Gemeente 's-Hertogenbosch

27-11-2003

Eindevaluatie lokaal onderwijsbeleid 1998 - 2002

Door een extern onderzoeksbureau is een eindevaluatie gepresenteerd van het lokaal onderwijsachterstandenbeleid (1998-2002). Tevens is een schooloverstijgend onderzoek gedaan: de trendanalyse. Deze beide onderzoeken geven een goed beeld van de onderwijssituatie in 's-Hertogenbosch. Het college presenteert, mede op basis van beide onderzoeken, aan de gemeenteraad een eindevaluatie van het lokaal onderwijs (achterstanden)beleid 1998-2002. Daaruit blijkt onder meer dat er in de afgelopen vier jaren veel in gang is gezet waarbij diverse successen zijn geboekt. Er is meer duidelijkheid op de scholen over de te stellen prioriteiten. De tevredenheid, het gevoel van autonomie, het doelmatigheidsgevoel van leerlingen en betrokkenheid van leraren zijn significant toegenomen. Er is sprake van een klimaat dat gunstig is voor schoolverbetering.

Voorschoolse voorzieningen
Een belangrijk positief resultaat is dat nu ruim 90% van alle driejarigen een voorschoolse voorziening (peuterspeelzaal of kinderdagverblijf) bezoekt. Voor specifieke doelgroepen wordt het beleid geïntensiveerd. Bedoeling is dat de voorschoolse voorzieningen meer gaan samenwerken en afstemmen met het basisonderwijs. Daarbij wordt gestreefd naar ontwikkelingsclusters van 0-12 jaar. Daarnaast is het beleid voor de voor- en vroegschoolse educatie apart geëvalueerd waaruit blijkt dat in de periode 2001-2003 voor 1212 peuters en kleuters een inhoudelijk ononderbroken ontwikkelingslijn is gerealiseerd.

Primair onderwijs
Bij het primair onderwijs blijkt dat er meer duidelijkheid is op de scholen over de te stellen prioriteiten. Verder zijn toegenomen zijn de tevredenheid, het gevoel van autonomie en betrokkenheid van leraren. Vergeleken met 1999 hebben significant meer leerlingen het gevoel dat ze presteren conform hun capaciteiten (achterblijvende doelmatigheidsgevoel). Het beeld dat ouders hebben van de omgang tussen leraren en leerlingen en van de omgang tussen leraren en ouders en buurt is verbeterd. Ook zijn de ouders erg positief over de omgang tussen leerlingen onderling. Uit de onderzoeken naar leerprestaties in groep 2, 4, 6, en 8 (de zogenaamde Prima cohort onderzoeken) en de Jeugd- en onderwijsmonitor blijkt dat de prestaties van leerlingen in deze groepen boven het landelijk gemiddelde liggen en dat er een hoge motivatie is om aan het onderwijs deel te nemen.

Voortgezet onderwijs
In de afgelopen periode is structureel aandacht besteed aan de kwaliteitsverbetering van het voortgezet onderwijs. Vooropgestelde doelen zijn het scheppen van voorwaarden voor het optimaliseren van het aantal leerlingen dat een startkwalificatie behaalt, evenals het realiseren voor vervolgonderwijs en/of werk. Uit onderzoek komt naar voren dat 73% van de jongeren van de laatstgenoten opleiding een diploma behaald tegen 67% in 2000.
Jongeren hebben een hoge motivatie om aan het onderwijs en het arbeidsproces deel te nemen. Toch blijkt het ongeoorloofd schoolverzuim na de basisschool toe te nemen. Daar moet de komende jaren sterk op worden ingezet. De evaluatie geeft aan dat Onderwijsbeleid een zaak van lange adem en landelijk en bij onze gemeente speerpunt van beleid is. Uit de evaluatie blijkt verder dat we op een aantal punten willen onderzoeken op welke wijze het beleid verder kan worden verbeterd. De grote lijn daarbij is minder projecten, maar meer inzetten op individuele schoolverbeterplannen en een sluitende zorgstructuur voor leerlingen. Ook landelijk krijgt 's-Hertogenbosch steeds meer waardering voor het lokale onderwijsbeleid. Een profilering van onze gemeente als onderwijs vernieuwingsstad ligt dan ook voor de hand.