27-11-2003
Audi A8 6.0 quattro Lang
Audi presenteert het nieuwe vlaggenschip van het programma: de A8 6.0
quattro Lang. Het merk uit Ingolstadt zet daarmee opnieuw de maatstaf
voor dynamiek in de absolute topklasse.
Met de A8 6.0 quattro Lang debuteert een auto waarop veel
superlatieven van toepassing zijn: Twaalf cilinders, 331 kW (450 pk),
580 Nm (respectievelijk 30 pk en 20 Nm meer dan zijn voorganger).
Voor de acceleratie van 0-100 km/h heeft de A8 6.0 quattro Lang
slechts 5,2 seconden nodig. In slechts 17,4 seconden accelereert hij
van 0 naar 200 km/h. De elektronisch begrensde topsnelheid van 250
km/h bereikt de twaalfcilinder in minder dan een halve minuut.
Opmerkelijk is hoe spontaan de 6,0-liter motor elke beweging van de
rechtervoet omzet in versnelling. En hoe soepel en alert hij - indien
gewenst - door gaat tot het maximum toerental van 6.200 t/min.
Tegelijk is meer dan 95 procent van het maximum koppel beschikbaar
tussen 2.300 en 5.300 t/min. Een perfecte voorwaarde voor soevereine
trekkracht bij elke snelheid. De koppelkarakteristiek van deze grote,
atmosferische motor is daarmee haast onvergelijkbaar.
De zestraps automatische transmissie met tiptronic-functie zorgt
ervoor dat deze kracht steeds optimaal gedoseerd bruikbaar is. En hij
biedt de bestuurder daarnaast de kans om actief in te grijpen via de
tiptronic-schakelcoulisse. Het sportprogramma van de automaat schakelt
pas bij hoger toerentallen op en ook al eerder terug en maakt het zo
mogelijk om het volledige potentieel van de twaalfcilinder te
benutten.
Samen met het lage gewicht van de aluminium carrosserie in Audi Space
Frame (ASF)-bouwwijze biedt deze unieke krachtbron niet alleen
uitstekende prestaties, maar tevens een toonaangevend subtiel
brandstofverbruik.
De permanente vierwielaandrijving quattro kent nog altijd zijn gelijke
niet in het topsegment. Quattro vertaalt het prestatievermogen van de
motor naar een uitstekende aandrijving en grote dwarskrachten. Een
ander uniek aspect van de nieuwe A8 L 6.0 quattro is het aluminium
onderstel met standaard luchtvering. Een systeem dat een voor elke
situatie passende karakteristiek heeft. De adaptive air suspension
reduceert met de continu verstelbare demping de carrosseriebewegingen
en optimaliseert tegelijk de wegligging en het comfort. De bestuurder
kan via de MMI kiezen uit vier gedefinieerde afstemmingen, die - al
naar gelang de wens van de bestuurder - variëren van nadrukkelijke
sportiviteit tot superieur veercomfort.
Al op het eerste gezicht is de Audi A8 L 6.0 quattro herkenbaar als
topmodel van het A8-gamma. Zijn front wordt gekenmerkt door Audis
nieuwe corporate identity. Centraal element is de markante
singleframe-grille met chromen omlijsting, grijs gelakte spijlen en
horizontale, chromen lamellen. Het W12-embleem plaatst hier een
visueel accent en informeert over het potentieel van de auto.
Zichtbare techniek bevindt zich achter de heldere glazen van de
koplampen: als eerste auto ter wereld beschikt de A8 12-cilinder over
de nieuwe lichttechnologie adaptive light met LED-dagkoplampen,
waarvan de karakteristieke 5-ster-lichtelementen ook een visueel
ontwerpaccent in het front vormen. Een revolutionaire techniek, want
het gebruik van de LED-dagkoplampen zorgt voor een betere
zichtbaarheid terwijl het brandstofverbruik nauwelijks toeneemt. Dit
is te danken aan het ten opzichte van conventionele gloeilampen
slechts marginale energieverbruik van LEDs.
Het interieur ademt een sfeer uit van luxe. De in elk detail zicht- en
voelbare topkwaliteit van materialen en afwerking gaan samen met zeer
royaal ruimtecomfort en ergonomische perfectie. Bestuurder en
passagiers genieten van een ambiance waarvan stijl, exclusiviteit en
functionaliteit toonaangevend zijn.
Audis nieuwe vlaggenschip is leverbaar vanaf het tweede kwartaal van
2004. De consumentenprijs van de Audi A8 6.0 quattro Lang bedraagt
161.690,--
AutoRai