Ingezonden persbericht


Schiphol-Rijk / Rotterdam, 27 november 2003

MSN en Unilever Nederland gaan samenwerking aan in digitale marketing Samenwerking levert uniek Cross Media onderzoek in Nederland op

MSN en Unilever Nederland gaan samenwerken op het gebied van digitale marketing in Nederland. Hiertoe zullen de beide organisaties gezamenlijke activiteiten ontwikkelen en zullen zij investeren in onderzoek naar de toegevoegde waarde van internet in de marketingmix. Op deze wijze vergaren ze samen meer kennis over de effectiviteit van digitale marketing. Er worden twee soorten onderzoek gedaan. Een voor Nederland uniek Cross Media onderzoek, waarbij wordt gekeken naar de invloed van het gebruik van verschillende mediatypes op de resultaten van mediacampagnes. Het andere onderzoek betreft een effectiviteitstudie, waarbij specifiek wordt gekeken naar het effect van online marketing op merkwaarden.

Door gezamenlijk te investeren in onderzoek willen beide partijen online marketing naar een hoger niveau brengen. MSN en Unilever gaan een uniek, nog niet eerder in Nederland uitgevoerd, Cross Media onderzoek verrichten. Hierin worden verschillende elementen gemeten, zoals Return On Investment (ROI), bereik en optimale budgetverdeling tussen verschillende media, zoals televisie, radio, gedrukte media en internet. De tijdens de samenwerking opgebouwde kennis en ervaring zal binnen Unilever verspreid en gebruikt worden.

Daarnaast worden diverse andere onderzoeken opgezet. Van elke consumenten- werkmaatschappij binnen Unilever Nederland wordt een merk opgenomen in een Ad Effectiveness onderzoek, uitgevoerd door marktonderzoekbureau MetrixLab. Dit leidt tot cases waarin merken uit de twee divisies Huishoudelijke & Persoonlijke Verzorging en Voedingsmiddelen centraal staan. In het onderzoek wordt gekeken naar het effect van digitale marketing op merkbekendheid, merkwaarden, merkvoorkeur en aankoopintentie.

MSN en Unilever Nederland
MSN biedt succesvolle communicatie- en informatiediensten zoals Hotmail, Messenger, Search en de website. MSN heeft jarenlange ervaring met internet en consumentendiensten en heeft geïnvesteerd in innovatieve online diensten voor consumenten en adverteerders. Dit levert zowel kennis op over de rol die internet speelt in het leven van de consument als over het effect van online marketing in de totale mediamix. MSN heeft een groot bereik en trekt maandelijks ruim 6 miljoen unieke bezoekers op haar site.

Dit biedt Unilever Nederland de mogelijkheid haar merken effectiever en efficiënter onder de aandacht te brengen van consumenten. Unilever heeft in de loop der jaren veel kennis opgedaan in de traditionele marketing en de meer traditionele mediakanalen. Unilever Nederland brengt leidende merken op de markt en is betrokken bij vooruitstrevende en relevante communicatieconcepten zoals Life & Cooking, Dove Moments, Axe Night Guide en A Tavola van Bertolli. Deze concepten bewijzen dat ook thematische communicatieboodschappen en emotie heel goed over te dragen zijn via internet.

"MSN ziet een enorm potentieel van digitale marketing voor de online promotie van Fast Moving Consumer Goods merkconcepten en campagnes. De combinatie van Ad Effectiveness en Cross Media onderzoek is voor ons waardevol. Zo krijgen we steeds meer zicht op de toegevoegde waarde en kracht van internet in combinatie met andere media en op de mogelijkheden die internet biedt voor branding, zoals bijvoorbeeld het beïnvloeden van de merkwaarden", aldus Joost Nienhuis, Country Manager MSN Nederland.

"De aandacht van bedrijven voor internet en hun investering daarin staan tot op heden niet in verhouding tot de internetparticipatie en de tijdsbesteding van de consument op het net. Unilever wil haar kennis op het gebied van online en cross media marketing vergroten en kiest daarbij voor een samenwerking met MSN, de grootste online mediapartij in Nederland. Daarbij levert MSN ons innovatieve multi-channel oplossingen voor onze merken", aldus Harry Dekker, Communication Channel Director Unilever Nederland.


- Einde Bericht -

Over MSN
MSN, onderdeel van Microsoft, is 's werelds en Nederlands meest bezochte internetbestemming. MSN trekt wereldwijd per maand meer dan 300 miljoen unieke gebruikers. MSN heeft lokale versies in 34 landen en 18 talen. MSN biedt tevens bekende online diensten zoals Hotmail, Messenger, Zoeken en Groepen. Ook biedt zij populaire informatie- en servicekanalen over verschillende onderwerpen zoals: winkelen, auto's, geldzaken en reizen. MSN Nederland is te vinden op www.msn.nl.

Cijfers:

*

MSN.nl trekt maandelijks ruim 6 miljoen unieke bezoekers. *

In Nederland hebben 3,9 miljoen gebruikers een Hotmail-account. *

In Nederland maken maandelijks ca. 3,3 miljoen mensen gebruik van MSN Messenger.

Over Unilever
Unilever, een Brits-Nederlandse internationale producent van consumentenproducten, voorziet consumenten al meer dan 70 jaar van kwaliteitsproducten in de categorieën voedingsmiddelen en huishoudelijke & persoonlijke verzorging. Met haar portefeuille van internationale, regionale en lokale merken is zij in circa 150 landen wereldwijd op de markt. Enkele bekende merken zijn Becel, Bertolli, Iglo, Knorr, Lipton, Magnum en Blue Band (voedingsmiddelen) en Axe, Cif, Dove, Omo, Rexona, Robijn en Glorix (huishoudelijke & persoonlijke verzorging).

In 2002 behaalde Unilever met 247.000 medewerkers en vestigingen in circa 100 landen een totale omzet van EUR 48,8 miljard.

Voor meer informatie (

Ingezonden persbericht