Railion

Fluistertrein officieel gedoopt

Op 25 november heeft de directeur-generaal goederenvervoer, mevrouw Tammenoms-Bakker, de twee prototype wagons van de zogenaamde "fluistertrein" op perron 1 van Den Haag Holland Spoor officieel gedoopt.

Het fluistertreinproject is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, NedTrain Consulting en Railion Nederland. Het project vormt onderdeel van het Innovatie Programma Geluid voor weg- en spoorverkeer (IPG). Het is een uniek project, omdat nog nooit eerder in Nederland een geluidsreducerende proef werd uitgevoerd met een hele goederentrein, waarbij de trein ook nog eens volledig op commerciële basis in bedrijf is. De hoofddoelstelling van het project is een geluidsvermindering te halen van 7 tot 10 decibel. Een afname van 10 decibel komt in de geluidsbeleving van mensen neer op een halvering van het geluid.

De fluistertrein is de zogeheten Dolomiet-shuttle. Dit is een trein in een vaste samenstelling, die drie keer per week volgens een vaste route tussen Veendam en het Belgische Hermalle heen en terug rijdt. De trein vervoert de grondstof dolime. De lange route met vaste wagons is ideaal voor het verrichten van betrouwbare metingen. In de dagelijkse praktijk wordt getest of de geluidsoverlast die goederentreinen maken `aan de bron', de wielen, kan worden aangepakt. Daarvoor wordt de bestaande goederentrein voorzien van nieuwe wielen, wieldempers en remmen. Twee prototype wagens zijn nu omgebouwd. Gedurende twee jaar, van medio 2004 tot medio 2006, zal het geluid van de fluistertrein vervolgens worden gemeten.

Maar hiermee zijn we er nog niet, volgens algemeen directeur van Railion Nederland, Carel Robbeson. "Ook bestaand materieel zal moeten worden aangepakt. Het is dan ook mijn overtuiging dat naast het onderzoeken van technische oplossingen eveneens een innovatie op het gebied van financiering nodig is. Zoals bekend worden geluidsbeperkende maatregelen vooral vanuit het infrafonds gefinancierd. En komt het ten goede aan de infrabeheerder. Maar omdat het in onze optiek ondoenlijk en te kostbaar is om heel Nederland achter geluidsschermen te plaatsen, bepleiten wij juist de financiële, stimulering van bronmaatregelen. Echter vanuit het beheer van de overheidsgelden doet zich daarbij de complicatie voor dat het de vervoerders zijn die eigenaar zijn van het aan te pakken vervoersmaterieel. Mogelijk kan de Nederlandse overheid inspiratie opdoen in Zwitserland. In Zwitserland en Duitsland worden bronmaatregelen via een korting op de infrabijdrage gefinancierd. Naar mijn mening een interessant model", aldus Robbeson.

Meer informatie over het fluistertreinproject vindt u op:

www.fluistertrein.nl