PERSBERICHT
25.11.03
AIR FRANCE PREFEREERT HOGE TARIEVEN EN GEEN CONCURRENTIE!
Ryanair, Europa's Nr.1 low fares airline, reageert hierbij op de valse
beschuldingen van Air France, geuit in hun persbericht van 20 November
2003. Het standpunt van Air France is onjuist omdat Air France nog
nooit een voorstander is geweest van concurrentie en de laagste door
Ryanair genoteerde prijs voor een midweek retour van Strasbourg naar
Londen met Air France van meer dan 780 euro is correct.
Ryanair bevestigde tot de Financial Times that het laagste midweek
retourtarief van Strasbourg naar Londen van Air France 780 euro is,
een tarief dat 40x hoger is dan het laagste midweek retourtarief van
Ryanair (19 euro) op deze route. De midweek retour wordt gedefinieerd
als passagiers die voldoen aan de zaterdagnacht verblijf regel.
1. Bijgaand treft u een copy aan van het laagste midweek retourtarief
(een bedrag van 794,23 euro) gepresenteerd op de internet booking
site van Air France op 21 november 2003. Dit tarief is juist. Dit
tarief is afzetterij en heeft ertoe geleid dat het aantal
reizigers op deze route gigantisch is afgenomen.
2. Air France claimt in het verklaring dat het haar tickets verkoopt
zonder enige subsidies. Dit is geheel onjuist. Air France heeft
meer staatssteun ontvangen vanhaar regering dan iedere andere
Europese luchtvaartmaatschappij. Dit is een feit. Zelfs vandaag de
dag is Air France actief op een 15 tal binnenlandse en
internationale routes alleen omdat het enorme subsidies ontvangt
via het PSO subsidy programme.
3. Air France claimt bovendien in hun verklaring dat ze voorstander
zijn van een eerlijke concurrentie. Dit is evenzo een onjuiste
claim. Waarom heeft geen enkele andere low cost maatschappij de
concurrentiestrijd met Air France in Frankrijk overleefd? Waarom
is een low fare airline als Easyjet niet in staat geweest om
voldoende slots te openen om een volwaardige basis te kunnen
opstarten op een Parijse luchthaven? Waarom hebben Air Liberte en
Aeris, zoals vele anderen, gefaald? Waarom ondernam Air France
juridische acties in Strasbourg om Ryanair als concurrent uit de
markt te weren zodat zij zelf terug konden komen met de
exorbitante tarieven van bijna 800 euro voor een retourtarief.
De single market is in de Europese luchtvaart realiteit, behalve
in de markten waar Air France haar dominante positie en invloed
gebruikt om concurrentie en lage tarieven voor consumenten te
voorkomen. Evenzo op de route van Strasbourg naar Londen waar Air
France de service weer heeft herstart, heeft ze dat gedaan met de
helft van de capaciteit van Ryanair en tegen de enorme midweek
retourtarieven van meer dan 790 euro. Het aantal reizigers op deze
route is door de hoge tarieven aanzienlijk gedaald. Vanuit dit
oogpunt is het succes van Air France een van de redenen waarom low
fares is snelgroeiend in GB, Duitsland, Italië en Spanje, maar
heeft nauwelijks mogelijkheden gekregen in de Franse markt.
Ryanair zal waakzaam blijven ten opzichte van leugens en valse
beschuldigen van Air France op het gebied van comcurrentie in de
luchtvaart in Europa. Michael O'Leary heeft in een brief aan
Jean-Cyril Spinetta van Air France gevraagd om zijn onjuiste
verklaring van 20 november 2003 in te trekken.
Ryanair