Railion
Fluistertrein officieel gedoopt
Op 25 november heeft de directeur-generaal
goederenvervoer, mevrouw Tammenoms-Bakker, de twee prototype wagons
van de zogenaamde "fluistertrein" op perron 1 van Den Haag Holland
Spoor officieel gedoopt.
Het fluistertreinproject is een gezamenlijk initiatief
van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, NedTrain Consulting en
Railion Nederland. Het project vormt onderdeel van het Innovatie
Programma Geluid voor weg- en spoorverkeer (IPG). Het is een uniek
project, omdat nog nooit eerder in Nederland een geluidsreducerende
proef werd uitgevoerd met een hele goederentrein, waarbij de trein ook
nog eens volledig op commerciële basis in bedrijf is. De
hoofddoelstelling van het project is een geluidsvermindering te halen
van 7 tot 10 decibel. Een afname van 10 decibel komt in de
geluidsbeleving van mensen neer op een halvering van het geluid.
De fluistertrein is de zogeheten Dolomiet-shuttle. Dit is een trein in
een vaste samenstelling, die drie keer per week volgens een vaste
route tussen Veendam en het Belgische Hermalle heen en terug rijdt. De
trein vervoert de grondstof dolime. De lange route met vaste wagons is
ideaal voor het verrichten van betrouwbare metingen. In de dagelijkse
praktijk wordt getest of de geluidsoverlast die goederentreinen maken
`aan de bron', de wielen, kan worden aangepakt. Daarvoor wordt de
bestaande goederentrein voorzien van nieuwe wielen, wieldempers en
remmen. Twee prototype wagens zijn nu omgebouwd. Gedurende twee jaar,
van medio 2004 tot medio 2006, zal het geluid van de fluistertrein
vervolgens worden gemeten.
Maar hiermee zijn we er nog niet, volgens algemeen directeur van
Railion Nederland, Carel Robbeson. "Ook bestaand materieel zal moeten
worden aangepakt. Het is dan ook mijn overtuiging dat naast het
onderzoeken van technische oplossingen eveneens een innovatie op het
gebied van financiering nodig is. Zoals bekend worden
geluidsbeperkende maatregelen vooral vanuit het infrafonds
gefinancierd. En komt het ten goede aan de infrabeheerder. Maar omdat
het in onze optiek ondoenlijk en te kostbaar is om heel Nederland
achter geluidsschermen te plaatsen, bepleiten wij juist de financiële,
stimulering van bronmaatregelen. Echter vanuit het beheer van de
overheidsgelden doet zich daarbij de complicatie voor dat het de
vervoerders zijn die eigenaar zijn van het aan te pakken
vervoersmaterieel. Mogelijk kan de Nederlandse overheid inspiratie
opdoen in Zwitserland. In Zwitserland en Duitsland worden
bronmaatregelen via een korting op de infrabijdrage gefinancierd. Naar
mijn mening een interessant model", aldus Robbeson.
Meer informatie over het fluistertreinproject vindt u op:
www.fluistertrein.nl