---
De VNG acht bezuinigingen op bijzondere bijstand
onaanvaardbaar (28/11/03)
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) noemt het
kabinetsvoornemen om in 2004 220 miljoen te korten op het
gemeentefonds onaanvaardbaar. Dit omdat de korting betekent dat
gemeenten in 2004 nauwelijks nog uitvoering kunnen geven aan hun
zorgplicht voor de meest kwetsbare burgers.
De ingreep bestaat uit twee delen; een korting van 150 miljoen, die
door de regeringscoalitie is afgesproken in het Hoofdlijnenakkoord
omdat gemeenten hun minimabeleid zouden moeten verminderen. Verder
wordt er een bedrag van 70 miljoen gekort omdat gemeenten niet langer
bijzondere bijstand of specifieke voorzieningen groepsgewijs of
categoriaal mogen aanbieden als gevolg van de nieuwe Wet Werk en
Bijstand.
Het is voor de VNG teleurstellend dat deze korting onvoorbereid en
eenzijdig wordt opgelegd. Het schaadt de bestuurlijke verhoudingen
tussen overheden, die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor een
duurzaam armoedebeleid.
Bijzondere bijstand
Volgens het kabinet is het aantal bijstandsgerechtigden gedaald tot
dat van 1997 en zou het budget voor bijzondere bijstand dus evenredig
kunnen worden teruggebracht.
Maar bijzondere bijstand is er niet alleen voor bijstandsgerechtigden.
Iedere burger, ongeacht de bron van inkomen, kan individueel een
beroep doen op de gemeente. En die totale groep van lage inkomens is
niet gedaald. Integendeel, de VNG voorziet zelfs een stijging nu voor
vele groepen burgers de koopkracht onder druk staat. Zeker nu nog
altijd niet duidelijk is wat de effecten zijn van een aantal
specifieke kabinetsmaatregelen op de koopkracht van mensen met een
minimuminkomen. Die effecten zijn er zeker voor ouderen, chronisch
zieken en gehandicapten. Het gaat om kwetsbare burgers, met nauwelijks
financiële reserve. Mensen die te maken krijgen met de verlaging van
de huursubsidie, verkleining van het ziekenfondspakket, verhoging
eigen bijdrage AWBZ worden door het kabinet naar de gemeenten
verwezen. En die hebben voor deze vangnetfunctie nu 220 miljoen minder
te besteden. Een korting van 43 procent!
Schuldhulpverlening
Het budget voor bijzondere bijstand is voor gemeenten de belangrijkste
bron voor schuldhulpverlening. De problematische schulden nemen toe en
de vraag naar schuldhulp is in één jaar met 31 procent toegenomen.
Professionele schuldhulp is duur. De Tweede Kamer heeft echter
herhaaldelijk gewezen op het belang van schuldhulpverlening en de
regierol die gemeenten moeten nemen in de integrale
schuldhulpverlening. Het is voor de VNG dan ook moeilijk te begrijpen
dat de door de Kamer gewenste ontwikkeling wordt teruggedraaid door
deze korting.
Armoedebeleid
Het kabinet draait de klok terug. Armoedebeleid wordt teruggebracht
tot het verstrekken van extra inkomen. Dit terwijl rijk, gemeenten en
organisaties uit kerk en samenleving in de afgelopen acht jaren in
jaarlijkse Sociale Conferenties het brede armoedebeleid inhoud hebben
gegeven. De VNG vreest dat zaken als het vergroten van sociale
participatie en het voorkomen van sociaal isolement door deze
bezuiniging in gevaar komen.
Dit terwijl de wijze waarop de armoedeproblematiek in Nederland werd
aangepakt, door de Europese Commissie aan andere lidstaten ten
voorbeeld werd gesteld.
Den Haag, 28 november 2003
Vereniging Nederlandse Gemeenten