PERSBERICHT
25.11.03
VIRGIN EXPRESS - GEWOON EEN DURE MAATSCHAPPIJ
Ryanair, Europa's grootste low fares airline, verwelkomt de derde
kwartaal resultaten van Virgin Express - de hoge tarieven maatschappij
van België - die duidelijk aantonen dat Virgin Express geen `low cost'
of `low fares' luchtvaartmaatschappij is.
In een reactie op de resultaten van Virgin Express zei Ryanair's Chief
Executive, Michael O'Leary;
"Het gemiddelde tarief voor een enkele reis met Virgin Express is,
zoals blijkt uit de presentatie van hun resultaten, bijna 80 euro. Dit
is bijna het dubbele van het gemiddelde tarief van Ryanair van 46 euro
en ongeveer 20% meer dan het gemiddelde tarief van Easyjet (68 euro).
Het probleem van Virgin Express is dat hun tarieven veel te hoog zijn
en dat ze niet kunnen concurreren met echte ` low cost'
maatschappijen. Het enige dat ze kunnen is klagen over hun
concurrenten. Virgin Express claimt dat ze een "level playing field"
wil, maar wanneer ze van de luchthaven van Brussel Charleroi een
"level playing field" krijgen aangeboden - twee jaar geleden en
opnieuw twee weken geleden - gaan ze daar niet op in. Virgin Express
is gewoon bang om naar Charleroi te komen omdat ze niet kunnen
concurreren met de tarieven van Ryanair."
"Van de drie `low fares' maatschappijen (Ryanair, Easyjet en Virgin
Express) rekent Virgin Express veruit de hoogste tarieven. Bovendien
heeft Virgin Express de hoogste kosten per passagier en de minste
additionele verkopen per passagier zoals uit de volgende tabel
blijkt."
Ryanairhalf jaar tot 30/9/03 Easyjethalf jaar tot 30/9/03 Virgin
Expresskw.3 tot 30/9/03
Gemiddeld tarief p.p. EUR46 EUR68 EUR80
Additionele verkopen p.p. EUR6.40 EUR3.80 EUR2.46
Gemiddelde kosten p.p. EUR36 EUR62 EUR79
"Het probleem van Virgin Express is dat ze gewoon een andere hoge
kosten en hoge tarieven maatschappij zijn. Ze kunnen niet concurreren
met de lage tarieven van Ryanair. Sterker nog, ze kunnen helemaal niet
concurreren met `low fares' van welke maatschappij dan ook. Eerder dit
jaar heeft Virgin Express hun plannen geannuleerd om een basis te
openen op de Keulen/Bonn luchthaven omdat ze daar concurrentie zouden
ondervinden van Hapag Lloyd Express en Germanwings."
"De `low cost' basis van Ryanair in Charleroi is ook aan Virgin
Express aangeboden en tot twee keer toe is Virgin Express daar niet op
ingegaan. Virgin Express prefereert hun hoge tarieven en hoge kosten
te bedekken door - valse - beschuldigingen te uiten dat Ryanair
staatshulp ontvangt in Charleroi. Ryanair heeft in Charleroi een lage
kosten basis onderhandeld en Ryanair geeft dat terug aan de consument
in de vorm van lage tarieven. Virgin Express zou hetzelfde kunnen
doen, maar Virgin Express wil niet echt zelf lage tarieven gaan
verkopen."
"Virgin Express wil dat de lage kosten basis in Charleroi duurder
wordt, zodat de Belgische consumenten en de bezoekers worden
geforceerd om hogere tarieven te gaan betalen. De enige manier voor
Virgin Express om hun resultaten te kunnen verbeteren is als zij hun
concurrenten kunnen forceren hogere kosten te betalen en hogere
tarieven te moeten aanrekenen."
"Ryanair zal door blijven gaan met het naar beneden brengen van de
tarieven en we zullen onze basis in Charleroi blijven uitbreiden. We
raden aan Virgin Express hetzelfde te doen. Het toekomstige succes van
Virgin Express is afhankelijk van hun competenties ten opzichte van
andere maatschappijen, het aanbieden van lage tarieven en niet door te
klagen over de concurrenten."
Ryanair