CDA Rotterdam


Actueel

Rotterdam, 27 november 2003
CDA: Meer aandacht voor de auto

De CDA-fractie vindt het Verkeers- en Vervoersplan een belangrijk verhaal. Er moet meer aandacht voor de auto komen, en de bereikbaarheid van de binnenstad is van groot belang. Tijdens de Raad van vandaag gaf fractielid Harm van den Born in zijn verhaal dan ook aan dat de CDA-fractie blij is met de extra aandacht voor de auto in het verkeers- en vervoersbeleid van deze stad.

Heel lang is het idee aangehangen dat de overheid maatregelen moet treffen om mensen uit de auto te krijgen. Het onaantrekkelijk maken van het autorijden in de stad zou automatisch leiden tot minder autogebruik. Dus geen aandacht voor de auto, smalle staten, lekker veel verkeerslichten en de nodige opstoppingen en files, doet mensen vanzelf inzien dat ze de auto thuis moeten laten. Daarnaast is lang gedacht dat het Openbaar Vervoer het alternatief voor de auto-gebruiker was, zorg voor goed openbaar vervoer en de auto wordt vanzelf thuis gelaten. Het lijkt toch ingewikkelder dan hierboven geschetst, er is geen 1 op 1 relatie tussen het OV en het autogebruik. Ontmoediging en mensen in de file laten staan heeft niet direct tot gevolg dat mensen alternatieven zoeken.Er zal zeker een relatie zijn, maar die is minder sterk dan lang werd gedacht. Dat is de realiteit en dat vindt de CDA-fractie ook terug in het plan. De auto heeft meer aandacht nodig in het verkeers en vervoersbeleid van deze stad.

In zijn verhaal gaf fractielid Harm van den Born ook aan dat het niet te ontkennen valt dat zich donkere wolken samen pakken boven het openbaar vervoer, maar het is niet alleen maar kommer en kwel is in het OV. Integendeel, ondanks de herzonering en vermindering van het avondrijden zijn er een aantal goede zaken gebeurd die de kwaliteit van het OV verhogen. Bijvoorbeeld

- extra conducteurs/begeleiders

- extra controles op zwartrijden

- extra reizigersinformatie bij de haltes en op de stations De veiligheid is de afgelopen tijd sterk toegenomen en de reizigersgerichtheid neemt ook toe. Voorwaarden voor de CDA-fractie t.a.v. de herzonering was; als de klant iets meer moet betalen, dan moet hij ook meer krijgen, meer waar voor zijn geld. Dat gaat dus lukken, daarnaast komen binnenkort de tourniquets en wordt de OV-chipkaart ingevoerd verder worden er de komende jaren nog verschillende trampluslijnen in gebruik genomen. Belangrijke stappen in de goede richting. Het OV staat er dus helemaal niet zo beroerd voor

De CDA-fractie vindt het benoemen van een aantal cruciale verkeersaders/corridors voor de doorstroming van het verkeer ook belangrijk. Er moeten aanpassingen/verkeersingrepen worden gepleegd om de doorstroom te bevorderen. De bereikbaarheid van de binnenstad is ook van groot belang, dus er moet geïnvesteerd worden in deze corridors. Ook de verbetering en uitbreiding van P en R voorzieningen zijn hier een belangrijk instrument