Dieren slachtoffer van prijzenoorlog
Voedsel, ruimte en groen
Prijs het Dier
Boris van der Ham
25-11-2003 - D66-Kamerlid Boris van der Ham en Stichting Varkens in
Nood vragen morgen tijdens de aandeelhoudersvergadering van Ahold aan
de Raad van Bestuur en de aandeelhouders, om een convenant te sluiten
met andere supermarkten om minimale normen voor dierenwelzijn te
garanderen.
D66 en Varkens en Nood voeren samen de campagne Prijs het Dier. De
politieke partij en de dierenrechtenorganisatie willen dat
supermarkten onderling afspreken alleen vlees te verkopen dat voldoet
aan fatsoenlijke normen op het gebied van dierenwelzijn. Ook
Ahold-president Anders Moberg moet het zijn klanten gemakkelijk maken
door alleen diervriendelijk geproduceerd vlees aan te bieden.
Boris van der Ham maakt zich zorgen over de huidige prijzenslag: De
huidige prijzenoorlog, waar de Ahold-werkmaatschappijen C1000 en
Albert Heijn een grote rol in spelen, werkt in het nadeel van
productiedieren. Als boeren geen goede prijs krijgen voor hun
producten, zal het vlees steeds minder diervriendelijk geproduceerd
worden.
Volgens Prijs het Dier is het goed mogelijk om afspraken te maken over
welk vlees wel en niet in de schappen gelegd kan worden: Met de
kippetjes uit Thailand ben je snel klaar, die worden zonder enige
welzijnsnorm geproduceerd. Maar ook als het wat lastiger wordt, is het
mogelijk heldere normen te stellen. De Universiteit Wageningen heeft
een heel praktisch classificatiesysteem ontwikkeld waarbij het
dierenwelzijn met punten wordt beoordeeld. In Engeland toont
supermarktketen Tesco aan dat het prima mogelijk is alleen fatsoenlijk
vlees te verkopen. Van der Ham spreekt binnenkort met Tesco over de
mogelijkheden om dit systeem naar Nederland te halen.
Voorafgaand aan de Ahold-vergadering morgen, vraagt Van der Ham de
arriverende aandeelhouders om de campagne persoonlijk te steunen.
D66