PERSBERICHT
27/11/2003

Max Havelaar, motor voor ontwikkeling

Koffie met het Max Havelaar Keurmerk is nu 15 jaar in Nederland op de markt. Deze koffie wordt
inmiddels geleverd door 183 organisaties van kleine koffieboeren in 23 ontwikkelingslanden.
Dankzij deze handel hebben veel boeren hun economische positie verbeterd
en heeft de regio een
flinke sociale ontwikkeling doorgemaakt.

Stichting Max Havelaar presenteert vandaag een rapport waarin beschreven
is wat de belangrijkste
effecten zijn en hoe fairtrade heeft bijgedragen aan versterking van boerencoöperaties.

Ondanks het feit dat al enkele jaren sprake is van een diepe koffiecrisis als gevolg van de lage
wereldmarktprijzen, hebben boeren - dankzij fairtrade - duurzame ontwikkeling in gang kunnen
zetten. Organisaties van kleine koffieboeren kunnen nu zelf exporteren,
ze hebben geïnvesteerd in
verbetering van de koffiekwaliteit en zijn gerespecteerde handelspartners geworden. Van de handel
via Max Havelaar hebben hele dorpen geprofiteerd, door o.a. verbetering
van de infrastructuur, het
opzetten van scholen en gezondheidsposten. De extra inkomsten uit de fairtrade-handel zorgen er
ook voor dat boeren kunnen overstappen op biologische teelt, 50% van de
koffie is nu eveneens
biologisch gecertificeerd.

De boerenorganisatie Prodecoop in Nicaragua ontwikkelde zich van een groep kleine boeren die nog
nooit zelf geëxporteerd hadden tot een krachtige coöperatie met 2200 boerenleden. Zij hebben een
eigen koffieverwerkingsfabriek kunnen kopen en specialiseren zich nu in
kwaliteitskoffie. De
koffieboeren van Cepicafé uit het noorden van Peru zouden inmiddels brodeloos zijn als het niet
mogelijk was geweest hun koffie onder de voorwaarden van Max Havelaar te
exporteren. Nu kunnen
ze 30% van hun koffie-oogst verkopen onder fairtrade?voorwaarden. De extra inkomsten worden
gebruikt voor verbetering van de infrastructuur en voor betere leefomstandigheden.

Het model van Max Havelaar is overgenomen door 16 andere industrielanden. Dankzij de
internationale handel onder de voorwaarden van Max Havelaar hebben de koffieboeren alleen al
afgelopen jaar 30 miljoen Euro meer ontvangen dan ze zouden verdienen via de veel te lage prijzen
op de wereldmarkt. De totale afzet van koffie met een Fairtrade-Keurmerk
groeit jaarlijks met 10%
doordat zich voortdurend nieuwe markten ontwikkelen.

Fairtrade heeft bewezen een goede motor te zijn voor duurzame ontwikkeling en is inmiddels het
referentiepunt voor grote bedrijven in de koffiemarkt die geleidelijkaan
inzien dat duurzame
productie noodzaak is.