28/11/03
Voorstel investeringsplan 2004-2007 en investeringsbudget 2004
goedgekeurd
De Raad van Bestuur van de NMBS heeft vandaag het voorstel van
investeringsplan 2004-2007 goedgekeurd. Het beloopt 5,8 miljard euro.
De Raad heeft ook ingestemd met het investeringsbudget voor de
onderneming in 2004. Volgend jaar zal 1,5 miljard euro worden
geïnvesteerd. Dit bedrag ligt 20% hoger dan in 2003. De NMBS blijft
met andere woorden meer dan ooit een van de grootste investeerders van
het land.
Voorstel van investeringsplan 2004-2007
Het voorstel van investeringsplan 2004-2007 handelt over een totaal
budget van 5,8 miljard euro. De financiering hiervan is als volgt
verdeeld:
* federale overheid (FOD): 3,5 miljard euro;
* GEN-Fonds: 716 miljoen euro;
* HST-Fin: 998 miljoen euro;
* eigen fondsen: 565 miljoen euro.
Zoals afgesproken in het overlegcomité tussen de federale overheid en
de Gewesten zullen verschillende projecten moeten worden
geprefinancierd door de Gewesten. Er zal over een bedrag van 624
miljoen euro met de Gewesten worden onderhandeld. Dit bedrag wordt
toegevoegd aan de 5,8 miljard euro van het basisplan 2004-2007.
Vermits de modaliteiten van de financieringsmechanismen nog moeten
worden vastgelegd, wordt er pas vanaf 2005 prefinanciering
vooropgesteld.
Te noteren is dat het investeringsplan erop is gericht een
kwaliteitsvolle dienstverlening te leveren, gebaseerd op frequentie,
comfort, betrouwbaarheid en veiligheid. Het onthaal in de stations,
ontmoetingsplaats van cliënteel en NMBS, is een van de bepalende
onderdelen van die kwaliteitsvolle dienstverlening. Met een budget van
373 miljoen euro (81% hoger t.o.v. het meerjarenplan 2001-2012) zal
een uitgebreid moderniserings- en vernieuwingsprogramma van de
stations worden uitgevoerd.
Investeringsbudget 2004
Het investeringsbudget voor 2004 bedraagt 1,5 miljard euro, wat 20%
meer is dan in 2003. Het budget is als volgt verdeeld:
* Onthaal van de klanten: 86 miljoen euro
Deze post omvat de werkzaamheden in de stations: modernisering,
onderhoud, inrichting. In 2004 worden in meer dan 50 stations grote
werken uitgevoerd (bijvoorbeeld in Brussel-Luxemburg, Leuven,
Mechelen, St.-Niklaas, St.-Truiden, Bergen, Namen, St.-Ghislain,
Tamines, ...). Daarnaast wordt eveneens verder gewerkt in
Antwerpen-Centraal en Luik-Guillemins. In andere stations wordt
bescheidener geïnvesteerd, bijvoorbeeld met een geluidsinstallatie
uit te rusten of schuilhuisjes op de perrons te bouwen.
Instandhouding en onderhoud van de bestaande capaciteit: 307 miljoen
euro
Hieronder vallen de onderhoudswerkzaamheden aan de grote assen
(spoorwerkzaamheden, bovenleidingen, elektrische voeding,
seininrichting, ...). Dit komt zowel ten goede van het reiziger-
als het goederenverkeer. Daarnaast zijn in deze post ook het
onderhouden en vervangen van kustwerken (bruggen, tunnels, ...), of
het afschaffen of vernieuwen van overwegen, om de veiligheid te
verbeteren, inbegrepen.
Bovendien zijn in het budget 2004 ook belangrijke investeringen
ingeschreven voor de verdere ontwikkeling van projecten in verband
met de veiligheid van het net en het treinverkeer, bijvoorbeeld
GSM-R, het ETCS-systeem (snelheidscontrole van treinen) en de
informatisering van de seinhuizen.
Uitbreiding van het klassieke net: 106 miljoen euro
Het budget omvat onder meer de uitbreiding van de
goedereninfrastructuur in de havens van Antwerpen en Zeebrugge en
de aanleg van een verbinding Aubagne - Mont-St.-Martin op de as
Athus - Maas. Voor het reizigersverkeer wordt in 2004 verder
gewerkt aan de spoorinfrastructuur, zoals de capaciteitsuitbreiding
tussen Gent en Brugge, de verbindingsboog van Leuven (tussen Leuven
en Aarschot), of in de stations Namen en Charleroi.
Hst-project: 557 miljoen euro
De hst-werken worden verder gezet, de doelstelling is om de
noordelijke tak (naar Nederland) en de oostelijke tak (naar
Duitsland) commercieel in dienst te nemen tegen eind 2006.
* GEN-project: 72 miljoen euro
De procedures voor de capaciteitsuitbreiding gaan verder volgens de
geplande timing, zodat in het 2de semester van 2004 meerdere
bouwvergunningen kunnen worden afgeleverd. De eerste werven zouden
kunnen starten in 2005. Ter herinnering, deze werken omvatten:
* de tunnel Watermaal-Josaphat en de boog van Nossegem
* een 3de en 4de spoor tussen Watermaal en Louvain-la-Neuve
* een 3de en 4de spoor tussen Eigenbrakel en Ukkel
* een 3de en 4de spoor tussen tussen Brussel en Denderleeuw
Treinmaterieel: 251 miljoen euro
Hieronder vallen vooral de eerste schijven van volgende
investeringen, die betrekking hebben op de aankoop van bijkomende
M6-dubbeldeksrijtuigen, meerspanningslocomotieven,
rangeerlocomotieven en goederenwagens.
Daarnaast wordt ook met het moderniseringsprogramma van de
motorstellen 'break' en de M4-rijtuigen verdergegaan.
* Verder staan er nog andere investeringen op het programma, zoals
informatica en verschillende productiemiddelen.
Benoeming van een nieuwe districtsdirecteur in Wallonië (regio
Zuid-Oost)
De raad heeft verder ook de benoeming goedgekeurd van Iwan Couchard
tot Directeur van het District Zuid-Oost vanaf 1 december aanstaande.
Hij vervangt de gepensioneerde Florent Loumaye. Iwan Couchard had tot
nu een directiefunctie bij TUC Rail, het NMBS-filiaal dat zich onder
meer bezig houdt met studies voor en de realisatie van het
hst-project. Hij is onder meer bevoegd voor de bouw van de tunnel in
Soumagne (hsl naar Duitsland).
NMBS