Gemeente Roosendaal



---

Persbericht: Factory Outlet Center

De Stok 2 geschikt als locatie voor Factory Outlet Center

28 november 2003

De Stok 2 is zonder meer geschikt als mogelijke locatie voor de vestiging van een Factory Outlet Center. Dat is de algehele conclusie die het college van B&W heeft getrokken uit de onderzoeken die zijn verricht naar aanleiding van het besluit van de gemeenteraad van 26 juni 2003 om "een nader onderzoek te starten naar de haalbaarheid van de realisatie van een FOC in Roosendaal en naar de randvoorwaarden die een realisatie van een FOC op de locatie de Stok 2 mogelijk moeten maken."

Op basis van deze onderzoeken zal het college de gemeenteraad dan ook voorstellen in te stemmen met de realisatie van een FOC op deze locatie, een samenwerkingsovereenkomst met Mc Mahon Development Group aan te gaan en een artikel 19.1 WRO procedure op te starten.

Rapportages

Ten behoeve van de mogelijke vestiging van het FOC heeft het afgelopen half jaar een aantal onderzoeken plaatsgevonden. Het eerste onderzoek, de Economische Effectrapportage is reeds door het college vastgesteld.

Daarnaast zijn de volgende onderzoeken uitgevoerd:


· Risicoanalyse doorgaand spoor- en wegverkeer


· Risicoanalyse t.g.v. ondergrondse leidingen en bovengrondse hoogspanningskabels.


· Inventarisatie Flora- en fauna


· Toevoeging visonderzoek aan inventarisatie Flora- en fauna


· Archeologisch onderzoek


· Parkeerstudie


· Verkeersstudie


· Milieukundig bodemonderzoek plangebied "de Stok" fase 2 te Roosendaal


· Geo hydrologisch onderzoek


· Overige onderzoeken

Economische Effectrapportage

De Economische Effectrapportage is reeds op 4 november vastgesteld door het college en besproken met alle belanghebbenden, waaronder het SES, Kamer van Koophandel, MKB, het ROF, de middenstand. Uit deze gesprekken bleek met name dat de ondernemers veel waarde hechten aan de voorwaarde dat het FOC-concept gegarandeerd wordt en zich geen reguliere detailhandel zal mogen ontwikkelen. Dit zal in de samenwerkingsoverkomst opgenomen worden.

Conclusie

In de economische effectanalyse wordt met betrekking tot de locatie geconcludeerd dat De Stok 2 redelijk tot goed aan de meest essentiële vestigingseisen van een FOC beantwoordt. Met name de ligging ten opzichte van de rijksweg en de korte realisatietermijn zijn doorslaggevend. Ook mag op basis van de analyse worden geconcludeerd dat de ontwikkeling van een FOC op deze locatie geen nadelige effecten zal hebben voor de plaatselijke en regionale detailhandelsstructuur. Verder biedt de ontwikkeling met name synergiekansen voor de overige branches (m.n. horeca en toerisme). Het FOC zal Roosendaal op de kaart plaatsen en zorgen voor extra werkgelegenheid (500 banen). Ter bevordering van de synergie wordt aanbevolen om een actieplan op te stellen waarin de gemeente, de ontwikkelaar en de Roosendaalse middenstand afspraken maken over een krachtig maatregelenpakket waarbij gedacht wordt aan maatregelen als promotie van en verwijzing naar de binnenstad, productverbetering binnenstad, gezamenlijke marketing, regelen pendelverbinding, afstemming koopzondagen, etc.

Risicoanalyse doorgaand spoor- en wegverkeer

Dit onderzoek betreft de effecten van de vestiging van het FOC op de externe veiligheidssituatie vanwege de A17/A58 en een mogelijk toekomstig goederenspoor. Op basis van de gestelde uitgangspunten zijn er geen overschrijdingen geconstateerd. Zowel m.b.t. het railverkeer als m.b.t. het wegverkeer is geconcludeerd dat het groepsrisico onder de oriënterende waarde blijft en de norm voor het plaatsgebonden risico niet wordt overschreden.

Conclusie:

Op basis van dit onderzoek zijn er geen beperkingen t.a.v. de realisatie van het FOC op deze locatie.

Risicoanalyse t.g.v. ondergrondse leidingen en bovengrondse hoogspanningskabels.

De locatie van het te ontwikkelen plangebied voldoet aan de eis t.a.v. het individuele risico. Binnen een afstand van 60 meter vanaf de Buisleidingenstraat mag niet worden gebouwd. Ten aanzien van het groepsrisico vindt geen overschrijding van de oriënterende waarde plaats, waardoor de locatie derhalve voldoet aan de eis van het externe groepsrisico.

Conclusie:

De locatie is geschikt voor realisatie van het FOC.

Inventarisatie Flora- en fauna

In het plangebied zijn geen beschermde plantensoorten aangetroffen. Wel zijn 39 diersoorten vastgesteld die in het kader van de Flora- en Faunawet beschermd zijn. Gezien de aard van de werkzaamheden en de geplande veranderingen in de huidige situatie, bestaat de mogelijkheid dat de werkzaamheden en ingrepen in strijd zijn met de Flora- en Faunawet. Er zijn echter maatregelen mogelijk om de schade zo beperkt mogelijk te houden, bijvoorbeeld door de uit te voeren werkzaamheden buiten het broedseizoen te verrichten. Voor zaken die in strijd met de Flora- en Faunawet zijn en die niet door aanpassingen van de plannen of werkwijze voorkomen kunnen worden, dient een ontheffing te worden aangevraagd.

Conclusie:

Ontheffing is mogelijk waardoor realisatie van het FOC op deze locatie mogelijk is.

Toevoeging visonderzoek aan inventarisatie Flora- en Fauna

De Engebeek is niet soortenrijk. Er bevinden zich geen typische beekvissen in de beek. Gezien de aard van de werkzaamheden en de geplande veranderingen in de huidige situatie, bestaat de mogelijkheid dat de werkzaamheden en ingrepen in strijd zijn met de Flora- en Faunawet. Hierdoor kan het aantal exemplaren af- of toenemen. Er zal voor een aantal soorten ontheffing moeten worden aangevraagd.

Conclusie:

Ontheffing is mogelijk waardoor realisatie van het FOC op deze locatie mogelijk is.