Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Fujitsu Services wint Europese aanbesteding voor levering van IT-producten en -diensten aan Sociale Dienst Amsterdam

Maarssen, 25 november 2003

Fujitsu Services, specialist in het realiseren en beheren van bedrijfskritische IT-infrastructuren, gaat een uitgebreid pakket hardware- en netwerkcomponenten plus bijbehorende IT-services leveren aan de Sociale Dienst Amsterdam (SDA). De producten en diensten zijn bestemd voor de grootschalige Citrix-serverfarm op het hoofdkantoor van SDA. Het contract voor deze opdracht, die tot stand kwam na een Europese aanbesteding, heeft een looptijd van drie jaar en vertegenwoordigt een waarde van in totaal één miljoen euro.

Eerder bouwde Fujitsu Services, in opdracht van SDA, in zes (!) weken tijd een Server-based Computing-omgeving voor de veelbesproken MegaBanenMarkt. Op basis van Citrix MetaFrame XPe, draaiend op Microsoft Windows NT 4.0 Terminal Server Edition, implementeerde de IT-dienstverlener een geavanceerd IT-platform op de (tijdelijke) locatie in het Westelijk Havengebied. Dit Citrix-concept maakte het mogelijk om op alle 150 werkplekken in het complex gebruik te maken van de op negen centrale Fujitsu Siemens-servers opgeslagen SDA-applicaties: het BanenmarktVolgSysteem, een Oracle Forms-applicatie voor 'client tracking', en Arbeidsmaat, een webapplicatie voor 'job tracking'.

De nieuwe opdracht aan Fujitsu Services, bijna twee jaar na de succesvolle MegaBanenMarkt, kwam tot stand na een Europese aanbesteding waaraan vijf vooraanstaande IT-bedrijven deelnamen. De opdracht houdt in dat de IT-services-specialist - in samenwerking met hardwarespecialist Fujitsu Siemens Computers en netwerkspecialist 3Com - de Sociale Dienst voorziet van een omvangrijk pakket server-, backup-, storage- en netwerkcomponenten, alsmede professionele IT-services om de Citrix-serverfarm op het hoofdkantoor te onderhouden en (on-site) te beheren.

Petra Joorse, Hoofd afdeling Automatisering Sociale Dienst Amsterdam: "De producten en diensten die Fujitsu Services SDA gaat leveren, zijn van groot belang voor het verder professionaliseren van onze dienst. Ze verhogen de efficiency van de bedrijfsvoering, drukken de kosten van het IT-beheer en garanderen de continuïteit van de dienstverlening."

Dick van den Broek, Director Sales Fujitsu Services: "De opdracht van SDA biedt veel perspectief. Er staan grote ingrepen in het socialezekerheidsstelsel op stapel, die hun uitwerking op de uitvoerende instanties niet zullen missen. Die instanties zullen steeds meer naar elkaar 'toekruipen', met alle consequenties van dien, ook voor hun automatisering. Werk aan de winkel dus."

Informatie Sociale Dienst Amsterdam

De Sociale Dienst Amsterdam is erop gericht mensen op een zakelijke, professionele en efficiënte manier aan het werk te helpen. Ongeveer 45.000 mensen en hun gezinnen, in totaal zo'n 100.000 Amsterdammers, zijn aangewezen op een bijstandsuitkering. Deze uitkering overbrugt de periode waarin iemand geen betaalde baan heeft. Die periode moet zo kort mogelijk zijn; het uitgangspunt is: "Werk gaat voor Inkomen".

De vier kerntaken van de dienst zijn:


- Mensen leiden naar werk;

- Verstrekken van uitkeringen indien mensen (nog) geen betaald werk hebben;
- Zorg bieden aan mensen die extra steun nodig hebben;
- Bestrijden van armoede in Amsterdam.

Meer informatie: www.socialedienst.amsterdam.nl

Informatie Fujitsu Services

Fujitsu Services is het Europese IT-services-onderdeel van Fujitsu Limited. Deze Japanse multinational behoort tot de grootste IT-concerns ter wereld. Op het gebied van IT-services neemt het concern wereldwijd de derde plaats in.

Fujitsu Services ontwerpt, bouwt en beheert IT-infrastructuren. Voor de logistieke en retailmarkt ontwerpt, bouwt en beheert Fujitsu Services specifieke business solutions. Het bedrijf stelt zich ten doel organisaties beter te laten presteren, waardoor zij klanten innovatiever, sneller, slagvaardiger en efficiënter kunnen bedienen.

Bij de Nederlandse vestiging, Fujitsu Services B.V., in Maarssen zijn ruim 850 IT-specialisten werkzaam. Daarvan zijn er 200 actief bij de internationale Helpdesk en het Infracentre, van waaruit op afstand systemen en infrastructuren worden beheerd. Fujitsu Services B.V. heeft samenwerkingsverbanden met onder andere Fujitsu Siemens Computers, HP, Sun, Cisco, Microsoft en Oracle.

Meer informatie: nl.services.fujitsu.com



Ingezonden persbericht