Vereniging Nederlandse Gemeenten


---

De VNG acht bezuinigingen op bijzondere bijstand onaanvaardbaar (28/11/03)

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) noemt het kabinetsvoornemen om in 2004 220 miljoen te korten op het gemeentefonds onaanvaardbaar. Dit omdat de korting betekent dat gemeenten in 2004 nauwelijks nog uitvoering kunnen geven aan hun zorgplicht voor de meest kwetsbare burgers.

De ingreep bestaat uit twee delen; een korting van 150 miljoen, die door de regeringscoalitie is afgesproken in het Hoofdlijnenakkoord omdat gemeenten hun minimabeleid zouden moeten verminderen. Verder wordt er een bedrag van 70 miljoen gekort omdat gemeenten niet langer bijzondere bijstand of specifieke voorzieningen groepsgewijs of categoriaal mogen aanbieden als gevolg van de nieuwe Wet Werk en Bijstand.

Het is voor de VNG teleurstellend dat deze korting onvoorbereid en eenzijdig wordt opgelegd. Het schaadt de bestuurlijke verhoudingen tussen overheden, die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor een duurzaam armoedebeleid.

Bijzondere bijstand
Volgens het kabinet is het aantal bijstandsgerechtigden gedaald tot dat van 1997 en zou het budget voor bijzondere bijstand dus evenredig kunnen worden teruggebracht.
Maar bijzondere bijstand is er niet alleen voor bijstandsgerechtigden. Iedere burger, ongeacht de bron van inkomen, kan individueel een beroep doen op de gemeente. En die totale groep van lage inkomens is niet gedaald. Integendeel, de VNG voorziet zelfs een stijging nu voor vele groepen burgers de koopkracht onder druk staat. Zeker nu nog altijd niet duidelijk is wat de effecten zijn van een aantal specifieke kabinetsmaatregelen op de koopkracht van mensen met een minimuminkomen. Die effecten zijn er zeker voor ouderen, chronisch zieken en gehandicapten. Het gaat om kwetsbare burgers, met nauwelijks financiële reserve. Mensen die te maken krijgen met de verlaging van de huursubsidie, verkleining van het ziekenfondspakket, verhoging eigen bijdrage AWBZ worden door het kabinet naar de gemeenten verwezen. En die hebben voor deze vangnetfunctie nu 220 miljoen minder te besteden. Een korting van 43 procent!

Schuldhulpverlening
Het budget voor bijzondere bijstand is voor gemeenten de belangrijkste bron voor schuldhulpverlening. De problematische schulden nemen toe en de vraag naar schuldhulp is in één jaar met 31 procent toegenomen. Professionele schuldhulp is duur. De Tweede Kamer heeft echter herhaaldelijk gewezen op het belang van schuldhulpverlening en de regierol die gemeenten moeten nemen in de integrale schuldhulpverlening. Het is voor de VNG dan ook moeilijk te begrijpen dat de door de Kamer gewenste ontwikkeling wordt teruggedraaid door deze korting.

Armoedebeleid
Het kabinet draait de klok terug. Armoedebeleid wordt teruggebracht tot het verstrekken van extra inkomen. Dit terwijl rijk, gemeenten en organisaties uit kerk en samenleving in de afgelopen acht jaren in jaarlijkse Sociale Conferenties het brede armoedebeleid inhoud hebben gegeven. De VNG vreest dat zaken als het vergroten van sociale participatie en het voorkomen van sociaal isolement door deze bezuiniging in gevaar komen.
Dit terwijl de wijze waarop de armoedeproblematiek in Nederland werd aangepakt, door de Europese Commissie aan andere lidstaten ten voorbeeld werd gesteld.

Den Haag, 28 november 2003