Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

Toespraak

Directie:
Voorlichting

Publicatiedatum:
27-11-2003

Status:
Informatie

Speech door staatssecretaris Van der Laan, bij de in ontvangstname van het boekje 'Prettig Kennis-Maken' in het Northgo College in Noordwijk op 27 november 2003

N.B.: Alleen het gesproken woord geldt

Dames en heren,

Ik dank u voor uw uitnodiging voor deze miniconferentie. Ik zal vandaag de publicatie 'Prettig kennis-maken, innovatie op het Northgo College' in ontvangst nemen'. Ik zal het met plezier en interesse doorlezen. Maar ik vind het vooral belangrijk dat uw collega's zich erin verdiepen. Goede voorbeelden geven anderen vaak ook de energie en inspiratie om aan de slag te gaan. Van elkaar leren betekent vooral: elkaar inspireren.

Ik heb al even in de concepttekst van het boekje gelezen. Op pagina 60 van het boekje 'prettig kennis-maken' staat - geheel in die lijn - de volgende stelling.

'In de door kennis gestuurde samenleving is de dialoog het startpunt om wezenlijke vooruitgang mogelijk te maken'.

Daar ben ik het mee eens, zeker nu we met elkaar binnen het onderwijs een nieuwe koers varen. De politiek doet een stapje terug. De onderlinge relaties in de driehoek 'school, maatschappij en overheid' zijn aan het schuiven. Scholen wachten niet langer tot de overheid reageert op een maatschappelijke ontwikkeling. Maar nemen zelf het voortouw en delen dat met anderen.

Een heel mooi voorbeeld vind ik het project collegiale visitatie, dat momenteel vaart onder de vlag van Q*primair. Daarbij nemen scholen bij elkaar een kijkje in de keuken, en vragen elkaar om een mening. Het doel daarvan is om scholen de eigen kwaliteit te laten toetsen aan de mening van collega's. Om dat aan te durven moet je sterk in je schoenen staan. Je moet tegen kritiek kunnen, en tegelijkertijd ook onderbouwde kritiek willen leveren op anderen.
Dat vraagt om een zelfbewuste houding van scholen. En het vraagt om een open houding naar elkaar. Overigens worden vergelijkbare initiatieven ook in het voortgezet onderwijs genomen, onder meer in het project Q5.

Het Northgo College is zo'n school met een krachtig zelfbewustzijn en een open mind. Dat heeft geleid tot een vernieuwende manier in de omgang met ICT. PDA (Personal Digital Assistant, handheld computer) en de implementatie van Enterprise Resource Planning wordt hier echt ingezet als een instrument. Niet als een op zich staand technisch wondermiddel, waarbij je nog maar moet zien of het binnen de school past. Maar als een mogelijk en vooral handzaam antwoord op bestaande problemen en knelpunten. Afgestemd op de wensen van docenten, leerlingen en ouders. Zó leidt ICT tot werkelijke vernieuwing in het onderwijs.

Het is geen pad dat louter over rozen gaat. Uit de ervaringen met de nieuwe apparatuur hier leid ik af ik dat de omgang ermee een leerproces op zich is. Bij ICT werkt het net zoals bij klassieke muziek of opera. De kennismaking ermee opent een weg naar nieuwe werelden. Maar je moet er wel wat voor doen om die te ontdekken. Ik vind het uitstekend dat die ontdekkingsreis - met z'n ups en z'n downs, en vanuit verschillende gebruikers - wordt beschreven in het boekje 'Prettig kennismaken'.
Het zal voor andere scholen die met de PDA's aan de slag willen een feest van herkenning zijn. En het zal ze misschien net dat duwtje geven om door te gaan. Omdat het ze vertrouwen geeft dat deze projecten op termijn echt winst opleveren.

Mijn ministerie neemt in die overdracht van kennis en ervaring ook een stevige verantwoordelijkheid. Op 23 oktober hebben we met de vaste kamercommissie gesproken over de rol van OCenW bij vernieuwingen op ICT-gebied. De nadruk ligt nog steeds op de infrastructuur en op het ontwikkelen van nieuwe toepassingen. Maar het verspreiden van goede praktijkvoorbeelden wordt minstens zo belangrijk. Daarin valt nog wel een wereld te winnen. ICT is een krachtig middel voor vernieuwing van onderwijs en leren, maar kennisontwikkeling en verspreiding van ervaringen kan nog beter en gerichter. Daar wil ik een rol in spelen.

Dames en heren,

Time flies. Twee weken geleden memoreerden we nog dat vijftien jaar geleden de eerste Nederlander het net opging. Nog geen vijf jaar geleden waren er nauwelijks scholen voor voortgezet onderwijs met een goede internetaansluiting. En werd er nog hevig gediscussieerd over het heil of juist onheil van de computer in de klas. Nu gaat ICT vooral over het koppelen van gegevens en bestanden, en het gemak dat dat oplevert. Binnenkort kunnen schoolkinderen - via een levendige internetverbinding met ruimtevaarder Anton Kuipers - volgen of tuinkers ook in de ruimte groeit.
En over een paar jaar hebben alle papieren turflijsten voor laatkomers en spijbelaars plaatsgemaakt voor de elektronische detectives, luisterend naar de naam PDA.

Ik wens u veel succes met het ontdekken van meer nieuwe werelden die ICT het onderwijs te bieden heeft. En wil mijn verhaal eindigen met een stelling, die we mee kunnen nemen in het gesprek.

Die stelling luidt:

Techniek: leidt het tot vrijheid of een nieuwe Big Brother

Ik dank u voor de aandacht.