OPTA
OPTA: KPN stelt onredelijke eisen bij veranderen belbedrijf
Den Haag, 27 november 2003. KPN mag niet van andere belbedrijven eisen
dat zij schriftelijke verklaringen van bellers overleggen die willen
overstappen. OPTA acht dit onredelijk, omdat het de consument dupeert
en de markt voor vaste telefonie frustreert. Dat staat in OPTA's
nieuwe richtsnoeren Bijzondere Toegang en Slamming.
De richtsnoeren zijn actueel omdat KPN aanbieders van
CarrierPreselectie (CPS) dreigt af te sluiten van het aanmeldsysteem
voor klanten die willen overstappen. KPN wil dat deze bedrijven vanaf
1 februari uitsluitend schriftelijke contracten met hun klanten
afsluiten. CPS-aanbieders moeten volgens OPTA ook gebruik kunnen maken
van mondelinge overeenkomsten, op basis van telefonische werving.
OPTA vindt de eis van KPN in principe onredelijk. Consumenten moeten
snel en gemakkelijk op het aanbod van telecombedrijven kunnen ingaan.
De eis van schriftelijke overeenkomsten werpt daartegen een te hoge
dam op. Er bestaan trouwens al waarborgen voor consumenten:
bedenktijd, een herinneringsbrief en regels tegen ongewenste
omzettingen. In landen waar mondelinge overeenkomsten toegelaten zijn,
is de concurrentie het sterkst. Daar profiteren consumenten van.
De nieuwe richtsnoeren gaan uit van het principe dat iedere aanbieder
moet garanderen dat abonnees niet tegen hun zin kunnen worden omgezet.
Dit verschijnsel, slamming genaamd, is een klein maar hardnekking
probleem. OPTA vindt echter ieder geval van slamming er één teveel.
Met de richtsnoeren neemt OPTA de consument tegen deze onrechtmatige
omzettingen in bescherming. Tegelijkertijd wordt voorkomen dat KPN op
onredelijke wijze tegen slamming optreedt en daardoor de concurrentie
schaadt. De richtsnoeren worden toegepast bij de beslechting van
geschillen tussen CPS-aanbieders en KPN.
Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit