Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Stichting Inlichtingenbureau Postbus 90801 2509 LV Den Haag T.a.v. de heer G.J. Schutte, bestuursvoorzitter Anna van Hannoverstraat 4 Postbus 19125 Telefoon (070) 333 44 44 Telefax (070) 333 40 33 2500 CC Den Haag

Uw brief Ons kenmerk IB03-656 EGI/03/76219

Onderwerp Datum Vaststelling budget Inlichtingenbureau 2004 27 november 2003

U heeft het jaarplan en de begroting voor 2004 van het Inlichtingenbureau conform artikel 5.3, eerste lid, van de Regeling SUWI vóór 1 oktober aan mij aangeboden. Op basis van uw jaarplan stel ik op grond van artikel 9, derde lid, van het Besluit Inlichtingenbureau gemeenten het budget voor de uitvoeringskosten van het Inlichtingenbureau voor 2004 vast. ./. Dit besluit tot vaststelling van het budget voor volgend jaar treft u hierbij in afschrift aan.

In deze brief geef ik mijn oordeel over uw jaarplan in relatie tot de vaststelling van het budget voor 2004. Ik doe dit aan de hand van de beleidsmatige en budgettaire kaders zoals ik deze in de zogeheten `meibrief' van 16 mei jl. aan u heb doen toekomen.

Uw jaarplan en mijn oordeel daarover, worden conform artikel 5.3, tweede lid, van de ./. Regeling SUWI aan de beide Kamers der Staten-Generaal gezonden. Een afschrift van mijn brief waarmee ik de Kamers der Staten-Generaal informeer over de vaststelling van onder meer het budget van het Inlichtingenbureau 2004 is bijgesloten.


1. Jaarplan 2004


1.1 Aandachtspunten uit meibrief
In de meibrief ben ik ingegaan op de prioriteiten wat betreft uitvoering en realisatie van taken voor het Inlichtingenbureau in 2004.
De eerste reguliere taak is het beheer en onderhoud van de huidige samenloopapplicatie die maandelijks signalen aan gemeenten genereert over witte fraude door gegevensvergelijking met UWV, IBG en de Belastingdienst. Ik ben van mening dat uw jaarplan 2004 goed inzicht biedt in de activiteiten die het Inlichtingenbureau hiertoe ontplooit, de middelen die daarvoor benodigd zijn en de prestatie om de continuïteit in de huidige dienstverlening aan gemeenten te waarborgen.
Een tweede prioriteit voor uw organisatie in 2004 is de nieuwbouw van het systeem sectorloket Inlichtingenbureau, dat de huidige samenloopapplicatie in de nabije toekomst moet vervangen. Met het systeem sectorloket wordt de basis gelegd voor de aansluiting van nieuwe gegevensbronnen als CWI (met de werkproceskoppeling in het kader van het Programma Ketenresultaten 2003-2004), de Zorgverzekeraars en Justitie (in het kader van




---


handhaving) en SVB (in kader van SUWI). Voor het project bouw sectorloket heeft u een afzonderlijke budgetaanvraag ingediend.
De aansluiting van de twee nieuwe gegevensbronnen Justitie en Zorgverzekeraars in 2004 is een derde belangrijke nieuwe activiteit in het kader van de uitvoering van het Handhavingsprogramma 2003-2006. Hierover loopt, zoals u bekend, tot eind van dit jaar nog een haalbaarheidsonderzoek om de wijze van realisatie en de kosten en opbrengsten goed in kaart te brengen.


1.2 De voor de uitvoering beschikbare middelen in 2004; de budgetvaststelling Voor de uitvoering van de wettelijke taken van het Inlichtingenbureau conform artikel 2, eerste lid, en artikel 3, eerste lid, van het Besluit Inlichtingenbureau gemeenten, heb ik een budget van 4.939.000,-- voor de uitvoeringskosten in 2004 vastgesteld. Bij de vaststelling van de hoogte van het budget zijn de uitgangspunten van de meibrief 2004 en de augustusbrief 2004 gehanteerd.
Het vastgestelde budget komt niet overeen met de door u ingediende begroting 2004 ter hoogte van 5.365.297,-- voor de uitvoeringskosten. Ik licht dit toe aan de hand van de in uw begroting onderscheiden posten.


1.2.1. Reguliere Kosten
Voor de posten `Samenloop (wettelijke taak) 'en `Wettelijke beheertaken (overname BKWI)' ken ik u een budget toe van 4.939.000,--. Dit in overeenstemming met de financiële kaders zoals meegedeeld in de meibrief, inclusief aanpassing voor loon- en prijsstijgingen conform de zogenaamde augustusbrief, en aangevuld met middelen voor de overgenomen taak van BKWI.

Het door u gevraagde structurele budget ten behoeve van de uitbreiding van de formatie onder de begrotingspost `transformatie (Berenschot)' loopt naar mijn mening vooruit op de besluitvorming over het meerjarenbeleid (zie ook hierna). Graag wil ik over de in dit kader te nemen stappen en activiteiten en incidenteel daarvoor vrij te maken middelen, in januari 2004 formele afspraken maken.


1.2.2. Incidentele kosten
Wat betreft de vaststelling van de incidentele middelen die u in uw jaarplan en begroting 2004 heeft opgenomen, is mijn besluit na overleg met u als volgt. Voor het project bouw sectorloket (SLOG) heeft u afzonderlijk op 31 oktober 2003 een budgetaanvraag ingediend. Voor de toekenning van middelen verwijs ik naar mijn aparte brief onder kenmerk EGI/03/84101.

Op het vlak van informatiebeveiliging bij gemeenten in het kader van SUWI heeft BKWI in 2003 enkele faciliterende producten opgeleverd. Over uw activiteiten in dat kader in 2004 en hiervoor benodigde middelen wil ik in samenhang met de projectmatige activiteiten van BKWI in 2004 een besluit nemen. Ik heb BKWI gevraagd daartoe voor 28 februari a.s. een jaartranche in te dienen.

De activiteiten begrepen onder de post `Projecten (overig)' in het kader van de aansluiting van de gegevensbronnen Zorgverzekeraars en Justitie, zijn nog onvoldoende uitgewerkt om daar thans reeds middelen voor vrij te geven. Ik verzoek u dit project nader uit te werken qua aanpak, activiteiten, producten en benodigde middelen. Op basis van een onderbouwde




---


budgetaanvraag van het IB in relatie tot de uitkomsten van het lopende onderzoek naar de realisatie van de genoemde gegevensuitwisselingen, wil ik u begin 2004 budget toekennen.


1.2.3. Inzet bestemmingsreserve
Ik ben akkoord met inzet tot maximaal de helft van uw bestemmingsreserve (totale hoogte van bestemmingsreserve is 726.765,-- op 31 december 2002) voor de realisatie van de noodzakelijke activiteiten ter verbetering van de interne organisatie, zoals uitgewerkt in een plateau-planning behorende bij uw jaarplan tot 1 juli 2004. Ik verwacht dat minimaal de andere helft van de bestemmingsreserve beschikbaar blijft voor mogelijke noodzakelijke inzet bij de uitvoering en realisatie van het project bouw sectorloket, mocht het door u gevraagde en door mij volledig toegekende budget niet toereikend zijn om het projectresultaat te bereiken.


1.2.4. Overige opmerkingen
Ik vraag uw bijzondere aandacht voor artikel 9, derde lid, van het Besluit Inlichtingenbureau gemeenten, waarin staat dat u met betrekking tot de uitvoering van uw wettelijke taken geen verplichtingen aangaat of uitgaven doet, die leiden tot een overschrijding van het totale budget (incl. bestemmingsreserve).

Bij wijze van bevoorschotting zal ik in 2004 maandelijks een twaalfde deel van het vastgestelde budget aan u ter beschikking stellen.

De komende jaren zullen in de bestuurlijke verantwoording over uw prestaties de prestatie- indicatoren een centrale rol gaan spelen. Ik nodig u daarom uit om voor 2005 in samenwerking met mijn medewerkers een set van zogenaamde stuurprestatie-indicatoren te ontwikkelen. Ik ben voornemens om in het eerste kwartaal van 2004 nadere regels te stellen over de verantwoording ter vervanging van hetgeen is opgenomen in de Regeling SUWI en het verantwoordingsmodel van maart 2003. U zult binnenkort worden uitgenodigd voor een eerste overleg hiertoe.
Tot slot ben ik van mening dat de betrouwbaarheid van de verantwoordingsinformatie cruciaal is. Hoewel de kwartaalverslagen in vergelijking met het jaarverslag in mindere mate worden gevalideerd, hecht ik er waarde aan dat de betrouwbaarheid van de informatie steeds uw volle aandacht heeft.


2. Meerjarenbeleid Inlichtingenbureau

Ik wil u bedanken voor het toezenden van uw meerjarenbeleidsplan, waarin u uw visie geeft op de toekomstige ontwikkeling van de rol van het Inlichtingenbureau, mede met het oog op de invoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB) per 1 januari 2004. Op 1 september jl. heb ik afspraken met u gemaakt over de besluitvorming rond toekomstige taken van het Inlichtingenbureau, en daarmee samenhangend de financiering en organisatie van het IB. Mede naar aanleiding van uw visie op de ontwikkeling van uw organisatie en de politieke wens om nieuwe gegevensbronnen te ontsluiten, ben ik voornemens op korte termijn met gemeenten in gesprek te gaan over het meerjarenbeleid Inlichtingenbureau. Belangrijk onderdeel daarbij is dat helder wordt wat de wensen en behoeften zijn van gemeenten ten aanzien van het Inlichtingenbureau met de invoering van de WWB en welke financiële consequenties een en ander heeft. Momenteel loopt er in het kader van het Handhavingsprogramma in opdracht van SZW een onderzoek naar mogelijk nieuwe gegevensbronnen die door elektronische ontsluiting via het IB door gemeenten gebruikt kunnen worden in het kader van hoogwaardige handhaving.




---


Medio 2004 wil ik tot afspraken met gemeenten en het Inlichtingenbureau over uw meerjarenbeleid komen, waaronder begrepen de structurele financiering en organisatie van het Inlichtingenbureau.
Indien het meerjarenbeleid voor IB in 2004 tot conclusies leidt die gevolgen hebben voor de taakuitoefening en/of budgettaire kaders van het IB, zal ik deze meenemen in de kaders voor het budget voor 2005 en verder.


3. Tot slot

In 2004 zal vanuit SZW geregeld met u overleg worden gevoerd over de stand van zaken van de uitvoering van uw jaarplan. Het door u op te stellen jaarverslag en de jaarrekening over 2003, de kwartaalverslagen 2003 en 2004 en het (concept)jaarplan 2005 (inclusief meerjarenbeleidsplan 2006-2009) zullen daarbij leidend zijn. Rest mij u veel succes te wensen bij de uitvoering van uw jaarplan. Mocht ik gedurende het jaar aanvullende wensen hebben op het jaarplan 2004 dan zal ik u schriftelijk verzoeken tot een aanvulling op uw jaarplan en begroting.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(M. Rutte)