Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Postbus 90801
2509 LV Den Haag
Tweede Kamer der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44
Telefax (070) 333 40 33
's- Gravenhage
Uw brief Ons kenmerk
AV/CAM/2003/90702
Onderwerp Datum
Wet arbeidsvoorwaarden 25 november 2003
grensoverschrijdende arbeid
Op 19 november 2003 is bij de behandeling van de goedkeuring van het op 16 april 2003 te
Athene totstandgekomen Verdrag betreffende de toetreding van de Tsjechische Republiek,
de Republiek Estland, de Republiek Cyprus, de Republiek Letland, de Republiek Litouwen,
de Republiek Hongarije, de Republiek Malta, de Republiek Polen, de Republiek Slovenië en
de Slowaakse Republiek tot de Europese Unie, met Toetredingsakte, Bijlagen en
Protocollen (Trb. 2003, 74), in de motie Karimi c.s.gevraagd om de Wet
arbeidsvoorwaarden grensoverschrijdende arbeid (Waga) aan te passen teneinde voor alle
sectoren te regelen dat algemeen verbindend verklaarde CAO-bepalingen van toepassing
zijn op werknemers die vanuit een andere EU-lidstaat zijn gedetacheerd (TK 2003-2004,
28972, nr. 12). In verband hiermee doe ik u onderstaand standpunt toekomen.
Met de Richtlijn 96/71 (Detacheringsrichtlijn) heeft de Europese wetgever getracht om
evenwicht te vinden tussen het vrij verkeer van diensten enerzijds en de sociale bescherming
van werknemers anderzijds. Deze Detacheringsrichtlijn is in Nederland omgezet in de Wet
arbeidsvoorwaarden grensoverschrijdende arbeid (Waga). De Waga is van toepassing op
gedetacheerde werknemers. Het gaat dan om werknemers die in dienst van een buitenlandse
werkgever tijdelijk werkzaamheden verrichten op het grondgebied van een andere staat dan
de staat waar zij normaliter werken.
In de Richtlijn en in de Waga is vastgelegd dat de werknemer die in een lidstaat is
gedetacheerd ten aanzien van bepaalde arbeidsvoorwaarden aanspraak moet kunnen maken
op de bescherming die het recht van de lidstaat hem biedt, ongeacht het recht dat van
toepassing is op zijn arbeidsovereenkomst. In principe blijven in geval van detachering de
rechtsregels van toepassing van het land waar de arbeid gewoonlijk wordt verricht. De
---
Richtlijn voegt hier slechts aan toe dat daarnaast ten aanzien van de in de Richtlijn
genoemde onderwerpen tevens rechten kunnen worden ontleend aan de rechtsregels die
gelden in het land alwaar tijdelijk arbeid wordt verricht.
Artikel 3 van de Richtlijn eist dat Nederland garandeert dat bepalingen uit CAO's die
algemeen verbindend zijn verklaard van toepassing zijn op arbeidsovereenkomsten die door
vreemd recht worden beheerst. In verband hiermee is de werkingssfeer van de Waga
ingevolge de strekking van de Richtlijn uitgebreid tot algemeen verbindend verklaarde
CAO-bepalingen indien deze bepalingen betrekking hebben op de in paragraaf 3.2. onder a
t/mg in de Richtlijn vermelde aangelegenheden (bouwsector).
De Richtlijn opteert dus niet voor een exclusief werklandbeginsel. Dit zou weliswaar leiden
tot een uniformering van de arbeidsvoorwaarden binnen het werkland, doch een
doorkruising vormen van de samenhangen die er veelal bestaan tussen sociale
zekerheidaanspraken en aanspraken in arbeidsvoorwaardelijke zin.
Dit geldt ook voor algemeen verbindend verklaarde de CAO-bepalingen. Wanneer de
Nederlandse algemeen verbindend verklaarde de CAO-bepalingen van toepassing zouden
zijn, houdt dit niet in dat buitenlands recht (inclusief CAO-bepalingen) dan niet van
toepassing zou zijn.
Daarnaast is het voor een gedetacheerde die regelmatig gedetacheerd wordt naar
verschillende landen niet meer te overzien welke arbeidsvoorwaarden gelden.
De werkingssfeer van de Waga is daarom beperkt tot hetgeen de Richtlijn voorschrijft.
Mijns inziens is er geen reden daarin verandering te brengen.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(mr. A.J. de Geus)