Ryanair

PERSBERICHT

25.11.03

AIR FRANCE PREFEREERT HOGE TARIEVEN EN GEEN CONCURRENTIE!

Ryanair, Europa's Nr.1 low fares airline, reageert hierbij op de valse beschuldingen van Air France, geuit in hun persbericht van 20 November 2003. Het standpunt van Air France is onjuist omdat Air France nog nooit een voorstander is geweest van concurrentie en de laagste door Ryanair genoteerde prijs voor een midweek retour van Strasbourg naar Londen met Air France van meer dan 780 euro is correct. Ryanair bevestigde tot de Financial Times that het laagste midweek retourtarief van Strasbourg naar Londen van Air France 780 euro is, een tarief dat 40x hoger is dan het laagste midweek retourtarief van Ryanair (19 euro) op deze route. De midweek retour wordt gedefinieerd als passagiers die voldoen aan de zaterdagnacht verblijf regel.
1. Bijgaand treft u een copy aan van het laagste midweek retourtarief (een bedrag van 794,23 euro) gepresenteerd op de internet booking site van Air France op 21 november 2003. Dit tarief is juist. Dit tarief is afzetterij en heeft ertoe geleid dat het aantal reizigers op deze route gigantisch is afgenomen.
2. Air France claimt in het verklaring dat het haar tickets verkoopt zonder enige subsidies. Dit is geheel onjuist. Air France heeft meer staatssteun ontvangen vanhaar regering dan iedere andere Europese luchtvaartmaatschappij. Dit is een feit. Zelfs vandaag de dag is Air France actief op een 15 tal binnenlandse en internationale routes alleen omdat het enorme subsidies ontvangt via het PSO subsidy programme.

3. Air France claimt bovendien in hun verklaring dat ze voorstander zijn van een eerlijke concurrentie. Dit is evenzo een onjuiste claim. Waarom heeft geen enkele andere low cost maatschappij de concurrentiestrijd met Air France in Frankrijk overleefd? Waarom is een low fare airline als Easyjet niet in staat geweest om voldoende slots te openen om een volwaardige basis te kunnen opstarten op een Parijse luchthaven? Waarom hebben Air Liberte en Aeris, zoals vele anderen, gefaald? Waarom ondernam Air France juridische acties in Strasbourg om Ryanair als concurrent uit de markt te weren zodat zij zelf terug konden komen met de exorbitante tarieven van bijna 800 euro voor een retourtarief.

De single market is in de Europese luchtvaart realiteit, behalve in de markten waar Air France haar dominante positie en invloed gebruikt om concurrentie en lage tarieven voor consumenten te voorkomen. Evenzo op de route van Strasbourg naar Londen waar Air France de service weer heeft herstart, heeft ze dat gedaan met de helft van de capaciteit van Ryanair en tegen de enorme midweek retourtarieven van meer dan 790 euro. Het aantal reizigers op deze route is door de hoge tarieven aanzienlijk gedaald. Vanuit dit oogpunt is het succes van Air France een van de redenen waarom low fares is snelgroeiend in GB, Duitsland, Italië en Spanje, maar heeft nauwelijks mogelijkheden gekregen in de Franse markt.

Ryanair zal waakzaam blijven ten opzichte van leugens en valse beschuldigen van Air France op het gebied van comcurrentie in de luchtvaart in Europa. Michael O'Leary heeft in een brief aan Jean-Cyril Spinetta van Air France gevraagd om zijn onjuiste verklaring van 20 november 2003 in te trekken.