Amsterdam investeert 65.000 euro in digitale reisgids voor de
zakelijke en toeristische markt
28 november 2003 - Remco Asselbergs
De gemeente Amsterdam verstrekt een geldlening van EUR 65.000 aan NIKA
Productions BV voor het testen van een digitaal informatiesysteem over
de stad Amsterdam voor buitenlandse bezoekers. Tijdens de test die
drie maanden gaat duren, wordt het informatiesysteem, Timespots
genaamd, door de Amsterdam Tourist Board (ATB) getest.
De computer op handformaat geeft de toerist en zakelijke bezoeker
informatie over de locatie waar de bezoeker zich bevindt. Wethouder
Dales van Economische Zaken: "Dit initiatief van de ATB is
aantrekkelijk voor de buitenlandse bezoekers, zowel zakelijk als
toeristisch. De concurrentie om bezoekers naar de stad te trekken is
groot. Met het ondersteunen van dit soort initiatieven probeert
Amsterdam de andere steden voor te blijven."
De ATB zet een systeem op waarmee buitenlandse bezoekers op een
eenvoudige manier digitaal informatie over de stad kunnen opvragen.
Eventueel kan de bezoeker zelf persoonlijke voorkeuren over
bijvoorbeeld kunst, architectuur, bouwkunde, historie enz. invoeren.
Het systeem laat dan zien waar, in de buurt van de plek van de
bezoeker, interessante objecten of evenementen zijn. Amsterdam loopt
hiermee voorop in de ICT-dienstverlening. Met het ondersteunen van dit
project hoopt de gemeente dat buitenlandse bezoekers naar Amsterdam
blijven komen.
Naast de initiatiefnemer Amsterdam Tourist Board en de gemeente
Amsterdam, is er een aantal andere deelnemers aan dit project:
Vodafone, Rabobank, Geodan, Byton, Hewlett Packard en NIKA.
Pb-203
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam