Gemeente Rotterdam
Raadsvergadering 27 november 2003
Vragenhalfuur
De heer M.J. Smit (fractie-Smit/van Heijgen) heeft vragen gesteld over
de steunbetuiging van het college aan nabestaanden van het 28 jarige
slachtoffer van de moord op 23 november jongstleden. Wethouder van der
Tak liet weten dat de driehoek op de dag van het incident bijeen is
gekomen om escalaties te voorkomen. Ook is contact geweest met de
nabestaanden waarbij door de familie de wens is geuit om de
rouwplechtigheid in beslotenheid te houden.
De heer M.J. Smit (fractie-Smit/van Heijgen) heeft gevraagd of het
college op de hoogte was van de opvangvoorziening voor prostituees van
de Keileweg in een pand aan de Nieuwe Binnenweg. Verder wilde het
raadslid weten waarom de GGD speciale spreekuren gaat houden voor
Mekkagangers. Wethouder de Faria antwoordde dat de opvangvoorziening
voor prostituees een particulier initiatief is. Het college was wel op
de hoogte van het initiatief maar heeft geen betrokkenheid bij de
plannen. Op de tweede vraag antwoordde de wethouder dat het spreekuur
van belang is voor o.a. de meningokokkenvaccinatie.
Mevrouw J. Kriens (PvdA) heeft vragen gesteld naar aanleiding van
uitspraken die wethouder Pastors in de media heeft gedaan over de
hoogte van de te bouwen minaret bij de Koçatepe moskee. Wethouder
Pastors antwoordde dat religie en geloofsopvattingen niet
richtinggevend mogen zijn voor besluiten op het gebied van ruimtelijke
ordening. Daarbij benadrukte hij dat scheiding van kerk en staat
altijd het uitgangspunt moet zijn. De wethouder meldde eveneens dat de
gemeente in overleg met verschillende organisaties een tentoonstelling
voorbereidt over de bouw van moskeeën.
Twee moties Begroting 2004 aangenomen
Bij de begrotingsbehandeling op 11 en 13 november diende D66 een motie
in om te bevorderen dat de Stichting Patiëntenbelangen Medicinale
Cannabis een vergunning krijgt voor het verstrekken van medicinale
Cannabis aan haar patiënten. Met 23 stemmen voor werd deze motie
aangenomen.
Ook de motie van de SGP-ChristenUnie werd met 23 stemmen voor
aangenomen. Daarin wordt gepleit voor voorstellen om de deelname van
personen uit de lagere inkomensgroepen aan sportactiviteiten te
bevorderen. Beide moties werden opnieuw in stemming gebracht omdat bij
de begrotingsbehandeling de stemmen staakten.
Raad stemt in met profiel Raad van Commissarissen Havenbedrijf N.V.
De gemeenteraad heeft ingestemd met het profiel van de Raad van
Commissarissen (RvC) van Havenbedrijf Rotterdam N.V. De Rotterdamse
haven is nu nog eigendom van de gemeente Rotterdam. Het is de
bedoeling dat het Gemeentelijk Havenbedrijf met ingang van 1 januari
2004 een zelfstandige onderneming wordt. De wettelijke taak van de
toekomstige RvC is met name toezicht houden op het beleid van
Havenbedrijf N.V. Daarbij letten de commissarissen op de ontwikkeling
van de stad en de Rotterdamse havens. In het profiel staat verder dat
de RvC deskundig moet zijn op het gebied van natuur en milieu. Andere
vereisten zijn onder meer betrokken zijn bij de maatschappelijke
verantwoordelijkheid van het bedrijf en ruime ervaring hebben in de
financiële sector. In de komende jaren vervult de wethouder voor
Economische Infrastructuur de rol van President Commissaris. De
gemeente is vooralsnog de enige eigenaar van Havenbedrijf N.V. In de
toekomst blijft zij als aandeelhouder betrokken bij het beleid op
hoofdlijnen en de uitvoering van de publieke taken van het bedrijf.
De gemeenteraad heeft tegelijkertijd drie moties afgedaan;
motie-Marapin over instemming van de raad met het profiel van de RvC,
motie-van Gent over aanstelling van de havenwethouder tot President
Commissaris en motie-Kaya over het opnemen van deskundigheid op het
gebied van natuur en milieu in het profiel van de RvC.
Een motie van de Stadspartij om een raadslid te betrekken bij de RvC
werd verworpen.
Meerderheid raad steunt voorstel nieuwe openingstijden van Rotterdam
Airport
De gemeenteraad heeft uitvoerig gediscussieerd over een beperkte
uitbreiding van de openingstijden van Rotterdam Airport. De raad heeft
met 20 stemmen tegen en 24 stemmen voor steun gegeven aan het voorstel
van het college. In een brief aan de raad stellen B en W voor om de
luchthaven een uur langer open te stellen voor uitsluitend stille
vliegtuigen en binnen de bestaande normen voor geluids- en
milieuoverlast. Steun werd niet gegeven door de PvdA, SP, Stadspartij,
GroenLinks, ChristenUnie-SGP, D66, fractie-Maronier en de heer J.G.
van Heijgen (fractie-Smit/van Heijgen).
B en W zullen de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat vragen om
het voorstel over te nemen. De staatssecretaris neemt uiteindelijk het
besluit over de nieuwe openingstijden. Als Rotterdam Airport een uur
langer open blijft zullen tussen 23.00 uur en 23.59 uur uitsluitend
stille vliegtuigen landen. Tussen 23.59 uur en 01.00 uur geldt dan een
zogenaamde uitloopperiode voor vertraagde landingen. Zakenvluchten in
de nacht worden voor vliegtuigen van 42 ton verruimd naar 45 ton.
In het voorstel om de openingstijden aan te passen is rekening
gehouden met het economisch belang voor de stad en de regio, de
werkgelegenheid en het milieubelang. Het moet op den duur meer
mogelijkheden bieden voor nationale en internationale bestemmingen en
nieuwe lijndiensten. Ook is de verwachting dat nieuwe bedrijven zich
in Rotterdam zullen vestigen wat kan leiden tot meer werkgelegenheid
in de stad.
Een motie van GroenLinks over het recht van bewoners op een
ongestoorde nachtrust door handhaving van de nachtsluiting werd
verworpen.
Verkeers- en Vervoersplan Rotterdam vastgesteld
De gemeenteraad heeft het Verkeers- en Vervoersplan 2003 2020 (VVPR)
vastgesteld. De SP en GroenLinks stemden tegen het plan.
In het debat werden vijf moties ingediend waarvan drie aangenomen. Zo
zal de TramPluslijn Oosttangent niet worden aangelegd door Het Lage
Land en Prinsenland. Deze motie van de VVD werd aangenomen. Tegen
stemden PvdA, GroenLinks, ChristenUnie-SGP en de heer J.C.M. Soijer
(Leefbaar Rotterdam).
Een motie van GroenLinks over onderzoek naar de maximumsnelheid van 80
km/per uur op de ruit haalde het niet. De D66 motie om alle trams en
bussen in Rotterdam te voorzien van actuele reisschemas werd met
algemene stemmen aanvaard. Een tweede motie van D66 over Park en Ride
voorzieningen werd verworpen. Met een motie pleitte de PvdA ervoor om
de mogelijkheden voor ondergrondse parkeerverbindingen op te nemen in
het VVPR. De motie werd aangenomen, tegen stemden ChristenUnie-SGP en
zes leden van Leefbaar Rotterdam.
Het VVPR laat zien welke maatregelen nodig zijn om het verkeer en
vervoer in de stad te verbeteren. Daarbij gaat het onder meer om het
ordenen en inpassen van autoverkeer op zeven belangrijke
verkeersroutes die de rijkswegen verbinden met de binnenstad. Zo moet
de bereikbaarheid van de stad beter en de wijken weer veiliger en
leefbaarder worden. Om de belangrijkste knelpunten op te lossen worden
de Pleinweg en de Stadhoudersweg vanaf 2006 grondig aangepakt. Verder
voorziet het VVPR in maatregelen die het sluipverkeer moeten tegengaan
en wordt gewerkt aan verbetering van de verkeersveiligheid. De
parkeerdruk die ontstaat bij evenementen in de stad wordt aangepakt en
fietsers krijgen meer fietsroutes- en stallingsmogelijkheden. Voor het
openbaar vervoernet geldt vooral het verder ontwikkelen van lopende
projecten zoals RandstadRail, Metro Nesselande en TramPlus. Ook wordt
gekeken naar verlaging van de maximumsnelheid naar 80 km/uur op meer
rijkswegen rond Rotterdam.
De gemeente vindt het belangrijk dat een stad, die inzet op een sterke
economie en een aantrekkelijke woonstad wil zijn, ook dient te zorgen
voor een goed en bereikbaar vervoerssysteem.
De commissie voor Fysieke Infrastructuur en Verkeer sprak op 28
oktober al over het Verkeers- en Vervoersplan. Met de vaststelling van
het plan heeft de gemeenteraad tevens de motie-Bourzik over beleid
voor openbaar vervoer afgedaan.
En verder heeft de raad
* kennisgenomen van de voorgenomen fusie tussen het Waterbedrijf
Europoort (WBE) en DELTA Water Bedrijf (DWB). Beide bedrijven
werken al langer samen in de watersector. Met de fusie willen zij
de mogelijkheden voor levering van drinkwater aan de industriële
sector uitbreiden. Een motie van de PvdA om de prijs per m3
drinkwater voor huishoudens in 2005 en 2006 1,- te laten bedragen
werd aangenomen. Tegen deze motie stemden vijf leden van Leefbaar
Rotterdam.
* besloten om door te gaan met het uitoefenen van oude ambachten in
het Zakkendragershuisje in Delfshaven. Hiermee is de motie-Geluk
afgedaan.
* de motie-Sonneveld-Woortman afgedaan waarin wordt gevraagd om
mensen die deelnemen aan het actieprogramma Mensen maken de Stad,
Stadsetiquette en Opzoomeren te belonen met nieuwe bezems.
* de motie-Mosch afgedaan waarin wordt gevraagd om bij de
Voorjaarsnota aan te geven welke middelen nodig zijn om de stad op
een hoger niveau voor Schoon en Heel te krijgen. De benodigde
middelen zijn niet beschikbaar. De door de Stadspartij ingediende
motie over een lentezwiepdag werd verworpen.
* het milieueffectrapportage (MER) voor Polder Schieveen
aanvaardbaar verklaard. Hiermee kan de inspraak op de MER en het
voorontwerp bestemmingsplan voor Polder Schieveen opgestart
worden. Bedoeling is om een bedrijvenpark te realiseren met behoud
van natuur en milieu. Een motie van de Stadspartij over de
mogelijke aanleg van rijksweg A13/A16 bij deze MER te betrekken
werd verworpen.