Gemeente Alphen aan den Rijn


Oplossen knelpunten stadhuis verbetert dienstverlening burgers

De gemeenteraad buigt zich in zijn vergadering van 27 november over het voorstel Nazorg Stadhuis. Het college van B&W stelt de raad voor om eenmalig ruim 1,4 miljoen euro beschikbaar te stellen voor het oplossen van knelpunten in het nieuwe stadhuis en 350.000 euro voor het verplaatsen van de huidige serverruimte naar de achterbouw. Het college geeft in het voorstel aan dat het oplossen van de knelpunten en het verplaatsen van de serverruimte essentieel is, wil men de kwaliteit in dienstverlening kunnen blijven bieden die de burger van de gemeente mag verwachten.

Het stadhuis is een gedurfd architectonisch ontwerp, heeft een innovatief klimaatsysteem met energiezuinige installaties en een vooruitstrevende binnenhuisarchitectuur. Het werd in gebruik genomen in november 2002. Door de open en transparante uitstraling van het stadhuis, is het gebouw binnen en buiten de grenzen van Alphen aan den Rijn een visitekaartje voor de stad. De hoofdgedachte achter de bouw van het nieuwe stadhuis was en is de verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening aan de burgers. Die kwaliteit komt in het nieuwe gebouw onder meer terug in de concentratie van een aantal diensten te weten de gemeentelijke dienstverlening, het CWI (voorheen Arbeidsbureau), Zorgwijzer, Politie en het Postkantoor. Een ander voorbeeld is de centrale informatiebalie, waar de burger terecht kan met diverse vragen.

Nog niet optimaal
Ieder gebouw behoeft nazorg na oplevering. Dat geldt temeer voor een uniek gebouw als het stadhuis, wat valt in de categorie objecten waar zowel landelijk als in het buitenland nauwelijks tot geen bouwervaring mee is opgedaan. De nazorgpunten zijn grotendeels voorzien, wat ondermeer tot uitdrukking komt in de opname van een stelpost van 1 miljoen euro in de discussienota Financiële ontwikkelingen 2003. Desalniettemin is het door de uniekheid van het gebouw onmogelijk om vooraf de totale knelpunten in beeld te krijgen. Pas in het jaar na de ingebruikname, konden de werkelijke nazorgpunten worden geïnventariseerd. Dat is gebeurd door klachten en wensen te inventariseren van mensen binnen en buiten het stadhuis van Alphen a/d Rijn, waaronder groepen belanghebbenden als het Gehandicapten Platform, leden van de gemeenteraad en het college en medewerkers van de gemeente. De knelpunten doen zich voor in de categorieën als dienstverlening burgers, arbovoorzieningen en
gehandicaptenvoorzieningen. Ter illustratie: het stadhuis is nog niet optimaal toegankelijk voor gehandicapten, de wachttijden bij de publieksbalies kunnen nog gereduceerd worden, de telefonische bereikbaarheid is voor verbetering vatbaar en de raadzaal voldoet niet goed. Het afgelopen jaar is ook meerdere malen het niet goed functionerende binnenklimaat in de media geweest. Inmiddels is dat aanzienlijk verbeterd, maar het is nog steeds niet optimaal.

400 Knelpunten al opgelost
In totaal zijn, na oplevering van het stadhuis, zon 600 knelpunten geconstateerd waarvan er maar liefst al 400 zijn opgelost. Dat is gebeurd zowel binnen de bestaande garantieregelingen als binnen de lopende budgetten. Het resterende deel van de knelpunten kan niet meer uit de bestaande budgetten worden gefinancierd, terwijl oplossing ervan wel essentieel is. Het belangrijkste afbreukrisico namelijk bij het uitstellen van de maatregelen, is een verlaging van de kwaliteit van de dienstverlening. Ter illustratie: een onvoldoende arbo-technisch verantwoorde werkomgeving kan leiden tot een verhogende werking op het ziekteverzuim. Hiervoor geldt dat elke % stijging ziekteverzuim ongeveer 200.000 euro op jaarbasis kost. Omdat ziekteverzuim om budgettaire redenen niet voldoende kan worden gecompenseerd, kan daardoor de kwaliteit van de dienstverlening onder druk komen te staan.

Verplaatsen serverruimte
Onderdeel van het voorstel Nazorg Stadhuis is ook het voorstel om de serverruimte te verplaatsen naar de achterbouw van het stadhuis. Deze optie waarborgt het meest de kwaliteit van de dienstverlening ten opzichte van de twee andere varianten (blijven zitten en uitbesteden). In de huidige ruimte speelde het probleem dat er te weinig koeling was voor de extra servers die nodig bleken te zijn voor de kantoorautomatisering in het stadhuis. Dat probleem is inmiddels opgelost met behulp van een tijdelijke maatregel. Echter, voor de kosten die deze maatregel met zich meebrengt, is nog geen dekking. Bij water- en brandschade blijven grote risicos bestaan, dat de computers uitvallen. Een reëel risico is dan, dat dienstverlening die ICT-afhankelijk is denk aan het verstrekken van paspoorten, rijbewijzen en uitkeringen niet kan worden geboden. Het college van B&W is dan ook van mening dat de gemeente te grote beheersrisicos loopt als zij in de huidige ruimte blijft zitten.

Indien de raad instemt met het voorstel om het krediet beschikbaar te stellen, te dekken uit de meevallende opbrengsten van de sanering van de reserves en voorzieningen, kunnen de maatregelen in 2004 worden uitgevoerd.

Persbericht 65, 4 november 2003

© Gemeente Alphen aan den Rijn, 05 november 2003 laatste wijziging