AutoRai

27-11-2003

Audi A8 6.0 quattro Lang

Audi presenteert het nieuwe vlaggenschip van het programma: de A8 6.0 quattro Lang. Het merk uit Ingolstadt zet daarmee opnieuw de maatstaf voor dynamiek in de absolute topklasse.

Met de A8 6.0 quattro Lang debuteert een auto waarop veel superlatieven van toepassing zijn: Twaalf cilinders, 331 kW (450 pk), 580 Nm (respectievelijk 30 pk en 20 Nm meer dan zijn voorganger).

Voor de acceleratie van 0-100 km/h heeft de A8 6.0 quattro Lang slechts 5,2 seconden nodig. In slechts 17,4 seconden accelereert hij van 0 naar 200 km/h. De elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h bereikt de twaalfcilinder in minder dan een halve minuut. Opmerkelijk is hoe spontaan de 6,0-liter motor elke beweging van de rechtervoet omzet in versnelling. En hoe soepel en alert hij - indien gewenst - door gaat tot het maximum toerental van 6.200 t/min.

Tegelijk is meer dan 95 procent van het maximum koppel beschikbaar tussen 2.300 en 5.300 t/min. Een perfecte voorwaarde voor soevereine trekkracht bij elke snelheid. De koppelkarakteristiek van deze grote, atmosferische motor is daarmee haast onvergelijkbaar.

De zestraps automatische transmissie met tiptronic-functie zorgt ervoor dat deze kracht steeds optimaal gedoseerd bruikbaar is. En hij biedt de bestuurder daarnaast de kans om actief in te grijpen via de tiptronic-schakelcoulisse. Het sportprogramma van de automaat schakelt pas bij hoger toerentallen op en ook al eerder terug en maakt het zo mogelijk om het volledige potentieel van de twaalfcilinder te benutten.

Samen met het lage gewicht van de aluminium carrosserie in Audi Space Frame (ASF)-bouwwijze biedt deze unieke krachtbron niet alleen uitstekende prestaties, maar tevens een toonaangevend subtiel brandstofverbruik.

De permanente vierwielaandrijving quattro kent nog altijd zijn gelijke niet in het topsegment. Quattro vertaalt het prestatievermogen van de motor naar een uitstekende aandrijving en grote dwarskrachten. Een ander uniek aspect van de nieuwe A8 L 6.0 quattro is het aluminium onderstel met standaard luchtvering. Een systeem dat een voor elke situatie passende karakteristiek heeft. De adaptive air suspension reduceert met de continu verstelbare demping de carrosseriebewegingen en optimaliseert tegelijk de wegligging en het comfort. De bestuurder kan via de MMI kiezen uit vier gedefinieerde afstemmingen, die - al naar gelang de wens van de bestuurder - variëren van nadrukkelijke sportiviteit tot superieur veercomfort.

Al op het eerste gezicht is de Audi A8 L 6.0 quattro herkenbaar als topmodel van het A8-gamma. Zijn front wordt gekenmerkt door Audis nieuwe corporate identity. Centraal element is de markante singleframe-grille met chromen omlijsting, grijs gelakte spijlen en horizontale, chromen lamellen. Het W12-embleem plaatst hier een visueel accent en informeert over het potentieel van de auto.

Zichtbare techniek bevindt zich achter de heldere glazen van de koplampen: als eerste auto ter wereld beschikt de A8 12-cilinder over de nieuwe lichttechnologie adaptive light met LED-dagkoplampen, waarvan de karakteristieke 5-ster-lichtelementen ook een visueel ontwerpaccent in het front vormen. Een revolutionaire techniek, want het gebruik van de LED-dagkoplampen zorgt voor een betere zichtbaarheid terwijl het brandstofverbruik nauwelijks toeneemt. Dit is te danken aan het ten opzichte van conventionele gloeilampen slechts marginale energieverbruik van LEDs.

Het interieur ademt een sfeer uit van luxe. De in elk detail zicht- en voelbare topkwaliteit van materialen en afwerking gaan samen met zeer royaal ruimtecomfort en ergonomische perfectie. Bestuurder en passagiers genieten van een ambiance waarvan stijl, exclusiviteit en functionaliteit toonaangevend zijn.

Audis nieuwe vlaggenschip is leverbaar vanaf het tweede kwartaal van 2004. De consumentenprijs van de Audi A8 6.0 quattro Lang bedraagt 161.690,--