Gemeente 's-Hertogenbosch

27-11-2003

Jaarverslag leerplicht schooljaar 2002-2003

Het college presenteert het jaarverslag leerplicht over het schooljaar 2002-2003 en is tevreden over de resultaten. Verder geeft het een doorkijk naar de aandachtspunten voor de komende jaren. Het accent binnen de aanpak schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten ligt op preventie en daarbij is een integrale aanpak is een voorwaarde. De resultaten over 2002-2003 zijn beter dan het voorgaande jaar. Meer leerlingen zijn in vroegtijdig stadium onder de aandacht gekomen van leerplicht. Juist door vroegtijdig bemiddelen is het opmaken van een proces-verbaal tot een minimum beperkt gebleven. Scholen weten de weg naar leerplicht beter te vinden, de leerplichtconsulenten gaan in de zorgteams ook nadrukkelijker bij scholen op zoek naar dreigend voortijdige schoolverlaters. Ook ouders nemen gemakkelijker contact op. Dit alles heeft het aantal bemiddelingen in 2002-2003 met 338 verhoogd (van 738 in 2001-2002 naar 1076 in 2002-2003). Het aantal leerlingen met absoluut verzuim is geminimaliseerd (van 61 in 2001-2002 naar 15 in 2002-2003). Het aantal verwijderingen/schorsingen is gehalveerd en het aantal meldingen in verband met gedrag/motivatie is sterk gedaald (van 14% naar 3%).

Aandachtspunten voor de toekomst
Aandachtspunten in het komende schooljaren: realiseren bovenschoolse voorziening, versterking concept zorgteams, preventieve aanpak ongeoorloofd schoolverzuim (PAOS), ziekteverzuimproject, trainingen motivationele technieken voor docenten Voortgezet Onderwijs, ketenvorming, activiteiten breukvlak primair onderwijs- voortgezet onderwijs, imagoverbetering VMBO, versterking
onderwijsvernieuwingsprojecten met behulp van additionele fondswerving (zoals EQUAL).

Leerplichtambtenaar als consulent
Het onderwijsbeleid van de gemeente 's-Hertogenbosch kent de volgende speerpunten:

- een integrale aanpak, de school in haar omgeving;
- het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs;
- het verbeteren van de ontwikkelingsmogelijkheden van kinderen. Binnen deze speerpunten vervult de leerplichtambtenaar de rol van consulent die in samenwerking met de scholen, hulpverleningsinstanties en andere organisaties naar wegen zoekt om schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten te voorkomen. Zo nemen de leerplichtambtenaren van onze gemeente deel aan de zorgteams van scholen voor voortgezet onderwijs. Tevens participeren de leerplichtambtenaren in de leerlingenbesprekingen van het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (VAVO) en beroepsonderwijs binnen het Regionaal Opleidingen Centrum (ROC). De samenwerking met de scholen en team leerplicht is in schooljaar 2002-2003 verder uitgebouwd. Met name het project Young Professionals heeft een extra impuls gegeven aan het versterken van die samenwerking

Interessante cijfers

- het team leerplicht heeft in 2002-2003 bij 1076 leerlingen bemiddeld (vorig schooljaar: 738, een stijging van 45,8%);
- dit betreft 511 meisjes en 565 jongens;

- de hoofdmoot van de bemiddelde jongeren is te vinden in de leeftijdsgroep van 12 tot en met 17 jaar: 647 personen (60,1%). In de leeftijdsgroep 4 tot en met 11 jaar zijn het er 234 (21,75%) en in de leeftijdsgroep 18 jaar en ouder 195 (18,1%).

Resultaten

- 272 leerlingen zijn preventief besproken in het zorgteam;
- 53 leerlingen met gedragsproblemen zijn door het observatorium uitgebreid getest en onderzocht veelal van hen is op dezelfde of een andere school geplaatst;

- 39 leerlingen die op school dreigden uit te vallen hebben dankzij het traject "Young Professionals" hun schoolloopbaan kunnen voortzetten;

- 10 leerlingen met andere motivatieproblemen hebben een traject "Jongeren aan de slag" gevolgd;

- 18 leerlingen hebben via LABOREL een aangepast programma gevolgd;
- 26 leerlingen met zowel cognitieve als motivatieproblemen zijn in het kader van sluitende aanpak aangemeld voor werk via het WIW;
- 25 leerlingen die veelvuldig te laat kwamen of matig verzuimenden hebben een aanbod gekregen via Halt;

- in 6 gevallen (3 leerlingen en 3 ouders) is een proces-verbaal opgemaakt.