Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

Toespraak

Directie:
Voorlichting

Publicatiedatum:
27-11-2003

Status:
Informatie

Toespraak van minister Van der Hoeven bij het congres van de Algemene Onderwijsbond op 27 november 2003 in de Jaarbeurs in Utrecht

N.B.: Alleen het gesproken woord geldt

Dames en heren,

Ik wil u op dit congres eerst iets laten zien van de website van de Onderwijsinspectie met gefilmde schoolportretten. Ik vertel er straks nog meer over. Laten we eerst maar gaan kijken.

(Volgt introductiefilmpje)

Dit was het introductiefilmpje. Nu komen we op de website waar we kunnen doorklikken op het thema zij-instroom in Almere. We zien hier drie zij-instromers en we kiezen voor Patricia Jensen. Op de site vertelt ze onder meer over haar ervaringen 'voor het eerst voor de klas'. Kijkt u nog even mee.

(Volgt het verhaal van Patricia Jensen over haar eerste ervaringen als zij-instroomster)

Die zij-instroomster die u net hebt gezien, Patricia Jensen van De Peperbus in Almere, dat wordt volgens mij een prima lerares. Dat kwam direct in me op toen ik het filmpje over zij-instroom in het basisonderwijs in Almere voor de eerste keer zag. Als ik haar zie lachen om haar eigen aanvankelijke onzekerheid, en vervolgens zie hoe enthousiast ze vertelt over haar ervaringen, dan denk ik: dat komt wel goed.

Dat is zo leuk aan deze beelden: ze zijn inspirerend. En dat is nou precies de bedoeling van deze nieuwe website met gefilmde schoolportretten. Waarschijnlijk kent u de OCW-schoolportretten van de onderwijsinspectie al wel als boekjes. De ervaringen van anderen komen nóg dichterbij als we de mensen achter zulke voorbeeldverhalen laten zien. Daarom maakt de inspectie op het terrein van het Integraal Personeels Beleid op mijn verzoek digitale portretten van de mensen om wie het draait. Dit nieuwe gedeelte van de site is sinds vandaag online.

Een goede website is blijvend in ontwikkeling. Dat geldt ook voor deze. Vanaf vandaag kunt u er dit portret over zij-instroom in Almere op bekijken. En op uw gemak de verhalen op u laten inwerken van anderen die bij de zij-instroom in Almere zijn betrokken. Er moeten op de site natuurlijk nog veel meer portretten komen. Ik denk bijvoorbeeld aan portretten over competentiemanagement, het functiebouwwerk en functiedifferentiatie. Dat lijken allemaal enorm abstracte onderwerpen. Totdat je voor je ziet hoe het werkt in de praktijk voor collega's van vlees en bloed.

Dit eerste gefilmde schoolportret over zij-instroom is voor mij een mooi aanknopingspunt om nog iets te zeggen over de ontwikkelingen op dat terrein. Dat ben ik u eigenlijk ook wel verplicht, want ik ben er vorig jaar zelf op de AOB-jaarvergadering heel nadrukkelijk over begonnen. De zij-instroom kwam toen nog maar stroef op gang. Ik heb u daarom bij die gelegenheid gevraagd zich open te stellen voor collega's van buiten het onderwijs.

Nu, een jaar later, gaat het een stuk beter met de zij-instroom! Er zijn inmiddels ruim 1.600 zij-instromers in het basisonderwijs en 900 in het VO aan de slag. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Ik heb het afgelopen jaar ook steeds meer enthousiasme bij de scholen beluisterd. Behalve over het geld. Want er was te weinig geld voor de begeleiding van zij-instromers en dat vergroot natuurlijk het risico van uitval. Daarom verhoog ik in 2004 het bedrag voor de opleiding en begeleiding. Het wás 10.000 in het voortgezet onderwijs en 9.000 in het basisonderwijs, het wórdt 15.000 euro voor elke zij-instromer.

Ik wil het vandaag niet alleen met u over zij-instroom hebben. Dat zou te smal zijn. En ik zou dan ook geen recht doen aan de andere vernieuwingsslagen die het onderwijs - met succes - maakt. En het is juist zo belangrijk om goede ervaringen met elkaar te delen en te profiteren van elkaars vondsten. Ik hoop dan ook dat u dat vandaag al vele malen hebt gedaan.

Bij interessante onderwijsvernieuwingen denk ik bijvoorbeeld aan TOM, oftewel: Team Onderwijs op Maat. Dat project, met maatwerk als sleutelwoord, draait nu twee jaar. TOM is een manier om de traditionele schoolorganisatie geschikt te maken voor eigentijds onderwijs en personeelsbeleid. Dit project levert allerlei producten en procesbeschrijvingen op, waarmee u ook op uw school aan de slag kunt.

Ik noem ook het Project Collegiale Visitatie dat onlangs is begonnen onder de vlag van Q*primair. Daarbij nemen scholen bij elkaar een kijkje in de keuken. En het blijft niet bij kijken, want scholen vragen elkaar ook om een mening. Het doel is om scholen de eigen kwaliteit te laten toetsen aan de mening van collega's. Om dat aan te durven moet je sterk in je schoenen staan. Want je moet tegen kritiek kunnen, en tegelijkertijd ook onderbouwde kritiek willen leveren op anderen. Dat vergt een zelfbewuste houding van scholen.

Die zelfbewuste houding past bij de nieuwe
verantwoordelijkheidsverdeling in het onderwijs. De politiek doet een stapje terug. De onderlinge relaties in de driehoek 'school, maatschappij en overheid' zijn aan het schuiven. Scholen wachten niet langer tot de overheid reageert op een maatschappelijke ontwikkeling. De school en de samenleving halen de banden aan, waar de overheid juist een stap terug doet.

Ik zie scholen niet als uitvoeringsorganisaties van het ministerie van OCW, maar als vitale maatschappelijke instellingen. En dat wil ik graag versterken, omdat het onderwijs op die manier alle kansen krijgt zich te verbeteren, te vernieuwen en maatwerk te leveren. Scholen moeten zelf kunnen beslissen over hoe ze de zaken willen aanpakken. En dan gaat het om allerlei zaken, zoals het personeelsbeleid, de onderwijskundige aanpak, maar ook de letterlijke inrichting van het schoolgebouw.

Een actueel voorbeeld uit het primair onderwijs gaat over de indeling van de schoolweek. Ik vind dat de beslissing over de inrichting van een vier- of een vijfdaagse schoolweek thuishoort bij de scholen, in nauw overleg met de ouders. De politiek heeft daar moeite mee, maar ik vind dat je het vertrouwen moet hebben dat scholen en hun gesprekspartners gezamenlijk de goede keuze maken. En kijk wat er gebeurt in Almere: daar smeden ze zelfs plannen voor een zesdaagse schoolweek. En waarom niet, als de betrokken partijen erachter staan? Ik ben er enthousiast over als scholen op die manier de onderwijskundige uitdaging waarvoor ze zijn gesteld aangaan.

Ons doel is: excellent onderwijs, waarin de loopbaan van de leerling centraal staat. Dat vraagt om maatwerk.
Daarom wil ik de scholen niet bovenop hun huid zitten en voorschrijven hoe het in al die tienduizend instellingen zou moeten. Ik wil u, de professionals in het onderwijs, de ruimte geven om uw werk, naar úw inzichten, zo goed mogelijk te doen. Projecten als TOM en intercollegiale visitatie doen daar recht aan, omdat de mensen in het onderwijs het uitgangspunt zijn. En die projecten bieden ook houvast aan degenen die nog zoeken naar de beste aanpak.

Hoe geeft de overheid nou richting op hoofdlijnen aan de omslag die we willen maken in het basis- en voortgezet onderwijs? Ik wil vernieuwing stimuleren, maar die juist niet van bovenaf opleggen. Hoe pak ik dat aan? Ik geef de hoofdlijn aan. Voor u, maar ook voor de politiek. Dat doen we in de Koers PO en de Koers VO. Daarin komt de visie en het beleidsprogramma voor de komende jaren. Innovatie is daarbij een heel belangrijk thema. Die meerjarenbeleidsplannen gaan we niet in de Hoftoren, het nieuwe ministerie van OCW in Den Haag, zitten uitknobbelen. Juist niet. We luisteren goed naar u. Uiteraard moet ook de Tweede Kamer ermee instemmen. Koers PO en Koers VO wordt van ons allemaal!

Voor Koers PO voeren we deze maand en in december en januari nog vele gesprekken met allerlei betrokken partijen. Die moeten leiden tot een Opbrengstdocument dat eind maart volgend jaar naar de Tweede Kamer gaat. Ik wil over dat document graag met de Kamer van gedachten wisselen. En dat moet dan weer leiden tot de vaststelling van de Koers PO tegen de zomer van 2004.

Voor de Koers VO volgen we een vergelijkbaar parcours, al is de route natuurlijk toegesneden op de situatie in het voortgezet onderwijs. Ook de Koers VO moet er volgend jaar zomer liggen.

Dames en heren,

We zijn in het onderwijs op de goede weg. U bent bezig met de inrichting van uw eigen ruimte. U geeft zelf vorm aan de toekomst van het onderwijs, aan úw onderwijs. Ik bemoei me met de hoofdlijn, ik stel de kaders en de kwaliteitseisen vast en ik zie erop toe dat u daaraan voldoet. Ik heb er groot vertrouwen in dat we in het onderwijs een vernieuwingsslag kunnen maken. Dat vertrouwen heb ik door Patricia Jensen van De Peperbus in Almere en de mensen die haar omringen, door de mensen hier vandaag in de zaal en door al die andere mensen die elke dag weer iets moois willen maken van hun werk in het onderwijs.

Dank u wel.