Gemeente Rotterdam

Raadsvergadering 27 november 2003

Vragenhalfuur

De heer M.J. Smit (fractie-Smit/van Heijgen) heeft vragen gesteld over de steunbetuiging van het college aan nabestaanden van het 28 jarige slachtoffer van de moord op 23 november jongstleden. Wethouder van der Tak liet weten dat de driehoek op de dag van het incident bijeen is gekomen om escalaties te voorkomen. Ook is contact geweest met de nabestaanden waarbij door de familie de wens is geuit om de rouwplechtigheid in beslotenheid te houden.

De heer M.J. Smit (fractie-Smit/van Heijgen) heeft gevraagd of het college op de hoogte was van de opvangvoorziening voor prostituees van de Keileweg in een pand aan de Nieuwe Binnenweg. Verder wilde het raadslid weten waarom de GGD speciale spreekuren gaat houden voor Mekkagangers. Wethouder de Faria antwoordde dat de opvangvoorziening voor prostituees een particulier initiatief is. Het college was wel op de hoogte van het initiatief maar heeft geen betrokkenheid bij de plannen. Op de tweede vraag antwoordde de wethouder dat het spreekuur van belang is voor o.a. de meningokokkenvaccinatie.

Mevrouw J. Kriens (PvdA) heeft vragen gesteld naar aanleiding van uitspraken die wethouder Pastors in de media heeft gedaan over de hoogte van de te bouwen minaret bij de Koçatepe moskee. Wethouder Pastors antwoordde dat religie en geloofsopvattingen niet richtinggevend mogen zijn voor besluiten op het gebied van ruimtelijke ordening. Daarbij benadrukte hij dat scheiding van kerk en staat altijd het uitgangspunt moet zijn. De wethouder meldde eveneens dat de gemeente in overleg met verschillende organisaties een tentoonstelling voorbereidt over de bouw van moskeeën.

Twee moties Begroting 2004 aangenomen

Bij de begrotingsbehandeling op 11 en 13 november diende D66 een motie in om te bevorderen dat de Stichting Patiëntenbelangen Medicinale Cannabis een vergunning krijgt voor het verstrekken van medicinale Cannabis aan haar patiënten. Met 23 stemmen voor werd deze motie aangenomen.

Ook de motie van de SGP-ChristenUnie werd met 23 stemmen voor aangenomen. Daarin wordt gepleit voor voorstellen om de deelname van personen uit de lagere inkomensgroepen aan sportactiviteiten te bevorderen. Beide moties werden opnieuw in stemming gebracht omdat bij de begrotingsbehandeling de stemmen staakten.

Raad stemt in met profiel Raad van Commissarissen Havenbedrijf N.V.

De gemeenteraad heeft ingestemd met het profiel van de Raad van Commissarissen (RvC) van Havenbedrijf Rotterdam N.V. De Rotterdamse haven is nu nog eigendom van de gemeente Rotterdam. Het is de bedoeling dat het Gemeentelijk Havenbedrijf met ingang van 1 januari 2004 een zelfstandige onderneming wordt. De wettelijke taak van de toekomstige RvC is met name toezicht houden op het beleid van Havenbedrijf N.V. Daarbij letten de commissarissen op de ontwikkeling van de stad en de Rotterdamse havens. In het profiel staat verder dat de RvC deskundig moet zijn op het gebied van natuur en milieu. Andere vereisten zijn onder meer betrokken zijn bij de maatschappelijke verantwoordelijkheid van het bedrijf en ruime ervaring hebben in de financiële sector. In de komende jaren vervult de wethouder voor Economische Infrastructuur de rol van President Commissaris. De gemeente is vooralsnog de enige eigenaar van Havenbedrijf N.V. In de toekomst blijft zij als aandeelhouder betrokken bij het beleid op hoofdlijnen en de uitvoering van de publieke taken van het bedrijf.

De gemeenteraad heeft tegelijkertijd drie moties afgedaan; motie-Marapin over instemming van de raad met het profiel van de RvC, motie-van Gent over aanstelling van de havenwethouder tot President Commissaris en motie-Kaya over het opnemen van deskundigheid op het gebied van natuur en milieu in het profiel van de RvC.

Een motie van de Stadspartij om een raadslid te betrekken bij de RvC werd verworpen.

Meerderheid raad steunt voorstel nieuwe openingstijden van Rotterdam Airport

De gemeenteraad heeft uitvoerig gediscussieerd over een beperkte uitbreiding van de openingstijden van Rotterdam Airport. De raad heeft met 20 stemmen tegen en 24 stemmen voor steun gegeven aan het voorstel van het college. In een brief aan de raad stellen B en W voor om de luchthaven een uur langer open te stellen voor uitsluitend stille vliegtuigen en binnen de bestaande normen voor geluids- en milieuoverlast. Steun werd niet gegeven door de PvdA, SP, Stadspartij, GroenLinks, ChristenUnie-SGP, D66, fractie-Maronier en de heer J.G. van Heijgen (fractie-Smit/van Heijgen).

B en W zullen de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat vragen om het voorstel over te nemen. De staatssecretaris neemt uiteindelijk het besluit over de nieuwe openingstijden. Als Rotterdam Airport een uur langer open blijft zullen tussen 23.00 uur en 23.59 uur uitsluitend stille vliegtuigen landen. Tussen 23.59 uur en 01.00 uur geldt dan een zogenaamde uitloopperiode voor vertraagde landingen. Zakenvluchten in de nacht worden voor vliegtuigen van 42 ton verruimd naar 45 ton.

In het voorstel om de openingstijden aan te passen is rekening gehouden met het economisch belang voor de stad en de regio, de werkgelegenheid en het milieubelang. Het moet op den duur meer mogelijkheden bieden voor nationale en internationale bestemmingen en nieuwe lijndiensten. Ook is de verwachting dat nieuwe bedrijven zich in Rotterdam zullen vestigen wat kan leiden tot meer werkgelegenheid in de stad.

Een motie van GroenLinks over het recht van bewoners op een ongestoorde nachtrust door handhaving van de nachtsluiting werd verworpen.

Verkeers- en Vervoersplan Rotterdam vastgesteld

De gemeenteraad heeft het Verkeers- en Vervoersplan 2003 2020 (VVPR) vastgesteld. De SP en GroenLinks stemden tegen het plan.

In het debat werden vijf moties ingediend waarvan drie aangenomen. Zo zal de TramPluslijn Oosttangent niet worden aangelegd door Het Lage Land en Prinsenland. Deze motie van de VVD werd aangenomen. Tegen stemden PvdA, GroenLinks, ChristenUnie-SGP en de heer J.C.M. Soijer (Leefbaar Rotterdam).

Een motie van GroenLinks over onderzoek naar de maximumsnelheid van 80 km/per uur op de ruit haalde het niet. De D66 motie om alle trams en bussen in Rotterdam te voorzien van actuele reisschemas werd met algemene stemmen aanvaard. Een tweede motie van D66 over Park en Ride voorzieningen werd verworpen. Met een motie pleitte de PvdA ervoor om de mogelijkheden voor ondergrondse parkeerverbindingen op te nemen in het VVPR. De motie werd aangenomen, tegen stemden ChristenUnie-SGP en zes leden van Leefbaar Rotterdam.

Het VVPR laat zien welke maatregelen nodig zijn om het verkeer en vervoer in de stad te verbeteren. Daarbij gaat het onder meer om het ordenen en inpassen van autoverkeer op zeven belangrijke verkeersroutes die de rijkswegen verbinden met de binnenstad. Zo moet de bereikbaarheid van de stad beter en de wijken weer veiliger en leefbaarder worden. Om de belangrijkste knelpunten op te lossen worden de Pleinweg en de Stadhoudersweg vanaf 2006 grondig aangepakt. Verder voorziet het VVPR in maatregelen die het sluipverkeer moeten tegengaan en wordt gewerkt aan verbetering van de verkeersveiligheid. De parkeerdruk die ontstaat bij evenementen in de stad wordt aangepakt en fietsers krijgen meer fietsroutes- en stallingsmogelijkheden. Voor het openbaar vervoernet geldt vooral het verder ontwikkelen van lopende projecten zoals RandstadRail, Metro Nesselande en TramPlus. Ook wordt gekeken naar verlaging van de maximumsnelheid naar 80 km/uur op meer rijkswegen rond Rotterdam.

De gemeente vindt het belangrijk dat een stad, die inzet op een sterke economie en een aantrekkelijke woonstad wil zijn, ook dient te zorgen voor een goed en bereikbaar vervoerssysteem.

De commissie voor Fysieke Infrastructuur en Verkeer sprak op 28 oktober al over het Verkeers- en Vervoersplan. Met de vaststelling van het plan heeft de gemeenteraad tevens de motie-Bourzik over beleid voor openbaar vervoer afgedaan.

En verder heeft de raad

* kennisgenomen van de voorgenomen fusie tussen het Waterbedrijf Europoort (WBE) en DELTA Water Bedrijf (DWB). Beide bedrijven werken al langer samen in de watersector. Met de fusie willen zij de mogelijkheden voor levering van drinkwater aan de industriële sector uitbreiden. Een motie van de PvdA om de prijs per m3 drinkwater voor huishoudens in 2005 en 2006 1,- te laten bedragen werd aangenomen. Tegen deze motie stemden vijf leden van Leefbaar Rotterdam.

* besloten om door te gaan met het uitoefenen van oude ambachten in het Zakkendragershuisje in Delfshaven. Hiermee is de motie-Geluk afgedaan.

* de motie-Sonneveld-Woortman afgedaan waarin wordt gevraagd om mensen die deelnemen aan het actieprogramma Mensen maken de Stad, Stadsetiquette en Opzoomeren te belonen met nieuwe bezems.
* de motie-Mosch afgedaan waarin wordt gevraagd om bij de Voorjaarsnota aan te geven welke middelen nodig zijn om de stad op een hoger niveau voor Schoon en Heel te krijgen. De benodigde middelen zijn niet beschikbaar. De door de Stadspartij ingediende motie over een lentezwiepdag werd verworpen.
* het milieueffectrapportage (MER) voor Polder Schieveen aanvaardbaar verklaard. Hiermee kan de inspraak op de MER en het voorontwerp bestemmingsplan voor Polder Schieveen opgestart worden. Bedoeling is om een bedrijvenpark te realiseren met behoud van natuur en milieu. Een motie van de Stadspartij over de mogelijke aanleg van rijksweg A13/A16 bij deze MER te betrekken werd verworpen.