Gemeente Roosendaal
---
Persbericht: Factory Outlet Center
De Stok 2 geschikt als locatie voor Factory Outlet Center
28 november 2003
De Stok 2 is zonder meer geschikt als mogelijke locatie voor de vestiging
van een Factory Outlet Center. Dat is de algehele conclusie die het college
van B&W heeft getrokken uit de onderzoeken die zijn verricht naar aanleiding
van het besluit van de gemeenteraad van 26 juni 2003 om "een nader onderzoek
te starten naar de haalbaarheid van de realisatie van een FOC in Roosendaal
en naar de randvoorwaarden die een realisatie van een FOC op de locatie de
Stok 2 mogelijk moeten maken."
Op basis van deze onderzoeken zal het college de gemeenteraad dan ook
voorstellen in te stemmen met de realisatie van een FOC op deze locatie, een
samenwerkingsovereenkomst met Mc Mahon Development Group aan te gaan en een
artikel 19.1 WRO procedure op te starten.
Rapportages
Ten behoeve van de mogelijke vestiging van het FOC heeft het afgelopen half
jaar een aantal onderzoeken plaatsgevonden. Het eerste onderzoek, de
Economische Effectrapportage is reeds door het college vastgesteld.
Daarnaast zijn de volgende onderzoeken uitgevoerd:
· Risicoanalyse doorgaand spoor- en wegverkeer
· Risicoanalyse t.g.v. ondergrondse leidingen en bovengrondse
hoogspanningskabels.
· Inventarisatie Flora- en fauna
· Toevoeging visonderzoek aan inventarisatie Flora- en fauna
· Archeologisch onderzoek
· Parkeerstudie
· Verkeersstudie
· Milieukundig bodemonderzoek plangebied "de Stok" fase 2 te Roosendaal
· Geo hydrologisch onderzoek
· Overige onderzoeken
Economische Effectrapportage
De Economische Effectrapportage is reeds op 4 november vastgesteld door het
college en besproken met alle belanghebbenden, waaronder het SES, Kamer van
Koophandel, MKB, het ROF, de middenstand. Uit deze gesprekken bleek met name
dat de ondernemers veel waarde hechten aan de voorwaarde dat het FOC-concept
gegarandeerd wordt en zich geen reguliere detailhandel zal mogen
ontwikkelen. Dit zal in de samenwerkingsoverkomst opgenomen worden.
Conclusie
In de economische effectanalyse wordt met betrekking tot de locatie
geconcludeerd dat De Stok 2 redelijk tot goed aan de meest essentiële
vestigingseisen van een FOC beantwoordt. Met name de ligging ten opzichte
van de rijksweg en de korte realisatietermijn zijn doorslaggevend. Ook mag
op basis van de analyse worden geconcludeerd dat de ontwikkeling van een FOC
op deze locatie geen nadelige effecten zal hebben voor de plaatselijke en
regionale detailhandelsstructuur. Verder biedt de ontwikkeling met name
synergiekansen voor de overige branches (m.n. horeca en toerisme). Het FOC
zal Roosendaal op de kaart plaatsen en zorgen voor extra werkgelegenheid
(500 banen). Ter bevordering van de synergie wordt aanbevolen om een
actieplan op te stellen waarin de gemeente, de ontwikkelaar en de
Roosendaalse middenstand afspraken maken over een krachtig maatregelenpakket
waarbij gedacht wordt aan maatregelen als promotie van en verwijzing naar de
binnenstad, productverbetering binnenstad, gezamenlijke marketing, regelen
pendelverbinding, afstemming koopzondagen, etc.
Risicoanalyse doorgaand spoor- en wegverkeer
Dit onderzoek betreft de effecten van de vestiging van het FOC op de externe
veiligheidssituatie vanwege de A17/A58 en een mogelijk toekomstig
goederenspoor. Op basis van de gestelde uitgangspunten zijn er geen
overschrijdingen geconstateerd. Zowel m.b.t. het railverkeer als m.b.t. het
wegverkeer is geconcludeerd dat het groepsrisico onder de oriënterende
waarde blijft en de norm voor het plaatsgebonden risico niet wordt
overschreden.
Conclusie:
Op basis van dit onderzoek zijn er geen beperkingen t.a.v. de realisatie van
het FOC op deze locatie.
Risicoanalyse t.g.v. ondergrondse leidingen en bovengrondse
hoogspanningskabels.
De locatie van het te ontwikkelen plangebied voldoet aan de eis t.a.v. het
individuele risico. Binnen een afstand van 60 meter vanaf de
Buisleidingenstraat mag niet worden gebouwd. Ten aanzien van het
groepsrisico vindt geen overschrijding van de oriënterende waarde plaats,
waardoor de locatie derhalve voldoet aan de eis van het externe
groepsrisico.
Conclusie:
De locatie is geschikt voor realisatie van het FOC.
Inventarisatie Flora- en fauna
In het plangebied zijn geen beschermde plantensoorten aangetroffen. Wel zijn
39 diersoorten vastgesteld die in het kader van de Flora- en Faunawet
beschermd zijn. Gezien de aard van de werkzaamheden en de geplande
veranderingen in de huidige situatie, bestaat de mogelijkheid dat de
werkzaamheden en ingrepen in strijd zijn met de Flora- en Faunawet. Er zijn
echter maatregelen mogelijk om de schade zo beperkt mogelijk te houden,
bijvoorbeeld door de uit te voeren werkzaamheden buiten het broedseizoen te
verrichten. Voor zaken die in strijd met de Flora- en Faunawet zijn en die
niet door aanpassingen van de plannen of werkwijze voorkomen kunnen worden,
dient een ontheffing te worden aangevraagd.
Conclusie:
Ontheffing is mogelijk waardoor realisatie van het FOC op deze locatie
mogelijk is.
Toevoeging visonderzoek aan inventarisatie Flora- en Fauna
De Engebeek is niet soortenrijk. Er bevinden zich geen typische beekvissen
in de beek. Gezien de aard van de werkzaamheden en de geplande veranderingen
in de huidige situatie, bestaat de mogelijkheid dat de werkzaamheden en
ingrepen in strijd zijn met de Flora- en Faunawet. Hierdoor kan het aantal
exemplaren af- of toenemen. Er zal voor een aantal soorten ontheffing moeten
worden aangevraagd.
Conclusie:
Ontheffing is mogelijk waardoor realisatie van het FOC op deze locatie
mogelijk is.