27 november 2003
Veel ouders kunnen hun zorgen over onderwijs niet kwijt
Veel ouders weten zich geen raad met hun zorgen over het onder- NASSAULAAN 6
wijs. Ze geven aan dat ze ofwel nergens terecht kunnen met hun zor- 2514 JS DEN HAAG
gen ofwel niet weten waar ze met hun zorgen terecht kunnen. Dit is TELEFOON 070 310 00 00
een opvallend signaal uit het advies Een voorwerp van aanhoudende FAX 070 356 14 74
zorg, dat de Onderwijsraad aan de minister van Onderwijs heeft aan- E-MAIL SECRETARIAAT@ONDERWIJSRAAD.NL
geboden. Een signaal dat vraagt om verbetering van de (informele) WEBSITE WWW.ONDERWIJSRAAD.NL
communicatie tussen ouders en school en (betere) benutting van
formele procedures als medezeggenschap en klachtenregelingen. Of
is het tijd dat ouders, maar ook het bredere publiek, zorgen over het
onderwijs kunnen uiten bij nieuwe aanspreekpunten? Want dat pu-
bliek heeft weer andere zorgen over het onderwijs, vooral meer
maatschappelijk getinte zorgen, zoals het gebrek aan integratie en
waarden en normen.
De vraag wat ouders, leerlingen, leraren en het bredere publiek zorgen baart
in onderwijsland ligt aan de basis van het advies Een voorwerp van aanhou-
dende zorg. Na inventarisatie van deze zorgen, volgde logischerwijs de vraag:
of en hoe beleidsmakers, dat wil zeggen scholen, gemeenten, het ministerie
van Onderwijs en de politiek, aandacht schenken aan de zorgen die leven bij
het publiek. Welke verbeteringen zijn daarin mogelijk? Dat er verbeteringen
mogelijk zijn is evident.
Zorgen die leven en om discussie vragen
Het bredere publiek kijkt met een maatschappelijke blik naar het onderwijs.
Toch zijn het niet maatschappelijke problemen als geweld, onveiligheid en
drugs die het publiek zorgen baren. Wel maakt het publiek zich zorgen over
een gebrek aan integratie en waarden en normen. Dit in tegenstelling tot
ouders: veel van hun zorgen zijn terug te voeren op de, in hun ogen gebrek-
kige, communicatie en samenwerking tussen ouders en school. Zorgen op dit
terrein zijn niet altijd bekend bij beleidsmakers. De zorg van ouders over het
onbespreekbaar zijn van slecht functionerende leraren herkennen politiek,
rijksoverheid en gemeenten bijvoorbeeld niet als zorg. Scholen weten er vaak
ook onvoldoende raad mee. Een andere zorg die ouders en leraren delen, is
het toenemende aantal opvoedende taken van de school. Welke opvoedende
taken moet en kan de school voor zijn rekening nemen? Waar ligt de grens?
Een grote zorg van leerlingen in het voortgezet onderwijs en mbo is de slech-
te aansluiting van het onderwijs bij hun leefwereld.
Zorgen zichtbaar maken in beleid: taalbarrière doorbreken
Op het vlak van communicatie valt nog winst te boeken. De abstracte termi-
nologie van de overheid staat wederzijds begrip in de weg. Bijvoorbeeld: de
zorg over een toename van opvoedende taken voor de school, keert terug op
de rijksagenda in de vorm van steun voor initiatieven als de `brede school'.
Het publiek zal vaak niet uit de voeten met de term `brede school' en zal zijn
zorg niet of nauwelijks herkennen in het overheidsbeleid.
KENMERK
20030369/737
Pagina 2
Zorgen beter in kaart brengen
De zorgen kunnen beter in kaart worden gebracht dan tot nu toe gebeurt. De
overheid is momenteel opdrachtgever voor periodieke peilingen over het
onderwijs onder burgers en ouders. De raad pleit voor onafhankelijk en diep-
gravend onderzoek, dus niet vanuit de overheid, dat zich uitstrekt tot alle
belanghebbenden bij het onderwijs: niet alleen burgers en ouders, maar ook
leerlingen en leraren.