Ingezonden persbericht
Den Haag/Delft, 28 november 2003
T-Mobile en TU Delft presenteren winnaars UMTS ontwerpwedstrijd
T-Mobile Netherlands en de TU Delft hebben vandaag op de Universiteit in
Delft de winnaars van de ontwerpwedstrijd voor
diensten op basis van UMTS technologie bekendgemaakt. De winnaars zijn Joost
Hietbrink en Michele Nijhuis met het T-Info Codes Concept waarbij
gebruikers door een code in te toetsen op locatie informatie kunnen krijgen
over producten, bezienswaardigheden en of films. T-Mobile en de TU Delft heb
en zijn in september 2003 gestart met een proeftuin voor het ontwikkelen van
UMTS diensten.
Niek Jan van Damme, Commercieel Directeur van T-Mobile: "Wij zijn positief
verrast door de creativiteit van de studenten en zien in het winnende
concept zeker interessante mogelijkheden voor de ontwikkeling van nieuwe
multimediale diensten. Het toont dat velen met ons verwachten dat de mobiele
terminal in de toekomst voor een ieder van ons werkelijk deel gaat uitmaken
van ons dagelijks leven voor een veelheid van toepassingen. De universitaire
omgeving biedt T-Mobile de mogelijkheid om nieuwe toepassingen te testen.
Daarnaast sluit de ontwerpwedstrijd aan bij ons streven om verrassende en
vernieuwende diensten te ontwikkelen. De 3G Campus Trial past bovendien goed
bij de fase van de UMTS-voorbereidingen in Nederland."
Het T-Info Codes Concept geeft o.a. informatie over de kleur waarin een
sofa leverbaar is bij Ikea, een korte beschrijving van de historie bij
Prinsenhof in Delft, een preview van een bioscoopfilm en dit op elke
gewenste plek, bijvoorbeeld wachtend op de trein bij het station. Prof.
R.W. Wagenaar van de TU Delft: " De inzendingen en de winnaars tonen aan dat
er een sterke ondernemersgeest bestaat bij TU Delft studenten. In feite zijn
onze studenten de ondernemers van de toekomst."
De prijs voor het winnende concept werd uitgereikt door Sjef de Poorter van
Delft Plaza (interactieve VVV van Delft). Een eervolle vermelding ging naar
Marijke Mulder met een idee voor telefoneren met ondertiteling voor doven en
slechthorenden door middel van spraakherkenning met live videobeelden.
Tevens kondigden de TU Delft en T-Mobile vandaag aan binnenkort te starten
met een UMTS gebruikersproef. Hiermee zal een groep studenten van de TU
Delft ervaring opdoen met prototypen van UMTS-diensten. Deze diensten zijn
ontwikkeld in samenwerking met een aantal partijen waaronder AtoBe, BMG,
TMF, Overloaded, ANP en Siemens. T-Mobile verwacht eind 2004 de eerste
commerciële diensten via het UMTS netwerk aan te bieden.
Het Ministerie van Economische zaken heeft onlangs een subsidie toegekend
aan een van de projecten in de 3G Campus Trial. Dit project stelt MKB
bedrijven in de gelegenheid om snel en effectief UMTS applicaties te kunnen
ontwikkelen. Daarnaast bevordert dit project de kennisuitwisseling van
bedrijven en de wetenschap.
T-Mobile in Nederland
T-Mobile, het wereldwijde mobiele netwerk, heeft in Nederland 1,84 miljoen
klanten (september 2003) en is daarmee de nummer 3 op de Nederlandse markt.
T-Mobile biedt producten en diensten voor zowel consumenten als zakelijke
gebruikers. T-Mobile Netherlands is partner in sport van NOC*NSF en
ondersteunt daarmee het Nederlands Olympisch Team op weg naar de Olympische
Zomerspelen in Athene. T-Mobile International is hoofdsponsor van
Euro 2004 in Portugal.
Meer informatie:
T-Mobile Netherlands BV
Liselore Stuut
PR Manager
T-Mobile: 06 1409 6666
E-mail: pers@t-mobile.nl
Persberichten op de site: www.t-mobile.nl