27-11-2003
Jaarverslag leerplicht schooljaar 2002-2003
Het college presenteert het jaarverslag leerplicht over het schooljaar
2002-2003 en is tevreden over de resultaten. Verder geeft het een
doorkijk naar de aandachtspunten voor de komende jaren. Het accent
binnen de aanpak schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten ligt op
preventie en daarbij is een integrale aanpak is een voorwaarde. De
resultaten over 2002-2003 zijn beter dan het voorgaande jaar. Meer
leerlingen zijn in vroegtijdig stadium onder de aandacht gekomen van
leerplicht. Juist door vroegtijdig bemiddelen is het opmaken van een
proces-verbaal tot een minimum beperkt gebleven. Scholen weten de weg
naar leerplicht beter te vinden, de leerplichtconsulenten gaan in de
zorgteams ook nadrukkelijker bij scholen op zoek naar dreigend
voortijdige schoolverlaters. Ook ouders nemen gemakkelijker contact
op. Dit alles heeft het aantal bemiddelingen in 2002-2003 met 338
verhoogd (van 738 in 2001-2002 naar 1076 in 2002-2003). Het aantal
leerlingen met absoluut verzuim is geminimaliseerd (van 61 in
2001-2002 naar 15 in 2002-2003). Het aantal verwijderingen/schorsingen
is gehalveerd en het aantal meldingen in verband met gedrag/motivatie
is sterk gedaald (van 14% naar 3%).
Aandachtspunten voor de toekomst
Aandachtspunten in het komende schooljaren: realiseren bovenschoolse
voorziening, versterking concept zorgteams, preventieve aanpak
ongeoorloofd schoolverzuim (PAOS), ziekteverzuimproject, trainingen
motivationele technieken voor docenten Voortgezet Onderwijs,
ketenvorming, activiteiten breukvlak primair onderwijs- voortgezet
onderwijs, imagoverbetering VMBO, versterking
onderwijsvernieuwingsprojecten met behulp van additionele fondswerving
(zoals EQUAL).
Leerplichtambtenaar als consulent
Het onderwijsbeleid van de gemeente 's-Hertogenbosch kent de volgende
speerpunten:
- een integrale aanpak, de school in haar omgeving;
- het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs;
- het verbeteren van de ontwikkelingsmogelijkheden van kinderen.
Binnen deze speerpunten vervult de leerplichtambtenaar de rol van
consulent die in samenwerking met de scholen, hulpverleningsinstanties
en andere organisaties naar wegen zoekt om schoolverzuim en voortijdig
schoolverlaten te voorkomen. Zo nemen de leerplichtambtenaren van onze
gemeente deel aan de zorgteams van scholen voor voortgezet onderwijs.
Tevens participeren de leerplichtambtenaren in de
leerlingenbesprekingen van het voortgezet algemeen
volwassenenonderwijs (VAVO) en beroepsonderwijs binnen het Regionaal
Opleidingen Centrum (ROC). De samenwerking met de scholen en team
leerplicht is in schooljaar 2002-2003 verder uitgebouwd. Met name het
project Young Professionals heeft een extra impuls gegeven aan het
versterken van die samenwerking
Interessante cijfers
- het team leerplicht heeft in 2002-2003 bij 1076 leerlingen bemiddeld
(vorig schooljaar: 738, een stijging van 45,8%);
- dit betreft 511 meisjes en 565 jongens;
- de hoofdmoot van de bemiddelde jongeren is te vinden in de
leeftijdsgroep van 12 tot en met 17 jaar: 647 personen (60,1%). In de
leeftijdsgroep 4 tot en met 11 jaar zijn het er 234 (21,75%) en in de
leeftijdsgroep 18 jaar en ouder 195 (18,1%).
Resultaten
- 272 leerlingen zijn preventief besproken in het zorgteam;
- 53 leerlingen met gedragsproblemen zijn door het observatorium
uitgebreid getest en onderzocht veelal van hen is op dezelfde of een
andere school geplaatst;
- 39 leerlingen die op school dreigden uit te vallen hebben dankzij
het traject "Young Professionals" hun schoolloopbaan kunnen
voortzetten;
- 10 leerlingen met andere motivatieproblemen hebben een traject
"Jongeren aan de slag" gevolgd;
- 18 leerlingen hebben via LABOREL een aangepast programma gevolgd;
- 26 leerlingen met zowel cognitieve als motivatieproblemen zijn in
het kader van sluitende aanpak aangemeld voor werk via het WIW;
- 25 leerlingen die veelvuldig te laat kwamen of matig verzuimenden
hebben een aanbod gekregen via Halt;
- in 6 gevallen (3 leerlingen en 3 ouders) is een proces-verbaal
opgemaakt.
Gemeente 's-Hertogenbosch