BouwNed
Klantgericht Bouwen ontvangt eerste kopersrapport
27/11/2003
De Stichting Klantgericht Bouwen heeft het eerste ingevulde
Kopersrapport in ontvangst genomen. Daarmee is het startschot gegeven
voor het meten van de klanttevredenheid van huizenkopers ten opzichte
van bouwbedrijven. De heer P. van der Meij en mevrouw M. Bot uit
Almere overhandigden als eersten hun rapportcijfers, waarmee zij een
beoordeling geven over de bouwer van hun nieuwe woning, aan Edwin
Groot, directeur van de stichting.
Het project Klantgericht Bouwen is eind mei van start gegaan als een
initiatief van BouwNed en Vereniging Eigen Huis. Onze doelstelling is
de opleverkwaliteit van nieuwbouwwoningen te verhogen en de
dienstverlening aan kopers te verbeteren, aldus Edwin Groot. Dit
gebeurt op twee manieren. Allereerst door de Oplevermonitor, waarmee
Vereniging Eigen Huis per nieuwbouwwoning het aantal en de aard van de
opleveringsgebreken vaststelt. Daarnaast ontvangen de huiseigenaren
een Kopersrapport waarin zij hun oordeel kunnen uitspreken over de
prestaties van de aannemer tijdens het hele bouwproces. Zij kunnen dit
rapport via internet invullen, maar ook op papier.
Inmiddels doen zon 115 grote en middelgrote bouwbedrijven mee aan dit
initiatief. Zij hebben tot nu toe rond de 6.000 woningen aangemeld. De
resultaten van de Oplevermonitor en de Kopersrapporten geven een
betrouwbaar beeld van de kwaliteit van hun woningen en de tevredenheid
van hun klanten. Bovendien vergelijken wij hun prestaties met de
scores van de andere deelnemers. Met deze informatie kunnen
bouwbedrijven zien welke maatregelen zij kunnen nemen om hun
prestaties te verbeteren, aldus Edwin Groot.
Klantgericht Bouwen bevindt zich nu nog in een pilotfase die loopt tot
1 oktober 2004. Gedurende deze periode zullen de prestaties van de
deelnemende bouwbedrijven continu worden gemeten. Aan het eind zal
worden bepaald welke bedrijven het keurmerk Klantgerichte Bouwer mogen
gaan voeren. Maar ook daarna zullen deze bedrijven moeten bewijzen dat
zij aan de normen van ons keurmerk blijven voldoen, benadrukt Edwin
Groot. Wie het daaropvolgende jaar te lage rapportcijfers haalt,
zullen wij het keurmerk weer afnemen.
De Stichting Klantgericht Bouwen verwacht dat in de loop van de
komende jaren steeds meer bouwbedrijven zich bij het keurmerk zullen
aansluiten. Volgens Edwin Groot komen er uit kringen van
projectontwikkelaars, makelaars en woningkopers nu al veel positieve
reacties op het initiatief van de stichting. Wanneer de markt de
voordelen van ons keurmerk gaat herkennen en het uiteindelijk zelfs
als selectiecriterium gaat gebruiken, heb je als Klantgerichte Bouwer
een duidelijk concurrentievoordeel, verwacht hij.
Het project Klantgericht Bouwen is een gezamenlijk initiatief van
BouwNed en Vereniging Eigen Huis. BouwNed is met 4.000 aangesloten
bouwbedrijven de grootste ondernemersorganisatie in de bouw.
Vereniging Eigen Huis is de grootste consumentenorganisatie voor
huiseigenaren en telt ruim 645.000 leden.
De stichting heeft ook een eigen website die te vinden is op
www.klantgerichtbouwen.com. Een bij dit artikel horende foto is aldaar
te downloaden.
Bron www.klantgerichtbouwen.com
Meer informatie
L.J.N. Steijn, Hoofd Communicatie, telefoonnummer 0182 693 763 / 06
513 541 38
Hans André de la Porte, Vereniging Eigen Huis, telefoonnummer 033 450
75 02