Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Inschrijving Voorlichtings- en afzetbevorderingsacties voor landbouwproducten op de binnenmarkt

Het doel van de maatregelen is acties (zoals promotie- en voorlichtingscampagnes) te stimuleren die zijn gericht op de kwaliteit en de voedselveiligheid van de communautaire producten, waardoor de afzet van de producten op de binnenmarkt (EU-landen) wordt bevorderd. De acties vinden plaats in het kader van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB). Communautaire producten zijn producten die binnen de Europese Unie worden geproduceerd.

Profiel aanvragers:
De voorwaarden om in te kunnen schrijven zijn:

* Aanvragers dienen beroeps- of sectorale organisaties te zijn. Ze moeten representatief zijn voor de betrokken sector(en). Dit houdt in dat ze de desbetreffende sector goed kennen en ervaring hebben met het vertegenwoordigen van of het uitvoeren van activiteiten voor die bepaalde sector. Denk bijvoorbeeld aan voorlichtingsbureaus of aan organisaties die namens producenten of telers optreden.
* De EU verstrekt een bijdrage van ten hoogste 50% van de gemaakte kosten. De aanvragende organisatie moet ten minste 30% van de gemaakte kosten voor haar rekening nemen voor acties, 20% van de gemaakte kosten moet afkomstig zijn uit een bijdrage van de nationale overheid of mag afkomstig zijn uit parafiscale heffingen die voor de uitvoering van het programma wordt opgelegd. De acties bestaan uit:

* PR-activiteiten en marketingstrategieën om met name aandacht te vestigen op de voordelen van de communautaire producten zoals kwaliteit, hygiëne, voedselveiligheid, aspecten van de voedingswaarde, etikettering, dierenwelzijn en milieuzorg;
* deelname aan evenementen, beurzen en tentoonstellingen van internationale betekenis;
* voorlichtingsacties over de communautaire regelingen inzake in bepaalde gebieden voortgebrachte kwaliteitswijnen (v.q.p.r.d.) en gedistilleerde dranken met geografische aanduiding;
* studies naar nieuwe markten die noodzakelijk zijn voor verruiming van de afzetmogelijkheden; Randvoorwaarden acties:

* de acties mogen niet worden afgestemd op handelsmerken, en mogen evenmin de producten uit een bepaalde lidstaat bevoordelen;
* de duur van de programma's moet minimaal één en mag maximaal drie jaar zijn. Nieuw in de verordening is dat wanneer er in de te verspreiden boodschap verwezen wordt naar de effecten op de gezondheid van de consumptie van de betrokken producten, dit gebaseerd moet zijn op algemeen erkende wetenschappelijke gegevens. De boodschappen moeten door de voor volksgezondheid bevoegde nationale autoriteiten zijn aanvaard.

Een gedetailleerde beschrijving van de uit te voeren werkzaamheden en een inschrijfformulier is opgenomen in een 'Bestek Binnenmarkt'. Het Bestek kan worden opgevraagd bij: LASER vestiging Dordrecht, t.a.v. Team Projectsubsidies, Burg. de Raadtsingel 59, postbus 1191, 3300 BD, Dordrecht of via e-mail: promotie@minlnv.nl. Het bestek is ook te vinden op de internetsite van het ministerie van LNV, www.hetlnvloket.nl of op te vragen via Het LNV-Loket, telefoon: 0800 - 22 333 22.