Gemeente Zevenaar


Verslag Discussiebijeenkomst Perspectievenschets (Ruimtelijk Beleidsplan)

27 oktober 2003

AANWEZIG

De Perspectievenschets is namens de gemeente gepresenteerd en ingeleid door burgemeester J. de Ruiter en wethouder A. Klomp-Kuipers, portefeuillehouder ruimtelijke ordening. Inhoudelijk is de notitie toegelicht door de medewerkers van stedebouwkundig bureau Kuiper Compagnons. De discussie werd geleid door medewerkers van communicatiebureau Dialoog. De bijeenkomst is door circa 250 mensen bijgewoond.

PROGRAMMA

In het eerste deel van de bijeenkomst wordt een schets van het proces en de stand van zaken gegeven en wordt de Perspectievenschets en de verschillende scenarios gepresenteerd. Naar aanleiding hiervan konden de aanwezigen reageren. Het tweede deel van de bijeenkomst is gediscussieerd aan de hand van verschillende stellingen. De avond is afgesloten met een rondje vragen en opmerkingen van de aanwezigen en reacties daarop van de burgemeester en de wethouder ruimtelijke ordening.

BURGEMEESTER

Burgemeester J. de Ruiter is verheugd over de grote opkomst. In zijn welkomstwoord benadrukt hij het belang van het Ruimtelijk Beleidsplan voor de inwoners en het bestuur van de gemeente Zevenaar. De omgeving blijft zich ontwikkelen dus moet Zevenaar mee ontwikkelingen. Regeren is vooruitzien. Maar dan wel regeren met visie. Daarom is het belangrijk om een visie voor de korte en voor de lange termijn te hebben. Het Ruimtelijk Beleidsplan is zon visie ten aanzien van de ruimtelijke ontwikkeling van Zevenaar.

Het Ruimtelijk Beleidsplan is ook van belang omdat de provincie, het Knooppunt Arnhem-Nijmegen en het Rijk met allerlei plannen komen. Om goed op deze plannen te kunnen reageren moeten we lokaal goed weten wat we willen en ook weten wat voor ons van belang is.

Het Ruimtelijk Beleidsplan is nog niet af. Er zijn nu drie scenarios, mogelijke ontwikkelingsrichtingen, geschetst waarover gepraat kan worden. De gemeenteraad zal uiteindelijk een besluit nemen over de ontwikkelingsrichting en de verschillende ruimtelijke elementen en randvoorwaarden. Dit zal in het Ruimtelijk Beleidsplan nader uitgewerkt worden.

De burgemeester benadrukt dat deze bijeenkomst niet uitsluitend bedoeld is om informatie over te brengen, maar ook vooral om informatie bij de burger te halen. Voor de gemeenteraad een besluit neemt, willen we weten wat er onder inwoners van Zevenaar leeft en welke mening men heeft.

DOEL AANWEZIGHEID

Desgevraagd werden zeer uiteenlopende redenen opgegeven voor het bijwonen van de discussiebijeenkomst. Een deel van de aanwezigen was gekomen vanuit een specifiek persoonlijk of groepsbelang. Zo was onder meer een vertegenwoordiger van een sportclub aanwezig om te reageren op mogelijke ideeen voor Hengelder, een vertegenwoordiger van de dorpsraad om het belang van de dorpen in te brengen en een vertegenwoordiger van Leefklimaat Zevenaar om hun standpunt over de leefomgeving naar voren te brengen. Verder gaven enkele aanwezigen aan te zijn gekomen om naar aanleiding van de informatiekrant meer duidelijkheid en een andere toelichting te krijgen.

PORTEFEUILLEHOUDER RUIMTELIJKE ORDENING

Wethouder ruimtelijke ordening, mw. A. Klomp, constateert gezien de grote opkomst dat het onderwerp leeft in Zevenaar. Zij is erg verheugd over deze belangstelling. Het is belangrijk om te horen hoe de inwoners willen dat hun gemeente er over 20 jaar uit moet zien. Er zijn drie scenario ontwikkeld met steeds een wat andere ontwikkelingsrichting. De gemeente wil hiermee aangeven dat er nog geen keuze gemaakt is. De bevolking heeft hier een stem in. Wil men compact dicht bij de voorzieningen wonen, of juist in het buitengebied. De plannen die we met zijn allen maken moeten door ons worden uitgedragen naar de provincie en het bestuur van het Knooppunt Arnhem-Nijmegen.

In de afgelopen periode is er in de gemeente Zevenaar qua voorzieningenniveau veel opgebouwd. Dat voorzieningenniveau en het aantal woningen waren gericht op 27.000 inwoners. Door gezinsverdunning en vergrijzing zijn er echter meer woningen nodig dan gedacht. De huidige bevolkingsomvang van 26.000 inwoners is te weinig om de voorzieningen in de stad en in de dorpen in stand te houden. Door economische en maatschappelijke ontwikkelingen zijn nu minimaal 30.000 inwoners nodig. De gemeente en de regio zijn gebaat bij krachtige leefbare dorpen. Er zijn dus meer woningen nodig.

We kunnen als gevolg van beleid van de provincie en het KAN niet bouwen wat we willen bouwen. Uitbreiding wordt op dit moment niet tot nauwelijks toegestaan. Bouwen op inbreidingslocaties kost veel tijd, is relatief duur en biedt daarom weinig kansen voor starters en jonge gezinnen aan het begin van de wooncarrière. Op inbreidingslocaties kan gebouwd worden voor de doorstroming. Veel doorstromers laten echter relatief dure woningen achter die niet bereikbaar zijn voor starters.

Naast woningbouw wordt ook nagedacht over groen in en om de stad. Niet alle groene plekken in de stad moeten volgebouwd worden. Er moet zorgvuldig afgewogen worden op welke plekken dit nog kan en waar zeker niet. Ook dit is een keuze.

De vraag waar en wanneer we gaan bouwen kan op dit moment nog niet beantwoord worden. De raadsleden gaan nu informatie verzamelen en zullen mede op basis van deze informatie een keuze maken en een richting bepalen. In januari zal er meer duidelijkheid moeten zijn. Daarna gaan we opnieuw, maar nu met een meer uitgewerkt concept plan, naar de inwoners van Zevenaar, maar ook naar onder andere de provincie, het KAN en de buurgemeenten toe.

PRESENTATIE

De notitie Bouwstenen en Perspectievenschets en de drie scenarios zoals in de informatiekrant zijn weergegeven worden door Kuiper Compagnons gepresenteerd en nader toegelicht. Hierbij wordt uiteengezet hoe de scenarios tot stand zijn gekomen, welke keuzes in de verschillende scenarios zijn verwerkt en welke principes en uitgangspunten zijn gehanteerd.

De plannenmakers constateren dat met name de plaats Zevenaar gekenmerkt wordt door de aanwezigheid van infrastructuur, de A12 en de spoorlijnen. Opvallend is dat Zevenaar zich nauwelijks presenteert naar de A12. Je passeert deze plaats nagenoeg ongemerkt. Als je Zevenaar echter werkelijk bezoekt merk je dat deze gemeente veel meer te bieden heeft. Een aantrekkelijk historisch centrum, de dynamiek van een kleine stad, maar ook de rust van de natuur en de dorpen.

De gemeente Zevenaar staat voor een principiële keuze. Deze zal niet makkelijk zijn. Om uit te breiden zal een sprong gemaakt moeten worden; of over de A12, of over de spoorlijn naar Arnhem of de spoorlijn naar Doetinchem.

REACTIES

Na de presentatie wordt aan de zaal gevraagd te reageren. De volgende opvattingen en opmerkingen zijn hierbij naar voren gekomen.

Groen en landschap

Er moet wel voldoende natuur en landschap behouden blijven. De plannen laten weinig investeringen in landschap en natuur zien.

De wethouder ruimtelijke ordening wijst er op dat in alle scenarios aandacht is voor natuur en landschap:

* de stadsparken en groene lobben in scenario Compacte stad
* de groene inrichting en landschapsontwikkeling in scenario Verruimde blik, en

* een groen uitloopgebied in scenario Dynamisch in beeld.
* Op dit moment gaat het vooral om visie-ontwikkeling. Er is nog geen financiële onderbouwing zodat investeringen nog niet direct zichtbaar zijn.

Door enkele aanwezigen wordt gesteld dat in de verschillende scenarios wel groen en landschap staat ingetekend, maar dat bij de uitvoering juist de omvang en de invulling van het groen nog wel eens wil tegenvallen.

Daarop wordt geantwoord dat er ook rekening gehouden kan worden met natuur en groen door op de juiste plek en op de juiste manier te bouwen. Er moet gestreefd worden naar een evenwichtige ontwikkeling. Van waardevolle natuurgebieden moet je afblijven, maar natuur kun je ook maken door een goede landschappelijke inrichting. De huidige natuurgebieden zijn ook geen oernatuur.

Compromisgronden

Er wordt geconstateerd dat het compromis blijkbaar wordt opgepakt. Dit lijkt logisch voor de ruimtelijke ontwikkeling van Zevenaar. Het is echter niet noodzakelijk om dan alle gronden voor woningbouw te benutten. Het groen nabij het centrum heeft ook een eigen waarde.

Landbouw en buitengebied

Er is weinig tot geen aandacht voor de agrarische sector. Zijn de directe en indirecte consequenties voor de agrariërs wel in beeld gebracht en is er rekening gehouden met de agrarische belangen?

Mevrouw Klomp constateert dat er wel degelijk aandacht is voor de landbouw. In de lagenbenadering is hier aandacht aan besteed. Het benodigde oppervlak voor agrarische activiteiten staat echter onder druk; ook in Zevenaar. Tegelijkertijd is er grote behoefte aan ruimte voor woningbouw. Uitgaande van de gepresenteerde scenarios is het onvermijdelijk dat er landbouwgronden verdwijnen. Er moet echter nog een keuze gemaakt worden. Bij de uitwerking zal er vanzelfsprekend aandacht zijn hoe de agrarische sector in Zevenaar tot zijn recht kan komen. Belangrijk is wat we met zijn allen willen.

Woningbouw en industrie

Er wordt gesteld dat er in de scenarios relatief weinig aandacht is voor monumentale panden.

Mevrouw Klomp wijst er op dat in de lagenbenadering wel degelijk aandacht is besteed aan monumenten. Daarnaast is de gemeente nu bezig met het opstellen van een gemeentelijke monumentenlijst. In samenwerking met de cultuur-historische vereniging is reeds een uitgebreide inventarisatie gedaan. Deze inventarisatie is ook gebruikt als onderlegger bij de Perspectievenschets. Ook nu zijn we al zuinig op monumenten en extra alert op panden die in de inventarisatie zijn opgenomen.

Er wordt geconstateerd dat de gemeente wil inzetten op betaalbare woningen. Welk scenario past het best bij het plaatje van doorstroming? Wonen in het buitengebied is wel mooi, maar vaak niet betaalbaar.

Mevrouw Klomp geeft aan dat het bevorderen van de doorstroming en het toevoegen van betaalbare woningen in alle scenarios uitgangspunt is. Er zijn niet genoeg woningen voor starters. In alle scenarios zijn plekken te vinden waar betaalbare woningbouw mogelijk moet zijn. Het wonen in het buitengebied of op duurdere locaties is dan vooral voor doorstromers bedoeld.

Enkele aanwezigen zijn van mening dat de industrie te dicht bij de woningen wordt gepland. Er moet meer afstand komen en blijven tussen woningen en industrie. Ook wordt de vraag gesteld waar al deze bedrijventerreinen hier voor nodig zijn. Mensen die in Zevenaar wonen kunnen ook in Duiven werken. Er is dan niet perse een bedrijventerrein bij Zevenaar nodig.

Fasering

De plannen zijn nog in een pril stadium. Wanneer gaat er gestart worden en wat wordt de fasering?

Om in de toekomst voldoende woningen te hebben moeten we vooruit kijken. Terwijl we echter met de voorbereiding van deze nieuwe plannen bezig zijn staan de ontwikkelingen niet stil. In het centrum en in Ooy zijn we al druk bezig. In Babberich is een woningbouwproject in voorbereiding. Begin 2004 zal er meer zicht zijn hoe we nu verder gaan. De termijn waarbinnen op een bepaalde locatie gestart kan worden met de bouw zal ook een rol spelen bij de afweging van de verschillende locaties. De compromisgronden zijn een goede plek om te bouwen, maar vanuit faseringsoogpunt wel een moeilijke plek. Als het compromis bespreekbaar is en we een goede landschappelijke inpassing kunnen maken, is dit wellicht een goede plek om te beginnen.

Nut en noodzaak

De vraag is wat het nut en de noodzaak van de uitbreidingsplannen is in het licht van de gemeentelijke herindeling. Er wordt gestreefd naar 30.000 inwoners. Als de gemeenten Angerlo en Zevenaar samen gaan ontstaat er al een gemeente met circa 30.000 inwoners.

Wethouder Klomp geeft aan dat de winst van de samenvoeging vooral zit in bestuurlijke schaalvoordelen en efficiency. Veel inwoners van Angerlo doen al boodschappen in Zevenaar en maken al gebruik van voorzieningen in Zevenaar. Bovendien moeten ook de voorzieningen in Angerlo door de nieuwe gemeente onderhouden kunnen worden.

Verder geeft de omvang van 30.000 inwoners voor de gemeente Zevenaar een richting aan. De samenvoeging met Angerlo biedt ook geen oplossing voor de woningbehoefte van starters en jonge gezinnen. Het doet geen recht aan de feitelijke uitbreidingsbehoefte. We willen de jonge gezinnen een kans bieden om in de eigen gemeente te blijven wonen.

DISCUSSIE

Vervolgens wordt een discussie gevoerd aan de hand van uitnodigende en prikkelende stellingen. Nadat een stelling is gepresenteerd krijgen voor- en tegenstanders de mogelijkheid om te reageren en hun standpunt te beargumenteren.

Stelling 1: De enige mogelijkheid voor uitbreiding is over de A12 (in noordelijke richting).

De tegenstanders

De tegenstanders maken zich vooral zorgen over de verkeersafwikkeling van deze nieuwe uitbreidingen naar het centrum. In hun optiek is de bestaande wegenstructuur hier niet op berekend en zijn uitbreidingen niet mogelijk en niet wenselijk. De mensen kunnen dan niet vanuit het noorden naar het centrum en kunnen dan bovendien niet in het centrum niet parkeren.

Enkele tegenstanders vinden dat er juist in de dorpen meer mogelijkheden moeten komen voor starters. Zij zien boven de A1-2 geen mogelijkheid voor starters. Dit worden vast weer allemaal dure woningen. Bovendien willen naar hun mening starters die nu in de dorpen wonen daar niet wonen.

De voorstanders

De voorstanders wijzen er op dat ontsluiting aan de zuidkant (richting A12) veel moeilijker is dan aan de noordkant. De plaats Zevenaar wordt in het geval de uitbreiding aan de noordzijde plaats vindt niet met extra verkeer belast wat daar niet moet zijn. Bovendien kan de druk op het Rijnstrangengebied beperkt blijven. Tenslotte zijn zij van mening dat met name ten noorden van de A12 ruimte is voor uitbreiding. Nergens anders is ruimte voor 2.000 tot 3.000 woningen die gebouwd moeten worden.

Sommige voorstanders benadrukken echter dat uitbreiding boven de A12 niet de enige mogelijkheid is, maar in hun ogen wel de beste. In hun ogen biedt het zuiden, gezien de kleinschaligheid van dit gebied en de landschappelijke en natuurwaarden, in ieder geval geen mogelijkheden.

De wethouder

Wethouder Klomp is niet echt verrast door de reacties op deze stelling, waaruit een lichte voorkeur voor het bouwen ten noorden van de A12 blijkt. Toch merkt zij op dat ook ten noorden van de A12 de ruimte minder groot is dan deze op het eerste gezicht lijkt. Zo moet rekening gehouden worden met afvalberging De Zweekhorst, is er een gasstation aanwezig en lopen er hoogspanningsleidingen door het gebied. Deze elementen zullen dan in meer of mindere mate ingepast moeten worden.

Stelling 2: Bouwen voor alleen ouderen is de oplossing voor doorstroming

De tegenstanders

Er is de laatste tijd al te veel gebouwd voor ouderen. Mensen aan het begin van hun wooncarrière hebben nu te weinig kansen. De huidige woonruimteverdelingsmethodiek geeft jongeren ook weinig kans op een woning. De wachttijden zijn veel te lang. Als deze groep een zelfstandige of betere woning wil moet men elders zoeken. Er moeten dus ook in de nieuwbouw woningen voor deze groepen komen.

De voorstanders

De aanwezigen zijn het er snel over eens dat er voor iedereen gebouwd moet worden.

De wethouder

Het is geen punt van discussie dat, ondanks dat er een grote behoefte is aan woningen voor ouderen, er gedifferentieerd gebouwd moet worden. Er zal ook voor starters en jongeren nieuwbouw gepleegd moeten worden. De woningen moeten voor deze groepen dan ook betaalbaar zijn.

Stelling 3: Wonen in de dorpen en het buitengebied is zeer gewild en moet meer mogelijk zijn

De tegenstanders

Het buitengebied moet voor de agrariërs gereserveerd worden. Zorgvuldig met het buitengebied omgaan betekent in deze opvatting dat er geen burgerwoningen in het buitengebied moeten komen. Deze belemmeren de agrarische bedrijfsvoering en doen afbreuk aan een duurzame oplossing voor de landbouw in het buitengebied.

Daarnaast kan de huidige kwaliteit van de bestaande dorpen beter in stand gehouden worden als er compact en in aansluiting op Zevenaar wordt gebouwd. Daarbij blijft in het buitengebied dan ruimte om ecologische relaties in stand te houden. Er moet wel aandacht zijn voor woningbouw in de dorpen om het sociale leefklimaat in stand te houden. Dit moet echter niet leiden tot onbeperkt bouwen in het buitengebied.

De voorstanders

Veel mensen willen in het buitengebied of een dorp wonen. Niet op een krappe kavel in de stad, maar een laagbouw woning met een ruime tuin. En, wanneer men de mogelijkheid heeft, bij voorkeur in het buitengebied. Als er woningen in de dorpen en het buitengebied toegevoegd worden is er in het centrum en omgeving ook meer ruimte voor groen en om de parkeerproblemen op te lossen. Het buitengebied biedt ook ruimte voor woningbouw.

Sommige aanwezigen benadrukken dat inpassing van woningbouw in het buitengebied wel zorgvuldig moet gebeuren. Dit betekent op kleine schaal. Enkelen willen in dat verband vooral de lintbebouwing van en rond de dorpen versterken. Het landelijk en open karakter achter het lint kan dan behouden blijven. Meer grootschalige uitbreidingen zouden beter in het noorden plaats kunnen vinden.

VRAGEN EN OPMERKINGEN

Tenslotte wordt er nog een ronde door de zaal gemaakt voor het stellen van vragen en opmerkingen.

Uitbreiden

Als we naar het oosten uitbreiden groeien Zevenaar en Babberich aan elkaar vast. De aanwezigheid van zelfstandige dorpen is een sterk punt voor de gemeente Zevenaar. Dit zijn aantrekkelijke woongebieden. Als Babberich en Zevenaar aan elkaar groeien gaat het eigen karakter van het dorp en het omliggende gebied verloren. Verstedelijking tussen Zevenaar en Babberich is daarom ongewenst.

Wanneer er grote woonwijken gebouwd worden moeten hier ook voorzieningen als scholen en sportvelden komen.

Voor we beginnen moeten we kijken wat we in Zevenaar waardevol vinden en aan de volgende generatie willen doorgeven. In dit verband zijn ruimte en vergezichten waardevolle elementen. Deze zijn schaars en worden in de regio ook steeds schaarser. Denk daarbij aan het gebied ten noorden van de A12. Door verstedelijking gaat de kwaliteit van het open landschap, waarbij juist de openheid een kwaliteit is, verloren.

Wat is het standpunt van de provincie?

De provincie heeft nog geen formeel standpunt ingenomen. De scenarios zijn al wel bij de provincie bekend. Ook de buurgemeenten en het Knooppunt Arnhem-Nijmegen zijn geïnformeerd Het Knooppunt Arnhem-Nijmegen vindt vooralsnog dat we op de grote bouwlocaties tussen Arnhem en Nijmegen moeten gaan wonen. Begin november is er een bestuurlijk overleg met de gedeputeerde Peters van de provincie. Wanneer we zelf een richting hebben en dat moment is er wanner de gemeenteraad een besluit genomen heeft zullen ook de provincie en het KAN om concrete uitspraken worden gevraagd.

Infrastructuur

Hoe zit het met de autosnelweg A15?

De discussie over de aanleg van de A15 ligt op dit moment bij de provincie. Als de A15 er komt dan stelt de gemeente Zevenaar zich op het standpunt dat deze verdiept aangelegd moet worden. Samen met Duiven is een studie gedaan naar de beste ligging van de A15 tussen Zevenaar en Duiven. Het resultaat van deze studie is bij de verschillende scenarios ingetekend.

Fasering

Het regionale bedrijventerrein zal door het bedrijfschap A12 ontwikkeld worden. Wie bepaalt in Zevenaar het tempo van ontwikkeling?

Het industrieschap A12 is een samenwerkingsverband van een aantal gemeenten direct langs de A12 en de gemeente Arnhem. Het industrieschap is ingezet om het nu voorgestelde resultaat van de gemeentelijke herindeling te borgen. Bij de oprichting van het bedrijfschap is vastgelegd dat de gemeenten planologische zeggenschap houden. De capaciteitsplanning van bedrijventerreinen is een regionale aangelegenheid. Het KAN heeft de omvang en de fasering in de Nota Bedrijventerreinen aangegeven.

Het duurt allemaal veel te lang. Kinderen die nu bij hun ouders wonen hebben nauwelijks een reële kans op een betaalbare eengezinswoning in Zevenaar.

Wethouder Klomp geeft aan dat snelheid een speerpunt is bij de uitvoering. Op dit moment gebeurt er ook het nodige, al is dat onvoldoende om in de behoefte te voorzien. Er is een groot aantal plannen in verschillende fasen van voorbereiding. Zo worden nu bouwplannen gerealiseerd in het centrum, in Ooy, op de locatie Altbroek en Stegeslag-Noord. Daarnaast zijn projecten in voorbereiding voor het terrein van de voormalige discotheek Display, Juvenaat, Babberich en het terrein van de Maria Koninginkerk.

Discussie

De voorzitter van Leefklimaat Zevenaar betreurt dat zij geen rechtstreekse uitnodiging hebben gehad. Als de gemeente serieus werk wil maken van inspraak, dan moet je belangengroeperingen uitnodigen. Wethouder Klomp wijst er op dat geen enkele organisatie of vereniging of persoon een rechtstreekse uitnodiging heeft gehad. Alle inwoners, ook de belangengroepen, sportverenigingen, welzijnsorganisatie, etc., hebben een informatiekrant ontvangen met daarin uitdrukkelijk een uitnodiging om aan de discussie deel te nemen. Juist om de discussie zo breed mogelijk te maken zijn de uitnodigingen op deze wijze verspreid.

De nota Bouwstenen en Perspectievenschets ligt al vanaf 13 oktober ter inzage. Omdat naar voren wordt gebracht dat de reactietermijn te kort is om een goede reactie te kunnen formuleren, wordt de reactietermijn verlengd tot 1 december 2003

---

Sommigen hebben in het verleden ook al eens op ruimtelijke plannen van de gemeente gereageerd. Gevraagd wordt of men dan niet meer opnieuw hoeft te reageren.

Wethouder Klomp geeft aan dat om de discussie helder en overzichtelijk te houden een ieder uitdrukkelijk wordt gevraagd opnieuw in het kader van het Ruimtelijk Beleidsplan te reageren

---

Landbouw

De landbouw krijgt in het europees en nationaal beleid een taak opgelegd om te extensiveren. Het inleveren van goede landbouwgrond is in strijd met deze Europese en nationale uitgangspunten.

Wethouder Klomp geeft aan dat er ook signalen zijn dat er op nationaal niveau sprake zou zijn van een structureel overschot aan landbouwgrond. Er wordt vanzelfsprekend ook rekening gehouden met het agrarisch belang. De situatie van iedere agrariër is anders. Indien nodig zal er voor individuele agrariërs een oplossing gezocht moeten worden.

AFSLUITING

Wethouder ruimtelijke ordening

Mevrouw A. Klomp merkt op dat zij vanuit de zaal een duidelijke behoefte aan een Ruimtelijk Beleidsplan heeft kunnen constateren. De stemming van de meerderheid is dat we iets moeten doen, maar dan wel zorgvuldig. Ik vind dat we dat nu ook doen door deze discussie te voeren. Om het belang van de inbreng van de bevolking ook aan te geven heb ik de reactietermijn dan ook verlengd tot 1 december.

De nota "Bouwstenen en Perspectievenschets, het verslag van deze bijeenkomst en de reacties die bij ons binnen komen gaan naar de gemeenteraad. Deze zal deze informatie mede gebruiken om een besluit te nemen. Wellicht zal de commissie naar aanleiding van de ingekomen reacties nog mensen willen horen. De gemeenteraad zal hiertoe het initiatief nemen indien zij dat wenst.

In zijn algemeenheid ben ik blij met de belangstelling voor en de betrokkenheid bij de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Zevenaar. Ik vind dat we dat met zn allen in het verdere proces moeten vasthouden.

Burgemeester

Burgemeester J. de Ruiter is onder de indruk van de grote belangstelling en de constructieve wijze waarop de discussie is verlopen en de bijdragen die deze avond zijn geleverd. Het is nog een abstract plan en er is vanavond ook op deze wijze met de burger gesproken. Bij de verdere uitwerking zal dit steeds verder verfijnen. Vanavond zijn argumenten uitgewisseld. In een democratie wordt de keuze door de gemeenteraad gemaakt. De gemeenteraad weegt de verschillende belangen af; ook de belangen die hier wellicht niet of minder duidelijk aan de orde zijn gekomen.

De gemeente is niet echt autonoom in haar keuze, maar het is wel van belang om een eigen plan te formuleren. Daarmee kunnen we ook invloed uitoefenen op de plannen van andere overheden. We moeten de situatie waar Zevenaar in zit en de consequenties van verschillende keuzes daarbij duidelijk maken. Voor onszelf, maar ook voor andere overheden.