D66

Dieren slachtoffer van prijzenoorlog

Voedsel, ruimte en groen

Prijs het Dier
Boris van der Ham

25-11-2003 - D66-Kamerlid Boris van der Ham en Stichting Varkens in Nood vragen morgen tijdens de aandeelhoudersvergadering van Ahold aan de Raad van Bestuur en de aandeelhouders, om een convenant te sluiten met andere supermarkten om minimale normen voor dierenwelzijn te garanderen.

D66 en Varkens en Nood voeren samen de campagne Prijs het Dier. De politieke partij en de dierenrechtenorganisatie willen dat supermarkten onderling afspreken alleen vlees te verkopen dat voldoet aan fatsoenlijke normen op het gebied van dierenwelzijn. Ook Ahold-president Anders Moberg moet het zijn klanten gemakkelijk maken door alleen diervriendelijk geproduceerd vlees aan te bieden.

Boris van der Ham maakt zich zorgen over de huidige prijzenslag: De huidige prijzenoorlog, waar de Ahold-werkmaatschappijen C1000 en Albert Heijn een grote rol in spelen, werkt in het nadeel van productiedieren. Als boeren geen goede prijs krijgen voor hun producten, zal het vlees steeds minder diervriendelijk geproduceerd worden.

Volgens Prijs het Dier is het goed mogelijk om afspraken te maken over welk vlees wel en niet in de schappen gelegd kan worden: Met de kippetjes uit Thailand ben je snel klaar, die worden zonder enige welzijnsnorm geproduceerd. Maar ook als het wat lastiger wordt, is het mogelijk heldere normen te stellen. De Universiteit Wageningen heeft een heel praktisch classificatiesysteem ontwikkeld waarbij het dierenwelzijn met punten wordt beoordeeld. In Engeland toont supermarktketen Tesco aan dat het prima mogelijk is alleen fatsoenlijk vlees te verkopen. Van der Ham spreekt binnenkort met Tesco over de mogelijkheden om dit systeem naar Nederland te halen.

Voorafgaand aan de Ahold-vergadering morgen, vraagt Van der Ham de arriverende aandeelhouders om de campagne persoonlijk te steunen.