Gemeente Zevenaar
Verslag Discussiebijeenkomst Perspectievenschets (Ruimtelijk
Beleidsplan)
27 oktober 2003
AANWEZIG
De Perspectievenschets is namens de gemeente gepresenteerd en ingeleid
door burgemeester J. de Ruiter en wethouder A. Klomp-Kuipers,
portefeuillehouder ruimtelijke ordening. Inhoudelijk is de notitie
toegelicht door de medewerkers van stedebouwkundig bureau Kuiper
Compagnons. De discussie werd geleid door medewerkers van
communicatiebureau Dialoog. De bijeenkomst is door circa 250 mensen
bijgewoond.
PROGRAMMA
In het eerste deel van de bijeenkomst wordt een schets van het proces
en de stand van zaken gegeven en wordt de Perspectievenschets en de
verschillende scenarios gepresenteerd. Naar aanleiding hiervan konden
de aanwezigen reageren. Het tweede deel van de bijeenkomst is
gediscussieerd aan de hand van verschillende stellingen. De avond is
afgesloten met een rondje vragen en opmerkingen van de aanwezigen en
reacties daarop van de burgemeester en de wethouder ruimtelijke
ordening.
BURGEMEESTER
Burgemeester J. de Ruiter is verheugd over de grote opkomst. In zijn
welkomstwoord benadrukt hij het belang van het Ruimtelijk Beleidsplan
voor de inwoners en het bestuur van de gemeente Zevenaar. De omgeving
blijft zich ontwikkelen dus moet Zevenaar mee ontwikkelingen. Regeren
is vooruitzien. Maar dan wel regeren met visie. Daarom is het
belangrijk om een visie voor de korte en voor de lange termijn te
hebben. Het Ruimtelijk Beleidsplan is zon visie ten aanzien van de
ruimtelijke ontwikkeling van Zevenaar.
Het Ruimtelijk Beleidsplan is ook van belang omdat de provincie, het
Knooppunt Arnhem-Nijmegen en het Rijk met allerlei plannen komen. Om
goed op deze plannen te kunnen reageren moeten we lokaal goed weten
wat we willen en ook weten wat voor ons van belang is.
Het Ruimtelijk Beleidsplan is nog niet af. Er zijn nu drie scenarios,
mogelijke ontwikkelingsrichtingen, geschetst waarover gepraat kan
worden. De gemeenteraad zal uiteindelijk een besluit nemen over de
ontwikkelingsrichting en de verschillende ruimtelijke elementen en
randvoorwaarden. Dit zal in het Ruimtelijk Beleidsplan nader
uitgewerkt worden.
De burgemeester benadrukt dat deze bijeenkomst niet uitsluitend
bedoeld is om informatie over te brengen, maar ook vooral om
informatie bij de burger te halen. Voor de gemeenteraad een besluit
neemt, willen we weten wat er onder inwoners van Zevenaar leeft en
welke mening men heeft.
DOEL AANWEZIGHEID
Desgevraagd werden zeer uiteenlopende redenen opgegeven voor het
bijwonen van de discussiebijeenkomst. Een deel van de aanwezigen was
gekomen vanuit een specifiek persoonlijk of groepsbelang. Zo was onder
meer een vertegenwoordiger van een sportclub aanwezig om te reageren
op mogelijke ideeen voor Hengelder, een vertegenwoordiger van de
dorpsraad om het belang van de dorpen in te brengen en een
vertegenwoordiger van Leefklimaat Zevenaar om hun standpunt over de
leefomgeving naar voren te brengen. Verder gaven enkele aanwezigen aan
te zijn gekomen om naar aanleiding van de informatiekrant meer
duidelijkheid en een andere toelichting te krijgen.
PORTEFEUILLEHOUDER RUIMTELIJKE ORDENING
Wethouder ruimtelijke ordening, mw. A. Klomp, constateert gezien de
grote opkomst dat het onderwerp leeft in Zevenaar. Zij is erg verheugd
over deze belangstelling. Het is belangrijk om te horen hoe de
inwoners willen dat hun gemeente er over 20 jaar uit moet zien. Er
zijn drie scenario ontwikkeld met steeds een wat andere
ontwikkelingsrichting. De gemeente wil hiermee aangeven dat er nog
geen keuze gemaakt is. De bevolking heeft hier een stem in. Wil men
compact dicht bij de voorzieningen wonen, of juist in het
buitengebied. De plannen die we met zijn allen maken moeten door ons
worden uitgedragen naar de provincie en het bestuur van het Knooppunt
Arnhem-Nijmegen.
In de afgelopen periode is er in de gemeente Zevenaar qua
voorzieningenniveau veel opgebouwd. Dat voorzieningenniveau en het
aantal woningen waren gericht op 27.000 inwoners. Door
gezinsverdunning en vergrijzing zijn er echter meer woningen nodig dan
gedacht. De huidige bevolkingsomvang van 26.000 inwoners is te weinig
om de voorzieningen in de stad en in de dorpen in stand te houden.
Door economische en maatschappelijke ontwikkelingen zijn nu minimaal
30.000 inwoners nodig. De gemeente en de regio zijn gebaat bij
krachtige leefbare dorpen. Er zijn dus meer woningen nodig.
We kunnen als gevolg van beleid van de provincie en het KAN niet
bouwen wat we willen bouwen. Uitbreiding wordt op dit moment niet tot
nauwelijks toegestaan. Bouwen op inbreidingslocaties kost veel tijd,
is relatief duur en biedt daarom weinig kansen voor starters en jonge
gezinnen aan het begin van de wooncarrière. Op inbreidingslocaties kan
gebouwd worden voor de doorstroming. Veel doorstromers laten echter
relatief dure woningen achter die niet bereikbaar zijn voor starters.
Naast woningbouw wordt ook nagedacht over groen in en om de stad. Niet
alle groene plekken in de stad moeten volgebouwd worden. Er moet
zorgvuldig afgewogen worden op welke plekken dit nog kan en waar zeker
niet. Ook dit is een keuze.
De vraag waar en wanneer we gaan bouwen kan op dit moment nog niet
beantwoord worden. De raadsleden gaan nu informatie verzamelen en
zullen mede op basis van deze informatie een keuze maken en een
richting bepalen. In januari zal er meer duidelijkheid moeten zijn.
Daarna gaan we opnieuw, maar nu met een meer uitgewerkt concept plan,
naar de inwoners van Zevenaar, maar ook naar onder andere de
provincie, het KAN en de buurgemeenten toe.
PRESENTATIE
De notitie Bouwstenen en Perspectievenschets en de drie scenarios
zoals in de informatiekrant zijn weergegeven worden door Kuiper
Compagnons gepresenteerd en nader toegelicht. Hierbij wordt
uiteengezet hoe de scenarios tot stand zijn gekomen, welke keuzes in
de verschillende scenarios zijn verwerkt en welke principes en
uitgangspunten zijn gehanteerd.
De plannenmakers constateren dat met name de plaats Zevenaar
gekenmerkt wordt door de aanwezigheid van infrastructuur, de A12 en de
spoorlijnen. Opvallend is dat Zevenaar zich nauwelijks presenteert
naar de A12. Je passeert deze plaats nagenoeg ongemerkt. Als je
Zevenaar echter werkelijk bezoekt merk je dat deze gemeente veel meer
te bieden heeft. Een aantrekkelijk historisch centrum, de dynamiek van
een kleine stad, maar ook de rust van de natuur en de dorpen.
De gemeente Zevenaar staat voor een principiële keuze. Deze zal niet
makkelijk zijn. Om uit te breiden zal een sprong gemaakt moeten
worden; of over de A12, of over de spoorlijn naar Arnhem of de
spoorlijn naar Doetinchem.
REACTIES
Na de presentatie wordt aan de zaal gevraagd te reageren. De volgende
opvattingen en opmerkingen zijn hierbij naar voren gekomen.
Groen en landschap
Er moet wel voldoende natuur en landschap behouden blijven. De plannen
laten weinig investeringen in landschap en natuur zien.
De wethouder ruimtelijke ordening wijst er op dat in alle scenarios
aandacht is voor natuur en landschap:
* de stadsparken en groene lobben in scenario Compacte stad
* de groene inrichting en landschapsontwikkeling in scenario
Verruimde blik, en
* een groen uitloopgebied in scenario Dynamisch in beeld.
* Op dit moment gaat het vooral om visie-ontwikkeling. Er is nog
geen financiële onderbouwing zodat investeringen nog niet direct
zichtbaar zijn.
Door enkele aanwezigen wordt gesteld dat in de verschillende scenarios
wel groen en landschap staat ingetekend, maar dat bij de uitvoering
juist de omvang en de invulling van het groen nog wel eens wil
tegenvallen.
Daarop wordt geantwoord dat er ook rekening gehouden kan worden met
natuur en groen door op de juiste plek en op de juiste manier te
bouwen. Er moet gestreefd worden naar een evenwichtige ontwikkeling.
Van waardevolle natuurgebieden moet je afblijven, maar natuur kun je
ook maken door een goede landschappelijke inrichting. De huidige
natuurgebieden zijn ook geen oernatuur.
Compromisgronden
Er wordt geconstateerd dat het compromis blijkbaar wordt opgepakt. Dit
lijkt logisch voor de ruimtelijke ontwikkeling van Zevenaar. Het is
echter niet noodzakelijk om dan alle gronden voor woningbouw te
benutten. Het groen nabij het centrum heeft ook een eigen waarde.
Landbouw en buitengebied
Er is weinig tot geen aandacht voor de agrarische sector. Zijn de
directe en indirecte consequenties voor de agrariërs wel in beeld
gebracht en is er rekening gehouden met de agrarische belangen?
Mevrouw Klomp constateert dat er wel degelijk aandacht is voor de
landbouw. In de lagenbenadering is hier aandacht aan besteed. Het
benodigde oppervlak voor agrarische activiteiten staat echter onder
druk; ook in Zevenaar. Tegelijkertijd is er grote behoefte aan ruimte
voor woningbouw. Uitgaande van de gepresenteerde scenarios is het
onvermijdelijk dat er landbouwgronden verdwijnen. Er moet echter nog
een keuze gemaakt worden. Bij de uitwerking zal er vanzelfsprekend
aandacht zijn hoe de agrarische sector in Zevenaar tot zijn recht kan
komen. Belangrijk is wat we met zijn allen willen.
Woningbouw en industrie
Er wordt gesteld dat er in de scenarios relatief weinig aandacht is
voor monumentale panden.
Mevrouw Klomp wijst er op dat in de lagenbenadering wel degelijk
aandacht is besteed aan monumenten. Daarnaast is de gemeente nu bezig
met het opstellen van een gemeentelijke monumentenlijst. In
samenwerking met de cultuur-historische vereniging is reeds een
uitgebreide inventarisatie gedaan. Deze inventarisatie is ook gebruikt
als onderlegger bij de Perspectievenschets. Ook nu zijn we al zuinig
op monumenten en extra alert op panden die in de inventarisatie zijn
opgenomen.
Er wordt geconstateerd dat de gemeente wil inzetten op betaalbare
woningen. Welk scenario past het best bij het plaatje van
doorstroming? Wonen in het buitengebied is wel mooi, maar vaak niet
betaalbaar.
Mevrouw Klomp geeft aan dat het bevorderen van de doorstroming en het
toevoegen van betaalbare woningen in alle scenarios uitgangspunt is.
Er zijn niet genoeg woningen voor starters. In alle scenarios zijn
plekken te vinden waar betaalbare woningbouw mogelijk moet zijn. Het
wonen in het buitengebied of op duurdere locaties is dan vooral voor
doorstromers bedoeld.
Enkele aanwezigen zijn van mening dat de industrie te dicht bij de
woningen wordt gepland. Er moet meer afstand komen en blijven tussen
woningen en industrie. Ook wordt de vraag gesteld waar al deze
bedrijventerreinen hier voor nodig zijn. Mensen die in Zevenaar wonen
kunnen ook in Duiven werken. Er is dan niet perse een bedrijventerrein
bij Zevenaar nodig.
Fasering
De plannen zijn nog in een pril stadium. Wanneer gaat er gestart
worden en wat wordt de fasering?
Om in de toekomst voldoende woningen te hebben moeten we vooruit
kijken. Terwijl we echter met de voorbereiding van deze nieuwe plannen
bezig zijn staan de ontwikkelingen niet stil. In het centrum en in Ooy
zijn we al druk bezig. In Babberich is een woningbouwproject in
voorbereiding. Begin 2004 zal er meer zicht zijn hoe we nu verder
gaan. De termijn waarbinnen op een bepaalde locatie gestart kan worden
met de bouw zal ook een rol spelen bij de afweging van de
verschillende locaties. De compromisgronden zijn een goede plek om te
bouwen, maar vanuit faseringsoogpunt wel een moeilijke plek. Als het
compromis bespreekbaar is en we een goede landschappelijke inpassing
kunnen maken, is dit wellicht een goede plek om te beginnen.
Nut en noodzaak
De vraag is wat het nut en de noodzaak van de uitbreidingsplannen is
in het licht van de gemeentelijke herindeling. Er wordt gestreefd naar
30.000 inwoners. Als de gemeenten Angerlo en Zevenaar samen gaan
ontstaat er al een gemeente met circa 30.000 inwoners.
Wethouder Klomp geeft aan dat de winst van de samenvoeging vooral zit
in bestuurlijke schaalvoordelen en efficiency. Veel inwoners van
Angerlo doen al boodschappen in Zevenaar en maken al gebruik van
voorzieningen in Zevenaar. Bovendien moeten ook de voorzieningen in
Angerlo door de nieuwe gemeente onderhouden kunnen worden.
Verder geeft de omvang van 30.000 inwoners voor de gemeente Zevenaar
een richting aan. De samenvoeging met Angerlo biedt ook geen oplossing
voor de woningbehoefte van starters en jonge gezinnen. Het doet geen
recht aan de feitelijke uitbreidingsbehoefte. We willen de jonge
gezinnen een kans bieden om in de eigen gemeente te blijven wonen.
DISCUSSIE
Vervolgens wordt een discussie gevoerd aan de hand van uitnodigende en
prikkelende stellingen. Nadat een stelling is gepresenteerd krijgen
voor- en tegenstanders de mogelijkheid om te reageren en hun standpunt
te beargumenteren.
Stelling 1: De enige mogelijkheid voor uitbreiding is over de A12 (in
noordelijke richting).
De tegenstanders
De tegenstanders maken zich vooral zorgen over de verkeersafwikkeling
van deze nieuwe uitbreidingen naar het centrum. In hun optiek is de
bestaande wegenstructuur hier niet op berekend en zijn uitbreidingen
niet mogelijk en niet wenselijk. De mensen kunnen dan niet vanuit het
noorden naar het centrum en kunnen dan bovendien niet in het centrum
niet parkeren.
Enkele tegenstanders vinden dat er juist in de dorpen meer
mogelijkheden moeten komen voor starters. Zij zien boven de A1-2 geen
mogelijkheid voor starters. Dit worden vast weer allemaal dure
woningen. Bovendien willen naar hun mening starters die nu in de
dorpen wonen daar niet wonen.
De voorstanders
De voorstanders wijzen er op dat ontsluiting aan de zuidkant (richting
A12) veel moeilijker is dan aan de noordkant. De plaats Zevenaar wordt
in het geval de uitbreiding aan de noordzijde plaats vindt niet met
extra verkeer belast wat daar niet moet zijn. Bovendien kan de druk op
het Rijnstrangengebied beperkt blijven. Tenslotte zijn zij van mening
dat met name ten noorden van de A12 ruimte is voor uitbreiding.
Nergens anders is ruimte voor 2.000 tot 3.000 woningen die gebouwd
moeten worden.
Sommige voorstanders benadrukken echter dat uitbreiding boven de A12
niet de enige mogelijkheid is, maar in hun ogen wel de beste. In hun
ogen biedt het zuiden, gezien de kleinschaligheid van dit gebied en de
landschappelijke en natuurwaarden, in ieder geval geen mogelijkheden.
De wethouder
Wethouder Klomp is niet echt verrast door de reacties op deze
stelling, waaruit een lichte voorkeur voor het bouwen ten noorden van
de A12 blijkt. Toch merkt zij op dat ook ten noorden van de A12 de
ruimte minder groot is dan deze op het eerste gezicht lijkt. Zo moet
rekening gehouden worden met afvalberging De Zweekhorst, is er een
gasstation aanwezig en lopen er hoogspanningsleidingen door het
gebied. Deze elementen zullen dan in meer of mindere mate ingepast
moeten worden.
Stelling 2: Bouwen voor alleen ouderen is de oplossing voor
doorstroming
De tegenstanders
Er is de laatste tijd al te veel gebouwd voor ouderen. Mensen aan het
begin van hun wooncarrière hebben nu te weinig kansen. De huidige
woonruimteverdelingsmethodiek geeft jongeren ook weinig kans op een
woning. De wachttijden zijn veel te lang. Als deze groep een
zelfstandige of betere woning wil moet men elders zoeken. Er moeten
dus ook in de nieuwbouw woningen voor deze groepen komen.
De voorstanders
De aanwezigen zijn het er snel over eens dat er voor iedereen gebouwd
moet worden.
De wethouder
Het is geen punt van discussie dat, ondanks dat er een grote behoefte
is aan woningen voor ouderen, er gedifferentieerd gebouwd moet worden.
Er zal ook voor starters en jongeren nieuwbouw gepleegd moeten worden.
De woningen moeten voor deze groepen dan ook betaalbaar zijn.
Stelling 3: Wonen in de dorpen en het buitengebied is zeer gewild en
moet meer mogelijk zijn
De tegenstanders
Het buitengebied moet voor de agrariërs gereserveerd worden.
Zorgvuldig met het buitengebied omgaan betekent in deze opvatting dat
er geen burgerwoningen in het buitengebied moeten komen. Deze
belemmeren de agrarische bedrijfsvoering en doen afbreuk aan een
duurzame oplossing voor de landbouw in het buitengebied.
Daarnaast kan de huidige kwaliteit van de bestaande dorpen beter in
stand gehouden worden als er compact en in aansluiting op Zevenaar
wordt gebouwd. Daarbij blijft in het buitengebied dan ruimte om
ecologische relaties in stand te houden. Er moet wel aandacht zijn
voor woningbouw in de dorpen om het sociale leefklimaat in stand te
houden. Dit moet echter niet leiden tot onbeperkt bouwen in het
buitengebied.
De voorstanders
Veel mensen willen in het buitengebied of een dorp wonen. Niet op een
krappe kavel in de stad, maar een laagbouw woning met een ruime tuin.
En, wanneer men de mogelijkheid heeft, bij voorkeur in het
buitengebied. Als er woningen in de dorpen en het buitengebied
toegevoegd worden is er in het centrum en omgeving ook meer ruimte
voor groen en om de parkeerproblemen op te lossen. Het buitengebied
biedt ook ruimte voor woningbouw.
Sommige aanwezigen benadrukken dat inpassing van woningbouw in het
buitengebied wel zorgvuldig moet gebeuren. Dit betekent op kleine
schaal. Enkelen willen in dat verband vooral de lintbebouwing van en
rond de dorpen versterken. Het landelijk en open karakter achter het
lint kan dan behouden blijven. Meer grootschalige uitbreidingen zouden
beter in het noorden plaats kunnen vinden.
VRAGEN EN OPMERKINGEN
Tenslotte wordt er nog een ronde door de zaal gemaakt voor het stellen
van vragen en opmerkingen.
Uitbreiden
Als we naar het oosten uitbreiden groeien Zevenaar en Babberich aan
elkaar vast. De aanwezigheid van zelfstandige dorpen is een sterk punt
voor de gemeente Zevenaar. Dit zijn aantrekkelijke woongebieden. Als
Babberich en Zevenaar aan elkaar groeien gaat het eigen karakter van
het dorp en het omliggende gebied verloren. Verstedelijking tussen
Zevenaar en Babberich is daarom ongewenst.
Wanneer er grote woonwijken gebouwd worden moeten hier ook
voorzieningen als scholen en sportvelden komen.
Voor we beginnen moeten we kijken wat we in Zevenaar waardevol vinden
en aan de volgende generatie willen doorgeven. In dit verband zijn
ruimte en vergezichten waardevolle elementen. Deze zijn schaars en
worden in de regio ook steeds schaarser. Denk daarbij aan het gebied
ten noorden van de A12. Door verstedelijking gaat de kwaliteit van het
open landschap, waarbij juist de openheid een kwaliteit is, verloren.
Wat is het standpunt van de provincie?
De provincie heeft nog geen formeel standpunt ingenomen. De scenarios
zijn al wel bij de provincie bekend. Ook de buurgemeenten en het
Knooppunt Arnhem-Nijmegen zijn geïnformeerd Het Knooppunt
Arnhem-Nijmegen vindt vooralsnog dat we op de grote bouwlocaties
tussen Arnhem en Nijmegen moeten gaan wonen. Begin november is er een
bestuurlijk overleg met de gedeputeerde Peters van de provincie.
Wanneer we zelf een richting hebben en dat moment is er wanner de
gemeenteraad een besluit genomen heeft zullen ook de provincie en het
KAN om concrete uitspraken worden gevraagd.
Infrastructuur
Hoe zit het met de autosnelweg A15?
De discussie over de aanleg van de A15 ligt op dit moment bij de
provincie. Als de A15 er komt dan stelt de gemeente Zevenaar zich op
het standpunt dat deze verdiept aangelegd moet worden. Samen met
Duiven is een studie gedaan naar de beste ligging van de A15 tussen
Zevenaar en Duiven. Het resultaat van deze studie is bij de
verschillende scenarios ingetekend.
Fasering
Het regionale bedrijventerrein zal door het bedrijfschap A12
ontwikkeld worden. Wie bepaalt in Zevenaar het tempo van ontwikkeling?
Het industrieschap A12 is een samenwerkingsverband van een aantal
gemeenten direct langs de A12 en de gemeente Arnhem. Het
industrieschap is ingezet om het nu voorgestelde resultaat van de
gemeentelijke herindeling te borgen. Bij de oprichting van het
bedrijfschap is vastgelegd dat de gemeenten planologische zeggenschap
houden. De capaciteitsplanning van bedrijventerreinen is een regionale
aangelegenheid. Het KAN heeft de omvang en de fasering in de Nota
Bedrijventerreinen aangegeven.
Het duurt allemaal veel te lang. Kinderen die nu bij hun ouders wonen
hebben nauwelijks een reële kans op een betaalbare eengezinswoning in
Zevenaar.
Wethouder Klomp geeft aan dat snelheid een speerpunt is bij de
uitvoering. Op dit moment gebeurt er ook het nodige, al is dat
onvoldoende om in de behoefte te voorzien. Er is een groot aantal
plannen in verschillende fasen van voorbereiding. Zo worden nu
bouwplannen gerealiseerd in het centrum, in Ooy, op de locatie
Altbroek en Stegeslag-Noord. Daarnaast zijn projecten in voorbereiding
voor het terrein van de voormalige discotheek Display, Juvenaat,
Babberich en het terrein van de Maria Koninginkerk.
Discussie
De voorzitter van Leefklimaat Zevenaar betreurt dat zij geen
rechtstreekse uitnodiging hebben gehad. Als de gemeente serieus werk
wil maken van inspraak, dan moet je belangengroeperingen uitnodigen.
Wethouder Klomp wijst er op dat geen enkele organisatie of vereniging
of persoon een rechtstreekse uitnodiging heeft gehad. Alle inwoners,
ook de belangengroepen, sportverenigingen, welzijnsorganisatie, etc.,
hebben een informatiekrant ontvangen met daarin uitdrukkelijk een
uitnodiging om aan de discussie deel te nemen. Juist om de discussie
zo breed mogelijk te maken zijn de uitnodigingen op deze wijze
verspreid.
De nota Bouwstenen en Perspectievenschets ligt al vanaf 13 oktober ter
inzage. Omdat naar voren wordt gebracht dat de reactietermijn te kort
is om een goede reactie te kunnen formuleren, wordt de reactietermijn
verlengd tot 1 december 2003
---
Sommigen hebben in het verleden ook al eens op ruimtelijke plannen van
de gemeente gereageerd. Gevraagd wordt of men dan niet meer opnieuw
hoeft te reageren.
Wethouder Klomp geeft aan dat om de discussie helder en overzichtelijk
te houden een ieder uitdrukkelijk wordt gevraagd opnieuw in het kader
van het Ruimtelijk Beleidsplan te reageren
---
Landbouw
De landbouw krijgt in het europees en nationaal beleid een taak
opgelegd om te extensiveren. Het inleveren van goede landbouwgrond is
in strijd met deze Europese en nationale uitgangspunten.
Wethouder Klomp geeft aan dat er ook signalen zijn dat er op nationaal
niveau sprake zou zijn van een structureel overschot aan
landbouwgrond. Er wordt vanzelfsprekend ook rekening gehouden met het
agrarisch belang. De situatie van iedere agrariër is anders. Indien
nodig zal er voor individuele agrariërs een oplossing gezocht moeten
worden.
AFSLUITING
Wethouder ruimtelijke ordening
Mevrouw A. Klomp merkt op dat zij vanuit de zaal een duidelijke
behoefte aan een Ruimtelijk Beleidsplan heeft kunnen constateren. De
stemming van de meerderheid is dat we iets moeten doen, maar dan wel
zorgvuldig. Ik vind dat we dat nu ook doen door deze discussie te
voeren. Om het belang van de inbreng van de bevolking ook aan te geven
heb ik de reactietermijn dan ook verlengd tot 1 december.
De nota "Bouwstenen en Perspectievenschets, het verslag van deze
bijeenkomst en de reacties die bij ons binnen komen gaan naar de
gemeenteraad. Deze zal deze informatie mede gebruiken om een besluit
te nemen. Wellicht zal de commissie naar aanleiding van de ingekomen
reacties nog mensen willen horen. De gemeenteraad zal hiertoe het
initiatief nemen indien zij dat wenst.
In zijn algemeenheid ben ik blij met de belangstelling voor en de
betrokkenheid bij de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van de
gemeente Zevenaar. Ik vind dat we dat met zn allen in het verdere
proces moeten vasthouden.
Burgemeester
Burgemeester J. de Ruiter is onder de indruk van de grote
belangstelling en de constructieve wijze waarop de discussie is
verlopen en de bijdragen die deze avond zijn geleverd. Het is nog een
abstract plan en er is vanavond ook op deze wijze met de burger
gesproken. Bij de verdere uitwerking zal dit steeds verder verfijnen.
Vanavond zijn argumenten uitgewisseld. In een democratie wordt de
keuze door de gemeenteraad gemaakt. De gemeenteraad weegt de
verschillende belangen af; ook de belangen die hier wellicht niet of
minder duidelijk aan de orde zijn gekomen.
De gemeente is niet echt autonoom in haar keuze, maar het is wel van
belang om een eigen plan te formuleren. Daarmee kunnen we ook invloed
uitoefenen op de plannen van andere overheden. We moeten de situatie
waar Zevenaar in zit en de consequenties van verschillende keuzes
daarbij duidelijk maken. Voor onszelf, maar ook voor andere overheden.