Partij van de Arbeid



Den Haag, 27 november 2003



Bijdrage Partij van de Arbeid aan het Algemeen Overleg over Trendnota Arbeidszaken Overheid 2004



Woordvoerder: Jan Boelhouwer



Het is opvallend dat er in de nota nergens gezegd wordt dat de slankere overheid betekent, dat er taken moeten worden afgestoten. Er wordt met veel cijfers om de hete brij heen gedraaid, zonder dat er een echte visie wordt gepresenteerd met welk (personeels-)instrumentarium dat bereikt moet gaan worden. Waarom gaat minister Remkes de echte discussie uit de weg en wordt er gekozen voor zoiets als harder werken bij hogere beloning, waardoor minder personeel nodig zou zijn? Interessant in dat verband is de vraag hoeveel fte's er bij het Rijk bespaard zijn door het boven de schaal belonen van 52 topambtenaren.



Een belangrijke trend is ook dat het aantal inactieven, dat voor rekening van de overheid komt, sterk zal stijgen de komende jaren, als het beleid niet wordt bijgesteld. Het Kabinet denkt dat dankzij de scherpere WAO-maatregelen en een onaantrekkelijker maken van het gebruik van de FPU de uitstroom kan worden beperkt. Volgens mij zijn daar in de eerste plaats de vakbonden voor nodig om zoiets tot stand te brengen, omdat dat nu gewoon in de CAO's is geregeld. Als je dit zo allemaal bij elkaar optelt, dan blijft het vreemd dat er nu op een aantal ministeries vervroegde uittredingsregelingen worden ingesteld om tot minder personeel te komen. Dat is alleen al vreemd, omdat de takendiscussie daarbij niet wordt gevoerd en er dus gaten ontstaan in de ambtelijke organisatie die gebaseerd zijn op toeval. En dat is echt de dood in de pot bij het voeren van personeelsbeleid.



Kortom, het is een nota met veel cijfers en weinig visie. En dat wil ik graag inbrengen.



Het shared service centrum is op zich een goed idee: voor een aantal ministeries wordt gezamenlijk de administratie gevoerd, waardoor efficiencywinst te behalen valt. Ik heb echter de indruk dat er momenteel veel mensen van buiten worden ingehuurd om deze zaak op de rails te zetten. Hoeveel is onbekend, de kosten daardoor ook. Het is goed, als de Kamer de vinger aan de pols zou houden bij het opzetten van deze moloch. Er zijn teveel voorbeelden van het mislukken van grote projecten, en het is niet denkbeeldig dat dit er ook een wordt. Het aantal mensen van Deloite en Touche dat mij inmiddels gebeld heeft om een presentatie van hun zegenrijke voorwerk te mogen geven is opvallend hoog. Een kritische benadering is op zijn plaats: er wordt uitgegaan van een bezuinigingspotentieel van ^ 400 miljoen, Maar die verdwijnt naar verwachting snel achter de horizon, als de door een aantal ondernemingsraden van ministeries en de belastingdienst aangespannen procedure bij de Ondernemingskamer tot uitstel/afstel leidt. De minister heeft toegezegd hier tijdens het Algemeen Overleg met nadere informatie over te komen.