27-11-2003
Ontwikkeling Kia Sorento's voor Dakar 2004 op schema
In de aanloop naar de start van Parijs-Dakar 2004 op 1 januari 2004
heeft het Hutten Rallyteam in nauw contact met Kia Nederland de
preparatie van de beide wedstrijd-Sorento's voortvarend uitgevoerd.
De auto's zijn nagenoeg klaar, het volledige team werkt keihard aan de
conditie en terwijl de enorme logistieke klus met betrekking tot de
gehele duur van de wedstrijd op poten is gezet, worden in de maand
december de laatste 'puntjes op de i' gezet.
Op het technisch vlak is er de laatste maanden keihard gewerkt. In
zijn Zutphense bedrijf stelt eerste rijder van het Hutten Rallyteam en
tevens preparateur van de Kia Sorentos, Bob ten Harkel dat het project
'lekker op schema ligt'. Hij zegt: "Natuurlijk kom je verrassingen
tegen, maar al met al gaat het de goede kant op. Soms moeten we de
preparatie even onderbreken voor publicitaire activiteiten met de auto
en lijkt het of dit de voortgang stagneert. Toch hebben we goed kunnen
doorwerken en zijn beide auto's nagenoeg klaar. De speciale dempers
van de firma Reiger, die ook voor fabrieksteams werkt, worden
minutieus afgestemd op de Kia Sorento en heel tevreden zijn we met de
montage van een handgeschakelde vijfversnellingsbak in plaats van de
standaard automaat. In het zand en qua gevoel met de auto brengt die
handbak vele voordelen." Tot de laatste stappen die worden gezet
behoort ook de definitieve tuning van de motor, inclusief het
aanbrengen van de verplichte restrictor in het inlaatkanaal. Ten
Harkel: "Die restrictor kost ons wel wat vermogen, maar we kunnen daar
niet onderuit. Net zo min als het brandvertragende schot dat we tussen
de voorstoelen en de tank hebben geplaatst." Uiteindelijk is gekozen
om enkele kevlardelen aan te brengen, zoals motorkap, achterportieren
en achterklep. "Het scheelt alsnog tientallen kilo's op het
totaalgewicht en dat is een voordeel in het rulle woestijnzand", aldus
Ten Harkel. In zijn bedrijf wordt eveneens de laatste technische hand
gelegd aan de snelle service-auto en de servicetruck van het team.
Teameigenaar Herman Hutten overziet de voortgang zoals altijd met een
kritisch oog: "De deelname kent zoveel verschillende factoren.
Gelukkig draagt iedereen zijn steentje bij en zijn de taken goed
verdeeld. Navigator Hennie den Toom brengt de andere navigators de
laatste kneepjes bij en kan op basis van zijn grote ervaring veel
extra's toevoegen. En laten we niet vergeten dat de conditie van het
hele team onder leiding van trainer Jan Broekhof met sprongen is
vooruitgegaan." Een van de laatste 'hobbels' die het team moest nemen
was het in kaart brengen van het logistieke verhaal. Hutten: "Je staat
versteld wat er geregeld moet worden. Inmiddels zijn op aangeven van
de Dakar-organisatie waar gewenst hotels geregeld, visa aangevraagd en
hebben we voor onze vier auto's de brandstof voor onderweg vastgelegd.
Met een rit van tienduizend kilometer voor de boeg schrik je wel als
je ziet op hoeveel vaten brandstof je uitkomt! We hebben er echter
alle vertrouwen in.
Overigens hebben we een gestaag groeiende stroom supporters van het
team: mensen die zich voor een bedrag van 99,- kunnen inschrijven als
'Bijrijder' en hiervoor leuke dingen retour krijgen. Inmiddels heeft
het team ook een hoofdsponsor aangetrokken, namelijk OBO Banden, met
vestigingen in Beerzerveld en het Gelderse Lochem. Naast de
ondersteuning van Kia Nederland zijn we erg verheugd over de steun van
de dealers van Kia, die zich massaal achter het team hebben geschaard.
Tot slot houden we begin december een laatste testsessie in Frankrijk
en dan weten we al heel goed wat we van onze Kia Sorento's mogen
verwachten. Het is ook onze laatste stap in de preparatie, want deze
test wordt een zware voor de auto's!"
AutoRai