NMBS

28/11/03

Voorstel investeringsplan 2004-2007 en investeringsbudget 2004 goedgekeurd

De Raad van Bestuur van de NMBS heeft vandaag het voorstel van investeringsplan 2004-2007 goedgekeurd. Het beloopt 5,8 miljard euro. De Raad heeft ook ingestemd met het investeringsbudget voor de onderneming in 2004. Volgend jaar zal 1,5 miljard euro worden geïnvesteerd. Dit bedrag ligt 20% hoger dan in 2003. De NMBS blijft met andere woorden meer dan ooit een van de grootste investeerders van het land.

Voorstel van investeringsplan 2004-2007

Het voorstel van investeringsplan 2004-2007 handelt over een totaal budget van 5,8 miljard euro. De financiering hiervan is als volgt verdeeld:


* federale overheid (FOD): 3,5 miljard euro;
* GEN-Fonds: 716 miljoen euro;

* HST-Fin: 998 miljoen euro;

* eigen fondsen: 565 miljoen euro.

Zoals afgesproken in het overlegcomité tussen de federale overheid en de Gewesten zullen verschillende projecten moeten worden geprefinancierd door de Gewesten. Er zal over een bedrag van 624 miljoen euro met de Gewesten worden onderhandeld. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de 5,8 miljard euro van het basisplan 2004-2007. Vermits de modaliteiten van de financieringsmechanismen nog moeten worden vastgelegd, wordt er pas vanaf 2005 prefinanciering vooropgesteld.

Te noteren is dat het investeringsplan erop is gericht een kwaliteitsvolle dienstverlening te leveren, gebaseerd op frequentie, comfort, betrouwbaarheid en veiligheid. Het onthaal in de stations, ontmoetingsplaats van cliënteel en NMBS, is een van de bepalende onderdelen van die kwaliteitsvolle dienstverlening. Met een budget van 373 miljoen euro (81% hoger t.o.v. het meerjarenplan 2001-2012) zal een uitgebreid moderniserings- en vernieuwingsprogramma van de stations worden uitgevoerd.

Investeringsbudget 2004

Het investeringsbudget voor 2004 bedraagt 1,5 miljard euro, wat 20% meer is dan in 2003. Het budget is als volgt verdeeld:
* Onthaal van de klanten: 86 miljoen euro

Deze post omvat de werkzaamheden in de stations: modernisering, onderhoud, inrichting. In 2004 worden in meer dan 50 stations grote werken uitgevoerd (bijvoorbeeld in Brussel-Luxemburg, Leuven, Mechelen, St.-Niklaas, St.-Truiden, Bergen, Namen, St.-Ghislain, Tamines, ...). Daarnaast wordt eveneens verder gewerkt in Antwerpen-Centraal en Luik-Guillemins. In andere stations wordt bescheidener geïnvesteerd, bijvoorbeeld met een geluidsinstallatie uit te rusten of schuilhuisjes op de perrons te bouwen.

Instandhouding en onderhoud van de bestaande capaciteit: 307 miljoen euro

Hieronder vallen de onderhoudswerkzaamheden aan de grote assen (spoorwerkzaamheden, bovenleidingen, elektrische voeding, seininrichting, ...). Dit komt zowel ten goede van het reiziger- als het goederenverkeer. Daarnaast zijn in deze post ook het onderhouden en vervangen van kustwerken (bruggen, tunnels, ...), of het afschaffen of vernieuwen van overwegen, om de veiligheid te verbeteren, inbegrepen.

Bovendien zijn in het budget 2004 ook belangrijke investeringen ingeschreven voor de verdere ontwikkeling van projecten in verband met de veiligheid van het net en het treinverkeer, bijvoorbeeld GSM-R, het ETCS-systeem (snelheidscontrole van treinen) en de informatisering van de seinhuizen.

Uitbreiding van het klassieke net: 106 miljoen euro

Het budget omvat onder meer de uitbreiding van de goedereninfrastructuur in de havens van Antwerpen en Zeebrugge en de aanleg van een verbinding Aubagne - Mont-St.-Martin op de as Athus - Maas. Voor het reizigersverkeer wordt in 2004 verder gewerkt aan de spoorinfrastructuur, zoals de capaciteitsuitbreiding tussen Gent en Brugge, de verbindingsboog van Leuven (tussen Leuven en Aarschot), of in de stations Namen en Charleroi.

Hst-project: 557 miljoen euro

De hst-werken worden verder gezet, de doelstelling is om de noordelijke tak (naar Nederland) en de oostelijke tak (naar Duitsland) commercieel in dienst te nemen tegen eind 2006.


* GEN-project: 72 miljoen euro

De procedures voor de capaciteitsuitbreiding gaan verder volgens de geplande timing, zodat in het 2de semester van 2004 meerdere bouwvergunningen kunnen worden afgeleverd. De eerste werven zouden kunnen starten in 2005. Ter herinnering, deze werken omvatten:


* de tunnel Watermaal-Josaphat en de boog van Nossegem
* een 3de en 4de spoor tussen Watermaal en Louvain-la-Neuve
* een 3de en 4de spoor tussen Eigenbrakel en Ukkel
* een 3de en 4de spoor tussen tussen Brussel en Denderleeuw

Treinmaterieel: 251 miljoen euro

Hieronder vallen vooral de eerste schijven van volgende investeringen, die betrekking hebben op de aankoop van bijkomende M6-dubbeldeksrijtuigen, meerspanningslocomotieven, rangeerlocomotieven en goederenwagens.

Daarnaast wordt ook met het moderniseringsprogramma van de motorstellen 'break' en de M4-rijtuigen verdergegaan.


* Verder staan er nog andere investeringen op het programma, zoals informatica en verschillende productiemiddelen.

Benoeming van een nieuwe districtsdirecteur in Wallonië (regio Zuid-Oost)

De raad heeft verder ook de benoeming goedgekeurd van Iwan Couchard tot Directeur van het District Zuid-Oost vanaf 1 december aanstaande. Hij vervangt de gepensioneerde Florent Loumaye. Iwan Couchard had tot nu een directiefunctie bij TUC Rail, het NMBS-filiaal dat zich onder meer bezig houdt met studies voor en de realisatie van het hst-project. Hij is onder meer bevoegd voor de bouw van de tunnel in Soumagne (hsl naar Duitsland).