25-11-2003
Mazda MPV Modeljaar 2004
Al vanaf zijn Europese lancering in 1990 is de Mazda MPV binnen zijn
segment een energiek en slim alternatief met een omvangrijke
standaarduitrusting, veel ruimte en enorme flexibiliteit. De MPV
Modeljaar 2004 vormt hierop geen uitzondering.
Het afgelopen jaar werd de motorenreeks uitgebreid met twee nieuwe
uitvoeringen: een verfijnde en krachtige viercilinder 2.0 liter CiTD
common rail dieselmotor met 100 kW/136 pk en een krachtige 2.3 liter
104 kW/ 141 pk viercilinder benzine, die de dynamische eigenschappen
van deze auto verder verbetert. De vernieuwde Mazda MPV modeljaar 2004
is nu verder aangepast om ervoor te zorgen dat deze auto blijft
voldoen aan de eisen van Europese klanten die een auto willen die
veilig is, plezierig om in te zitten en om te besturen, en die veel
ruimte en flexibiliteit biedt.
Samen met de verbeterde Mazda MPV zevenzitter wordt een zeszits versie
genaamd Active toegevoegd aan de uitvoeringenreeks met het comfort als
in de business class van een vliegtuig, een tweede rij stoelen en
ongeëvenaard gebruiksgemak bij het opbergen van de stoelen van de
derde zitrij (Karakuri-bank). De vernieuwde Mazda MPV is na zijn
facelift dus leverbaar in een zes- en een zevenzits uitvoering, heeft
een stijlvollere binnen- en buitenkant en een betere actieve
veiligheid. Gecombineerd met de al aanwezige sterke punten van de
aandrijflijn mag de vernieuwde Mazda MPV zichzelf dus met recht een
stijlvolle Flexmobiel noemen.
Exterieur design
Mazdas MPV is altijd een vertegenwoordiger geweest van een succesvol
compromis tussen een personenauto, afmetingen, functionaliteit en
design, met als resultaat een atletische en sterke verschijning die
solide is uitgevoerd. De vernieuwde Mazda MPV heeft verbeteringen
ondergaan aan het exterieur die bedoeld zijn om zijn atletisch
karakter nog meer te benadrukken. Door de nieuwe vormgeving van de
motorkap, een grotere en opnieuw ontworpen Mazda vijfpunt grille,
robuustere bumpers en wielkasten en nieuwe afgeronde
parallellogramvormige koplampen laat de vernieuwde Mazda MPV echt zijn
spierballen zien, vooral en profiel gezien. Maar het atletische
silhouet van de nieuwe versie wordt niet alleen bereikt door zijn
krachtigere voorkant. De ronde D-stijlen van zijn voorganger, die de
auto vanaf de zijkant gezien niet alleen een elegante vorm aan de
achterzijde geven maar ook meer ruimte creëren voor de derde zitrij en
de bagageruimte, zijn gebleven. Daar zijn nu nieuwe stootstrips aan de
zijkant aan toegevoegd, samen met nieuw vormgegeven 15-inch en 16-inch
(alleen diesel) lichtmetalen velgen, allebei met gewaagde spaakdesigns
ter onderstreping van de atletisch bouw van de auto. Het plaatje wordt
compleet dankzij de aangepaste achterlichten met een scherper design,
helder glas en rode sierranden.
Interieur
De binnenkant van de vernieuwde Mazda MPV is verrijkt met allerlei
verbeteringen en upgrades, die stuk voor stuk bedoeld zijn om de auto
los van de stoelconfiguratie nog plezieriger te maken voor bestuurder
en inzittenden, door een ambiance te creëren die duidelijk een
stimulerend gevoel van verfijning uitdraagt. Deze doelstelling is
bereikt door nieuwe stoelbekleding te gebruiken, net als een nieuwe
dashboardkleur en een nieuw oppervlak voor het middenpaneel, nieuwe
bekledingspanelen, nieuw chroomwerk en een nieuw stuur.
De vernieuwde Mazda MPV bezit alle, van inzicht getuigende details
waardoor dit concept een succes is wat betreft veelzijdigheid van het
interieur en opbergoplossingen. De achterportieren aan weerszijden van
de auto zijn nog steeds de grote schuifportieren. De rugleuningen van
de voorstoelen zijn voorzien van handgrepen met kledinghaken en de
rugleuningen van de tweede zitrij kunnen zo omgeklapt worden dat ze
horizontale tafeltjes vormen. Opbergmogelijkheden in overvloed, met in
totaal acht standaard bekerhouders en vier flessenhouders.
De combinatie van zijn grote achterklep en D-stijlen die een ovale
opening vormen, met een lage laaddorpel, zorgt ervoor dat laden en
lossen van de vernieuwde Mazda MPV geen enkel probleem vormt. Zes
bagagehaken kunnen gebruikt worden om de te vervoeren goederen op hun
plaats te houden.
De standaarduitvoering van de Mazda MPV modeljaar 2004, de Exclusive,
is al zeer compleet uitgerust. Dit model omvat onder meer
airconditioning, stuurbekrachtiging, een bestuurdersairbag, een
passagiersairbag met bezettingssensor, zij-airbags, een anti-blokkeer
remsysteem (ABS), Traction Control System (TCS), een startonderbreker,
centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrisch
verstelbare buitenspiegels, elektrisch bedienbare ramen, bumpers in
carrosseriekleur, stootstrips op de flanken in kleur, stoffen
stoelbekleding, tot tafel omklapbare middelste achterstoel,
verwijderbare achterstoelen, roofrails, 205/16 R15 banden op de 2.3
liter en 215/60 R16 op de CiTD, lichtmetalen velgen op de CiTD, zeven
stoelen en de basisunit Mazda modulair audio systeem met vier
luidsprekers en stuurbediening.
Dit pakket wordt voor de Touring uitgebreid met donkere getinte
zijramen achter, 15 inch lichtmetalen velgen op de 2.3 liter, een
boordcomputer op de 2.3 liter, mistlampen in de voorbumper, vier extra
luidsprekers, een cd-speler, airconditioning achterin, een lederen
stuurwiel, een opbergvak onder de passagiersstoel en verlichte make-up
spiegels. De meest luxe uitvoering is de Active, die bovendien nog
twee captainchairs op de tweede zitrij en een Karakuri-bank op de
derde zitrij biedt.
Mazda MPV Modeljaar 2004: zes of zeven stoelen
Keuzevrijheid is één van de belangrijkste themas voor de Mazda MPV.
Het gamma, waaronder de zevenzits indeling, wordt nu op bijna alle
Europese markten uitgebreid met een zeszits Active uitvoering met
Karakuri achterbank (vernoemd naar de traditionele Japanse Karakuri
kastjes met daarin ingenieuze poppetjes die te groot lijken om
überhaupt in het kastje te passen).
Zeszits Active versie
De 2+2+2 stoelindeling van de Mazda MPV Active maakt de MPV tot de
ideale auto voor Europese gezinnen, die het comfort en de status van
twee ruime stoelen op de tweede zitrij willen combineren met de
veelzijdigheid van de gemakkelijk in de vloer op te bergen derde
zitrij. De stoelen van de tweede zitrij van de Active kunnen in de
lengterichting verschoven worden en beschikken allemaal over een
verstelbare rugleuning. Bovendien schuift de rechterstoel zijwaarts,
zodat de derde rij stoelen gemakkelijker bereikbaar is. Beide stoelen
van de tweede zitrij kunnen verwijderd worden of plat op hun zitkussen
gevouwen worden, zodat ze horizontale tafeltjes vormen voor extra
functionaliteit. In combinatie met de gemakkelijk op te bergen derde
zitrij in de vorm van een bank zorgt dit voor diverse stoel- en
ladingconfiguraties. Dankzij Mazdas unieke Karakuri systeem kan de
bank op de derde rij moeiteloos in de vloer opgeborgen worden en even
gemakkelijk weer worden uitgeklapt. Voor het vernieuwde MPV Active
model is het gebruiksgemak van dit systeem nog verder verbeterd, met
een nieuw veermechanisme dat het uitklappen van de bank ondersteunt.
Met alle stoelen omhoog biedt de vernieuwde Mazda MPV Active plaats
aan zes personen en heeft ook nog eens een ruim bagagevolume van 405
liter. Als de derde zitrij is opgevouwen is er achterin een
bagageruimte van maar liefst 866 liter, terwijl nog altijd vier mensen
plaats kunnen nemen. Met de derde rij opgeborgen en de tweede rij
verwijderd bedraagt het laadvolume maar liefst 1.600 liter.
In het Active model wordt gebruik gemaakt van een nieuwe
stoelbekleding van zwarte velours, die nét dat extra tintje geeft aan
de sportieve uitstraling. Het ophangingssysteem van de Active versie
is ook anders dan die van de zevenzitter, omdat de schokdempers in dit
geval voorzien zijn van meervoudige kleppen.
Zevenzits indeling
De vernieuwde Mazda MPV heeft standaard zeven stoelen. De zevenzits
uitvoering, met een 2+3+2 stoelindeling en alle flexibiliteit van de
vijfzitter, heeft twee extra losse stoelen op de derde rij. Dit maakt
hem geknipt voor het comfortabel vervoeren van personen, maar ook voor
zeer flexibele toepassingen dankzij een variatie van 294 tot 1.600
liter laadvolume met een maximum van 2.140 mm laadlengte, wanneer alle
stoelen behalve de voorste zijn verwijderd.
Aandrijflijn en dynamische eigenschappen
Onder de motorkap biedt de vernieuwde Mazda MPV de keuze uit twee
motoren die zijn afgestemd op een nauwkeurig schakelende handmatige
transmissie met vijf versnellingen. Met deze combinatie levert de
voorwielaangedreven MPV de kenmerkend levendige Mazda prestaties voor
verrassend veel rijplezier voor een auto van deze grootte. De Euro
Stage IV 2.3 liter benzinemotor met vier cilinders levert 104 kW/141
pk vermogen, terwijl de zuinige Euro Stage III 2,0 liter CiTD common
rail diesel motor 100 kW/136 pk vermogen levert en met 310 Nm koppel
meer dan voldoende kracht heeft om in praktisch elke rijsituatie uit
de voeten te kunnen. Deze krachten worden naar de weg vertaald door
een robuust onderstel met onafhankelijke voorwielophanging en
semi-onafhankelijke achterwielophanging. Samen met een hydraulisch
bekrachtigde stuurinrichting zorgt dit voor een uitstekende
stabiliteit op de rechte stukken, een direct stuurgevoel en de
stabiele wegligging die kenmerkend is voor alle Mazdas.
Veiligheid
De Mazda MPV modeljaar 2004 is ontworpen om de inzittenden te
beschermen tegen alle mogelijke botsingsscenarios. Hij beschikt over
alle actieve veiligheidseigenschappen van het voorgaande model - ABS
met elektronische remkrachtverdeling (EBD), gecombineerd met
betrouwbaar rijgedrag en besturingseigenschappen aangevuld met een
verbeterd remsysteem met nieuwe 286 mm grote ventilerende remschijven
achter, ter vervanging van de eerdere trommelremmen. Met schijfremmen
op alle vier de wielen heeft de vernieuwde Mazda MPV een zeer goed
pedaalgevoel en een aanzienlijk kortere remafstand. Een
tractieregeling (TCS) is toegevoegd aan de aandrijflijn van de diesel
en zit nu standaard op beide motoren, zodat het wegrijden vanuit
stilstand op gladde oppervlakten eenvoudiger is.
De Mazda MPV is verder voorzien van een zeer uitgebreid passief
veiligheidspakket, waaronder een betrouwbare en veilige
passagierskooi, ontwikkeld met behulp van het Mazda Advanced Impact
Distribution and Absorption System (MAIDAS) met Triple-H
carrosserieontwerp en robuuste SIP-bescherming. Voeg hier vier airbags
aan toe (bestuurder, voorste passagier en zijairbags voorinmet een
elektronisch systeem dat de airbags voor de passagier kan
uitschakelen), veiligheidsriemen met voorspanners voorin, in hoogte
verstelbare hoofdsteunen voor alle stoelen, ISOFIX verankering voor
een kinderzitje op de buitenste stoelen van de tweede zitrij met
bevestigingspunten zodat het stoeltje niet voorover kan kantelen, en
het resultaat is een bijzonder veilige auto voor het vervoeren van
personen en goederen.
AutoRai