Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Persbericht ministerraad
28 november 2003
Nieuwe havenbeveiligingswet
De ministerraad heeft op voorstel van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat ingestemd met het
voorstel voor een havenbeveiligingswet. Deze uitvoeringswet is nodig om de in december 2002 door de
Internationale Maritieme Organisatie (IMO) ingestelde internationale regelgeving op het gebied van
maritieme beveiliging - de zgn. ISPS code - in de Nederlandse havens uit te kunnen voeren. De
benodigde maatregelen - die ook in een Europese Verordening zijn vastgelegd - treden op 1 juli 2004 in
werking.
De belangrijkste maatregelen zijn:
· certificering en handhaving van havenfaciliteiten na goedkeuring van een beveiligingsplan;
· aanstelling van een Nationale Autoriteit voor de Maritieme Beveiliging, van Bevoegde
Beveiligingsautoriteiten voor de Havenbeveiliging per zeehaven, en van beveiligingsfunctionarissen
voor de havenfaciliteiten, rederijen en onder Nederlandse vlag varende schepen. De Nationale
Autoriteit voor de Maritieme Beveiliging heeft een coördinerende en aansturende bevoegdheid ten
opzichte van de Bevoegde Autoriteiten voor de Havenbeveiliging. De burgemeesters van de
havengemeenten worden aangewezen als Bevoegde Autoriteiten voor de Havenbeveiliging.
Met financiële steun van het ministerie van Verkeer en Waterstaat is voor de 16 betrokken
havengemeenten door het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam een interactief programma
ontwikkeld, dat als hulpmiddel dient voor het opstellen van de benodigde beveiligingsplannen. Deze
"port facility toolkit" maakt op basis van de door de bedrijven ingevoerde gegevens een actieplan voor
de eventueel ontbrekende beveiligingsmaatregelen en het ontwerp-beveiligingsplan voor de
havenfaciliteit. Hiermee kunnen de bedrijven voldoen aan de (internationale) wetgeving.
Ook is er voor het havenbedrijfsleven een leidraad voor havenbeveiliging gemaakt. Met dit handboek
krijgen de betrokkenen een inhoudelijk en organisatorisch inzicht in de regels en richtlijnen van de
nieuwe wetgeving. Met dit handboek en de beschikbaar gestelde toolkit worden de administratieve
lasten voor Nederlandse bedrijven op zijn minst gelijk en waarschijnlijk lager dan die in de andere
Europese lidstaten, terwijl de kosten van deze nieuwe regelgeving voor het bedrijfsleven zoveel
mogelijk worden beperkt. Er zijn in Nederland tussen de 320 en 350 bedrijven met havenfaciliteiten die
moeten voldoen aan de nieuwe havenbeveiligingswet.
De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State zal
worden gezonden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden pas
openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.
RVD, 28.11.2003