CDA Rotterdam
Actueel
Rotterdam, 27 november 2003
CDA: Meer aandacht voor de auto
De CDA-fractie vindt het Verkeers- en Vervoersplan een belangrijk
verhaal. Er moet meer aandacht voor de auto komen, en de
bereikbaarheid van de binnenstad is van groot belang. Tijdens de Raad
van vandaag gaf fractielid Harm van den Born in zijn verhaal dan ook
aan dat de CDA-fractie blij is met de extra aandacht voor de auto in
het verkeers- en vervoersbeleid van deze stad.
Heel lang is het idee aangehangen dat de overheid maatregelen moet
treffen om mensen uit de auto te krijgen. Het onaantrekkelijk maken
van het autorijden in de stad zou automatisch leiden tot minder
autogebruik. Dus geen aandacht voor de auto, smalle staten, lekker
veel verkeerslichten en de nodige opstoppingen en files, doet mensen
vanzelf inzien dat ze de auto thuis moeten laten.
Daarnaast is lang gedacht dat het Openbaar Vervoer het alternatief
voor de auto-gebruiker was, zorg voor goed openbaar vervoer en de auto
wordt vanzelf thuis gelaten. Het lijkt toch ingewikkelder dan
hierboven geschetst, er is geen 1 op 1 relatie tussen het OV en het
autogebruik. Ontmoediging en mensen in de file laten staan heeft niet
direct tot gevolg dat mensen alternatieven zoeken.Er zal zeker een
relatie zijn, maar die is minder sterk dan lang werd gedacht. Dat is
de realiteit en dat vindt de CDA-fractie ook terug in het plan. De
auto heeft meer aandacht nodig in het verkeers en vervoersbeleid van
deze stad.
In zijn verhaal gaf fractielid Harm van den Born ook aan dat het niet
te ontkennen valt dat zich donkere wolken samen pakken boven het
openbaar vervoer, maar het is niet alleen maar kommer en kwel is in
het OV. Integendeel, ondanks de herzonering en vermindering van het
avondrijden zijn er een aantal goede zaken gebeurd die de kwaliteit
van het OV verhogen. Bijvoorbeeld
- extra conducteurs/begeleiders
- extra controles op zwartrijden
- extra reizigersinformatie bij de haltes en op de stations
De veiligheid is de afgelopen tijd sterk toegenomen en de
reizigersgerichtheid neemt ook toe. Voorwaarden voor de CDA-fractie
t.a.v. de herzonering was; als de klant iets meer moet betalen, dan
moet hij ook meer krijgen, meer waar voor zijn geld. Dat gaat dus
lukken, daarnaast komen binnenkort de tourniquets en wordt de
OV-chipkaart ingevoerd verder worden er de komende jaren nog
verschillende trampluslijnen in gebruik genomen. Belangrijke stappen
in de goede richting. Het OV staat er dus helemaal niet zo beroerd
voor
De CDA-fractie vindt het benoemen van een aantal cruciale
verkeersaders/corridors voor de doorstroming van het verkeer ook
belangrijk. Er moeten aanpassingen/verkeersingrepen worden gepleegd om
de doorstroom te bevorderen. De bereikbaarheid van de binnenstad is
ook van groot belang, dus er moet geïnvesteerd worden in deze
corridors. Ook de verbetering en uitbreiding van P en R voorzieningen
zijn hier een belangrijk instrument