BouwNed


Klantgericht Bouwen ontvangt eerste kopersrapport

27/11/2003

De Stichting Klantgericht Bouwen heeft het eerste ingevulde Kopersrapport in ontvangst genomen. Daarmee is het startschot gegeven voor het meten van de klanttevredenheid van huizenkopers ten opzichte van bouwbedrijven. De heer P. van der Meij en mevrouw M. Bot uit Almere overhandigden als eersten hun rapportcijfers, waarmee zij een beoordeling geven over de bouwer van hun nieuwe woning, aan Edwin Groot, directeur van de stichting.

Het project Klantgericht Bouwen is eind mei van start gegaan als een initiatief van BouwNed en Vereniging Eigen Huis. Onze doelstelling is de opleverkwaliteit van nieuwbouwwoningen te verhogen en de dienstverlening aan kopers te verbeteren, aldus Edwin Groot. Dit gebeurt op twee manieren. Allereerst door de Oplevermonitor, waarmee Vereniging Eigen Huis per nieuwbouwwoning het aantal en de aard van de opleveringsgebreken vaststelt. Daarnaast ontvangen de huiseigenaren een Kopersrapport waarin zij hun oordeel kunnen uitspreken over de prestaties van de aannemer tijdens het hele bouwproces. Zij kunnen dit rapport via internet invullen, maar ook op papier.

Inmiddels doen zon 115 grote en middelgrote bouwbedrijven mee aan dit initiatief. Zij hebben tot nu toe rond de 6.000 woningen aangemeld. De resultaten van de Oplevermonitor en de Kopersrapporten geven een betrouwbaar beeld van de kwaliteit van hun woningen en de tevredenheid van hun klanten. Bovendien vergelijken wij hun prestaties met de scores van de andere deelnemers. Met deze informatie kunnen bouwbedrijven zien welke maatregelen zij kunnen nemen om hun prestaties te verbeteren, aldus Edwin Groot.

Klantgericht Bouwen bevindt zich nu nog in een pilotfase die loopt tot
1 oktober 2004. Gedurende deze periode zullen de prestaties van de deelnemende bouwbedrijven continu worden gemeten. Aan het eind zal worden bepaald welke bedrijven het keurmerk Klantgerichte Bouwer mogen gaan voeren. Maar ook daarna zullen deze bedrijven moeten bewijzen dat zij aan de normen van ons keurmerk blijven voldoen, benadrukt Edwin Groot. Wie het daaropvolgende jaar te lage rapportcijfers haalt, zullen wij het keurmerk weer afnemen.

De Stichting Klantgericht Bouwen verwacht dat in de loop van de komende jaren steeds meer bouwbedrijven zich bij het keurmerk zullen aansluiten. Volgens Edwin Groot komen er uit kringen van projectontwikkelaars, makelaars en woningkopers nu al veel positieve reacties op het initiatief van de stichting. Wanneer de markt de voordelen van ons keurmerk gaat herkennen en het uiteindelijk zelfs als selectiecriterium gaat gebruiken, heb je als Klantgerichte Bouwer een duidelijk concurrentievoordeel, verwacht hij.

Het project Klantgericht Bouwen is een gezamenlijk initiatief van BouwNed en Vereniging Eigen Huis. BouwNed is met 4.000 aangesloten bouwbedrijven de grootste ondernemersorganisatie in de bouw. Vereniging Eigen Huis is de grootste consumentenorganisatie voor huiseigenaren en telt ruim 645.000 leden.
De stichting heeft ook een eigen website die te vinden is op www.klantgerichtbouwen.com. Een bij dit artikel horende foto is aldaar te downloaden.

Bron www.klantgerichtbouwen.com
Meer informatie
L.J.N. Steijn, Hoofd Communicatie, telefoonnummer 0182 693 763 / 06 513 541 38

Hans André de la Porte, Vereniging Eigen Huis, telefoonnummer 033 450 75 02