Ingezonden persbericht
Debat - De Media, een middel zonder doel?
Op 27 november 2003 heeft de Club of Amsterdam een debat met als onderwerp
the future of the Media & Entertainment Industry.
Eén van werelds grootste bedrijfssectoren is compleet de weg kwijt. Er zijn
vele scenario's voor de toekomst van de media. Toch lijken de meeste
scenario's conflicterend te zijn. Het ontbreken van een visie voor de
toekomst laat de hele sector op een complete chaos lijken. Wat moet de
media doen om een stabiele sector te worden? Willen we eigenlijk wel dat de
media een stabiele sector wordt? En is het een optie om terug te gaan naar
die goede oude tijd?
In de media zijn er verschillende ontwikkelingen die het moeilijk maken om
een visie voor de toekomst te ontwikkelen voor een media bedrijf. Niet
werkende business modellen, concurrentievervalsing, nieuwe technologieën en
de opkomst van gratis media kunnen samen leiden tot diverse scenario's.
Business modellen lijken niet goed meer te werken in de media sector.
AOL-Time Warner had in 2002 een verlies van 90 miljard dollar. Dit is het
grootste verlies van een media bedrijf in de geschiedenis. De
platenindustrie heeft een business model waarin de eigen klanten voor het
gerecht worden gesleept. Is de platenindustrie gek geworden?
De overheid zou in theorie een betrouwbare partner moeten zijn voor private
investeerders en hen niet Europa uit moeten jagen. Hoe zou de verhouding
moeten zijn tussen publiek en privaat gefinancierde organisaties in de
media? De BBC wordt publiek gefinancierd (4,3 miljard euro) en wordt ook
wel een broadcasting gorilla genoemd. Door haar activiteiten maakt ze het
zelfs voor bedrijven buiten de UK moeilijk om een commerciële nieuwssite in
de lucht te houden. Hoe groot zou een organisatie als de BBC eigenlijk
mogen zijn?
Vele open vragen kenmerken de situatie waarin de media zit. Op het moment
lijkt de media een middel zonder doel. Een visie ontwikkelen is een grote
en belangrijke uitdaging voor deze sector. Tijdens het debat van de Club of
Amsterdam zullen deze ontwikkelingen en de achtergronden kritisch worden
bekeken. De inleiders van de discussie zijn Michel Mol (Internet
Coördinator, NOS), Gerd Leonhard (Futurist voor muziekindustrie, voormalig
directeur van licensemusic.com, USA/ Zwitserland) en James M. Dorsey
(Buitenland Correspondent, The Wall Street Journal, Turkije).
Vervolgens zal het forum in interactie met het publiek ingaan op de
inleidingen van de drie sprekers. Wat moeten we doen om een gezonde media
sector te ontwikkelen? De leden van het forum zijn Monique van Dusseldorp
(New Media Consultant) en John M. Middelweerd (Partner binnen
PricewaterhouseCoopers, Audit practice). Jonathan Marks (Creative Media
Consultants) is discussieleider van deze avond.
#-#-#-#
De voertaal is Engels.
De Club of Amsterdam biedt voor haar bijeenkomsten mogelijkheden voor
persaccreditatie. Daarvoor kunt u contact opnemen via
press@clubofamsterdam.com
Club of Amsterdam about
the future of the Media & Entertainment Industry
Datum: donderdag, 27 november 2003, 18:30-22:15
Meer informatie over de VIP receptie (17:30-19:00) kunt u vinden op de
Ticket Corner
Plaats: PricewaterhouseCoopers, Prins Bernhardplein 200, Amsterdam [naast
het Amstelstation]
Kaarten zijn online verkrijbaar of aan de balie (behalve VIP en
kortingskaarten):
Kaarten: ¤ 79,- online / ¤ 89,- aan de deur.
VIP kaarten: ¤ 129,- online.
Studenten betalen: ¤ 25,- online / ¤ 29,- aan de deur. Om in aanmerking te
komen voor de studentenkorting dient de student jonger te zijn dan 30 jaar.
Discount kaarten (voor leden van: IPAN, NGI, Immovator, The World Future
Society, PricewaterhouseCoopers): ¤ 69,- online / ¤ 89,- aan de deur.
De online Ticket Corner vindt u op:
http://www.clubofamsterdam.com/ticketcorner.html