AutoRai

25-11-2003

Mazda MPV Modeljaar 2004

Al vanaf zijn Europese lancering in 1990 is de Mazda MPV binnen zijn segment een energiek en slim alternatief met een omvangrijke standaarduitrusting, veel ruimte en enorme flexibiliteit. De MPV Modeljaar 2004 vormt hierop geen uitzondering.

Het afgelopen jaar werd de motorenreeks uitgebreid met twee nieuwe uitvoeringen: een verfijnde en krachtige viercilinder 2.0 liter CiTD common rail dieselmotor met 100 kW/136 pk en een krachtige 2.3 liter 104 kW/ 141 pk viercilinder benzine, die de dynamische eigenschappen van deze auto verder verbetert. De vernieuwde Mazda MPV modeljaar 2004 is nu verder aangepast om ervoor te zorgen dat deze auto blijft voldoen aan de eisen van Europese klanten die een auto willen die veilig is, plezierig om in te zitten en om te besturen, en die veel ruimte en flexibiliteit biedt.

Samen met de verbeterde Mazda MPV zevenzitter wordt een zeszits versie genaamd Active toegevoegd aan de uitvoeringenreeks met het comfort als in de business class van een vliegtuig, een tweede rij stoelen en ongeëvenaard gebruiksgemak bij het opbergen van de stoelen van de derde zitrij (Karakuri-bank). De vernieuwde Mazda MPV is na zijn facelift dus leverbaar in een zes- en een zevenzits uitvoering, heeft een stijlvollere binnen- en buitenkant en een betere actieve veiligheid. Gecombineerd met de al aanwezige sterke punten van de aandrijflijn mag de vernieuwde Mazda MPV zichzelf dus met recht een stijlvolle Flexmobiel noemen.

Exterieur design
Mazdas MPV is altijd een vertegenwoordiger geweest van een succesvol compromis tussen een personenauto, afmetingen, functionaliteit en design, met als resultaat een atletische en sterke verschijning die solide is uitgevoerd. De vernieuwde Mazda MPV heeft verbeteringen ondergaan aan het exterieur die bedoeld zijn om zijn atletisch karakter nog meer te benadrukken. Door de nieuwe vormgeving van de motorkap, een grotere en opnieuw ontworpen Mazda vijfpunt grille, robuustere bumpers en wielkasten en nieuwe afgeronde parallellogramvormige koplampen laat de vernieuwde Mazda MPV echt zijn spierballen zien, vooral en profiel gezien. Maar het atletische silhouet van de nieuwe versie wordt niet alleen bereikt door zijn krachtigere voorkant. De ronde D-stijlen van zijn voorganger, die de auto vanaf de zijkant gezien niet alleen een elegante vorm aan de achterzijde geven maar ook meer ruimte creëren voor de derde zitrij en de bagageruimte, zijn gebleven. Daar zijn nu nieuwe stootstrips aan de zijkant aan toegevoegd, samen met nieuw vormgegeven 15-inch en 16-inch (alleen diesel) lichtmetalen velgen, allebei met gewaagde spaakdesigns ter onderstreping van de atletisch bouw van de auto. Het plaatje wordt compleet dankzij de aangepaste achterlichten met een scherper design, helder glas en rode sierranden.

Interieur
De binnenkant van de vernieuwde Mazda MPV is verrijkt met allerlei verbeteringen en upgrades, die stuk voor stuk bedoeld zijn om de auto los van de stoelconfiguratie nog plezieriger te maken voor bestuurder en inzittenden, door een ambiance te creëren die duidelijk een stimulerend gevoel van verfijning uitdraagt. Deze doelstelling is bereikt door nieuwe stoelbekleding te gebruiken, net als een nieuwe dashboardkleur en een nieuw oppervlak voor het middenpaneel, nieuwe bekledingspanelen, nieuw chroomwerk en een nieuw stuur.

De vernieuwde Mazda MPV bezit alle, van inzicht getuigende details waardoor dit concept een succes is wat betreft veelzijdigheid van het interieur en opbergoplossingen. De achterportieren aan weerszijden van de auto zijn nog steeds de grote schuifportieren. De rugleuningen van de voorstoelen zijn voorzien van handgrepen met kledinghaken en de rugleuningen van de tweede zitrij kunnen zo omgeklapt worden dat ze horizontale tafeltjes vormen. Opbergmogelijkheden in overvloed, met in totaal acht standaard bekerhouders en vier flessenhouders.

De combinatie van zijn grote achterklep en D-stijlen die een ovale opening vormen, met een lage laaddorpel, zorgt ervoor dat laden en lossen van de vernieuwde Mazda MPV geen enkel probleem vormt. Zes bagagehaken kunnen gebruikt worden om de te vervoeren goederen op hun plaats te houden.

De standaarduitvoering van de Mazda MPV modeljaar 2004, de Exclusive, is al zeer compleet uitgerust. Dit model omvat onder meer airconditioning, stuurbekrachtiging, een bestuurdersairbag, een passagiersairbag met bezettingssensor, zij-airbags, een anti-blokkeer remsysteem (ABS), Traction Control System (TCS), een startonderbreker, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrisch verstelbare buitenspiegels, elektrisch bedienbare ramen, bumpers in carrosseriekleur, stootstrips op de flanken in kleur, stoffen stoelbekleding, tot tafel omklapbare middelste achterstoel, verwijderbare achterstoelen, roofrails, 205/16 R15 banden op de 2.3 liter en 215/60 R16 op de CiTD, lichtmetalen velgen op de CiTD, zeven stoelen en de basisunit Mazda modulair audio systeem met vier luidsprekers en stuurbediening.

Dit pakket wordt voor de Touring uitgebreid met donkere getinte zijramen achter, 15 inch lichtmetalen velgen op de 2.3 liter, een boordcomputer op de 2.3 liter, mistlampen in de voorbumper, vier extra luidsprekers, een cd-speler, airconditioning achterin, een lederen stuurwiel, een opbergvak onder de passagiersstoel en verlichte make-up spiegels. De meest luxe uitvoering is de Active, die bovendien nog twee captainchairs op de tweede zitrij en een Karakuri-bank op de derde zitrij biedt.

Mazda MPV Modeljaar 2004: zes of zeven stoelen
Keuzevrijheid is één van de belangrijkste themas voor de Mazda MPV. Het gamma, waaronder de zevenzits indeling, wordt nu op bijna alle Europese markten uitgebreid met een zeszits Active uitvoering met Karakuri achterbank (vernoemd naar de traditionele Japanse Karakuri kastjes met daarin ingenieuze poppetjes die te groot lijken om überhaupt in het kastje te passen).

Zeszits Active versie
De 2+2+2 stoelindeling van de Mazda MPV Active maakt de MPV tot de ideale auto voor Europese gezinnen, die het comfort en de status van twee ruime stoelen op de tweede zitrij willen combineren met de veelzijdigheid van de gemakkelijk in de vloer op te bergen derde zitrij. De stoelen van de tweede zitrij van de Active kunnen in de lengterichting verschoven worden en beschikken allemaal over een verstelbare rugleuning. Bovendien schuift de rechterstoel zijwaarts, zodat de derde rij stoelen gemakkelijker bereikbaar is. Beide stoelen van de tweede zitrij kunnen verwijderd worden of plat op hun zitkussen gevouwen worden, zodat ze horizontale tafeltjes vormen voor extra functionaliteit. In combinatie met de gemakkelijk op te bergen derde zitrij in de vorm van een bank zorgt dit voor diverse stoel- en ladingconfiguraties. Dankzij Mazdas unieke Karakuri systeem kan de bank op de derde rij moeiteloos in de vloer opgeborgen worden en even gemakkelijk weer worden uitgeklapt. Voor het vernieuwde MPV Active model is het gebruiksgemak van dit systeem nog verder verbeterd, met een nieuw veermechanisme dat het uitklappen van de bank ondersteunt. Met alle stoelen omhoog biedt de vernieuwde Mazda MPV Active plaats aan zes personen en heeft ook nog eens een ruim bagagevolume van 405 liter. Als de derde zitrij is opgevouwen is er achterin een bagageruimte van maar liefst 866 liter, terwijl nog altijd vier mensen plaats kunnen nemen. Met de derde rij opgeborgen en de tweede rij verwijderd bedraagt het laadvolume maar liefst 1.600 liter.

In het Active model wordt gebruik gemaakt van een nieuwe stoelbekleding van zwarte velours, die nét dat extra tintje geeft aan de sportieve uitstraling. Het ophangingssysteem van de Active versie is ook anders dan die van de zevenzitter, omdat de schokdempers in dit geval voorzien zijn van meervoudige kleppen.

Zevenzits indeling
De vernieuwde Mazda MPV heeft standaard zeven stoelen. De zevenzits uitvoering, met een 2+3+2 stoelindeling en alle flexibiliteit van de vijfzitter, heeft twee extra losse stoelen op de derde rij. Dit maakt hem geknipt voor het comfortabel vervoeren van personen, maar ook voor zeer flexibele toepassingen dankzij een variatie van 294 tot 1.600 liter laadvolume met een maximum van 2.140 mm laadlengte, wanneer alle stoelen behalve de voorste zijn verwijderd.

Aandrijflijn en dynamische eigenschappen
Onder de motorkap biedt de vernieuwde Mazda MPV de keuze uit twee motoren die zijn afgestemd op een nauwkeurig schakelende handmatige transmissie met vijf versnellingen. Met deze combinatie levert de voorwielaangedreven MPV de kenmerkend levendige Mazda prestaties voor verrassend veel rijplezier voor een auto van deze grootte. De Euro Stage IV 2.3 liter benzinemotor met vier cilinders levert 104 kW/141 pk vermogen, terwijl de zuinige Euro Stage III 2,0 liter CiTD common rail diesel motor 100 kW/136 pk vermogen levert en met 310 Nm koppel meer dan voldoende kracht heeft om in praktisch elke rijsituatie uit de voeten te kunnen. Deze krachten worden naar de weg vertaald door een robuust onderstel met onafhankelijke voorwielophanging en semi-onafhankelijke achterwielophanging. Samen met een hydraulisch bekrachtigde stuurinrichting zorgt dit voor een uitstekende stabiliteit op de rechte stukken, een direct stuurgevoel en de stabiele wegligging die kenmerkend is voor alle Mazdas.

Veiligheid
De Mazda MPV modeljaar 2004 is ontworpen om de inzittenden te beschermen tegen alle mogelijke botsingsscenarios. Hij beschikt over alle actieve veiligheidseigenschappen van het voorgaande model - ABS met elektronische remkrachtverdeling (EBD), gecombineerd met betrouwbaar rijgedrag en besturingseigenschappen aangevuld met een verbeterd remsysteem met nieuwe 286 mm grote ventilerende remschijven achter, ter vervanging van de eerdere trommelremmen. Met schijfremmen op alle vier de wielen heeft de vernieuwde Mazda MPV een zeer goed pedaalgevoel en een aanzienlijk kortere remafstand. Een tractieregeling (TCS) is toegevoegd aan de aandrijflijn van de diesel en zit nu standaard op beide motoren, zodat het wegrijden vanuit stilstand op gladde oppervlakten eenvoudiger is.

De Mazda MPV is verder voorzien van een zeer uitgebreid passief veiligheidspakket, waaronder een betrouwbare en veilige passagierskooi, ontwikkeld met behulp van het Mazda Advanced Impact Distribution and Absorption System (MAIDAS) met Triple-H carrosserieontwerp en robuuste SIP-bescherming. Voeg hier vier airbags aan toe (bestuurder, voorste passagier en zijairbags voorinmet een elektronisch systeem dat de airbags voor de passagier kan uitschakelen), veiligheidsriemen met voorspanners voorin, in hoogte verstelbare hoofdsteunen voor alle stoelen, ISOFIX verankering voor een kinderzitje op de buitenste stoelen van de tweede zitrij met bevestigingspunten zodat het stoeltje niet voorover kan kantelen, en het resultaat is een bijzonder veilige auto voor het vervoeren van personen en goederen.