The boston consulting group

Zakenbanken vernietigen waarde

Bankieren voor het bedrijfsleven geen gezonde bedrijfstak:

In 2002 is 50 miljard euro waarde vernietigd

Volgens een rapport dat vandaag is uitgegeven door The Boston Consulting Group creëren de meeste zakelijke banken geen waarde. Wanneer zij daar verandering in willen aanbrengen, moeten zij hun strategieën herzien. De omzetten en winsten in de corporate banking sector zijn in 2001 en 2002 aanmerkelijk gedaald en zullen pas weer tegen 2007 op het niveau van 2000 uitkomen, aldus het rapport 'The Path to Value Creation: Global Corporate Banking 2003'.

Het rapport komt tot deze resultaten naar aanleiding van een uitgebreide studie, die onder andere een enquête naar de performance van 65 van de grootste zakelijke banken ter wereld omvatte. Deze groep omvatte meer dan 40 banken van de wereldwijde top 100 banken, gemeten naar het tier-one kapitaal. Zij vertegenwoordigen meer dan de helft van de marktkapitalisatie van de top 100.

'Van alle zakenbanken creëert 75% geen waarde,' aldus Frans Blom, vice-president van de The Boston Consulting Group en medeauteur van het rapport. 'Deze banken zullen daadkrachtig moeten zijn wanneer zij hun zakelijke bankactiviteiten weer op peil willen brengen; stapsgewijze verbeteringen zijn voor de meeste spelers niet voldoende,' voegt hij daaraan toe 'en voor de laatste 25% is het de vraag of zij überhaupt in deze business moeten blijven'.

Het rapport gaat tevens in op algemene mythes over de corporate banking markt. Terwijl bijvoorbeeld veel van de geïnterviewde banken te kennen gaven het segment van de grote bedrijven aantrekkelijk te vinden, geeft de studie aan dat dit segment voor banken het minst winstgevend is.

Het BCG rapport identificeert drie instrumenten die zakelijke banken zouden moeten gebruiken om de waardecreatie naar een hoger niveau te tillen:


1. Een gerichte strategie die duidelijke keuzes voor geografische gebieden en segmenten inhoudt.

2. Een segmentspecifieke benadering die de sales organisaties en productbenaderingen optimaliseert voor de gekozen segmenten. Daarbij moet het verlenen van teveel of te weinig service aan de klanten worden vermeden.

3. Vaardigheden van wereldklasse, waaronder risicomanagement, financiële transparantie, effectief people management, beloning van mensen die waarde scheppen en managementdiscipline.

De top performers van de bedrijfstak gebruiken deze instrumenten en genereren continu waarde, maar ook voor deze spelers is er nog aanzienlijke ruimte voor verbetering.

Wanneer zakelijke banken deze strategieën als hefboom gebruiken, verandert het concurrentielandschap drastisch. Veel spelers zullen zich dan terugtrekken in hun winstgevende thuismarkten om daar hun aandacht te richten op de aantrekkelijkere kleine en middelgrote klanten. Zij kunnen hun zakelijke modellen en servicebenaderingen aanpassen aan deze segmenten. Slechts enkele spelers zouden internationaal de concurrentie met elkaar aangaan om de grote multinationale ondernemingen. De meest succesvolle spelers kunnen dan fee producten en diensten aanbieden waardoor zij een hoog rendement op het geïnvesteerd vermogen behalen.

The Boston Consulting Group (BCG) is een wereldwijde topmanagement consulting organisatie. In 34 landen werken ruim 2.600 consultants verspreid over 55 kantoren. In Nederland adviseren momenteel ruim 80 consultants multinationals en de
top van het Nederlandse bedrijfsleven op het gebied van strategie, organisatie en bedrijfsprocessen.

Voor nadere informatie:The Boston Consulting Group Vie Blonk, Manager Marketing & Communication
Tel: (035) 548 68 00
Website: www.bcg.com

25 nov 03 13:37