitsuitbreiding volgt een nadere korte notitie, waarbij de ambtelijke capaciteit in een groeimodel wordt geplaatst. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de capaciteitsbehoefte voor handhaving in de komende jaren.

Laatste wijziging: 25 november 2003
Copyright © 2003 Gemeente Berkel en Rodenrijs