AutoRai

27-11-2003

Ontwikkeling Kia Sorento's voor Dakar 2004 op schema

In de aanloop naar de start van Parijs-Dakar 2004 op 1 januari 2004 heeft het Hutten Rallyteam in nauw contact met Kia Nederland de preparatie van de beide wedstrijd-Sorento's voortvarend uitgevoerd.

De auto's zijn nagenoeg klaar, het volledige team werkt keihard aan de conditie en terwijl de enorme logistieke klus met betrekking tot de gehele duur van de wedstrijd op poten is gezet, worden in de maand december de laatste 'puntjes op de i' gezet.

Op het technisch vlak is er de laatste maanden keihard gewerkt. In zijn Zutphense bedrijf stelt eerste rijder van het Hutten Rallyteam en tevens preparateur van de Kia Sorentos, Bob ten Harkel dat het project 'lekker op schema ligt'. Hij zegt: "Natuurlijk kom je verrassingen tegen, maar al met al gaat het de goede kant op. Soms moeten we de preparatie even onderbreken voor publicitaire activiteiten met de auto en lijkt het of dit de voortgang stagneert. Toch hebben we goed kunnen doorwerken en zijn beide auto's nagenoeg klaar. De speciale dempers van de firma Reiger, die ook voor fabrieksteams werkt, worden minutieus afgestemd op de Kia Sorento en heel tevreden zijn we met de montage van een handgeschakelde vijfversnellingsbak in plaats van de standaard automaat. In het zand en qua gevoel met de auto brengt die handbak vele voordelen." Tot de laatste stappen die worden gezet behoort ook de definitieve tuning van de motor, inclusief het aanbrengen van de verplichte restrictor in het inlaatkanaal. Ten Harkel: "Die restrictor kost ons wel wat vermogen, maar we kunnen daar niet onderuit. Net zo min als het brandvertragende schot dat we tussen de voorstoelen en de tank hebben geplaatst." Uiteindelijk is gekozen om enkele kevlardelen aan te brengen, zoals motorkap, achterportieren en achterklep. "Het scheelt alsnog tientallen kilo's op het totaalgewicht en dat is een voordeel in het rulle woestijnzand", aldus Ten Harkel. In zijn bedrijf wordt eveneens de laatste technische hand gelegd aan de snelle service-auto en de servicetruck van het team.

Teameigenaar Herman Hutten overziet de voortgang zoals altijd met een kritisch oog: "De deelname kent zoveel verschillende factoren. Gelukkig draagt iedereen zijn steentje bij en zijn de taken goed verdeeld. Navigator Hennie den Toom brengt de andere navigators de laatste kneepjes bij en kan op basis van zijn grote ervaring veel extra's toevoegen. En laten we niet vergeten dat de conditie van het hele team onder leiding van trainer Jan Broekhof met sprongen is vooruitgegaan." Een van de laatste 'hobbels' die het team moest nemen was het in kaart brengen van het logistieke verhaal. Hutten: "Je staat versteld wat er geregeld moet worden. Inmiddels zijn op aangeven van de Dakar-organisatie waar gewenst hotels geregeld, visa aangevraagd en hebben we voor onze vier auto's de brandstof voor onderweg vastgelegd. Met een rit van tienduizend kilometer voor de boeg schrik je wel als je ziet op hoeveel vaten brandstof je uitkomt! We hebben er echter alle vertrouwen in.

Overigens hebben we een gestaag groeiende stroom supporters van het team: mensen die zich voor een bedrag van 99,- kunnen inschrijven als 'Bijrijder' en hiervoor leuke dingen retour krijgen. Inmiddels heeft het team ook een hoofdsponsor aangetrokken, namelijk OBO Banden, met vestigingen in Beerzerveld en het Gelderse Lochem. Naast de ondersteuning van Kia Nederland zijn we erg verheugd over de steun van de dealers van Kia, die zich massaal achter het team hebben geschaard. Tot slot houden we begin december een laatste testsessie in Frankrijk en dan weten we al heel goed wat we van onze Kia Sorento's mogen verwachten. Het is ook onze laatste stap in de preparatie, want deze test wordt een zware voor de auto's!"