Technische Universiteit Eindhoven

24 november 2003

PERSBERICHT

Nieuw concept voor beweging in één vlak in productieomgevingen TU/e-ingenieur Helm Jansen wint KIVI-Elektrotechniekprijs voor beste afstudeerverslag
Elektrotechnisch ingenieur Helm Jansen heeft de Elektrotechniekprijs van het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) voor het beste afstudeerverslag gewonnen. Het gaat om het beste afstudeerwerk in de richting Elektrotechniek van de drie technische universiteiten in ons land. De prijs die bestaat uit een oorkonde en een bedrag van 1500,- wordt donderdag 27 november uitgereikt tijdens een bijeenkomst aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e).

Ir. J.W. Jansen (25) studeerde in juni van dit jaar af aan de faculteit Elektrotechniek van de TU/e. Hij bestudeerde een nieuw concept voor planaire motoren dat bewegingen met zes vrijheidsgraden mogelijk maakt. Bovendien kunnen dergelijke motoren in vacuüm functioneren. Met het numerieke en analytische gereedschap dat hij ontwikkelde om de praktische haalbaarheid van mogelijke oplossingen te bepalen, is een enorme tijdwinst te behalen ten opzichte van de gebruikelijke eindige-elementenmethode.

Vliegend tapijt
Tijdens zijn afstuderen onderzocht Helm Jansen de mogelijkheid om het gebruikelijke concept van planaire motoren, spoelen die zwevend boven permanente magneten gepositioneerd worden, om te keren: in plaats van spoelen te laten bewegen in een permanent magneetveld, beweegt nu een platform met permanente magneten boven spoelen. Op die manier worden de bezwaren ondervangen die bewegende spoelen met zich meebrengen de kabels en de koelleidingen met water die de bewegende massa vergroten en de bewegingsvrijheid beperken. Het concept wordt terecht vergeleken met een vliegend tapijt: het bewegende deel, het platform met de permanente magneten, is op geen enkele manier meer met de vaste wereld verbonden. Bewegingen in een vlak van 1 bij 1 meter moeten uiteindelijk mogelijk worden.

Innovatief onderzoek
Vanuit het bedrijfsleven is er veel belangstelling voor een dergelijke oplossing die de plaats kan innemen van een combinatie van een aantal eendimensionale lineaire motoren. Het probleem daarvan is dat de massa toeneemt en de stijfheid afneemt, en dus de bandbreedte en nauwkeurigheid afnemen. Het project, waaraan Helm Jansen na zijn afstuderen (cum laude) als promovendus doorwerkt, wordt betaald door het ministerie van Economische Zaken en eindigde als eerste bij de selectie in het Innovatie Onderzoeks Programma Elektro Magnetische Vermogens Techniek (IOP-EMVT) van Senter. In
componentenplaatsingmachines bij bedrijven als Philips en Assembléon kunnen nog wel motoren met rollagers gebruikt worden. Bij ASML brengen deze in de clean rooms te veel vervuiling met zich mee. Hier kunnen luchtlagers nog wel uitkomst bieden, maar zodra de motoren in vacuüm moeten opereren is een nieuw concept noodzakelijk.

Dr. Elena Lomonova, de begeleider van Helm, prijst hem om zijn manier van werken, en in het bijzonder om het samenwerken met anderen. Hij is heel open en sociaal. Door zijn enthousiasme neemt de belangstelling onder de studenten voor dit onderwerp duidelijk toe. Helm voegt eraan toe: Het leuke was dat er weinig bekend was over dit type motoren die in de praktijk echt werken. Je begint dan van nul en het wordt echt jouw onderwerp. En dat blijft het nog een tijd. Samen met een andere promovendus, die de regeltechniek onder zijn hoede heeft, hoopt Helm over vier jaar op dit onderwerp te promoveren aan de TU/e.