Gemeente 's-Hertogenbosch

27-11-2003

Nieuwe organisatiestructuur Brede Bossche Scholen

Het college heeft de eerste ervaringen met de Brede Bossche School (BBS) opgetekend en op basis daarvan een beleidsplan voor 2006-2010 vastgesteld. Conclusie is dat de BBS uitstekend past binnen de kaders van het integraal jeugdbeleid en de uitgangspunten van "basis in de buurt". Voor de toekomst benoemt het college, op basis van de ervaringen tot nu toe, een nieuwe organisatievorm voor de Brede Bossche School (BBS). De raad wordt gevraagd in januari 2004 hiermee in te stellen. Daarna wordt het plan in nauwe samenwerking met de partners van de BBS verder uitgewerkt.

Organisatie
Bedoeling is dat het dagelijkse beheer en de exploitatie van de BBS worden ondergebracht bij Stadsbedrijven (afdeling Sport en Recreatie). Op uitvoerend niveau is er een Platform waarin de convenantpartners zijn vertegenwoordigd. Elk platform kent een contactpersoon. Locatieoverstijgend overleg op managementniveau vindt plaats in het Strategisch Overleg. Er wordt een Stuurgroep BBS ingesteld, die beleidsvoorstellen doet binnen de vastgestelde kaders. Een team van beheerders wordt op locatie aangestuurd door een Hoofdbeheerder. De Stedelijk Coördinator is onder meer verantwoordelijk voor het begeleiden van contactpersonen van platforms. Hiermee wordt een koppeling tussen inhoud en beheer gewaarborgd. De manager financiën en exploitatie zorgt voor onderhoud, contracten en verhuur. Dekking voor nieuwe investeringen voortvloeiend uit dit bijgestelde beleid wordt in de periode 2004-2006 gevonden binnen bestaande budgetten voor Lokaal Onderwijs Beleid. Voor de jaren daarna vormen investeringen onderdeel van het Lokaal Onderwijsbeleidsplan 2006-2010.

De Brede Bossche School
In een BBS wordt samengewerkt door een groot aantal partners: basisonderwijs, peuterspeelwerk, kinderopvang, sociaal-cultureel werk, maatschappelijk werk, jeugdgezondheidszorg, volwasseneneducatie, opvoedingsondersteuning en bibliotheek. Voor basisschoolleerlingen wordt ook een verlengde schooldag georganiseerd. Een Brede Bossche School is er voor alle wijkbewoners. Volgens de principes van "Basis in de buurt" worden voorzieningen zoveel mogelijk in de wijken gebracht. Daarom heeft het gebouw een aantal eigen ruimten voor de partners, maar ook gemeenschappelijk ruimten die door instellingen en wijkbewoners worden gebruikt. Een BBS beschikt ten minste over een sportzaal, een ICT-ruimte, een mediatheek, een handvaardigheidruimte, een ontmoetingsruimte, cursusruimten en spreekkamers. Wijkactiviteiten die voorheen in buurthuizen plaatsvonden, krijgen nu een plek in de BBS. In een BBS gaat het vooral om samenwerking en afstemming tussen partners. Een breed, sluitend aanbod van buitenschoolse activiteiten levert een bijdrage aan een brede ontwikkeling van kinderen. In een BBS is de inzet van vrijwilligers, die goed begeleid worden, onmisbaar.