Algemene Onderwijsbond

UTRECHT, 26 november 2003

EMBARGO tot donderdag 27 november 2003, 12.30 uur

AOb-congres:
Streven naar autonomie strandt door wantrouwen.

Meer autonomie voor scholen, deregulering en minder bemoeienis vanuit Den Haag. Sinds de zestiger jaren is dit, in theorie, de lijn vanuit het ministerie van OC&W. Mooie woorden, die slechts tot doel hadden te camoufleren dat de investeringen in onderwijs van pakweg 25 naar ongeveer 15 procent van de overheidsuitgaven zijn gedaald. Tegelijkertijd zijn de overheadkosten, de hoeveelheid geld die het ministerie uitgeeft voor beleid en om scholen te controleren, verviervoudigd. De regelgeving en de vele controles zijn demotiverend voor het onderwijzend personeel. Dit is de stelling die AOb-voorzitter Walter Dresscher in zijn openingstoespraak van het AOb-congres neerlegt en met voorbeelden verduidelijkt. Zo passeren ook de invoering van de kwalificatiestructuur voor het leraarsberoep, het belang van onderwijs voor Nederland en een internationale vergelijking met het Finse onderwijs, waar de onderwijsinspectie volledig is afgeschaft. De vele maatregelen van de minister komen volgens Dresscher voort uit een gebrek aan vertrouwen in de individuele docent en in de totale beroepsgroep. Nodig voor het onderwijs is een hernieuwd vertrouwen in de professionals, de mensen voor de klas. Verder moet er een einde komen aan de bevoogding en betutteling en moeten zij de ruimte krijgen initiatieven te ontplooien en vernieuwingen uit te proberen. Zonder continu op de vingers gekeken te worden.

De Algemene Onderwijsbond organiseert 27 november as zijn driejaarlijkse congres, met de titel: Onderwijs ontketend / autonomie in discussie. Aan het eind van de dag zal ook minister Van der Hoeven spreken over de autonomie in het onderwijs. Eerder op de dag bediscussiëren de onderwijswoordvoerders van de PvdA, het CDA, de SP en de VVD hetzelfde thema. FNV-voorzitter De Waal en VNO-NCW-voorzitter Schraven spreken over arbeidsverhoudingen.

Frans Brekelmans, bestuursadviseur van de AOb, rechter-vervanger en bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Onderwijsrecht spreekt op het congres ook kritisch over deregulering en het bevorderen van de autonomie. Naast het aan de orde stellen van het gebrek aan vertrouwen in de professionals stelt hij verder: Bij deregulering en autonomiebevordering zou men verwachten dat de bevoegdheden worden overgedragen naar het bestuur van de onderwijsinstelling, maar dat is niet het geval. Zo zijn er ook bevoegdheden naar de gemeente overgedragen. Dat betekent dat de verschillen die er tussen gemeenten bestaan doorwerken naar de onderwijsinstellingen. Sommige gemeenten missen namelijk de deskundigheid om vorm te geven aan de opdrachten die de overheid stelt. De gemeenten lossen dit op door te werken met modellen. Dergelijke modellen leiden ook tot uniformisering en niet tot onderwijs op maat. (.). Overigens, de overdracht van bevoegdheden naar de gemeenten betekent ook dat het bestuur van de onderwijsinstelling overleg moet voeren. Dit kost voor de onderwijsinstelling veel tijd. Niet duidelijk wat de opbrengst van dit overleg is.



Algemene Onderwijsbond