Gemeente Heerlen
Parkeernota Hoensbroek klaar

De blauwe zone in Hoensbroek moet uitgebreid worden. Maar op termijn is betaald parkeren in Hoensbroek onvermijdelijk. Dat is de kern van de nieuwe parkeernota Hoensbroek. De gemeente kwam tot deze conclusie na onderzoek van de huidige parkeersituatie. Daaruit bleek dat in de toekomst parkeerproblemen te verwachten zijn die alleen maar opgelost kunnen worden door parkeergarages en betaald parkeren.

In de algemene parkeernota Heerlen, die in 2000 werd vastgesteld werd al voorzien dat betaald parkeren op termijn niet alleen beperkt kon blijven tot het centrum. Eerder constateerden we al in Heerlerheide dat de parkeerproblematiek een parkeergarage noodzakelijk maakt, die alleen kan functioneren als betaald parkeren wordt ingevoerd.

Beperkte overlast
De nieuwe parkeervisie is gebaseerd op onderzoek naar de parkeerdruk in het winkelcentrum en de omliggende woonstraten. In totaal gaat het daarbij om 2172 openbare parkeerplaatsen. Afhankelijk van de tijd en plek zijn 50 tot 70% van de plaatsen bezet. Dat is nog geen aanleiding om tot parkeerregulering over te gaan. Als we echter gaan kijken naar kleinere gebieden, dan zien we wel problemen. Met name bij de Edah en de Aldi is het vaak te druk, waardoor auto's uitwijken naar woonstraten. En ook de woonstraten rondom het centrum ondervinden overlast van parkeerders.

Maatregelen
Omdat de overlast op dit moment nog redelijk beperkt is, is er nu nog geen noodzaak tot zware maatregelen. De situatie kan voorlopig nog in de hand gehouden worden door een bescheiden uitbreiding van de zogenaamde blauwe zone. Er wordt over nagedacht om ook het Gebrookerplein (naast de Edah) op te nemen in de blauwe zone, omdat hier zo'n 50 parkeerplaatsen te weinig zijn.

Als de plannen voor een nieuw warenhuis aan het Gebrookerplein gerealiseerd worden, dan zullen deze maatregelen echter absoluut niet meer voldoende zijn. Deze en ook andere ontwikkelingen in het centrum van Hoensbroek maken het centrum niet alleen aantrekkelijker, maar vergroten ook de parkeerdruk op dit centrum.

Bij nieuwe ontwikkelingen zullen ook de nodige parkeerplaatsen gerealiseerd moeten worden. Om ervoor te zorgen dat het parkeren voor zowel de bezoekers van Hoensbroek, als voor de bewoners geen levensgroot probleem wordt, is betaald parkeren in het gebied wat nu blauwe zone is onvermijdelijk.
Het tarief dat daarbij gaat horen zal hetzelfde zijn als het tarief dat op andere plaatsen buiten het centrum van Heerlen gevraagd wordt (op dit moment E 0,70 per uur).

Bij invoering van betaald parkeren willen automobilisten wel eens uitwijken naar omliggende woonstraten. Als dit zou leiden tot overlast in die straten, kan daar het zogenaamde vergunningparkeren worden ingevoerd. De gemeente zal echter pas daartoe besluiten als de betreffende buurten daar zelf om vragen.

Gemeente Heerlen,
Afdeling Communicatie, Richard Pisters
tel. (045)5604070, persvoorlichting@heerlen.nl

---- --