ChristenUnie


Bijdrage debat Europees Stabiliteitspact Donderdag 27 November 2003 - 17:01

André Rouvoet: Mdv, Is het Stabiliteits- en Groeipact dood? Werpt de schending van de begrotingsafspraken door Duitsland en Frankrijk een schaduw over de onderhandelingen inzake het Constitutioneel Verdrag? En hoe moet het verder met het Pact en de euro? De gebeurtenissen van afgelopen week hebben fundamentele vragen opgeroepen, waarover vandaag zeker het laatste woord nog niet gezegd zal worden. Sommigen pleitten de afgelopen weken zelfs voor afschaffing van de euro. Terugkeer naar de gulden zal ik vandaag niet bepleiten, maar het wordt steeds aantrekkelijker, mag ik wel zeggen, zeker met onze stem tegen de invoering van de euro in het achterhoofd.

Ik wil beginnen met de waardering van de ChristenUnie uit te spreken over de inzet van onze Minister van Financiën in zijn strijd tegen veronachtzaming van de Europese begrotingsafspraken. In casu betekende dit een strijd tegen de grote landen Duitsland en Frankrijk. Het dappere Nederlandse verzet tegen het schenden van de afspraken kreeg onvoldoende steun. In dit huis wordt wel eens gezegd dat Nederland in zijn begrotingsbeleid geen Gekke Henkie van Europa moet spelen door strakker in de leer te zijn dan het SGP vraagt. Zie hier twee lidstaten die hebben besloten geen Dumme Heinrich of Henry le Fou te zijn.

De vrees is al vaker uitgesproken: binnen de Europese Unie zijn alle landen gelijk, maar sommigen zijn toch meer gelijk dan anderen (: some are more equal than others.). Het FD gaf een mooie typering van het gedrag: een sterk staaltje van gezamenlijk Duits-Frans opportunisme en nationalisme.

Met deze gang van zaken is een gevaarlijk precedent geschapen: grote EU-lidstaten kunnen zich ongestraft aan de afspraken onttrekken. Bindende afspraken zijn gedegradeerd tot een politiek instrument. Dat is ook in de richting van de landen die volgend jaar gaan toetreden een zeer slecht signaal.

Ik zeg het de minister-president graag na: 25 november 2003 was geen goede dag voor Europa. Een slechte dag voor Nederland, slecht voor de Europese samenwerking, slecht voor het monetaire evenwicht in de Unie. In zijn verklaring na afloop van de Ecofin vergadering stelde premier Balkenende Als ik nog mogelijkheden zie, dan zal ik die aangrijpen. Wat bedoelde hij daarmee?

Minister Zalm kreeg bij de Raad van Ministers uiteindelijk slechts steun van Spanje, Oostenrijk en Finland. In eerste instantie leek er steun van meer landen te komen. Na een aantal langdurige één-op-één gesprekken met de Italiaanse voorzitter vielen een aantal oorspronkelijke medestanders af. Heeft de regering inzicht wat de vertegenwoordigers van die landen heeft doen besluiten over te lopen naar het andere kamp? Ten aanzien van de rol die het Voorzitterschap hier heeft gespeeld ben ik benieuwd naar de waardering van de minister daarvan. Dezelfde vraag heb ik over de rol van Luxemburg, dat volgens sommige commentaren een sleutelrol vervulde. Bijzonder opvallend is het zich wijzigende standpunt van België. Dit valt met name op gezien het feit dat de Benelux-landen binnen Europa vaak gezamenlijk optreden. Waarom is dat deze keer niet gelukt? Daarmee had wel de benodigde extra stem kunnen worden bereikt.

Hoe beoordeelt de regering de mogelijkheden om op de korte termijn toch te bereiken wat zij wil, namelijk dat de procedures van het Stabiliteitspact overeind blijven? De Europese Commissie als ook minister Zalm onderzoeken de mogelijkheid om stappen richting het Europese Hof van Justitie te ondernemen. Welke mogelijkheden ziet de Minister hier? En waar zou dat dan toe moeten leiden?

Op de langere termijn spelen echter grotere vragen. Het opzij schuiven van het Stabiliteitspact brengt 'ernstige gevaren' (ECB) met zich mee, niet alleen voor het onderling vertrouwen tussen de lidstaten, maar ook voor het vertrouwen in de financiële gezondheid en stabiliteit van Europa als geheel. Althans, dat is de veronderstelling die we hebben over het Stabiliteits- en Groeipact. Toch moet de Nederlandse regering zich niet willen afsluiten voor een breder debat over de toekomst van het Pact. De econoom Bovenberg pleitte enige tijd geleden voor handhaving van het Pact om begrotingsdiscipline te exporteren naar Zuid- en Oost-Europese lidstaten, maar zag er geen been in om de rigide grens van 3%, die in economisch slechte tijden remmend werkt op de groei ter discussie te stellen.

Bij de financiële beschouwingen heb ik namens de ChristenUnie aangegeven het niet nodig te vinden dat Nederland zichzelf strengere regels oplegt dan het Stabiliteitspact oplegt. Nu is de vraag aan de orde: welke inzet kiest de regering in de toekomst? De Franse Minister van Financiën heeft gisteren gepleit voor een herziening van het Pact op een rustiger moment, bijvoorbeeld in 2005 (ANP 26-11-2003). Hij legt daarbij een verbinding naar het aantreden van de nieuwe Europese Commissie. Wat is het standpunt van de Nederlandse regering over zon herziening over 2 jaar?

Het vertrouwen van burgers in de Europese samenwerking zal er door de gebeurtenissen van deze week niet beter op geworden zijn. Dat zal ongetwijfeld ook zn doorwerking hebben op het nationale Referendum over de Europese Grondwet. Landen die wel de lusten van de Europese samenwerking willen (de euro), maar niet de lasten (het inleveren van monetaire soevereiniteit) maken het Europees bouwwerk uiterst zwak. Blijkbaar accepteren grote lidstaten het niet dat anderen bij de kern van hun soevereiniteit dreigen te komen. En daarom is de ChristenUnie zo beducht voor de ontwikkeling die we nu kunnen waarnemen bij de besprekingen over de Europese Grondwet. Veel macht bij de grote lidstaten zou in het belang van iedereen zijn. Nou, ik geloof er helemaal niks van. De ontwikkelingen van deze week tonen aan dat het de grote lidstaten uiteindelijk ook gaat om hun eigen belang. Een andere les is echter dat de kleinere lidstaten geen echt machtsvertoon durven te tonen.

Duidelijk is wel dat het Nederlandse streven naar behoud van vetorecht op de meerjarenbegroting van de Europese Unie des te noodzakelijker is geworden. Bij de besprekingen van de Europese Grondwet komt dit ongetwijfeld nog uitvoerig terug. Ook op dit punt lijkt er te weinig steun van andere lidstaten te zijn. Hoe denkt de regering op dit punt succesvoller te zijn in de onderhandelingen om te bereiken dat aan deze Nederlandse wens wel wordt tegemoet gekomen?
---