Gemeente Amsterdam

Amsterdam investeert 65.000 euro in digitale reisgids voor de zakelijke en toeristische markt
28 november 2003 - Remco Asselbergs

De gemeente Amsterdam verstrekt een geldlening van EUR 65.000 aan NIKA Productions BV voor het testen van een digitaal informatiesysteem over de stad Amsterdam voor buitenlandse bezoekers. Tijdens de test die drie maanden gaat duren, wordt het informatiesysteem, Timespots genaamd, door de Amsterdam Tourist Board (ATB) getest.

De computer op handformaat geeft de toerist en zakelijke bezoeker informatie over de locatie waar de bezoeker zich bevindt. Wethouder Dales van Economische Zaken: "Dit initiatief van de ATB is aantrekkelijk voor de buitenlandse bezoekers, zowel zakelijk als toeristisch. De concurrentie om bezoekers naar de stad te trekken is groot. Met het ondersteunen van dit soort initiatieven probeert Amsterdam de andere steden voor te blijven."

De ATB zet een systeem op waarmee buitenlandse bezoekers op een eenvoudige manier digitaal informatie over de stad kunnen opvragen. Eventueel kan de bezoeker zelf persoonlijke voorkeuren over bijvoorbeeld kunst, architectuur, bouwkunde, historie enz. invoeren. Het systeem laat dan zien waar, in de buurt van de plek van de bezoeker, interessante objecten of evenementen zijn. Amsterdam loopt hiermee voorop in de ICT-dienstverlening. Met het ondersteunen van dit project hoopt de gemeente dat buitenlandse bezoekers naar Amsterdam blijven komen.

Naast de initiatiefnemer Amsterdam Tourist Board en de gemeente Amsterdam, is er een aantal andere deelnemers aan dit project: Vodafone, Rabobank, Geodan, Byton, Hewlett Packard en NIKA.

Pb-203

© Gemeente Amsterdam